Gjest Gjest Skrevet 22. august 2005 #1 Skrevet 22. august 2005 Hvordan lager dere hvit saus? Når jeg lager min blir det som oftes klumper i den, hvordan skal jeg bli kvitt dette? Jeg tar og smelter litt smør, tar mel og rører ut i smøret, så tilsetter jeg melk og koker det opp. (tilsetter også litt muskat) Etterhvert som jeg koker opp blir det litt klumper
Gjest gjest1 Skrevet 22. august 2005 #2 Skrevet 22. august 2005 Har du prøvd å blande mel og smør i tørr tilstand, og deretter tilsette vann til det blir en tjukk grøt? Og ha det i varm melk etterpå?
søndagsengel? Skrevet 22. august 2005 #3 Skrevet 22. august 2005 Jeg smelter smør og rører inn mel. Har så i litt og litt melk mens jeg rører, sånn at det blander seg med jevningen. Tilsetter mer melk etter hvert som det tykner. Rører ofte.
Mistyen Skrevet 22. august 2005 #4 Skrevet 22. august 2005 Jeg smelter smør og rører inn mel. Har så i litt og litt melk mens jeg rører, sånn at det blander seg med jevningen. Tilsetter mer melk etter hvert som det tykner. Rører ofte. ← Akkurat sånn gjør jeg det også, får ingen klumper da
Arkana Skrevet 22. august 2005 #5 Skrevet 22. august 2005 Jeg smelter smør og rører inn mel. Har så i litt og litt melk mens jeg rører, sånn at det blander seg med jevningen. Tilsetter mer melk etter hvert som det tykner. Rører ofte. ← Akkurat sånn gjør jeg det også, får ingen klumper da ← Jepp, gjør sånn jeg også. Får aldri klumper.
Gjest Violetta Skrevet 22. august 2005 #6 Skrevet 22. august 2005 Jeg smelter smør og rører inn mel. Har så i litt og litt melk mens jeg rører, sånn at det blander seg med jevningen. Tilsetter mer melk etter hvert som det tykner. Rører ofte. ← Det gjør jeg også, men jeg bruker bare spiralvisp og visper hele tiden, ellers blir det klumper. Man kan ikke gå fra en hvit saus.
Scheherazade Skrevet 22. august 2005 #7 Skrevet 22. august 2005 Jeg gjør det på den late måten: Koker opp melk, rister sammen melk og mel på et syltetøyglass, siler jevninger oppi melken og rører til det koker opp igjen. Ingen klumper, lettvint og greit. Tilsetter av og til litt smør for smakens skyld, men som oftest synes jeg ikke det gjør noe.
Fakse Skrevet 22. august 2005 #8 Skrevet 22. august 2005 Jeg bruker et ristebeger, og blander mel og melk i det. Har det i gryta og koker opp. I noen sauser bruker jeg litt smør, i andre ikke. Det kommer an på hva sausen skal brukes til. Det viktigste er å røre absolutt hele tida, tar man pause får man klumper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå