Gå til innhold

Uføretrygd og salg av kunst - noen som forstår dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble uføretrygdet for en tid tilbake grunnet både medfødte og ervervede psykiske problemer. Jeg har drevet med kunst hele livet, men aldri hatt energi til å selge noe utover de få gangene noen har kommet hjem til meg og pekt seg ut noe, helt på eget initiativ.

Nå blir jeg imidlertid fortalt at jeg kan selge kunst for inntil 0,4 G uten å miste uføretrygd, og skattefritt (fordi det er hobbyinntekt). Stemmer dette? Jeg er blitt oppfordret å selge på Etsy, fordi man her kan tillate folk å laste ned digitale kopier av arbeidene sine, og slik tjene en slant eller fem uten at man faktisk trenger å legge noe særlig arbeid i det. Det virker unektelig lokkende. 
...Men er det lov? Går det an? 

Jeg har sett gjennom alt jeg finner av forbrukersider og NAVs egen informasjon, men er fremdeles usikker og vil gjerne lese om andres erfaringer - eller i det minste bli forklart dette på en enkel måte. Hodet tåker seg fort.
Jeg er ikke ute etter å svindle eller undra eller noe sånt, vil bare vite hva jeg har rett til og hva jeg ikke har rett til!

På forhånd takk. 

Anonymkode: d248e...e90

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ring nav for å forsikre deg. Skriv ned datoen du ringte og hva du ble fortalt. 

Du ha lov å tjene noe utover uføretrygden, ja. Men hvor mye å sånn er jo viktig å vite sånn at du slipper å tilbakebetale nav.. 

Anonymkode: 96c71...388

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er det lov. Du kan tjene så mye du vil på uføretrygd.

Hobbyinntekt er det mulig ikke.

Anonymkode: 4a8d7...780

AnonymBruker
Skrevet

Si det. Man kan jo selge aksjer og ha gevinst på 2 millioner i året (inntekt) uten å miste uføretrygden....

Anonymkode: 9b541...b71

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvsagt er det lov. Du kan tjene så mye du vil på uføretrygd.

Hobbyinntekt er det mulig ikke.

Du kan ikke tjene så mye du vil. Man må lese i vedtaket der står det hvor mye man kan tjene før det går utover uføretrygden. 

Anonymkode: dc9af...e16

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke tjene så mye du vil. Man må lese i vedtaket der står det hvor mye man kan tjene før det går utover uføretrygden. 

Jo, det kan du! Men det du tjener over en viss sum vil føre til tilsvarende trekk i trygden!

Anonymkode: aec49...297

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mao, så kan du tjene så mye du vil. At trygden reduserers er da soleklart.

AnonymBruker
Skrevet

Fribeløpet på 0,4 g er ikke en del av utregningen her. Det er bare skattbar inntekt som teller i forhold til uføretrygd. Jeg regner med at det du lurer på er om dette er en hobby eller lønnsinntekt. Skatteetaten er derfor riktig plass å spørre. Det er litt ullent regelverk på dette og hobby er det frem til du forventer en viss inntekt over et visst antall år. Har du ustabil omsetning på bildene dine og omsetning er betydelig lavere en grensen for mva omsetning kan du trygt tjene disse slantene som hobby. Det påvirker ikke uføretrygden. Men snakk med skatteetaten. Nav er ikke nødvendig før du får skattbar og pensjonsgivende inntekt. 

Anonymkode: 22e72...e6f

• Liker 2
Gjest Råååsa
Skrevet

Jeg sendte en melding til skatteetaten og spurte om noe av det samme. Svaret var ullent der også. Det er ingen klar grense. 

NAV sa, flott! Kjør på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Fribeløpet på 0,4 g er ikke en del av utregningen her. Det er bare skattbar inntekt som teller i forhold til uføretrygd. Jeg regner med at det du lurer på er om dette er en hobby eller lønnsinntekt. Skatteetaten er derfor riktig plass å spørre. Det er litt ullent regelverk på dette og hobby er det frem til du forventer en viss inntekt over et visst antall år. Har du ustabil omsetning på bildene dine og omsetning er betydelig lavere en grensen for mva omsetning kan du trygt tjene disse slantene som hobby. Det påvirker ikke uføretrygden. Men snakk med skatteetaten. Nav er ikke nødvendig før du får skattbar og pensjonsgivende inntekt. 

Anonymkode: 22e72...e6f

Dette har jeg spurt skatteetaten om før. Svaret er at som 100% ufør er det umulig å kunne forvente at omsetningen skal være jevn og gi overskudd over tid.

Logisk nok.

Anonymkode: 1a8cf...85e

AnonymBruker
Skrevet

Å selge unna dine egne eiendeler kommer ikke inn under lønnsinntekter på 0,4G. Du kan selge kunsten din for 1 mill uten at uføren blir redusert. Det er kapitalinntekt.

Anonymkode: a3a55...cfe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Å selge unna dine egne eiendeler kommer ikke inn under lønnsinntekter på 0,4G. Du kan selge kunsten din for 1 mill uten at uføren blir redusert. Det er kapitalinntekt.

Selvsagt ikke om kunsten er egenprodusert.

AnonymBruker
Skrevet

La meg korrigere meg selv, etter å ha lest HI nok en gang.

Om dette er kunst du selv lager for å selge, er det nok ansett som hobby.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvsagt ikke om kunsten er egenprodusert.

Det er klart, leste ikke HI godt nok. Jeg leste at det var kunst TS hadde kjøpt selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ts må ta kontakt med skattekontoret og legge frem at h*n vil drive med dette og er ufør. Da må Skattekontoret beregne om det er sannsynlig om h*n har en næring som er egnet til å gå med overskudd over tid.

Men 100% uføretrygd kan de altså ikke det. Som ufør kan en jobbe og tjene så mye en vil, men det er nettopp pga at man ikke kan forutsi form og inntekt fremover som har gjort til at trygden er innvilget.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du må ha en jevn og stabil inntekt over tid før at det påvirker uføretrygden. Selv ikke med jevn og stabil inntekt over tid er det en selvfølge at det har gått over til næringsvirksomhet. Det er mange gråsoner her. Og det er ikke ulovlig å drive på med hobbyvirksomhet som uføretrygdet. Hobbyvirksomheter er ikke noe man uansett blir rik på, og er selvfølgelig ikke jevn og stabil nok til at dette påvirker uføretrygden. 

Jeg ville ansett dette som hobbyvirksomhet, herav fulgt reglene rundt dette. Havner du på over 0,4G i la oss si f.eks 3-4 år på rad, så ville jeg tatt kontakt med NAV/skatteetaten og forespurt om dette var næringsvirksomhet. 

Du kan f.eks skriftlig ta kontakt med skatteetaten og NAV slik at du kan dokumentere at du har forespurt om dette, og derav har vært åpen og ærlig om det siden dag én. Dette kan være viktig for deg. 

For det aller viktigste her er at det er ingen tvil om at du bevist bevisst ikke skjuler inntekten, at du er åpen om det, nysgjerrig på reglementet og kan vise til at du har tolket ting underveis innenfor disse gråsonene. NAV er mest interessert i trygdesvindlere. Og trygdesvindlere er ikke åpen og ærlig rundt deres aktivitet. I verstefall hvis du har tolket regelverket feil blir bedt om å tilbakebetale litt når ting blir oppdaget (gjerne på din forespørsel senere). I verstefall!

Anonymkode: 503ac...dd1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du må ha en jevn og stabil inntekt over tid før at det påvirker uføretrygden. Selv ikke med jevn og stabil inntekt over tid er det en selvfølge at det har gått over til næringsvirksomhet. Det er mange gråsoner her. Og det er ikke ulovlig å drive på med hobbyvirksomhet som uføretrygdet. Hobbyvirksomheter er ikke noe man uansett blir rik på, og er selvfølgelig ikke jevn og stabil nok til at dette påvirker uføretrygden. 

Jeg ville ansett dette som hobbyvirksomhet, herav fulgt reglene rundt dette. Havner du på over 0,4G i la oss si f.eks 3-4 år på rad, så ville jeg tatt kontakt med NAV/skatteetaten og forespurt om dette var næringsvirksomhet. 

Du kan f.eks skriftlig ta kontakt med skatteetaten og NAV slik at du kan dokumentere at du har forespurt om dette, og derav har vært åpen og ærlig om det siden dag én. Dette kan være viktig for deg. 

For det aller viktigste her er at det er ingen tvil om at du bevist bevisst ikke skjuler inntekten, at du er åpen om det, nysgjerrig på reglementet og kan vise til at du har tolket ting underveis innenfor disse gråsonene. NAV er mest interessert i trygdesvindlere. Og trygdesvindlere er ikke åpen og ærlig rundt deres aktivitet. I verstefall hvis du har tolket regelverket feil blir bedt om å tilbakebetale litt når ting blir oppdaget (gjerne på din forespørsel senere). I verstefall!

Anonymkode: 503ac...dd1

Det har ingenting med grensen på 0,4G å gjøre. Dette er en inntektsgrense NAV har, skatteetaten har null og niks med denne å gjøre.

Næringsvirksomhet foreligger når en tjener mer på det en driver med enn utgiftene er over tid. Dette er greit. Men for at skatteetaten skal vurdere noe som næring, må det foreligge en fremtidig sannsynlighet for at overskuddet skal vedvare. Som sagt gjelder ikke det 100% uføre, da det er umulig å beregne at det skal gi overskudd inn i fremtiden.

Dette er veldig enkelt, det er som sagt bare å ta kontakt med skatteetaten og spørre. Jeg har gjort det selv. Om de skal beregne en hobby til å være næring med sannsynlighet for vedvarende fremtidig overskudd, må de grunngi hvorfor de mener dette. At en har hatt overskudd i årene før, betyr ingenting. Det kan de altså ikke gjøre da en 100% ufør rett og slett ikke har den evnen. I så fall hadde vedkommende hatt gradert uføretrygd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det har ingenting med grensen på 0,4G å gjøre. Dette er en inntektsgrense NAV har, skatteetaten har null og niks med denne å gjøre.

Næringsvirksomhet foreligger når en tjener mer på det en driver med enn utgiftene er over tid. Dette er greit. Men for at skatteetaten skal vurdere noe som næring, må det foreligge en fremtidig sannsynlighet for at overskuddet skal vedvare. Som sagt gjelder ikke det 100% uføre, da det er umulig å beregne at det skal gi overskudd inn i fremtiden.

Dette er veldig enkelt, det er som sagt bare å ta kontakt med skatteetaten og spørre. Jeg har gjort det selv. Om de skal beregne en hobby til å være næring med sannsynlighet for vedvarende fremtidig overskudd, må de grunngi hvorfor de mener dette. At en har hatt overskudd i årene før, betyr ingenting. Det kan de altså ikke gjøre da en 100% ufør rett og slett ikke har den evnen. I så fall hadde vedkommende hatt gradert uføretrygd.

TS her:

Etter å ha lest alle svarene antar jeg at jeg er VEL innenfor det jeg ikke trenger å rapportere til noen som helst, verken Skatteetaten eller NAV. 0,4 G er tross alt over 40 000, jeg kan ikke i mine svimleste fantasier forestille meg å tjene så mye. Har også undersøkt Etsy, og digitale downloads fra totalt ukjente kunstnere får man ikke mye for. Om jeg setter prisen til 2 USD per bilde, er det likevel ikke sikkert at noen vil kjøpe.

Stemmer det dere sier om at det er gråsoneaktig, for hva hvis jeg - for fem år siden - tegnet en tegning, ikke vet hvor mye tid jeg brukte på den eller noe - og selger digitale kopier for to dollar stykket. Og senere tar plutselig dette helt av, alle vil ha bildet og jeg tjener 20 000 dollar bare på å ha fila liggende hos Etsy, uten at jeg har gjort noe mer arbeid. Hva blir det? Arbeidsinntekt? Hobby? "Aksjer"? Men som sagt, tviler på at det skjer. Om jeg skulle nærme meg 40 000 kr på et år, skal jeg ta kontakt med NAV og Skatteetaten :)

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Etter å ha lest alle svarene antar jeg at jeg er VEL innenfor det jeg ikke trenger å rapportere til noen som helst, verken Skatteetaten eller NAV. 0,4 G er tross alt over 40 000, jeg kan ikke i mine svimleste fantasier forestille meg å tjene så mye. Har også undersøkt Etsy, og digitale downloads fra totalt ukjente kunstnere får man ikke mye for. Om jeg setter prisen til 2 USD per bilde, er det likevel ikke sikkert at noen vil kjøpe.

Stemmer det dere sier om at det er gråsoneaktig, for hva hvis jeg - for fem år siden - tegnet en tegning, ikke vet hvor mye tid jeg brukte på den eller noe - og selger digitale kopier for to dollar stykket. Og senere tar plutselig dette helt av, alle vil ha bildet og jeg tjener 20 000 dollar bare på å ha fila liggende hos Etsy, uten at jeg har gjort noe mer arbeid. Hva blir det? Arbeidsinntekt? Hobby? "Aksjer"? Men som sagt, tviler på at det skjer. Om jeg skulle nærme meg 40 000 kr på et år, skal jeg ta kontakt med NAV og Skatteetaten :)

Det vil bli definert som næringsinntekt. Men skatteetaten kan likevel ikke kreve at du starter eget selskap og registrerer deg i div register. Om du velger å gjøre det selv er en annen sak.

Dette er en sak svært få uføre er klar over. Reglene rundt det med å definere hobby som næring er myntet på friske mennesker, der en forventer at innsats og arbeidskapasitet for å oppnå overskudd over tid kan opprettholdes.

Dette er altså ikke tilfellet for 100% uføre. Be gjerne skatteetaten foreta en beregning og spør så hvordan de grunngir at de forventer fortsatt overskudd i fremtiden, når det er en ufør person som står bak.

Det kan de altså ikke grunngi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...