Ukjent. Skrevet 3. mars 2021 #1 Skrevet 3. mars 2021 Amen sier jeg bare. Dette har jeg etterlyst i ett år: https://www.nettavisen.no/okonomi/medisin-professor-tordner-los-mot-nakstad-de-ma-fortelle-oss-mye-mer-detaljer/s/12-95-3424096020 9
MorTil2 Skrevet 3. mars 2021 #2 Skrevet 3. mars 2021 (endret) Det er jo typisk Nakstad å se glasset som halvtomt istedenfor halvfullt. Og når han formidler denne pessimismen er reaksjonen total nedstengning. Noen burde spille Monty Python "Always look on the bright side of life" for han før han uttaler seg. Endret 3. mars 2021 av MorTil2 7
Gjest Optimo Skrevet 3. mars 2021 #3 Skrevet 3. mars 2021 (endret) Sitat - Smitten skjer i stor grad hjemme hos folk. - sier kritikeren. Jeg syns det er et så teit "argument". Ja, mye smitteoverføring skjer hjemme, men det er jo fordi noen har vært ute og tatt med seg smitten hjem. Viruset kommer jo ikke flyende av seg selv gjennom kjøkkenvifta! Og da gir det fint mening i å begrense antall kontaktpunkter ute i samfunnet. F.eks Serveringssteder har stått for ca 35% av tilfellene tidligere. Jeg fant ikke nyere tall, men nå er jo veldig mye stengt uansett.. Endret 3. mars 2021 av Guile
Gjest Paramount Skrevet 3. mars 2021 #4 Skrevet 3. mars 2021 (endret) Ukjent. skrev (56 minutter siden): Amen sier jeg bare. Dette har jeg etterlyst i ett år: https://www.nettavisen.no/okonomi/medisin-professor-tordner-los-mot-nakstad-de-ma-fortelle-oss-mye-mer-detaljer/s/12-95-3424096020 Vi er mange som kan hilse denne professoren med velkommen til den virkelige verden. De som sitter og vurderer har utelukkende kompetanse på smitte, registrering og begrensning av smitte. Da er det ikke merkelig at alt handler om dette. Alt annet er underordnet. De som protesterer og klager blir det kastet penger etter, våre penger. På tide at noen setter foten ned og avskilter dette virusregimet. Nakstad gjør sikkert en god jobb, men hvem har innført republikk og valgt Nakstad til President? Endret 3. mars 2021 av Paramount
Gjest Thoringen Skrevet 3. mars 2021 #5 Skrevet 3. mars 2021 1 hour ago, Guile said: - sier kritikeren. Jeg syns det er et så teit "argument". Ja, mye smitteoverføring skjer hjemme, men det er jo fordi noen har vært ute og tatt med seg smitten hjem. Viruset kommer jo ikke flyende av seg selv gjennom kjøkkenvifta! Og da gir det fint mening i å begrense antall kontaktpunkter ute i samfunnet. F.eks Serveringssteder har stått for ca 35% av tilfellene tidligere. Jeg fant ikke nyere tall, men nå er jo veldig mye stengt uansett.. Du har rett og hun er smart nok til skjønne det. Samtidig så argumenter hun i avisen med Nakkestad for andre gang istedenfor å sende forespørsel til HDIR som fagmenneske for det hun spør etter for så å ta debatten hvis hun er uenig (noe HDIR svarte henne forrige gang hun tok opp debatten med Nakkestad gjennom media). Men når du tar debatten gjennom nettavisen så slipper man å argumentere konkrete problemstillinger men kan kritisere og komme med dumme populistiske argumenter av type du selv påpeker uten å bli stilt til veggs. Lukter selv-promotering og politisk posisjonering. Hun blir vel å finne som helsepolitisk talsperson for en eller annen parti eller organisasjon en gang i fremtiden. Da gjelder det å være synlig i mediene.
Enda en tulling Skrevet 3. mars 2021 #6 Skrevet 3. mars 2021 Paramount skrev (1 time siden): Vi er mange som kan hilse denne professoren med velkommen til den virkelige verden. De som sitter og vurderer har utelukkende kompetanse på smitte, registrering og begrensning av smitte. Da er det ikke merkelig at alt handler om dette. Alt annet er underordnet. De som protesterer og klager blir det kastet penger etter, våre penger. På tide at noen setter foten ned og avskilter dette virusregimet. Nakstad gjør sikkert en god jobb, men hvem har innført republikk og valgt Nakstad til President? Hm, jeg har tenkt og tenkt, men jeg klarer ikke helt å se hva det er han gjør bta i jobbem. Men det kan jo hende han er en virtuos med kaffemaskinen på kontoret, uten at jeg har fått det med meg. Nå skal det også sies at jeg heller ikke har sett jobbeskrivelsen hans. Hvis den består i å lyve og overdrive på direkten uten å blunke og uten å fortrekke en mine ellers, ja da er han kanskje rett mann på rett plass. 5
Ukjent. Skrevet 3. mars 2021 Forfatter #7 Skrevet 3. mars 2021 PzMan skrev (1 time siden): Du har rett og hun er smart nok til skjønne det. Samtidig så argumenter hun i avisen med Nakkestad for andre gang istedenfor å sende forespørsel til HDIR som fagmenneske for det hun spør etter for så å ta debatten hvis hun er uenig (noe HDIR svarte henne forrige gang hun tok opp debatten med Nakkestad gjennom media). Men når du tar debatten gjennom nettavisen så slipper man å argumentere konkrete problemstillinger men kan kritisere og komme med dumme populistiske argumenter av type du selv påpeker uten å bli stilt til veggs. Lukter selv-promotering og politisk posisjonering. Hun blir vel å finne som helsepolitisk talsperson for en eller annen parti eller organisasjon en gang i fremtiden. Da gjelder det å være synlig i mediene. Tanken har ikke slått deg at hun har prøvd å sende forespørsel til HDIR direkte? Jeg ler bare ved tanken på at kong Guldvog og kronprins Nakstad skal endre sitt ensporede fokus fordi de får offentlige henvendelser fra fagpersoner. De mener nok de vet best selv, noe svaret til Nakstad i mediene vitner om. 4
Gjest Thoringen Skrevet 3. mars 2021 #8 Skrevet 3. mars 2021 27 minutter siden, Ukjent. said: Tanken har ikke slått deg at hun har prøvd å sende forespørsel til HDIR direkte? Jeg ler bare ved tanken på at kong Guldvog og kronprins Nakstad skal endre sitt ensporede fokus fordi de får offentlige henvendelser fra fagpersoner. De mener nok de vet best selv, noe svaret til Nakstad i mediene vitner om. Det tviler jeg sterkt på, av flere årsaker. a) Dette er åpne kilder - man kan starte her og jobbe seg videre https://www.helsedirektoratet.no/tema/beredskap-og-krisehandtering/koronavirus/faglig-grunnlag-til-helse-og-omsorgsdepartementet-covid-19 eventuelt her https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus b) Hvis hun hadde sendt forespørsel til HDIR og ikke fått svar ville hun brettet ut om dette i nettavisen. c) Hun har ikke kommet med noen som helst innspill eller forslag hvis du leser artikkelen men bedt om informasjon (som hun kan ta en titt på - se A). Til ditt eget info -hvis jeg sender info til HDIR så er det ikke divisjonsledere (vel, spørs hvem som spør) eller assisterende direktør som besvarer meg men egne folk som har dette som en av sine oppgaver. Hvis jeg ber om innsyn i helseregister må jeg ha veldig god begrunnelse (fra egen erfaring blir alle kommersielle forespørsler avvist, selv om du ber om kumulert data) mens faglige vurderinger og begrunnelser er åpent for publikum. Både interesseorganisasjoner (fag og økonomi som NHN) kommer med sine innspill til regjeringen og direktoratene titt og ofte. Selv om om Bent Høye, HOD og underliggende direktorater kan kritiseres for mye så ikke hemmelighold av info og udemokratiske prosesser i den grad du insinuerer en av disse kritikkpunktene . Men seff, lett å sitte her på KG og brette ut om hvordan Norge EGENTLIG BØR styres.
Gjest Thoringen Skrevet 3. mars 2021 #9 Skrevet 3. mars 2021 1 hour ago, Enda en tulling said: Hvis den består i å lyve og overdrive på direkten uten å blunke og uten å fortrekke en mine ellers, ja da er han kanskje rett mann på rett plass. Har du noen gode eksempler på dette?
Aragorn ll Elessar Skrevet 3. mars 2021 #10 Skrevet 3. mars 2021 Myndighetene kommer aldri til å fortelle alt, 2
Enda en tulling Skrevet 3. mars 2021 #11 Skrevet 3. mars 2021 PzMan skrev (21 minutter siden): Har du noen gode eksempler på dette? Her: https://radio.nrk.no/serie/radiokontakten/sesong/202011/DMTL13018220 Du kan jo sammenligne tallene han kommer med, med de offisielle fra FHI. Noen er selvfølgelig endret siden da men ikke alle. Det ble ellers kritisert i et innelgg i Aftenposten, som ogsåviser til noen tall for det aktuelle tidspunktet: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/jB3kM9/hva-ligger-bak-myndighetenes-beslutninger-foelelser-eller-fakta?utm_source=facebook&fbclid=IwAR0kjr1QQOsClTAgNXa0RDww1HtYNil5LKl53eiUZDAsXj3rvT2LAGBlYyM Og besvart slik: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/OQymaq/nei-forsnakkelsene-var-ikke-foelelsesstyrte?fbclid=IwAR32LmydrFWTVdF5AOnyrLV08yqBVmg6Fw4g3fTtDKpum2CIHkSep384L7A Ikke akkurat tillitsvekkende. Har nevnt dette i et innlegg tidligere. Koronahåndteringen er hovedjobben hans. Han bør forventes å ha oversikt over de mest grunnleggende tallene. Skal man tro at han ikke lyver, er han i så fall totalt inkompetent. Jeg vet ikke hva som er verst. Men joda, jeg er klar over at fansen ser mellom fingrene med det meste. 3
Ukjent. Skrevet 3. mars 2021 Forfatter #12 Skrevet 3. mars 2021 PzMan skrev (38 minutter siden): Det tviler jeg sterkt på, av flere årsaker. a) Dette er åpne kilder - man kan starte her og jobbe seg videre https://www.helsedirektoratet.no/tema/beredskap-og-krisehandtering/koronavirus/faglig-grunnlag-til-helse-og-omsorgsdepartementet-covid-19 eventuelt her https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus b) Hvis hun hadde sendt forespørsel til HDIR og ikke fått svar ville hun brettet ut om dette i nettavisen. c) Hun har ikke kommet med noen som helst innspill eller forslag hvis du leser artikkelen men bedt om informasjon (som hun kan ta en titt på - se A). Til ditt eget info -hvis jeg sender info til HDIR så er det ikke divisjonsledere (vel, spørs hvem som spør) eller assisterende direktør som besvarer meg men egne folk som har dette som en av sine oppgaver. Hvis jeg ber om innsyn i helseregister må jeg ha veldig god begrunnelse (fra egen erfaring blir alle kommersielle forespørsler avvist, selv om du ber om kumulert data) mens faglige vurderinger og begrunnelser er åpent for publikum. Både interesseorganisasjoner (fag og økonomi som NHN) kommer med sine innspill til regjeringen og direktoratene titt og ofte. Selv om om Bent Høye, HOD og underliggende direktorater kan kritiseres for mye så ikke hemmelighold av info og udemokratiske prosesser i den grad du insinuerer en av disse kritikkpunktene . Men seff, lett å sitte her på KG og brette ut om hvordan Norge EGENTLIG BØR styres. Kildene du oppgir er jo nettopp de Kalager kritiserer? Det er jo bare vurderingene til hdir og fhi. Det er side opp og side ned om smitte og tiltak, men ingen beregninger av kost/nytte. Ingen beregninger av lidelsene tiltakene fører til. Ingen konkretisering av hvor stor nytte mener de de enkelte tiltak har vs kostnaden og lidelsene. Så det eneste motsvaret ditt er: da hadde hun brettet det ut i nettavisen. Er det ikke det hun gjør? Kalager har vært i media mange ganger, fordi hun får ingen svar. Hadde hun fått svar hun mente var gode nok, så hadde hun heller ikke etterspurt dem. Svarene til Nakstad er så tynne og intetsigende at jeg forstår ikke hvorfor ikke Virke med flere kjører søksmål. 3
Gjest Thoringen Skrevet 3. mars 2021 #13 Skrevet 3. mars 2021 (endret) 53 minutter siden, Ukjent. said: Kildene du oppgir er jo nettopp de Kalager kritiserer? Nei, hun nevner ikke kildematerialet i det hele tatt. Poenget hennes er jo å fjerne tiltak og åpne opp, slik hun i sin tid argumenterte mot mammografi screening (noe hun hadde rett i). Og hvis du oppriktig mener at hun har kontaktet HDIR og ikke fått svar, så leser vi ikke samme artikkel. Da ville hun sutret over at hun ventet X dager/uker på svar. Men for all del, bare å sende et forespørsel til HDIR saksregister om om saksliste og se om hennes navn dukker opp. 1 hour ago, Enda en tulling said: Ikke akkurat tillitsvekkende. Har nevnt dette i et innlegg tidligere. Koronahåndteringen er hovedjobben hans. Han bør forventes å ha oversikt over de mest grunnleggende tallene. Skal man tro at han ikke lyver, er han i så fall totalt inkompetent. Jeg vet ikke hva som er verst. Men joda, jeg er klar over at fansen ser mellom fingrene med det meste. Det er litt sterk påstand om å kalle en kar løgner hvis han somler med tallene i en telefonsamtale. Rotete og uforberedt? Ja. Inkompetent? Kanskje - der og da. Synd at KG innlegg ikke holdes mot samme standard. Endret 3. mars 2021 av Thoringen
Enda en tulling Skrevet 3. mars 2021 #14 Skrevet 3. mars 2021 PzMan skrev (31 minutter siden): et er litt sterk påstand om å kalle en kar løgner hvis han somler med tallene i en telefonsamtale. Rotete og uforberedt? Ja. Inkompetent? Kanskje - der og da. Synd at KG innlegg ikke holdes mot samme standard. Vel, jeg hadde ikke ventet annet enn at du kom til å forsvare fyren. Men hadde du tatt deg bryet med å høre på radioprogrammet (noe jeg tviler på at du gjorde) ville du også fått med deg at intervjueren avbryter et par ganger, dette stemmer vel ikke Nakstad, noe som burde gitt ham en ypperlig mulighet til å rydde opp i tankerotet sitt. Men nei, han insisterer på at det han sier er riktig. Jeg kan bare gjenta at dette er jobben til Nakstad, han har en toppstilling i det norske helsebyråkratiet, han er en del av den gruppa som leder den norske koronastrategien, og fmange ser på ham som en av de fremste ekspertene i landet. Da burde man som et minimum forvente at han kan sine smitte- og syketall på rams. Det blir som å ha en matematiker som påstår at omkretsen av en sirkel er 8.57 ganger diameteren. Og når han blir korrigert, hevder at jo, den er 8.57 ganger diameteren. Da snakker vi ikke bare forsnakkelse eller glemsomhet. Da snakker vi alvorlig demens. Eller det, som i mangel av et brukbart norsk uttrykk, kalles gaslighting. KG er et forum for allmenheten med brukere fra mange forskjellige bakgrunner. Brukerne er også anonyme, så brukeres påstander om egen bakgrunn kan ikke verifiseres. Dermed er det også umulig å sette noe krav til hva hver enkelt bruker burde vite. Av samme grunn er det tåpelig å ta noe en hvilken som helst KG-bruker påstår som et absolutte og udiskutabelt faktum. Men det kan jo være et grunnlag for videre undersøkelser der en kan prøve å få bekreftet eller avkreftet påstanden gjennom andre kilder. 2
Kybalion369 Skrevet 4. mars 2021 #15 Skrevet 4. mars 2021 (endret) 3 hours ago, Enda en tulling said: Her: https://radio.nrk.no/serie/radiokontakten/sesong/202011/DMTL13018220 Du kan jo sammenligne tallene han kommer med, med de offisielle fra FHI. Noen er selvfølgelig endret siden da men ikke alle. Det ble ellers kritisert i et innelgg i Aftenposten, som ogsåviser til noen tall for det aktuelle tidspunktet: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/jB3kM9/hva-ligger-bak-myndighetenes-beslutninger-foelelser-eller-fakta?utm_source=facebook&fbclid=IwAR0kjr1QQOsClTAgNXa0RDww1HtYNil5LKl53eiUZDAsXj3rvT2LAGBlYyM Og besvart slik: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/OQymaq/nei-forsnakkelsene-var-ikke-foelelsesstyrte?fbclid=IwAR32LmydrFWTVdF5AOnyrLV08yqBVmg6Fw4g3fTtDKpum2CIHkSep384L7A Ikke akkurat tillitsvekkende. Har nevnt dette i et innlegg tidligere. Koronahåndteringen er hovedjobben hans. Han bør forventes å ha oversikt over de mest grunnleggende tallene. Skal man tro at han ikke lyver, er han i så fall totalt inkompetent. Jeg vet ikke hva som er verst. Men joda, jeg er klar over at fansen ser mellom fingrene med det meste. Arbeidsoppgavene til politikere er å lyve - det kalles skuespill, på fagspråket. Høye / Venstre er to vinger av samme fugl. Endret 4. mars 2021 av Kybalion369 2
Enda en tulling Skrevet 4. mars 2021 #16 Skrevet 4. mars 2021 Kybalion369 skrev (9 timer siden): Arbeidsoppgavene til politikere er å lyve - det kalles skuespill, på fagspråket. Høye / Venstre er to vinger av samme fugl. Men Nakstad er strengt tatt ikke en politiker. Han er ansatt, som fagperson. Det forhindrer riktignok ikke at han opptrer som en.... Men da kommer man ikke utenom spørsmålet, hvorfor? 1
Carrot Skrevet 4. mars 2021 #17 Skrevet 4. mars 2021 Som en som er like opptatt av mediene "hjemmefra" (UK/Skottland) som her så er det i allefall utvilsomt at norske politikere har sluppet billig unna med tanke på informasjon, kritikk og vaksinasjonskrav fra folket. Det hadde aldri blitt akseptert en tilsvarende "sløv" respons i andre land tror jeg ikke, nordmenn er rett og slett litt "godtroende" i forhold til at politikere gjør riktige valg på deres vegne.. 2
Anbefalte innlegg