AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #1 Skrevet 3. mars 2021 Er lei av å studere men har ca et år igjen av en integrert master. Kunne tenkt meg å jobbe fulltid og heller ta resten av studiet deltid ved siden av. Vil komme i gang med livet mitt og er lei av den isolerte studenttilværelsen som godt voksen student (fyller 28 i juli). Jeg mangler noen fag fra grunnstudiene men har tatt en del på 4.året så har nok poeng til å fylle en bachelor men det er jo ikke riktig at jeg har en bachelor. Er det juks å søke jobb og kalle det bachelor selvom jeg ikke strengt tatt har det men har mer enn nok poeng? Anonymkode: 1c3c9...fb7
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #2 Skrevet 3. mars 2021 Ja, det er selvsagt juks. Og ulovlig i lovens navn. Har du ikke en grad innenfor fagområde vil du ikke være kvalifisert, uavhengig av hvor mange studiepoeng du har innenfor området. Du kan også risikere å få en jobb du ikke er kvalifisert for, og der kan det svi på bakgrunn av dokumentasjonsforfalskning. Jeg fikk beskjed om at jeg verken kunne søke master eller søke kvalifiserte jobber, før jeg hadde fått studieveileder til å lage et vitnemål der det sto at jeg hadde oppnådd selve graden. Jeg hadde også bare frie studiepoeng innenfor fagområdet (180 stp), men ikke en grad. Det skal stå noe sånt på vitnemålet: Grad: Bachelor i *fagområde* (180 studiepoeng) oppnådd *dato*. Anonymkode: b5bd8...472
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #3 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det er selvsagt juks. Og ulovlig i lovens navn. Har du ikke en grad innenfor fagområde vil du ikke være kvalifisert, uavhengig av hvor mange studiepoeng du har innenfor området. Du kan også risikere å få en jobb du ikke er kvalifisert for, og der kan det svi på bakgrunn av dokumentasjonsforfalskning. Jeg fikk beskjed om at jeg verken kunne søke master eller søke kvalifiserte jobber, før jeg hadde fått studieveileder til å lage et vitnemål der det sto at jeg hadde oppnådd selve graden. Jeg hadde også bare frie studiepoeng innenfor fagområdet (180 stp), men ikke en grad. Det skal stå noe sånt på vitnemålet: Grad: Bachelor i *fagområde* (180 studiepoeng) oppnådd *dato*. Anonymkode: b5bd8...472 Men når man har nok poeng innen en integrert master vil det jo faktisk tilsvare en bachelor. Ser ikke problemet egentlig? Man har jo poengene som tilsvarer en bachelor. Anonymkode: 1c3c9...fb7
nordlending Skrevet 3. mars 2021 #5 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men når man har nok poeng innen en integrert master vil det jo faktisk tilsvare en bachelor. Ser ikke problemet egentlig? Man har jo poengene som tilsvarer en bachelor. Anonymkode: 1c3c9...fb7 Fordi du ikke har gått en grad enda. Jeg har selv integrert master, og den var i realiteten ikke verdt noe som helst før graden var fullført. 6
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #6 Skrevet 4. mars 2021 nordlending skrev (6 timer siden): Fordi du ikke har gått en grad enda. Jeg har selv integrert master, og den var i realiteten ikke verdt noe som helst før graden var fullført. Samme her. Husker en periode. 3. året jeg var sååå lei at jeg var nær ved å slutte. Så glad jeg kom over kneika og fullførte masteren, for det ville vært så bortkastet med 3-4 år hard jobbing uten å få noe igjen for det😭 TS har jo ikke skrevet noen bacheloroppgave eller oppnådd noen grad, selv om studiepoengene er mange. Man kan heller ikke bare ta fag som tilsvarer 300 studiepoeng og si at man har en master. Men det vil vel likevel være mulig å få en relevant jobb, TS, ved å si at du snart er ferdigutdannet? Flere søker jo studenter til deltidsstillinger for eksempel Anonymkode: ccc82...109 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #7 Skrevet 4. mars 2021 nordlending skrev (8 timer siden): Fordi du ikke har gått en grad enda. Jeg har selv integrert master, og den var i realiteten ikke verdt noe som helst før graden var fullført. Nei men kan være folk ikke ser nøye på det eller bryr seg. Mange jobber uten utdannelse i det hele tatt så hvorfor skulle jeg være ukvalifisert for en jobb? Er drittlei av å kaste bort livet mitt på å vente på at eksamen skal komme. Det er isolerende og ødeleggende. Og det meste kommer jeg ikke engang til å bruke i jobb, det er bare en formalitet. Anonymkode: 1c3c9...fb7
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #8 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei men kan være folk ikke ser nøye på det eller bryr seg. Mange jobber uten utdannelse i det hele tatt så hvorfor skulle jeg være ukvalifisert for en jobb? Er drittlei av å kaste bort livet mitt på å vente på at eksamen skal komme. Det er isolerende og ødeleggende. Og det meste kommer jeg ikke engang til å bruke i jobb, det er bare en formalitet. Anonymkode: 1c3c9...fb7 Hvorfor spør du hvis du ikke liker svarene du får? Jeg har ikke stålkontroll på reglementet, men jeg vil anta at det ikke er lov, som flere sier. Det blir litt som å gå tre år på medisinstudiet og søke jobb som sykepleier fordi man "er drittlei av å kaste bort livet og vente på at eksamen skal komme". Jeg tror ikke den unnskyldningen når helt opp hvis du får jobben og de så skjønner at du ikke var kvalifisert til den. Anonymkode: 68fbd...a3b 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #9 Skrevet 4. mars 2021 Du har ikke en bachelor hvis du ikke har fullført en bachelorgrad. Er bare å søke jobber og si du har bachelor, men med en gang du må fremvise papirer kommer de til å se at du har løyet i søknaden din Anonymkode: 58409...4ca
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #10 Skrevet 4. mars 2021 Du kan skrive at du har fag tilsvarende en bachelor. Jeg fikk jobb basert på tilsvarende siv.ing Anonymkode: 7fa70...be3
nordlending Skrevet 4. mars 2021 #11 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei men kan være folk ikke ser nøye på det eller bryr seg. Mange jobber uten utdannelse i det hele tatt så hvorfor skulle jeg være ukvalifisert for en jobb? Er drittlei av å kaste bort livet mitt på å vente på at eksamen skal komme. Det er isolerende og ødeleggende. Og det meste kommer jeg ikke engang til å bruke i jobb, det er bare en formalitet. Anonymkode: 1c3c9...fb7 Du kan jo alltids søke jobb, men du kan ikke lyve. Stor forskjell på å skrive at man har en bachelor vs. at man har gjennomført 3-4 år av studiet/har x antall studiepoeng. Du kan heller ikke forvente å få en jobb hvor de har krevd en grad, når du ikke har det. Arbeidsgivere kan ikke bare se bort fra krav de har satt.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #12 Skrevet 4. mars 2021 22 minutter siden, nordlending said: Du kan jo alltids søke jobb, men du kan ikke lyve. Stor forskjell på å skrive at man har en bachelor vs. at man har gjennomført 3-4 år av studiet/har x antall studiepoeng. Du kan heller ikke forvente å få en jobb hvor de har krevd en grad, når du ikke har det. Arbeidsgivere kan ikke bare se bort fra krav de har satt. Jo, i det private kan man det. Og i du det offentlige klarer de også å omgå kravene. Anonymkode: 7fa70...be3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #13 Skrevet 4. mars 2021 Du kan ikke si at du har en bachelor eller master om du ikke har det, selv om du har mer enn nok studiepoeng. Men du kan fint søke jobb på det grunnlaget, jeg har gjort det selv. Istedenfor å skrive bachelor eller master på CV, skriver jeg "studert [masterprogram] ved [universitet], og så årstallene. Noen ganger har jeg skrevet relevante fag i søknaden, noen ganger lagt ved vitnemålsutskrift med de fagene jeg har. Noen arbeidsgivere holder på kravet om at du må ha fullført graden, og da kommer man ikke lenger. Noen bryr seg ikke om det, så lenge du viser at du har studert, har gode resultater og passer godt til stillingen ellers. Jeg har en god rådgiverstilling nå, uten å ha mastergrad (men jeg har nok studiepoeng til en). Anonymkode: 5bd6b...727
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #14 Skrevet 4. mars 2021 Du kan jo søke dersom det står "bachelorgrad eller tilsvarende". Men jeg vil heller anbefale deg å ta permisjon et år fra studiene om du er veldig lei nå. Det å ha en fullført grad er mer verdt i det lange løp. Plutselig dukker drømmejobben opp, og så er det et absolutt krav at du må ha en grad. I tillegg forandrer studieplaner seg, så det er ikke alltid å søke seg inn flere år senere. Anonymkode: 88844...980 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #15 Skrevet 4. mars 2021 Om du tar en master som ikke gir beskyttet tittel, så er det bare å søke jobber. Mange får jo jobber før de er ferdig, så ser ikke problem med det. Skriv at du har en nesten ferdig mastergrad, ikke si at du har en bachelorgrad for det har du ikke.. Anonymkode: 3efa3...d58
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #16 Skrevet 4. mars 2021 Selv om du har nok studiepoeng har du faktisk ikke en bachelorgrad. Det kommer nok an på fagområde om du kan få jobb. Det blir nok vanskelig om du studerer feks jus, men kjenner flere som har studert siv.ing. som har fått jobb før fullført master. Anonymkode: acbb1...e42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå