Minmy Skrevet 27. september 2002 #1 Del Skrevet 27. september 2002 Vet ikke helt om dette hörer hjemme her, men jeg pröver likevel. Er det noen som med sikkerhet vet om man er berettiget til särfradrag for ekstra store sykdomsutgifter hvis man har bulimi? Jeg fikk dette fradraget ifjor, men i år mener likningskontoret at jeg ikke skal ha det. Veldig takknemlig for litt hjelp i denne saken! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. september 2002 #2 Del Skrevet 30. september 2002 Kan du forklare hvordan du fikk det til og hva med dokumentasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. oktober 2002 #3 Del Skrevet 1. oktober 2002 Du skal ha over 5000 kr i ekstautgifter for å få fradrag. Egenandel til legen er utenom. Det skal dokumenteres fra lege. Holder ikke å si at en har bulemi. har du eks. grunnstønad så må du trekke det i fra også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. oktober 2002 #4 Del Skrevet 3. oktober 2002 Hva vet legen om ekstrautgifter.Kjøp av mat,må det bekreftes ved kassalapp?Klær forde du ikke har noe som passer.Vekta går temmelig opp og ned.Selv sliter jeg med det fra 47 kg og opp til 63 kg.Det sier seg selv at joggebukse i str.L er anvendelig eller???Gjerne litt mer forklaring.pleas. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Em@lie Skrevet 3. oktober 2002 #5 Del Skrevet 3. oktober 2002 Har du fått diagnose bulemi? All sykdom som fører ekstrautgifter for er det regler til. Det første du bør søke på er grunnstønad. Den er på ulike satser, alt hva utgifter du har. Du må fylle ut skjema til trygdekontor og som deretter skal dokumenteres av lege. Tror det er lurest av deg å ta en samtale med trygdekontor/lege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minmy Skrevet 3. oktober 2002 Forfatter #6 Del Skrevet 3. oktober 2002 Heisann, takk for svar! Vet bare ikke om jeg ble så mye klokere... I fjor fikk jeg likningen min i slutten av april og sammen med den "bruksanvisningen" (som idiotisk nok kom i januar i år). I fjorårets veiliedning står det under pkt 3.5.5 Särfradrag for ekstra store utgifter i forbindelse med sykdom at om man kan sansynliggjöre utgifter over femtusenognoe så får man dette fradraget på åttetusenettellerannet. Selvsagt må det foreligge en legeärkläring, noe som ikke var noe problem i mitt tilfelle, legen skrev ut en helt generell erkläring på min bulimi. Om man har kvitteringer fra alle ekstra utgifter får man tilbake det eksagte belöpet (slik jeg har forstått det), men det hadde jeg ikke så jeg gjorde et overslag over hvor mye mer penger jeg bruker i löpet av en måned sammenliknet med hva Statistisk Sentralbyrå sier at jeg burde bruke. Jeg havnet selvfölgelig langt over gjennomsnittlig forbruk pr måned, sendte inn dette overslaget sammen med legeerkläring og fikk fradraget. Men i år har likningskontoret lagt seg på bakbena, rett skal väre rett, jeg har ennå ikke fått noe svar på min klage, men pr telefon fikk jeg beskjed om at ekstra utgifter til mat ikke er fradragsberettiget, hun sa at det var nedfelt i skatteloven, hvilket jeg ikke er i stand til å se, om ikke de har en egen verson på likningskontoret da.... Jeg forstår ikke helt hva dere mener med grunnstönad i denne saken? Om det er noen som vet noe eksagt her så tar jeg med glede imot flere innspill. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Em@lie Skrevet 3. oktober 2002 #7 Del Skrevet 3. oktober 2002 Hei igjen. Grunnstønad er en stønad du kan søke på som utbetales hver mnd. Grunnstønad gis til personer med eksta store utgifter ved sykdom. Rart de ikke har veiledet deg i det. Kontakt tr.kontor. Skattefradraget du snakker om er noe annet. Du får ikke igjen pengene du har lagt ut, men slipper å betale skatt av den summen. (i fjor 8800?) Så det er ikke store greiene du får der. For deg, så fremt du er berettiget til det har det vert mere " lønnsomt" med grunnstønad. Den starte på ca(har ikke tallene i hodet) 550.- pr mnd. topp er vel ca 1050. Skal du ha mere så går det på hjelpestønad og det gjelder nok ikke deg. Er nok greiest for deg å ta kontakt med ditt lokale trygdekontor. Der sitter det personer som har fullstendige riktige svar til deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minmy Skrevet 4. oktober 2002 Forfatter #8 Del Skrevet 4. oktober 2002 Okey, da går det ett lys opp for meg - takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå