AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #1 Skrevet 3. mars 2021 Kan man merke det før det er psykose i «full blomstring?» Hvordan ser det ut når en person er på vei inn i psykose? Kan personen være helt vanlig og at det ikke legges merke til? Anonymkode: 59cbd...ec9
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #2 Skrevet 3. mars 2021 Henger seg gjerne opp i noe, babler om dette. Begynner med forestillinger om folk og saker, paranoide vrangforestillinger.. Kan nevne beskjeder eller folk som skuler på han. Anonymkode: 55981...466
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #3 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Henger seg gjerne opp i noe, babler om dette. Begynner med forestillinger om folk og saker, paranoide vrangforestillinger.. Kan nevne beskjeder eller folk som skuler på han. Anonymkode: 55981...466 Ser man angsten/ redselen til personen med psykose? Anonymkode: 59cbd...ec9
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #4 Skrevet 3. mars 2021 Kan også ha grandiose tanker om seg selv, være oppstemte og maniske. Anonymkode: f0998...30f
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #5 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ser man angsten/ redselen til personen med psykose? Anonymkode: 59cbd...ec9 Det kan komme an på. Noen kan i innledningsfasen framstå upåfallende om en snakker om ikke-triggende tema, men plutselig framstå helt virkelighetsfjern når aktuelle tema kommer opp (feks ideer om at de er overvåket gjennom tv-en) Anonymkode: f0998...30f
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #6 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kan komme an på. Noen kan i innledningsfasen framstå upåfallende om en snakker om ikke-triggende tema, men plutselig framstå helt virkelighetsfjern når aktuelle tema kommer opp (feks ideer om at de er overvåket gjennom tv-en) Anonymkode: f0998...30f Men, svarer de bekreftende eller avkreftende om man prøver å sette ord på om personen hallusinerer/ er i psykose? Anonymkode: 59cbd...ec9
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #7 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men, svarer de bekreftende eller avkreftende om man prøver å sette ord på om personen hallusinerer/ er i psykose? Anonymkode: 59cbd...ec9 Man skjønner ikke selv at man er i psykose. Hilsen ei som har vært i akutt psykose x 2. Anonymkode: eb32f...3de
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #8 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men, svarer de bekreftende eller avkreftende om man prøver å sette ord på om personen hallusinerer/ er i psykose? Anonymkode: 59cbd...ec9 Det kommer jo an på sykdomsinnsikten, og hvor dypt psykotiske de er. Anonymkode: f0998...30f
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #9 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man skjønner ikke selv at man er i psykose. Hilsen ei som har vært i akutt psykose x 2. Anonymkode: eb32f...3de Hvordan var det for deg? Hvor lenge varte det? Min behandler mistenker diagnose innenfor Schizofrenispekteret.... men, jeg forstår ikke hvorfor.... Anonymkode: 59cbd...ec9
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #10 Skrevet 3. mars 2021 Det var en tråd om dette for ikke så lenge siden. En person beskrev det som om den som er i en psykose er langt inne i en tåke. Det syntes jeg var en dekkende beskrivelse for den eneste gangen jeg har møtt en person i psykose. Det var noe underlig med hele situasjonen, han var liksom ikke til stede. Og så virket han fryktelig anspent. Anonymkode: 5ba2a...13f
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #11 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan var det for deg? Hvor lenge varte det? Min behandler mistenker diagnose innenfor Schizofrenispekteret.... men, jeg forstår ikke hvorfor.... Anonymkode: 59cbd...ec9 Lang historie jort. Første gang tidlig i 20 årene, gikk for langt og var lagt inn på skjermet først i 3 uker så 5 uker på en avdeling for alt mulig psykisk. Noen av ukene var på tvang. Så endel år senere i livet, en dag på psyk og sendt hjem igjen da jeg hadde begynt å bli bedre med medisinering hjemme. Var kanskje psykotisk i 10 dager. Var i en slags terapi noen uker etterpå. Grusomt begge gangene...og føler det er skambelagt enda jeg vet man kan like lite for det som om man skulle brukket beinet. Har ikke sagt det til så mange fordi jeg vet mange ikke forstår og det er så lite kunnskap blant folk rundt det. Man blir så forundret over hva hjernen klarer å koke i hop etter man er blitt frisk og begynner å tenke tilbake på perioden. Typ, folk du vet er døde men som du tror lever, at folk kunne lese tankene mine, at verden endelig var kvitt krig, sult og all elendighet og nå var det en revolusjon på gang. Mistenker at jeg kan være bipolar men at det kun kommer frem under mye stress over lengre tid og livsforandringer med lite søvn og lite mat/liten matlyst + alkohol. (er ikke alkoholiker) Har ikke fått utredning. Er i full jobb nå og var kun sykemeldt i noen får uker sist det skjedde. Har ingen symptomer i det daglige og bruker ikke antipsykotikum. Det er derfor jeg har fått diagnosen akutt psykose begge gangene. Anonymkode: eb32f...3de
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #12 Skrevet 3. mars 2021 Eksen min hadde en psykotisk episode. I begynnelsen så var det vagt. Han var "seg selv", men brukte hele fritiden på konspirasjonsteorier på nettet og forumer jeg ikke kjente til. Snakket ikke så mye om det, men var mer og mer fjern i relasjonen med meg. Etter hvert så ble han mer paranoid (paranoia er visstnok sentralt i psykose). Jeg ringte til foreldrene og vi fikk han innlagt en kveld han bare stod bak gardinen i stuen og trodde at vi var overvåket, og begynte å sette stoler foran inngangsdøren så "de" ikke skulle ta seg inn. Veldig scary. To uker etterpå, og medisinert, så var han seg selv igjen, men det ble (pluss andre ting) ble for heftig for meg og vi avsluttet forholdet. Anonymkode: 636bf...2c1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå