Gjest gjest1 Skrevet 22. august 2005 #1 Skrevet 22. august 2005 Har nettopp flyttet til Ålesund, og har nesten aldri vært her før. Kjenner heller ingen fra her. Det jeg lurer på er om noen kan fortelle meg litt om det å bo her i byen (kultur, utesteder, menneskene osv). Er veldig vanskelig å bli kjent med mennesker herfra, og kommer jeg i snakk med gutter fra her begynner de med engang å snakke om hvor mye penger de har (som om det har noe å si)..Jentene her virker veldig koselige.. Veldig takknemlig for svar
Malama Skrevet 22. august 2005 #2 Skrevet 22. august 2005 Født og oppvokst i byen er jeg jo kjent i Ålesund, men jeg har ikke bodd der på 7 år, så desverre vet jeg nok lite om kultur og uteliv der. Kjenner meg ikke igjen i det om at guttene bare er opptatt av hvor mange penger de har, men noen er kanskje det. (kjenner ikke så innmari mange "ung menn" der heller lenger, stort sett bare mine egne slektninger, og der finner man vel litt av hvert, men min bror slår meg alle fall ikke som den typen...) Kunne visst ikke bidra med så mye fornuftig jeg, men jeg tror nok at du fort finner ut av det likevel. Det er jo studiestart nå i disse dager, og en del nyinnflyttede unger mennesker i byen, sikkert mye festing også. Håper du vil trives.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2005 #3 Skrevet 22. august 2005 hehe, kjenner til den med "jeg har så mye penger jeg" mentaliteten.. er bare noen visse det gjelder, så lurer litt på hvem du har møtt ;-) Ellers er ålesundere ok folk dem men det hjelper å kjenne noen som kjenner noen som kjenner noen. utesteder som er in nå er tango, keisern, piano, lille løwenvold, tildels metz og kongens. ellers kan byen være litt død, særlig i ukedagene..skal du studere? da er det nok lettere å komme inn i et miljø
AUF Skrevet 22. august 2005 #4 Skrevet 22. august 2005 bodde der i 3 år, og så meg lei av guttene fort! Den ene var rikere og mer suksessfull enn den andre. Blæ Byen er jo kjempeflott! gå og se deg rundt i sentrum, og på kaia... Der finner du jo masse butikker og sånt. Av utesteder finnes det noen puber rundt omkring i sentrum, men jeg vanket (av en eller annen merkelig grunn) mest på Metz. Det er kommet et nytt sted som er ganske in, men jeg husker ikke hva det heter. Kom vel for ca 1-2 år siden tror jeg. Og rett bortenfor der er det en pub som pleier å ha trubadur. Bortsett fra guttene likte jeg meg veldig godt i Ålesund
AUF Skrevet 22. august 2005 #5 Skrevet 22. august 2005 hehe, kjenner til den med "jeg har så mye penger jeg" mentaliteten.. er bare noen visse det gjelder, så lurer litt på hvem du har møtt ;-) Ellers er ålesundere ok folk dem men det hjelper å kjenne noen som kjenner noen som kjenner noen. utesteder som er in nå er tango, keisern, piano, lille løwenvold, tildels metz og kongens. ellers kan byen være litt død, særlig i ukedagene..skal du studere? da er det nok lettere å komme inn i et miljø ← Ja, det var Tango og Keisern jeg mente
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2005 #6 Skrevet 22. august 2005 Har nettopp flyttet til Ålesund, og har nesten aldri vært her før. Kjenner heller ingen fra her. Det jeg lurer på er om noen kan fortelle meg litt om det å bo her i byen (kultur, utesteder, menneskene osv). Er veldig vanskelig å bli kjent med mennesker herfra, og kommer jeg i snakk med gutter fra her begynner de med engang å snakke om hvor mye penger de har (som om det har noe å si)..Jentene her virker veldig koselige.. Veldig takknemlig for svar ← Studerer du?
:-) anna Skrevet 23. august 2005 #7 Skrevet 23. august 2005 Begynner å bli noen år siden jeg bodde der nå, men jeg digger å være der. Uff nå får jeg litt hjemlengsel. Selv liker jeg veldig godt den lille kafeen rett nedenfor Løvenvold kino. Er det lille Løvenwold den heter? Kjempegod mat og nydelig kaffe. Da jeg bodde der var jeg mest på Metz (en kamerat av meg som har malt bildene på veggene der faktisk). Skjønner hva du mener med at det er vanskelig å komme i kontakt med folk der. Hadde jeg vært deg hadde jeg begynt å trene. Tror dessuten studentmiljøet er OK.
Gjest gjest1 Skrevet 25. august 2005 #8 Skrevet 25. august 2005 Heihei! Tusen takk for alle svar!! Har ikke hatt internett på et par dager så jeg har ikke fått sett svarene før nå. Jeg studerer her ja, første året.. Har vært på noen utesteder her, Slurk, Cruise, Miller's..Veldig fjortissteder, men det er alltid noen som er under 20 som man må ta hensyn til Men er det mange kristne mennesker her? De få personene jeg har snakket med er enten "jeg har så mange penger", ellers virker de kristne... Og når de sier de har mange penger, er det bare et dårlig sjekketriks, eller er det et helt vanlig tema her?? Virker bare litt low å dra frem det i starten på e n samtale med noen du ikke kjenner..
Gjest gjest1 Skrevet 26. august 2005 #10 Skrevet 26. august 2005 Hva studerer du Bala? ← Sykepleie, hvordan det?
Gjest Gjest_Mummi_* Skrevet 27. august 2005 #11 Skrevet 27. august 2005 jeg er født og oppvokst i Ålebyen, og bor her fremdeles i en alder av 27, etter et lite avbrekk i Oslo.... Tja, hvordan kommer man i kontakt med folk her? Jeg vil anbefale Ta det piano! Masse koselige folk, stort sett samme fjesa både i ukene og helgene. Dessuten er Lille Løvenvold en plass det er lett å trives, all slags mennesker. synd at du har møtt bare "pengegutta" og "kristne", tror ikke de er i flertall her En fordel med Ålesund er at hvis du blir kjent med bare et par personer så kjenner de som regel resten av byen, så da åpner det seg en helt ny bekjentskapskrets, små forhold Lykke til, håper du vil trives i byen vår
ashera Skrevet 27. august 2005 #12 Skrevet 27. august 2005 Hehe - pengegutta, du - holder de på ennå? 15 - 20 år siden jeg vanket på Ålesunds utesteder i helgene, men den kulturen er tydeligvis seigliva... Fjortisfylla virker velkjent også, hvis ikke du har fått det med deg allerede: Plassen mellom Peppes og Keiser Wilhelm (Harald Thorsviks plass) kalles "Fjortistorget"... Som mange andre sier: Ta det piano og Lille Løvenvold anbefales. Invit er en veldig bra kaffebar. Ellers er det mye flott natur rundt Ålesund. Kjører du alpint,t elemark eller snowboard kan du dra til Stranda, Stordal eller Fjellseter i helgene. Du kan dra på flotte fjellturer i Ørsta, Sykkylven, Vaksvik eller Sula. Giske kommune har flotte strender hvor du kan gå i fjæra. På byfjellet Aksla er det fine jogge- og turløyper.
Gjest Utflyttet Skrevet 27. august 2005 #13 Skrevet 27. august 2005 Ja, endelig ble Invit nevnt. Det er den beste kaffebaren i Ålesund. Hyggelig betjening og god kaffe. Et glass vin om kvelden tar man f.eks. på Ta det Piano. Hvis du vil trene aerobic, anbefaler jeg Spjelkavik treningssenter (eller hva det nå heter) i Fremmerholen. Ellers har du jo både svømmehall og kinoer på Moa. Jeg vet ikke hvordan det er å studere i Ålesund. Jeg studerte i Oslo... Skal man bo i Ålesund etter studiene, bør man vel helst ha mann og barn for å passe inn. Ålesund er nokså homogen på den måten.
Malama Skrevet 27. august 2005 #14 Skrevet 27. august 2005 Må man det? Nja... jeg har ei venninne som bor der etter endte studier, uten hverken mann eller barn, ellre ønske om noen av delene med det første. Jeg kjenner da også alenemødre som bor der, og jeg kjenner flere single. Spørs kanskje hvor lange studier du tenker på, men min bror f.eks, snart 25, singel som bare det, og i den vennegjengen deres vil jeg da anta at folka er sånn ca på samme alder (jeg kjenner ikke den gjengen i det hele tatt, ikke bodd i byen på 7 år jeg), vel, noen er jo yngre, men ferdig med tenåra er de i alle fall, og mann og barn er nok et ukjent begrep der. Man kan fint bo i Ålesund uten mann og barn, men nå gjaldt det i dette tilfellet uansett en sykepleiestudent. Jeg vil tro man treffer en del folk som studnt, men på sykepleien treffer du jo genrelt flertall av jenter da... Men der er da plenty av andr studenter, og ikke-studenter, og ikke alle er religiløse eller "pengefokusert". Ikke alle jeg kjenner ialle fall, men det er jo folk jeg har kjent i mange, mange år, så det er annerledes enn å bli kjent med dem, selvsagt.
Gjest Ørsting Skrevet 28. august 2005 #15 Skrevet 28. august 2005 Ålesund er bare dritt. En stygg "by" men noe "jugendestil" som er helt på trynet.Riv hele byen. Ålsundere er "demma", det vil si arogante drittsekker. Har ikke vert i Ålesund by på flere år. Nærmeste jeg kommer byen er tunnellen til flyplassen.
Gjest Utflyttet Skrevet 28. august 2005 #16 Skrevet 28. august 2005 Jeg er i 30-åra, og da skal man helst ha etablert seg med mann og barn, føler jeg. Jeg kjenner meg for øvrig ikke igjen i beskrivelsene av gutter fra Ålesund som pengefokuserte. Er dere sikker på at de kommer fra Ålesund? Tror ikke gutter fra Ålesund har spesielt mye penger mellom hendene. De som jobber på sjøen har det kanskje?, men de kommer vel fra øyene omkring? Det er "opplest og vedtatt" at Ålesund er en av Norges vakreste byer.
Gjest Anonym nå Skrevet 28. august 2005 #17 Skrevet 28. august 2005 Joda, det er noen Pappagutter som har mye penger, og noen som liker å tro at de har det men sikkert ikke mer enn i andre byer. (har en viss anelse om hvilken gjeng det er siktet til her, men de må jo begynne å trekke på åra de også! Ålesund er ingen stor by, og miljøet er ganske gjennomsiktig. Alle kjenner noen som kjenner noen... Ser ellers at det er mange gode tips ang utesteder og ting ellers å gjøre. Ellers er det en flott by å bo i både for single og familier
Gjest gjest1 Skrevet 28. august 2005 #18 Skrevet 28. august 2005 Godt å høre at det er bare vi som har vært litt uheldig med hvem vi har møtt på her. Har i ettertid snakket med flere som ikke er sånn, koselige mennesker!! Virker som de som kommer utenfra Ålesund er lettere å komme i kontakt med enn de som kommer fra byen... Ålesund er ihvertfall en veldig fin by, kanskje mindre enn hva den virker som i begynnelsen, men jeg er sikker på at jeg kommer til å trives her Tusen takk for alle svar, og har dere mer å komme med så fyr løs!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå