pinnelinn Skrevet 3. mars 2021 #1 Skrevet 3. mars 2021 Knivangrep som etterforskes som mulig terror. Det første jeg lurte på når lest om dette var om Sveriges statsminister ville fordømme angrepet. Regner med at dette var det viktigste å få avklart også for de fleste andre. Nå har Løfven endelig gått ut i mediene og gjort nettopp det. Nå som det endelig er oppklart kan vi alle slappe av og fortsette livet vårt og fokusere på noe annet, som f.eks korona. Stefan Löfven: ”Fördömer det fruktansvärda dådet” | SVT Nyheter 3
Justlooking Skrevet 4. mars 2021 #2 Skrevet 4. mars 2021 pinnelinn skrev (4 timer siden): Knivangrep som etterforskes som mulig terror. Det første jeg lurte på når lest om dette var om Sveriges statsminister ville fordømme angrepet. Regner med at dette var det viktigste å få avklart også for de fleste andre. Nå har Løfven endelig gått ut i mediene og gjort nettopp det. Nå som det endelig er oppklart kan vi alle slappe av og fortsette livet vårt og fokusere på noe annet, som f.eks korona. Stefan Löfven: ”Fördömer det fruktansvärda dådet” | SVT Nyheter Er det ikke knivangrep og knivdrap daglig i Sverige da? 3
Gjest In absentia Skrevet 4. mars 2021 #3 Skrevet 4. mars 2021 Alt vi vet er at uansett hvem som stod bak og hva motovasjonen var, så er det nok til syvende og sist samfunnet og ikke minst det offentlige sin feil at det skjedde.
NorthernLight Skrevet 4. mars 2021 #4 Skrevet 4. mars 2021 Sverige som var ett flott land i gamle dager har forandret seg helt dessverre.. 10
Blålin Skrevet 4. mars 2021 #5 Skrevet 4. mars 2021 Justlooking skrev (6 timer siden): Er det ikke knivangrep og knivdrap daglig i Sverige da? Jo. Men dette var nok litt annerledes. Og mer skremmende. Slik jeg har forstått forsøkte han seg på terror lik den vi har sett så mye av i Europa. Gikk løs på tilfeldige mennesker. Til daglig er det stort sett gjengoppgjør som gjelder. Eller ran og voldtekt av svenske. Jeg har blitt svært skeptisk til opphold i europeiske storbyer. En stor sorg for meg. Jeg har nok levd et halvt liv nå, og husker et annet Europa. Flotteste sted på jord, noen gang. Men nå skjer det altså i en knøttliten by... Svenske myndigheter forsiktige med å gå ut med nasjonalitet. Men rapportene sier afghaner i 20-årene som kom til Sverige i 2018. 3 av de 8 er kritisk skadet. Forundrer meg ikke hvis det igjen ender opp som "psykisk størning" og ikke terror (som det er). 2
A-hunter Skrevet 4. mars 2021 #6 Skrevet 4. mars 2021 Feilkultur. Ønsket og bedt om av tilnærmet 100% av svenske velgere gjennom flere tiår på rad. Sverige 1970 - 0 % innvandrere Sverige 2020 - 37 % innvandrere Den svenske befolkningen er altså skiftet ut i rekordfart. Det hjelper lite å fordømme noe man selv har tilstrebet hardt at skal skje. Den eneste måten å bli som Midtøsten er å importere Midtøsten. Det har man valgt å gjøre med åpne øyne og i stor skala. Og nå er de der. Sverige, et land kulturelt plassert sentralt i Midtøsten etter egen vilje. Vi har bare sett begynnelsen. Min sympati kommer først når det kan dokumenteres at ofrene ikke har stemt for befolkningsutskiftningen, hvilket de med veldig stor grad av sannsynlighet har. Man kan godt si at de knivstakk seg selv... 6
Fredelig Skrevet 4. mars 2021 #7 Skrevet 4. mars 2021 Jeg undrer meg over at denne saken ikke er mer eksponert i media. En fryktelig alvorlig hendelse, som ser ut til å forbigås i stillhet. 4
Fnugg1 Skrevet 4. mars 2021 #8 Skrevet 4. mars 2021 Fredelig skrev (3 minutter siden): Jeg undrer meg over at denne saken ikke er mer eksponert i media. En fryktelig alvorlig hendelse, som ser ut til å forbigås i stillhet. Det er som vanlig der i gården, det skal pakkes inn og dysses ned. Det var en afghaner som gjorde dette, så berikelsen slår til igjen. 4
NorthernLight Skrevet 4. mars 2021 #9 Skrevet 4. mars 2021 Fnugg1 skrev (Akkurat nå): Det er som vanlig der i gården, det skal pakkes inn og dysses ned. Det var en afghaner som gjorde dette, så berikelsen slår til igjen. Ja msm dysser ned ting som innvandring, gjenger og vold osv. Hadde det vært en hvit kristen mann så hadde det garantert vært mye mer om det i media. Msm elsker folk fra visse land og med en viss religion. 7
pinnelinn Skrevet 4. mars 2021 Forfatter #10 Skrevet 4. mars 2021 Fredelig skrev (26 minutter siden): Jeg undrer meg over at denne saken ikke er mer eksponert i media. En fryktelig alvorlig hendelse, som ser ut til å forbigås i stillhet. Nå har statsminister Løfven allerede fordømt handlingen. Så da er det ikke lenger noen grunn til at politiet, media eller publikum skal bruke tid på denne saken. Det er viktigere ting å rette oppmerksomhet mot. 1
non_stop Skrevet 4. mars 2021 #11 Skrevet 4. mars 2021 Er jo ikke lenge siden det samme skjedde i Norge, riktignok med kun to (?) tilfeldige ofre, men siktede innrømmet jo selv at han ønsket å skade flere. Motivasjon: han var syk og fikk ikke hjelp. Nå får han hjelp. Dette kommer vi til å se mer og mer av, dessverre. De sitter hjemme og ser at dette faktisk fungerer. De er for syke til å bli satt i fengsel så de blir heller satt i tvunget behandling. 2
Lovelymother Skrevet 4. mars 2021 #12 Skrevet 4. mars 2021 (endret) 33 minutter siden, NorthernLight said: Ja msm dysser ned ting som innvandring, gjenger og vold osv. Hadde det vært en hvit kristen mann så hadde det garantert vært mye mer om det i media. Msm elsker folk fra visse land og med en viss religion. Det stemmer jo ikke hadde det vært en kristen hvit mann så hadde det ikke blitt snakket om. Endret 4. mars 2021 av Lovelymother
Fredelig Skrevet 4. mars 2021 #13 Skrevet 4. mars 2021 pinnelinn skrev (39 minutter siden): Nå har statsminister Løfven allerede fordømt handlingen. Så da er det ikke lenger noen grunn til at politiet, media eller publikum skal bruke tid på denne saken. Det er viktigere ting å rette oppmerksomhet mot. Mener du virkelig dette? En mann angriper tilfeldige mennesker og skader dem alvorlig med kniv/øks. Så lenge en politisk leder sier at han fordømmer handlingen, da er det ikke mer å snakke om? Men det er mulig jeg ikke har oppfattet din ironi 😊 Jeg sitter igjen med spørsmål om hvordan dette kunne skje, og hvordan man kan beskytte seg mot lignende angrep i fremtiden. Og ikke minst hvilke prioriteringer media gjør. Toppsaker på VG er blant annet et eller annet som har skjedd i 71 grader nord, og at en av Morten Harkets døtre har en variant av ADHD... Jeg tenker media er taus nettopp fordi hendelsen ikke skal kobles opp mot rådende innvandringspolitikk. 2
NorthernLight Skrevet 4. mars 2021 #14 Skrevet 4. mars 2021 Fredelig skrev (2 minutter siden): Jeg tenker media er taus nettopp fordi hendelsen ikke skal kobles opp mot rådende innvandringspolitikk. Det sier seg selv. Msm vil ha flest mulig innvandrere fra enkelte land til Norge. Akkurat som ikke Norge har brukt nok milliarder kr på det... 3
Callisto83 Skrevet 4. mars 2021 #15 Skrevet 4. mars 2021 Siste nå er at det ikke etterforskes som terror likevel. (Det ble visst brukt øks sto det i en overskrift på NRK sine sider, selv om jeg ikke finner ut noe mer om det i artikkelen) 1
Fnugg1 Skrevet 4. mars 2021 #16 Skrevet 4. mars 2021 Callisto83 skrev (31 minutter siden): Siste nå er at det ikke etterforskes som terror likevel. (Det ble visst brukt øks sto det i en overskrift på NRK sine sider, selv om jeg ikke finner ut noe mer om det i artikkelen) Et enkeltstående tilfelle som er psykisk syk blir vel neste overskrift da. 2
Callisto83 Skrevet 4. mars 2021 #17 Skrevet 4. mars 2021 Fnugg1 skrev (4 minutter siden): Et enkeltstående tilfelle som er psykisk syk blir vel neste overskrift da. Det kan jeg tenke meg. Jeg stusser litt på hva som klassifiseres som terror, for de norske terroristene vi har hatt har vel også vært ganske alene. 1
judith52 Skrevet 4. mars 2021 #18 Skrevet 4. mars 2021 Fnugg1 skrev (12 minutter siden): Et enkeltstående tilfelle som er psykisk syk blir vel neste overskrift da. Det er så greit når alt som ikke passer agendaen bare blir "psykisk syk" 3
Druid Skrevet 4. mars 2021 #19 Skrevet 4. mars 2021 Callisto83 skrev (2 timer siden): Det kan jeg tenke meg. Jeg stusser litt på hva som klassifiseres som terror, for de norske terroristene vi har hatt har vel også vært ganske alene. For at det skal regnes som Terror , skal handlingen være "ideologisk" og "motivert". Så det handler ikke egentlig om du er alene; det er derfor vi har begrepet "ensom ulv". Psyke mennesker kan pr definisjon aldri være "motivert". Så en psyk person kan alltid hevde han er dypt politisk interessert, og fortsatt ikke bli regnet som terrorist. Det er ikke aksjonen i seg selv som gjør deg til terrorist, og det finnes få motivasjoner for å definere en person som terrorist; man gjør det kun når det er umulig å definere det til noe annet. Grunnen er at terrorisme er ideologisk uttrykk: en terrorist KAN ha "rett". Så man leter etter følgende : Er personen mentalt psyk? Kult, vi kan definere det som ulykke. Kan vi finne personlige motiv? Kult, du er typisk kriminell, og kan behandles slik Hvis vi finner politisk motiv, og det er fremstilt som grunn, enten offentlig, gjennom symbolismen i aksjonen eller gjennom aktivt tilknyttning til ideologi, er vi nødt å behandle dette som ett politisk uttrykk og betyr at vi er nødt å bruke andre lovhjemler. Det har også en symbolbetydning, fordi dette typisk vil kunne trigge andre til samme typen angrep. Vi får se hva som kommer ut av etterforskningen.
Blålin Skrevet 4. mars 2021 #20 Skrevet 4. mars 2021 Callisto83 skrev (2 timer siden): Siste nå er at det ikke etterforskes som terror likevel. (Det ble visst brukt øks sto det i en overskrift på NRK sine sider, selv om jeg ikke finner ut noe mer om det i artikkelen) Jeg bare ventet på det... Svenskene er så tamme, så selvutslettende, så uærlige. Men Jimmie Åkesson & co er nok ikke enige, altså. De har ikke gjort annet enn å advare. 8 personer forsøkt drept med øks. Hva kaller man det hvis ikke terrort? EM i massemord, frustrasjonsutløsning, sex-torka? Fritidsklubben i utanførskapsområdet var stængd och han visste inte hur han skulle gøra... Med all den rasism som finns kænde han behov av at ta med en yksa. Han tappade tyværr kontrollen. Nu måste vi alla ta hand om den hær killen och visa honom at han inte behøver vara rædd før at vandra ute bland oss svenskar... 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå