Gå til innhold

Ferie med far i 3 uker- uten mor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mann har familie i Europa som savner barnet vårt på 2 år. Familien hans maser veldig på at vi skal besøke. Far ønsker å reise 2- 3 uker i påsken (uten meg pga jobb og karanteregler). Han kan passe barnet kombinert med jobb etter reisen. 

Ok 1. Korona. Ja jeg vet !! 

2. Hvor lenge kan hen være borte fra meg uten å ta "skade" av det? Hva er maks anbefalt tid uten meg på den alderen? 

Syns det er vanskelig å sette mine behov først når min mann har vært uten familien sin så lenge og hen har besteforeldre som savner henne sånn. Trenger noen innspill fra andre..  

Anonymkode: 29d79...b24

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et så lite barn tar mye mer skade av å vere så lenge borte fra deg, enn å ikke se besteforeldre. Kan ikke la deres savn styre her.  Forstår at mannen savner familien men da får han nesten reise alene.

Er du heelt sikker på at han kommer tilbake forresten? 

Anonymkode: 239e9...274

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere bruker Skype/FaceTime hyppig vil ikke 2-3 uker skade så lenge barnet har god relasjon til far. :) 

Anonymkode: 8fc14...0af

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke min situasjon lik din, da ditt barn bor med begge foreldre, men jeg velger å svare likevel.
Det er ikke deg du bør sette først, heller ikke besteforeldre eller faren, men barnet.
Det er kun 2 år gammelt.
Hos oss så takler min 2 åring dårlig å være borte fra meg (mamma) lenger enn 4 dager. Lenger enn det gjør barnet usikker og redd for at jeg skal gå fra henne når hun er hjemme hos meg igjen. Hun har en far som ser henne ukentlig og er veldig tilstede, men hun er likevel mye mer knyttet til meg enn til ham.

Så da bør du spørre deg selv hvor mye knyttet ditt barn er til deg kontra faren.
Har hun reagert om du har vært borte? Har du vært borte fra barnet noe særlig?
Er du eller far hennes primær omsorgsperson?

Anonymkode: 9c2ef...b4e

• Liker 8
Skrevet

Beklager men dette synes jeg er en dårlig ide. Både for barnet som har dårlige forutsetninger til å forstå tid og når det vil se mor igjen, men også pga corona og risikoen far og barn utsettes for ved å reise.

Det er tøft for mange besteforeldre om dagen hvor de ikke får se barnebarna sine, men slik er det dessverre bare. Mange får ikke se sine barn, foreldre eller besteforeldre, men man må bare vente tålmodig til situasjonen har bedret seg.

• Liker 15
Skrevet

Heller skype med besteforeldrene. Far kan reise. Hadde ikke villet være så lenge borte fra 2 åringen. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som mamma hadde ikke godtatt det, men det er fordi barnet vårt alltid ber om meg eller trenger meg hvis han er lei seg eller har vondt! Barnefars foreldre bor også i utlandet og har mast, men de trumfer ikke vårt barns behov! Barnet tar mer skade av å være borte fra meg enn sine besteforeldre han ellers aldri ser nesten. Men nå spør ikke de etter han lenger da, fordi de er så skuffet for at vi ikke har reist land og strand i koronatider :):) Barnet er 14 måneder. 
Du får jo avgjøre selv om barnet deres kan ta skade av det eller ikke! 

Anonymkode: 57a1b...dd2

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Holder det ikke med en uke?

Anonymkode: 966de...335

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg aldri gått med på, og vi er i samme situasjon. Barnet kommer først, klart de savner henne, men hun hadde aldri villet reise bort så lenge fra mamma. Det får heller bli når hun er i stand til å avgjøre det selv. 

Anonymkode: 80339...c88

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Går nok helt fint , herregud barn er ikke skjøre porselensdukker 

Anonymkode: 9a415...57f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt skal de ikke reise nå! Hallo; Corona! 🤦‍♀️

Men når det igjen er trygt å reise med tanke på smittespredning; Har barnet vært borte fra deg noen netter før? Hvordan gikk det? 2-3 uker er lenge.

Anonymkode: c593f...77a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Helt sikker på at han ikke vil stikke av :) barnet er mest knyttet til meg, da jeg er den foretrukne til å trøste, men far er en veldig god nr 2, er flink med barnet og tar mye ansvar for hen

Anonymkode: 29d79...b24

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke godtatt det. Tommelfingerregelen er 1 T per mnd barnet er inntil 1 år, og 1 døgn fra der igjen. Da snakker man 2 døgn borte fra primæromsorgsperson -jeg vet at fedre også er omsorgspersoner, men de er faktisk ikke mamma. Her er det snakk om et småbarn, ikke en syvåring. (Som nok ville savnet mamma mye, den og). 
Dette kan ødelegge relasjonen mellom deg og barnet. 

Anonymkode: bc91f...867

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Datteren min er snart to. Hun har vokst mye de siste par månedene, og jeg tror det kommer til å skje mye fremover. Jeg tror jeg hadde akseptert å være borte fra henne i en uke, kanskje 10 dager, dersom hun var med pappaen. Jeg hadde tenkt at det var en fantastisk opplevelse for far og datter å reise utenlands, og å få nærmere relasjon både seg imellom og til slektningene. 

Men pga. korona bør de vel droppe det. Og siden det bør utsettes går det kanskje an å planlegge noe til høsten hvor alle tre kan reise. Det hadde jo vært enda bedre. 

Anonymkode: f78ac...670

AnonymBruker
Skrevet

Hva med de som har 50/50 samvær, da er jo barnet "alene" med faren i ei uke. Så tenker ei uke skal ihvertfall gå greit 😊

Anonymkode: f5954...332

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Datteren min er snart to. Hun har vokst mye de siste par månedene, og jeg tror det kommer til å skje mye fremover. Jeg tror jeg hadde akseptert å være borte fra henne i en uke, kanskje 10 dager, dersom hun var med pappaen. Jeg hadde tenkt at det var en fantastisk opplevelse for far og datter å reise utenlands, og å få nærmere relasjon både seg imellom og til slektningene. 

Men pga. korona bør de vel droppe det. Og siden det bør utsettes går det kanskje an å planlegge noe til høsten hvor alle tre kan reise. Det hadde jo vært enda bedre. 

Eh. Barnet får sannsynligvis nada ut av det. Men de voksne får tilfredsstilt sine behov ja. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva med de som har 50/50 samvær, da er jo barnet "alene" med faren i ei uke. Så tenker ei uke skal ihvertfall gå greit 😊

Anonymkode: f5954...332

...og det er ikke anbefalt før de er over 3. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Just now, AnonymBruker said:

Eh. Barnet får sannsynligvis nada ut av det. Men de voksne får tilfredsstilt sine behov ja. 

Hva mener du med at barnet ikke får noe ut av det? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg hadde ikke godtatt det. Tommelfingerregelen er 1 T per mnd barnet er inntil 1 år, og 1 døgn fra der igjen. Da snakker man 2 døgn borte fra primæromsorgsperson -jeg vet at fedre også er omsorgspersoner, men de er faktisk ikke mamma. Her er det snakk om et småbarn, ikke en syvåring. (Som nok ville savnet mamma mye, den og). 
Dette kan ødelegge relasjonen mellom deg og barnet. 

En time per med inntil 1 år = 12 t når barnet er ett.

Deretter en dag per mnd = 12 dager når barnet er to.

Dette stemmer bra med hva jeg tenker. Tror det går helt fint med inntil to uker, men ikke lenger. Dere må også snakke med barnet på forhånd og underveis om hva som skal skje. 

En del usaklige kommentarer her, f eks fra en der far bare hadde samvær. Det blir virkelig IKKE det samme! Her forstår jeg at far og mor bor sammen og er sammen med barnet daglig. 

Anonymkode: fbd91...df6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri i verden gått med på det, jeg hadde til og med slitt med det nå med barnet mitt på 8. Og han har vært mye borte på overnatting, men aldri mer enn en langhelg om gangen. Nå kunne jeg godtatt 1-2 uker i en spesiell situasjon, men ikke da han var mindre.

Anonymkode: ade57...215

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...