Gå til innhold

Til dere med 13-åringer i hus - trenger innspill!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

- Hvilke oppgaver i huset har deres trettenåringer i løpet av ei uke? 

- Hva får de i lommepenger per uke? 

- Hvor mye skjermtid (spill etc) får de i løpet av dagen? 

- Hvilke konsekvenser får det hvis de ikke holder sin del av avtalen? 

Setter pris på alle svar❤️ Jeg har aldri hatt tenåring i hus før, og strever litt med å lage og gjennomføre regler 😐

Anonymkode: 48519...df5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Går tur med hunden hver kveld. Ikke data før lekser er gjort og ikke etter kl 21.30 - telefon/iPad skal ligge på kjøkkenet om natta👍🏻

Anonymkode: 4c43c...737

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Går tur med hunden hver kveld. Ikke data før lekser er gjort og ikke etter kl 21.30 - telefon/iPad skal ligge på kjøkkenet om natta👍🏻

Anonymkode: 4c43c...737

Samme regler her 🙂 Vi har ikke vår gamle hund lenger, så den biten slipper han. 

Ingen andre oppgaver i hjemmet, sånn ellers? Jeg er alenemor og gjør alt alene. Synes han er gammel nok til å kunne bidra litt hjemme... Mot ukepenger, selvsagt 🙂 Lurte bare litt på hva andre forventer av sine trettenåringer! 

Anonymkode: 48519...df5

AnonymBruker
Skrevet

- Han får 150,- pr uke, hvis han måkker snø, tømmer oppvaskmaskinen og henger opp klær

- Han har en jobb etter skolen tre dager i uka, der tjener han egne penger som han får bruke på hva han selv ønsker. Noe går til tull, noe til sparing

-  Ingen begrensing på skjerm da han bruker det svært lite. Dagene går til skole, jobb noen dager, lekser og trening to ettermiddager i uka. Ungdomsklubb fredag og lørdag

Anonymkode: 41a53...bb6

AnonymBruker
Skrevet

Hjelper til når jeg ber om det men det er ikke så mye. Ingen ukepenger. Får om det er noe spesielt. Må legge seg kl 22:00 og telefonen må ligge igjen på stua.

Anonymkode: ee796...b91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

100 kroner i uken. Tømmer/setter på oppvaskmaskin uten å få beskjed, rydder på plass alle egne klær når de har blitt vasket (det må jeg gi beskjed om..., men da gjøres det), har ansvar for "sin" del av stue osv., kaster søppel ute, lager middag noen dager i uken.

Anonymkode: bd8aa...3f6

Skrevet

Har ei på 15, hun får ikke lommepenger for å hjelpe til hjemme. Vi bor her alle mann, vi spiser, bruker klær, gjør det rotete og møkkete. Altså bidrar vi alle mann. Ingen betaler meg for å støvsuge, og det gjør vi ikke med henne heller. 

Men ja, hun bidrar! Prøvde faste oppgaver for noen år siden, funka ikke. Nå er avtalen at hun gjør ting når jeg ber om det (eller avtaler en tid det skal gjøres, jeg forventer ikke at hun skal slippe det hun har i hendene). Det funker fint og har gjort det siden hun var minst 13.

Hun får betalt hvis hun vasker en av bilene, rydder garasjen for faren sin, altså litt mer "spesielle" ting. 

Har ikke trengt å ha begrensning på skjerm på mange år da bruken har begrenset seg selv med trening fire ganger i uka, kamper i helgene, skole, tur med hundene og tid med venner. 

Jeg forventer altså at hun bidrar i huset uten betaling. Hun får penger når hun trenger det, det er sjelden hun spør om noe som helst så det funker fint her. Hadde hun mast og mast etter penger måtte vi sikkert ha gjort det annerledes. Hun har mye penger på konto hun har spart selv og vil bruke minst mulig. Hadde pengene flydd ut uten mening hadde vi nok gjort om strategien, så det kommer jo litt an på personlighet... 

• Liker 6
Skrevet (endret)

Min får ingen ukepenger og må hjelpe til når jeg ber om det. Gå med søpla, vaske badet, støvsuge stua, rydde inn og ut av oppvaskmaskinen, vaske klær. Jeg er alene med 3 stk, og har ikke mulighet til å betale de for å gjøre husarbeid. Vi bor her alle samme, da får de også hjelpe til. 

Han legger seg 22 i ukedager og 23 i helger. Telefonen må legges igjen i stua når han legger seg. Her er spilling livet, så hvis han ikke oppfører seg tar jeg fra han spillinga og evt telefon. Han blir også sendt ut med jevne mellomrom, da han på vinterstid ikke går ut frivillig

Endret av Diana
Gjest Dævendøtte
Skrevet (endret)

Begge våre (mine bonusbarn som vi har annenhver uke) hadde følgende regler, de er 15 og 18 nå. 

De fikk ingen fast sum, de fikk når de trengte det, med visse begrensinger. Gjetter på ca 200 kr på jenta og 100 kr på gutten i snitt hver uke. Gutten fikk heller et spill i stedet for lommepenger, var det eneste han ønsket seg. 

De går med søpla, holder rommene sine ryddige, rydder etter seg på kjøkkenet om de lager mat, vasker badet sitt og tar klærne sine fra tørkestativet. Legger klærne sine i skittentøydunken. Støvsuger sin etasje i huset hver uke og skifter selv på sengene sine annenhver uke de er her. Og tar oppvaskmaskinen. 

Så mye de ønsker, men alltid etter lekser og slutt kl 21 hver kveld hverdager. I helgene gjør de som de vil fram til kl 21 søndag kveld.

Jeg kobler ut nettet til bonussønn (noe som gjør at han alltid gjør som vi sier) og bonusdatter holder alltid sin del av avtalen uten mas. 

Endret av Dævendøtte
Gjest Elder Millennial
Skrevet

Vi har heller ingen ukelønn eller faste oppgaver. Alle bidrar med det de kan. Ungene er ansvarlige for sine egne rom. De må også legge på plass sitt eget tøy, ta ut søpla, hente posten, støvsuge og hjelpe til med det jeg trenger når jeg spør. 

De kan spille/være på mobilen når de har gjort alle leksene og frem til kl 8. Vi ser gjerne på tv alle sammen på kveldstid, men regner i grunnen ikke det som skjermtid

Det har vel ikke skjedd enda at de ikke har gjort det jeg har bedt om🤔😅 Har de prøvd å sno seg unna spør jeg alltid om vi skal bytte, fex kan du vaske badet og gjøre rein kattedoen så tar jeg ut av oppvaskmaskinen😄 funker hver gang. 

AnonymBruker
Skrevet
Dævendøtte skrev (33 minutter siden):

Begge våre (mine bonusbarn som vi har annenhver uke) hadde følgende regler, de er 15 og 18 nå. 

De fikk ingen fast sum, de fikk når de trengte det, med visse begrensinger. Gjetter på ca 200 kr på jenta og 100 kr på gutten i snitt hver uke. Gutten fikk heller et spill i stedet for lommepenger, var det eneste han ønsket seg. 

De går med søpla, holder rommene sine ryddige, rydder etter seg på kjøkkenet om de lager mat, vasker badet sitt og tar klærne sine fra tørkestativet. Legger klærne sine i skittentøydunken. Støvsuger sin etasje i huset hver uke og skifter selv på sengene sine annenhver uke de er her. Og tar oppvaskmaskinen. 

Så mye de ønsker, men alltid etter lekser og slutt kl 21 hver kveld hverdager. I helgene gjør de som de vil fram til kl 21 søndag kveld.

Jeg kobler ut nettet til bonussønn (noe som gjør at han alltid gjør som vi sier) og bonusdatter holder alltid sin del av avtalen uten mas. 

hvorfor bor 18 åringen fortsatt hjem?

Anonymkode: 1a170...713

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er det rart? Min 20 åring bor hjemme?. Går på skole og jobber litt. Hvorfor kaste bort penger på dyr husleie når han kan spare til egenkapital? 

Anonymkode: f77f8...119

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Fordi hun går på videregående skole. 

AnonymBruker
Skrevet

13 åringen her får 600 kr i mnd. Med mulighet for en ekstra 100 lapp hvis han lager mat en dag i uken. Typ taco eller tomatsuppe, så ikke noe tidkrevende eller avansert. Velger meny selv og handler inn selv med mitt kort.

Ellers så har han faste oppgaver som må gjøres;

Tar ut av oppvaskmaskinen, fast ca 4 ganger i uken. 

Går ned med søppla på hente dag, må ha i kalender på telefonen og huske dette selv.

Rydde, støvsuge og vaske kjellerstue og eget bad. 1 gang i uken.

Henge opp eget tøy som ikke skal i tørketrommel.

Må påminnes de fleste oppgaver, men gjør det uten å klage.

Han får ikke bruke tlf i sengen, legger seg 21.00. I helger/ferier får han spille så mye han vil. Uke dager trener han stort sett hver dag så det begrenser seg selv. Lekser skal gjøres før spilling.

Konsekvensen for å ikke gjøre oppgaver er trekk i mnd lønn. Typ minus 25 kr hvis ham glemmer søppla. Det skjer dog sjeldent for han er veldig opptatt av lønnen sin ;)

Anonymkode: 6a4ed...1df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Atte hva? Er du fra bygda eller?

Vil tro 95% av alle 18 åringer bor hjemme.

Anonymkode: 6a4ed...1df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

12-åringen her får 50 kr til lørdagsgodt hver lørdag, og så har vi en liste over oppgaver med tilhørende ukepenge-sum som hun krysser av på etter hvert som hun gjør dem.

Lage middag - 30 kr. Støvsuge stua - 20 kr. Ta ut av oppvaskmaskina og sette inn i skap - 10 kr. Rydde og vaske overflater pådet lille badet - 20 kr osv.

Hun er ganske lat av seg, så hvis hun ikke har gjort noe av dette, får hun ikke noe mer enn 50 kr den uka. Pengene for oppgavene betales ut på lørdag.

Ellers er det også fri skjermtid her, men 21:30 må skjermene ned i stua og hun må legge seg. Kan lese en halvtime før hun sovner hvis hun vil.

Anonymkode: 5b0cb...b05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

13 åringer har ingen faste oppgaver (annet enn sitt eget rom) og får lommepenger/penger når hun trenger det. Ikke noen fast sum, men har vært innom det innimellom, men landet på å gi ved behov. 

Ikke noe skjermtid. Dette har småsøsken, men når hun har blitt såpass stor får hun ansvar for dette selv. Er jo begrenset hvor mye det blir uansett skole, dans tre dager i uken, venner osv. 

Jeg har landet på å gi mer ansvar når de kommer opp på ungdomsskolen, ikke ha regler for alt mulig. De skal få utvikle seg, ta ansvar for  seg og sitt, med støtte og veiledning fra voksne. 

Hvorfor ha så mye regler for alt? Selvfølgelig skal man ha regler for store, viktige ting, men gi også rom for å ta ansvar selv og la ungdommen lære og erfare, prøve og feile. 

Anonymkode: 6beb1...eed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det rart? Min 20 åring bor hjemme?. Går på skole og jobber litt. Hvorfor kaste bort penger på dyr husleie når han kan spare til egenkapital? 

Anonymkode: f77f8...119

spørsmål til deg: hva gjør din 20 åring hjemme? :) 

Anonymkode: 8bab4...ba2

AnonymBruker
Skrevet

utenom å spare da

AnonymBruker
Skrevet

her er det delvis helt tragisk skjønner jeg..

stesønn på 20 gjør ingenting hjemme utenom å spise og kaste klærne sine i skittentøyet.

stedatter på 15: vasker badet en gang i uka mot betaling fra sin bror (200kr per gang). 

datter på 10: tar ut av oppvaskmaskinen, henger opp klær og legger sammen klær når jeg ber om det, tar ut søpla, tar egne klær på plass og henter posten. 

alle rydder og vasker eget rom. stesønn får kjæresten til å gjøre det - hun blir nok ikke lenge.

vi har robotstøvsuger, så å bære den på eget rom og sette på teller jeg ikke som støvsuging :P  

ingen får ukepenger utenom hun som vasker badet for sin storebror. 

grunnen til at det er slik? fordi det er kun jeg som ber om det og etter gjentatte ganger og årevis med nei fra stebarna og en far som ikke tar tak, så spør jeg ikke de mer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...