Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på å gå ned i vekt, men hjelpe meg så lyst jeg har på nye klær og sånn. Men jeg kjøpte meg noen gensere i vinter som er gode nå i denne tiden. Har nettopp startet med å gå ned i vekt så har merket lite på klærene jeg har ennå. Når bør en begynne på å kjøpe seg nye klær ved vekttap egentlig? Min situasjon er at jeg er 172 cm og veier 111 kg. Vil ned til 80 kg, det er 30 kg.  Jeg har en tung og kraftig beinbygning også, og har eplefasong så har mest fett på magen. Noen tips dere som har gått ned når en kan kjøpe klær igjen? Bruker nå str 52 og xxl. Vil gjerne komme ned i str M. 

Anonymkode: 448d7...fa5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det fort er 10-12 kilo mellom to størrelser, men det varierer veldig, selvfølgelig. Hvor mye har du gått ned så langt?

Anonymkode: ee508...82d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det fort er 10-12 kilo mellom to størrelser, men det varierer veldig, selvfølgelig. Hvor mye har du gått ned så langt?

Anonymkode: ee508...82d

Begynte i forrige uke så skal veie meg på fredag. så kanskje jeg har klart å gå ned et kg til da. Jeg har forresten bukser som er i tights, dem er str 46/48. Litt trange når dem er nye men vider seg fort ut. Tenker jeg kan bruke de buksene lenge siden jeg er så stor rundt magen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 164, startet på 97 kg og skal ned til 67. Jeg har gått ned til 82 nå, så jeg er halvveis i antall kg. Jeg bruker fremdeles samme klesstørrelse. Jeg brukte xxl eller 48 oventil og 44/46 nedentil ved oppstart, og kan fremdeles bruke samme størrelse uten at jeg ser ut som et barn som har lånt klærne til en voksen. 

Klærne er selvsagt mye romsligere nå. Jeg kunne nok byttet ut alle toppene i xx med xl nå, men så langt har jeg bare kjøpt meg en ny bukse (str 44) og en overdel. Det gjorde jeg for å markere at jeg er halvveis, som en slags premie til meg selv. :)  

For meg er det med andre ord mer enn 10 kg per klesstørrelse. Ikke for å skuffe deg veldig, men jeg tror ikke M kommer til å være "hovedstørrelsen" din når du har kommet ned til 80 kg. Noen plagg kan du sikkert ha i str M, men L, og av og til XL er nok mer sannsynlig den vanligste størrelsen for deg, avhengig av passform og type klesplagg. Men det er ikke bokstaven i klesplagget som teller: det er prestasjonen du har gjort når du når målet ved å gå ned  så mye! DET er nemlig en bragd. Det forteller jeg meg selv hver dag, i alle fall. ;) 

Anonymkode: a2f41...5e9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er 164, startet på 97 kg og skal ned til 67. Jeg har gått ned til 82 nå, så jeg er halvveis i antall kg. Jeg bruker fremdeles samme klesstørrelse. Jeg brukte xxl eller 48 oventil og 44/46 nedentil ved oppstart, og kan fremdeles bruke samme størrelse uten at jeg ser ut som et barn som har lånt klærne til en voksen. 

Klærne er selvsagt mye romsligere nå. Jeg kunne nok byttet ut alle toppene i xx med xl nå, men så langt har jeg bare kjøpt meg en ny bukse (str 44) og en overdel. Det gjorde jeg for å markere at jeg er halvveis, som en slags premie til meg selv. :)  

For meg er det med andre ord mer enn 10 kg per klesstørrelse. Ikke for å skuffe deg veldig, men jeg tror ikke M kommer til å være "hovedstørrelsen" din når du har kommet ned til 80 kg. Noen plagg kan du sikkert ha i str M, men L, og av og til XL er nok mer sannsynlig den vanligste størrelsen for deg, avhengig av passform og type klesplagg. Men det er ikke bokstaven i klesplagget som teller: det er prestasjonen du har gjort når du når målet ved å gå ned  så mye! DET er nemlig en bragd. Det forteller jeg meg selv hver dag, i alle fall. ;) 

Anonymkode: a2f41...5e9

Først må jeg jo si at du er flink som har klart å gå ned noe i vekt :) Ja regner med klærene blir mer løse etterhvert som jeg går ned i vekt. Jeg tenker jo 80 er målet i første omgang, og får se da om jeg vil ha den vekten eller gå enda mer ned i vekt. Jeg aner ikke før jeg er der. Ja å gå ned så det blir lettere for kroppen og en føler seg bedre mentalt er jo det jeg ønsker og vil. Jeg er i alderen der jeg kan få sykdommer. Er 40 år så. Men tenker det er lurt å ha et mål først, jobbe mot det målet og ta det deretter. Men regner jo med at når jeg er 80 kg at jeg trenger nye klær i str L da sikkert. Kikker stadig på fine kjoler og gensere som jeg har lyst på, men lar være å kjøpe fordi jeg vet ikke hvilken str jeg kommer til å ende på. Er jo bortkastet å kjøpe klær nå i min str også krymper jeg fra klærene mine. Det er jo forskjell på xxl og L i str så. Tenkte å handle på Finn også når den tid kommer siden jeg ikke har så god råd. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet i fjor vår, var da 167 og 100kg. Nå er jeg 74kg. Noen av klærne mine kan jeg bruke enda. Men ganske romslige. Har gått ned fra xl-m i gensere og 44/46 i bukser til 40/42..Her har jeg bare byttet ut noen bukser underveis. Grunnen til at mange av klærna mine passer enda var jo at dem var alt for trange når jeg veide 100 😅🙈 

Anonymkode: 55a13...4f7

AnonymBruker
Skrevet

Det er tvilsomt at du ender på m, i vanlig butikk. Jeg bruker m på bukser, men L og XL oventil. Jeg er høyere, ikke grov benbygning og ca 70 kg. På 80 kg brukte jeg enda større klær.

Men vi kan være fine uansett størrelse.

Anonymkode: f10ef...8fc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lav, men gikk ned fra 75 til 59 kg og først rundt 64-63 kg var jeg nede i M i klær. Men det kommer vel an på klesmerke også. Ville ikke kjøpt klær oftere enn hver 10. Kg ned, og ikke mye, for det er trist å slanke seg ut av de nye og fine klærne...

Anonymkode: fabdf...cc1

AnonymBruker
Skrevet
On 3/3/2021 at 8:52 PM, AnonymBruker said:

Når bør en begynne på å kjøpe seg nye klær ved vekttap egentlig?

For meg er dette veldig enkelt, og viktig for å ikke skuffe en selv: svaret er når klærne passer/når vekttapet er reelt.

Kjøper klær som passer til meg, ikke klær jeg planlegger at skal passe en gang i fremtiden. Det er annerledes enn med barna, hvor vi kan kjøpe klær vi vet de kommer til å gro inn i.

Fint å ha motivasjonen på plass, men ikke skap mer press en nødvendig ved å ha klær liggende som skal passe en gang fremover. 

Anonymkode: 8fa28...2a8

• Liker 1
Skrevet

Du må vere litt meir tålmodig, det er mange kilo til du må gå ned en størrelse i klede. Først får du glede deg over at dei kleda du har, blir litt meir romslige. 

Eg har gått ned 6-7 kilo, men ikkje endra størrelse på kleda. Det er berre litt lettare å handle, for eg passar betre inn i den størrelsen eg har brukt lenge;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.3.2021 den 16.58):

Det er tvilsomt at du ender på m, i vanlig butikk. Jeg bruker m på bukser, men L og XL oventil. Jeg er høyere, ikke grov benbygning og ca 70 kg. På 80 kg brukte jeg enda større klær.

Men vi kan være fine uansett størrelse.

Ja jeg er jo høy 172 cm og grov benbygning, så kan godt hende jeg vil ende på str L. Men det får så være. Mange fine klær i L også. Nå bruker jeg jo xxl.  Jeg aner ikke om jeg vil havne på rundt 70 eller 80 kg. Men legen sa at jeg burde være fornøyd med å ligge mellom 70 og 80 kg. Det er jeg enig i. Noen klær i xl kan jeg gå med hvis de er litt romslige, og jeg liker helst lange overdeler og ikke korte pga stor mage. Bruker tights bukser i 46/48 som er litt trang i begynnelsen men så vider de seg ut. Har kjøpt en klespakke på Finn til 300 kr, men flere lange gensere og lange tunikar som jeg liker godt i xl og xxl. Ts.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja jeg er jo høy 172 cm og grov benbygning, så kan godt hende jeg vil ende på str L. Men det får så være. Mange fine klær i L også. Nå bruker jeg jo xxl.  Jeg aner ikke om jeg vil havne på rundt 70 eller 80 kg. Men legen sa at jeg burde være fornøyd med å ligge mellom 70 og 80 kg. Det er jeg enig i. Noen klær i xl kan jeg gå med hvis de er litt romslige, og jeg liker helst lange overdeler og ikke korte pga stor mage. Bruker tights bukser i 46/48 som er litt trang i begynnelsen men så vider de seg ut. Har kjøpt en klespakke på Finn til 300 kr, men flere lange gensere og lange tunikar som jeg liker godt i xl og xxl. Ts.

Det høres bra ut. Det er så viktig å ikke ha mål som gjør slik at man ikke er fornøyd, når man egentlig når være det. Large er en veldig passende størrelse for damer på over 170. Klær skal jo være lange nok også. Bra du er fornøyd med klespakken. Mye kan skje både med vekt og fasong om du gjør jobben og ikke gir opp. Lett å bli utålmodig, men husk det er en prosess. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...