Gå til innhold

Varmt vann på bil-ruten når det er kaldt ute?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen jeg kjenner påstod at dette var den aller beste metoden for å bli kvitt snø og is på bilen, før man skal kjøre noen steder med bilen. 

Men så ble det diskusjon fordi varmt vann på denne måten viss nok kunne føre til "sprekker" eller andre problemer på ruta. Noen som igjen kunne føre til at man viss nok risikerte å skade hele ruta så alvorlig at hele greia kanskje måtte byttes ut kort tid seinere.. 

Noen som har peiling på hva som egentlig er "riktig" eller ikke ?          

Anonymkode: cfefe...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du kan basic fysikk så forstår du dette er en særdeles dårlig idè

Anonymkode: 35da4...053

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ruta kan sprekke hvin du bruker varmt vann. Det er nok å bruke lunkent vann, eller kjøp sånn spray som fjerner is.

Anonymkode: 70581...d5f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er det dummeste man kan gjøre.

Anonymkode: 4f9fa...030

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei og nei! 

Kjøp en sånn matte til å ha over ruta. 

Anonymkode: 7fe4c...4f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ruten sprekker ikke. Har gjort dette selv i mer enn 20 år. Funker som bare det hver eneste gang.

Anonymkode: ec5af...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ruten sprekker ikke. Har gjort dette selv i mer enn 20 år. Funker som bare det hver eneste gang.

Anonymkode: ec5af...53e

At du har gjort dette i 20 år betyr ikke at det kan skje, jeg har selv sett en rute som sprakk bare med at man holdt en pose med varmt vann på den.

Glass som blir utsatt for stor temperaturforandring på kort tid kan sprekke, det vil nemlig utvide seg raskt på et begrenset område og da kan det sprekke. 

Anonymkode: 3f708...cc8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE GJØR DET!!!  Ikke tro på slike idiotiske forslag. Ei bilrute kan sprekke om det er omvendt, den er soloppvarmet og du spyler med vann fra hageslangen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruta kan sprekke. Spørsmålet er om det er verdt risikoen.

Om man har sprekk i ruten fra før sv vil den nokså sikkert bli lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utrolig dårlig idé. Hvorfor ikke bare skrape som alle andre?

Anonymkode: 6c104...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjør på. Har gjort det mange ganger. Tar varmt vann fra springen, koker det ikke 😂  

Anonymkode: 08e77...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Naboen min hev en bøtte varmt vann over bilen og ruta sprakk med et smell. Jeg ville aldri tørt det

Anonymkode: 351bb...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg gjorde det en gang og gjør det aldri igjen. Ruta sprakk ikke og snøen som var på forsvant på et blunk - men vannet fra bøtta frøs til is over ruta og laget en beinhard ishinne som jeg brukte lenger tid på å skrape bort enn jeg hadde brukt på den løse snøen.

Anonymkode: be6fd...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste måten å fjerne snø og is på ruta er å starte bilen og begynne å børste bort løs snø og skrape bort is. Sprekt rute er litt tilfeldig og sikkert noe uflaks, men sannsynligheten for det øker betraktelig. Litt som røyking og lungekreft. Går stort sett greit, men verdt å unngå om man kan.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når man starter bilen så sett vifta full på frontruta og ta ned de greiene man bretter ned mot sola, da sirkulerer luften fra de og inn mot ruta så den blir fortere varm.

Anonymkode: 351bb...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg gjorde det en gang og gjør det aldri igjen. Ruta sprakk ikke og snøen som var på forsvant på et blunk - men vannet fra bøtta frøs til is over ruta og laget en beinhard ishinne som jeg brukte lenger tid på å skrape bort enn jeg hadde brukt på den løse snøen.

Anonymkode: be6fd...209

Man drar selvfølgelig vindusviskerne over etter at man har tømt på vann. Eller bruker en vindusnal.

Å la vanne fortsatt være på ruta er jo rimelig idiotisk.

Anonymkode: 54acb...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vifte på frontrute, full guffe. I bilen min har jeg en egen knapp som skrur på dette. 

Men, når motoren er helt kald, kan dette virke relativt dårlig, og ikke minst sent. Har du i tillegg en veldig liten motor, kan effekten av full vifte medføre at motoren bruker lenger tid på å varme seg opp.

Glovarmt element mot iskaldt glass -> dårlig kombinasjon.

Spray med antifreeze-greier, til en 50-lapp på jula -> vesentlig bedre, mindre risiko og så lenge du vasker bilen fra tid til annen byr det ikke på noe problemer.

Anonymkode: a10c6...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man drar selvfølgelig vindusviskerne over etter at man har tømt på vann. Eller bruker en vindusnal.

Å la vanne fortsatt være på ruta er jo rimelig idiotisk.

Anonymkode: 54acb...b23

Tenker nok at det vannet ble til is innen personen kunne bruke vindusviskerne. 

Å ikke skjønne at kokende vann fort blir til is bare det er kaldt nok er jo rimelig idiotisk. 

Anonymkode: 138bc...3ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja!! Anbefaler deg absolutt å tømme på masse varmt vann, det er den desidert beste løsningen, spesielt om ruten er litt sliten og har noen små steinsprut-skader!

(Hilsen ansatt i bilbransjen som tjener godt på ruteskift.)

Anonymkode: 7e6ef...0ea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...