AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #1 Skrevet 3. mars 2021 Hei! Er i en situasjon som jeg har reagert på, men samtidig ikke vet helt hva jeg tenker om. Ønsker derfor å høre deres tanker om situasjonen. Bakgrunn: Vi er et samboerpar som har bodd sammen en stund, vi har ikke felleskonto men prøver å dele utgifter nokså likt: Betaler omtrent annenhver gang på butikken, vippser hverandre hvis den ene har en større utgift ti loss felles ol. Vi har egentlig planlagt å ha felles konto, det har bare ikke skjedd enda fordi vi bare har utsatt det. Vi er også studenter, og ingen av oss har jobb nå. Jeg har normalt hatt jobb ved siden av studiene, men er permittert pga corona. Som følge av dette har jeg også noe mer oppsparte midler. Problemstillingen: Vi hadde nylig bilen på verksted, og regningen var det naturlig at vi delte som vanlig, så jeg satt over penger til han. For noen dager siden overhørte jeg at han snakket med sin far på telefonen, og forstod ut fra samtalen at han hadde fått overført penger for å hjelpe oss med regningen, tilsvarende halve regningen. Men det fortalte han meg ikke om, og han beholdt min halvdel selv. Jeg nevnte det casually for han dagen etter at jeg trodde han hadde fått noe penger ut fra hva han sa, og da løy han og sa at han hadde planlagt å vippse meg halvparten av min del tilbake men hadde glemt det. Han sto på dette lenge, men innrømmet til slutt at det var løgn. Faren hans er veldig glad i meg, og veldig opptatt av oss som par. Han kan finne på å vippse samboeren min et beløp ut av det blå og skriver alltid i klartekst at det er til oss. Disse gangene får jeg ikke noe og samboeren betaler ikke noe ekstra, men det går jo inn i felles mat osv på sikt. Til jul får vi også et større beløp i julegave til oss begge overført til samboer, og jeg får aldri noen av disse pengene. Jeg vet ikke hva faren sa denne gangen, men slik jeg kjenner han regner jeg med at beløpet han overførte var tenkt til oss begge. Jeg ble først og fremst lei meg for at han skjulte det for meg og løy om det. Men hva tenker dere, burde han fått sin halvdel betalt fordi det er snakk om hans far? Eller er det litt "red flag" at han ikke vil dele med meg? Begge mine foreldre er døde, så vi får ikke noe tilsvarende fra min side. Jeg har reagert på at jeg ikke får glede av pengene vi får tidligere, men bare tenkt at vi uansett deler ting, så på sikt hjelper jo også pengene han beholder meg. Når jeg har jobbet har jeg uansett stort sett hatt best råd. Men jeg vet ikke helt hva jeg tenker om det lenger. Anonymkode: e72c1...69b 4
velociraptor Skrevet 3. mars 2021 #2 Skrevet 3. mars 2021 Jeg tenker at det er ganske grådig av deg, beklager å si det. Skal du også forvente å få halve arven hans når den tid kommer? 34
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 3. mars 2021 Kjip liten gnier det der. Julepresang til dere begge som han tar selv....tror jeg hadde nevnt det for faren hans hvordan sønnen oppfører seg. Anonymkode: 66ebf...5f9 99
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 3. mars 2021 #4 Skrevet 3. mars 2021 Jeg tenker at kjæresten ødelegger tilliten i forholdet når han holder på slik. Felles gaver er felles gaver og ikke hans gaver. Det har ingenting å gjøre med hvem sin far det er. Jeg tenker dere bør snakke sammen og bli enig i hvordan dere skal ha det fremover. Kan du ikke stole på samboeren din om så enkle ting som økonomi, så er det fornuftig å forstå at han ikke er til å stole på når det virkelig gjelder. Snakk sammen, ta opp problemet med felles gaver også.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #5 Skrevet 3. mars 2021 Penger fra hans familie er til han, ikke deg. Husker jeg hadde en tilsvarende situasjon da jeg var arbeidsløs student og foreldrene mine hadde gått med på å dekke husleien min en periode. Da mente samboer at bidraget fra mine foreldre skulle deles på oss begge... hallo? Mammaen min jobbet ræven av seg for å hjelpe *meg* ikke for å dekke andre sine unger. hvis dere er arbeidsledige begge to må jo penger komme fra en eller annen plass. Helt naturlig at hans foreldre hjelper han. Dine får hjelpe deg. Anonymkode: efd8c...855 19
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 3. mars 2021 #6 Skrevet 3. mars 2021 velociraptor skrev (3 minutter siden): Jeg tenker at det er ganske grådig av deg, beklager å si det. Skal du også forvente å få halve arven hans når den tid kommer? Her er du rett og slett usaklig. Når det gjelder arv er det lover og regler som regulere dette. Gaver er noe helt annet. Mener du at julegavene som du får til jul egentlig tilhører kjæresten din fordi du fikk av kjærestens familie?
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #7 Skrevet 3. mars 2021 DEN NAKNE GARTNER skrev (Akkurat nå): Her er du rett og slett usaklig. Når det gjelder arv er det lover og regler som regulere dette. Gaver er noe helt annet. Mener du at julegavene som du får til jul egentlig tilhører kjæresten din fordi du fikk av kjærestens familie? Foreldrene hennes er døde. Står i HI! Jeg synes det er ganske grådig når det er felles til de begge. Står også at det går inn på mat og sånt på sikt. Men de skal få jaggu unne seg noe begge to for de pengene. Og hun burde da få glede av sin del. Anonymkode: 7a211...376 8
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #8 Skrevet 3. mars 2021 Du har rett og slett en gnien samboer, han mente da at du skulle betale halve bilverksted regningen og faren hans andre halvdel, og han selv ingenting? Det er ikke greit. Anonymkode: 61599...407 40
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 Populært innlegg #9 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Penger fra hans familie er til han, ikke deg. Husker jeg hadde en tilsvarende situasjon da jeg var arbeidsløs student og foreldrene mine hadde gått med på å dekke husleien min en periode. Da mente samboer at bidraget fra mine foreldre skulle deles på oss begge... hallo? Mammaen min jobbet ræven av seg for å hjelpe *meg* ikke for å dekke andre sine unger. hvis dere er arbeidsledige begge to må jo penger komme fra en eller annen plass. Helt naturlig at hans foreldre hjelper han. Dine får hjelpe deg. Anonymkode: efd8c...855 Ikke når de kommer med "påskriften" "til Per og Kari", nei. Da er de til begge, slik giveren mente. Anonymkode: f84f4...aca 59
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #10 Skrevet 3. mars 2021 Åh, Gud, snakk om å tolke ting bokstavelig. Anonymkode: f4c26...be3 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #11 Skrevet 3. mars 2021 velociraptor skrev (3 minutter siden): Jeg tenker at det er ganske grådig av deg, beklager å si det. Skal du også forvente å få halve arven hans når den tid kommer? Ja, er jo litt om jeg er grådig jeg er ute etter å høre. Forventer absolutt ikke halve arven etter faren, men det er jo noe annet enn noe som er tiltenkt oss begge. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Penger fra hans familie er til han, ikke deg. Husker jeg hadde en tilsvarende situasjon da jeg var arbeidsløs student og foreldrene mine hadde gått med på å dekke husleien min en periode. Da mente samboer at bidraget fra mine foreldre skulle deles på oss begge... hallo? Mammaen min jobbet ræven av seg for å hjelpe *meg* ikke for å dekke andre sine unger. hvis dere er arbeidsledige begge to må jo penger komme fra en eller annen plass. Helt naturlig at hans foreldre hjelper han. Dine får hjelpe deg. Anonymkode: efd8c...855 Takk for perspektiv! Spør jo nettopp fordi jeg er usikker på om jeg tenker riktig her. Får grave opp foreldrene mine og høre om de har noe å bidra med. Pengene våre kommer forøvrig fra lånekassen. DEN NAKNE GARTNER skrev (6 minutter siden): Jeg tenker at kjæresten ødelegger tilliten i forholdet når han holder på slik. Felles gaver er felles gaver og ikke hans gaver. Det har ingenting å gjøre med hvem sin far det er. Jeg tenker dere bør snakke sammen og bli enig i hvordan dere skal ha det fremover. Kan du ikke stole på samboeren din om så enkle ting som økonomi, så er det fornuftig å forstå at han ikke er til å stole på når det virkelig gjelder. Snakk sammen, ta opp problemet med felles gaver også. Tusen takk, dette var fint og lese og setter fint ord på det jeg synes er sårt med det. Skal snakke med han om det, vil bare ha litt perspektiver før jeg vet hva jeg selv skal argumentere med. Anonymkode: e72c1...69b 11
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #12 Skrevet 3. mars 2021 Dersom jeg gir gave til datteren min og hennes samboer (til DERE) så forventer jeg at de bruker det på noe sammen eller deler det likt mellom seg. Anonymkode: 33a64...991 44
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #13 Skrevet 3. mars 2021 5 minutter siden, DEN NAKNE GARTNER said: Her er du rett og slett usaklig. Når det gjelder arv er det lover og regler som regulere dette. Gaver er noe helt annet. Mener du at julegavene som du får til jul egentlig tilhører kjæresten din fordi du fikk av kjærestens familie? Det er jo nettopp poenget, det virker som han mener at gaver til han/dem, fra hans familie, er hans. At han lyver synes jeg er uhørt og barnslig, men utover det så forstår jeg han. De pengene han får inn i gave fra sin familie, er til han. At hun ikke har familie som gir gaver er synd, men det endrer ikke saken. Anonymkode: 080ab...bd6 6
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #14 Skrevet 3. mars 2021 Gaver som gis til begge til jul skal deles, mener jeg. Penger som blir overført for å hjelpe tilhører ham. Kun min mening altså. Anonymkode: c74f2...f1b 11
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #15 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo nettopp poenget, det virker som han mener at gaver til han/dem, fra hans familie, er hans. At han lyver synes jeg er uhørt og barnslig, men utover det så forstår jeg han. De pengene han får inn i gave fra sin familie, er til han. At hun ikke har familie som gir gaver er synd, men det endrer ikke saken. Anonymkode: 080ab...bd6 Igjen, det er ikke hans penger hvis de kommer med "gavelappen" "til Per og Kari", uansett hvor de kommer fra. Anonymkode: f84f4...aca 33
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #16 Skrevet 3. mars 2021 Du er IKKE grådig ts, uansett hva noen her sier. Gaver og bidrag er til dere BEGGE når giverne har sagt at det er til dere begge. Det er stygt av din samboer å grafse til seg alt når gavene egentlig er til dere to. Anonymkode: 91390...383 35
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #17 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gaver som gis til begge til jul skal deles, mener jeg. Penger som blir overført for å hjelpe tilhører ham. Kun min mening altså. Anonymkode: c74f2...f1b Det kommer jo igjen helt an på giverens intensjoner. "Jeg vil hjelpe DERE" kontra "jeg vil hjelpe DEG". Anonymkode: f84f4...aca 17
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #18 Skrevet 3. mars 2021 Setter veldig pris på innspill dere! Synes ikke det er så lett å vite hva som er rett. Vil legge til at jeg som nevnt alltid har hatt jobb ved siden av studiene og har hatt mer å rutte med, og derfor også brukt mer penger på oss begge. Det er helt naturlig for meg fordi vi er partnere og at vi uansett deler det vi har. Nå er det annerledes fordi jeg er permittert og har langt mindre enn vanlig, noe han vet at jeg synes er vanskelig. Så det føles litt ekstra sårt at han ikke vil dele akkurat nå. Anonymkode: e72c1...69b 15
LillEve Skrevet 3. mars 2021 #19 Skrevet 3. mars 2021 Jeg syns det er ekstremt usjarmerende og grådig av han. Da bilen min skulle på verksted da jeg akkurat hadde kjøpt den og jeg ikke hadde mye penger til overs husker jeg at pappa bidro med halvparten han og. Da hadde jeg aldri krevd at min samboer skulle betale resten, og jeg ingenting. Det er jo spinnvilt. Samboeren til TS er sammen med en dame som ikke engang har sine egne foreldre, så gidder han ikke være omsorgsfull nok til å dele det han får av sine med henne. Selv når de er øremerket til begge to. Jeg liker svigerfar her veldig godt, samboer litt mindre... Hadde jeg funnet ut at min sønn holdt på sånn hadde jeg blitt rasende. 38
Gjest Smeltemann Skrevet 3. mars 2021 #20 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du har rett og slett en gnien samboer, han mente da at du skulle betale halve bilverksted regningen og faren hans andre halvdel, og han selv ingenting? Det er ikke greit. Anonymkode: 61599...407 Faren ville vel hjelpe sønnen? Pengene går vel inn i den store potten uansett. Synes TS er smålig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå