AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #1 Skrevet 3. mars 2021 Jeg fikk nettopp vite at noen bekjente har gått fra hverandre og hørte dem fortelle hvordan de hadde fordelt barna seg i mellom for å få mest mulig økonomisk støtte. Jeg kjenner dem ikke så godt, så jeg spurte ikke direkte noe mer. Men jeg spør her, fordi jeg er nysgjerrig på hva det egentlig betyr. Ikke fordi jeg ser ned på dem eller noe, men jeg har aldri hørt om denne måten å gjøre ting på. De fortalte at dette var helt vanlig? De har altså to barn sammen, på 3 og 6 år. Far har oppført seg som aleneforsørger for 6-åringen og dette barnet har da kun adresse hos far. Mor har oppført seg som aleneforsørger for 3-åringen som da kun har bosted hos henne. Hun sier da at hun ikke har foreldreansvar fir 6-åringen, kun den minste. Likevel kjører de 50/50 på samvær. Mor har begge barna annenhver uke, og far motsatt. Er dette virkelig vanlig, slik de påstår? Betyr ikke det at mor kan ta med seh 3-åringen ut av landet, f. eks. uten fars samtykke? Jeg er ikke ute etter å ta noen eller melde noen om det de gjør ikke er lov. Jeg vet bare såvidt hvem de er. Men jeg overhørte nå dette i en koronavennlig sammenkomst, og stusset over at de sa at dette var vanlig nå, fir da fikk de mest penger fra Nav. Noen som vet? Anonymkode: 1f8f8...a21
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #2 Skrevet 3. mars 2021 Det er helt lovlig. Far har da daglig omsorg for ett av barna, og mor for det andre. Hvordan mor og far praktiserer samvær er helt opp til de å avgjøre ut fra barnas beste prinsippet. Begge foreldrene har nok foreldreansvar, det er vanlig å blande begrepet daglig omsorg og foreldreansvar. Dette medfører f.eks at de begge får en ekstra barnetrygd + fredag for barnepass, samt at de utløser endel rettigheter m.m. Anonymkode: c07be...7be
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #3 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er helt lovlig. Far har da daglig omsorg for ett av barna, og mor for det andre. Hvordan mor og far praktiserer samvær er helt opp til de å avgjøre ut fra barnas beste prinsippet. Begge foreldrene har nok foreldreansvar, det er vanlig å blande begrepet daglig omsorg og foreldreansvar. Dette medfører f.eks at de begge får en ekstra barnetrygd + fredag for barnepass, samt at de utløser endel rettigheter m.m. Anonymkode: c07be...7be Takk for raskt svar. Da ble det litt klarere. Så lærte man noe nytt i dag og. TS Anonymkode: 1f8f8...a21
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #4 Skrevet 3. mars 2021 Jeg mener å ha hørt noe om det samme, ja. På pappiret skrives det aleneforsørger, men har likevel barna annenhver uke og like mye ansvar for begge. Er nok økonomisk vinning. Anonymkode: 17b31...17f
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #5 Skrevet 3. mars 2021 Det er også en del som føler mer trygghet ved å gjøre det på den måten. Det er da bl.a vanskeligere å flytte langt unna med begge (alle) barna. Det er kun det barnet som er registrert på egen adresse man kan endre adressen på senere uten underskrift av den andre. Det er fullt lovlig det de gjør. Anonymkode: f01c7...911 1
Hr. Aktiv Skrevet 3. mars 2021 #6 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det er også en del som føler mer trygghet ved å gjøre det på den måten. Det er da bl.a vanskeligere å flytte langt unna med begge (alle) barna. Det er kun det barnet som er registrert på egen adresse man kan endre adressen på senere uten underskrift av den andre. Det er fullt lovlig det de gjør. Anonymkode: f01c7...911 Det er ikke vanskelig å bare ta med seg barna å flytte nei. Men det beste for alle er slik de har det nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå