Gå til innhold

Skole deler bilder av barn uten samtykke, tanker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa nei til alt av bildedeling da skolen sendte ut skjema. Et halvt år tidligere trakk jeg også tilbake samtykket jeg hadde gitt året før, via mail. I dag publiserte skolen et bilde av barnet mitt, med fullt synlig ansikt og lett gjenkjennelig. Jeg sender straks mail til rektor, og får et svar jeg kjenner jeg blir mektig provosert av. 

Rektor skriver bare at de vurderte dette som et situasjonsbilde (aktiviteten i fokus) og vurderte derfor at xxxxx ikke var i fokus. 

På bildet kunne man vel telle tilsammen ca 15 barn, hvorav 12 stk står i en ring. Det vises kun ansikt på 4 av disse barna, og et av de tydeligste er mitt barn. 

Burde ikke skolen ta dette litt mer på alvor?! 

(rektor slettet riktignok bilde, men svaret gjør meg helt rød) 

Anonymkode: b03d0...cee

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rektor har helt rett. Ro deg ned. Hvorfor er du så hysterisk? 

Anonymkode: 83af4...dd3

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Rektor har rett

Anonymkode: dfde4...518

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg sa nei til alt av bildedeling da skolen sendte ut skjema. Et halvt år tidligere trakk jeg også tilbake samtykket jeg hadde gitt året før, via mail. I dag publiserte skolen et bilde av barnet mitt, med fullt synlig ansikt og lett gjenkjennelig. Jeg sender straks mail til rektor, og får et svar jeg kjenner jeg blir mektig provosert av. 

Rektor skriver bare at de vurderte dette som et situasjonsbilde (aktiviteten i fokus) og vurderte derfor at xxxxx ikke var i fokus. 

På bildet kunne man vel telle tilsammen ca 15 barn, hvorav 12 stk står i en ring. Det vises kun ansikt på 4 av disse barna, og et av de tydeligste er mitt barn. 

Burde ikke skolen ta dette litt mer på alvor?! 

(rektor slettet riktignok bilde, men svaret gjør meg helt rød) 

Spiller ingen rolle hva de vurderte, du som forelder hadde sagt nei og da skulle de forholdt seg til det.

ikke greit

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet, dette er grunnen til at jeg aldri hadde orket å jobbe på skole eller i barnehage. 

Anonymkode: 2918f...702

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rektor har rett

Anonymkode: dfde4...518

Rektor har da virkelig ikke rett? 

Det står klart og tydelig på datatilsynets nettsider. I situasjoner som 17maitog, bilde av hele skolen i en aula osv, DA er det innafor. Men det skal gjelde store forsamlinger. Og det er spesielt strengt når det gjelder barn. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Rektor har helt rett. Ro deg ned. Hvorfor er du så hysterisk? 

Du vet det finnes legitime grunner til at noen barn blir skjermet fra sånt sant? 

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rektor har da virkelig ikke rett? 

Det står klart og tydelig på datatilsynets nettsider. I situasjoner som 17maitog, bilde av hele skolen i en aula osv, DA er det innafor. Men det skal gjelde store forsamlinger. Og det er spesielt strengt når det gjelder barn. 

Om det er i sports sammenheng gjelder samme regler som ved 17 mai tog. 

Ts skriver at det er 15 andre barn på bildet. 

Anonymkode: b4f68...33d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Herlighet, dette er grunnen til at jeg aldri hadde orket å jobbe på skole eller i barnehage. 

Anonymkode: 2918f...702

Fordi du ikke gidder å bry deg om personvern og lover og regler? 🤔

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Rektor har jo selvfølgelig ikke rett! Offentlige bilder av forsamlingrr skal ikke inneholde gjenkjenbare mennesker. Og for barn er det enda strengere

Anonymkode: 2a157...98d

• Liker 14
Skrevet

Ikke greit! Hadde klikket i vinkel. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du vet det finnes legitime grunner til at noen barn blir skjermet fra sånt sant? 

Ja, men det virker ikke å være tilfellet her. Dessuten er dette et situasjonsbilde, sikkert bare ts som klarer å se sin egen unge. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rektor har jo selvfølgelig ikke rett! Offentlige bilder av forsamlingrr skal ikke inneholde gjenkjenbare mennesker. Og for barn er det enda strengere

Kilde på dette?

Hvis det stemmer bryter så og si alle medier loven.

Anonymkode: 8f6f0...953

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det virker ikke å være tilfellet her. Dessuten er dette et situasjonsbilde, sikkert bare ts som klarer å se sin egen unge. 

Hva i alle dager vet du til å uttale deg om det? Jeg har en GOD grunn til at jeg ikke vil at bilder skal deles. Jeg har sagt nei til samtykke og dette skal skolen følge nøye. Og reglene for barn er ekstra strenge! Les deg opp 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Kilde på dette?

Du forstår vel selv at det ikke er helt like regler for mediene og skolebarn sant? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva i alle dager vet du til å uttale deg om det? Jeg har en GOD grunn til at jeg ikke vil at bilder skal deles. Jeg har sagt nei til samtykke og dette skal skolen følge nøye. Og reglene for barn er ekstra strenge! Les deg opp 

Be rektor på nytt om at bildet skal fjernes, hvis ikke vil du ha steg for at det blir gjort. 

Anonymkode: e9c27...998

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du har så GOD grunn, burde du vel tatt en telefon og ordnet opp. Ikke sende en mail og avvente situasjonen i timesvis. Og om denne grunnen er så GOD, så burde vel rektor være informert? 

Tenker det er greit å roe seg ned. 

• Liker 5
Skrevet

Situasjonsbilder krever ikke samtykke og rektor fjernet da du ba om det. Ingen grunn til å se rødt, tenk på blodtrykket.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kilde på dette?

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/bilder-pa-nett/

Og jeg utfordrer deg å finne bilder av vanlige folk i gruppe (ergo ikke politikere etc) hvor det er gjenkjenbare mennesker. Aviser benytter seg stort sett av bilder fra bildebyrå i slike sammenhenger 

AnonymBruker
Skrevet

Du forstår vel selv at det ikke er helt like regler for mediene og skolebarn sant? 

Jeg ba om en kilde på påstanden vedkommende jeg sitert kom med.

Lenke til loven som hjemler forskjeller som medier og skolebarn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...