AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #1 Skrevet 3. mars 2021 Hei, er det noen her som har erfaring med innenlandsadopsjon eller vet om noen som har gjort det? Evt. søkt og ikke fått tildelt? Anonymkode: a4e54...40b
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #2 Skrevet 3. mars 2021 Vi har søkt, men er forberedt på at det ikke går i orden. Er snakk om 10 barn per år eller noe sånt, og søknaden gjelder kun for et år. Får man ikke tildelt da, så går søknaden ut. Anonymkode: 62042...20d
baldrian Skrevet 3. mars 2021 #3 Skrevet 3. mars 2021 De fleste adopsjonene av norske barn (når vi ser bort fra stebarnsadopsjon) er vel adopsjon av fosterbarn, altså tilfeller der et barn blir plassert hos fosterforeldre som senere får mulighet til å adoptere barnet? 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #4 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har søkt, men er forberedt på at det ikke går i orden. Er snakk om 10 barn per år eller noe sånt, og søknaden gjelder kun for et år. Får man ikke tildelt da, så går søknaden ut. Anonymkode: 62042...20d Ja, det stemmer. Vi har meldt oss opp på sånn adopsjonforberedende kurs. Så ser vi etterpå hva vi føler. Men du som nå har vært gjennom dette, og blitt godkjent (?), hvor lang tid tok papirarbeidet? Og har dere barn fra før? Noen tips til oss som skal inn i prosessen? Anonymkode: a4e54...40b
Tatja Skrevet 3. mars 2021 #5 Skrevet 3. mars 2021 Vi fikk fosterbarn 4 mnd etter endt pride-kurs. Fikk en liten jente på 2 mnd, som ble adoptert da hun var 5. Mitt råd; vær ærlige på hva dere ønsker. Hvis det føles feil å ta et spesielt barn, så si nei, magefølelsen skal stemme. Og vær forberedt på at det ikke er et blankt ark dere får, barnet kan ha tung bagasje allerede som liten. Er dere rustet til å takle det? 7
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #6 Skrevet 4. mars 2021 Tatja skrev (10 timer siden): Vi fikk fosterbarn 4 mnd etter endt pride-kurs. Fikk en liten jente på 2 mnd, som ble adoptert da hun var 5. Mitt råd; vær ærlige på hva dere ønsker. Hvis det føles feil å ta et spesielt barn, så si nei, magefølelsen skal stemme. Og vær forberedt på at det ikke er et blankt ark dere får, barnet kan ha tung bagasje allerede som liten. Er dere rustet til å takle det? Fikk dere et barn med tung bagasje? Altså rakk de såkalte omsorgspersonene å gjøre stor skade de to første månedene av hennes liv? Anonymkode: 63f1a...c61
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #7 Skrevet 4. mars 2021 baldrian skrev (12 timer siden): De fleste adopsjonene av norske barn (når vi ser bort fra stebarnsadopsjon) er vel adopsjon av fosterbarn, altså tilfeller der et barn blir plassert hos fosterforeldre som senere får mulighet til å adoptere barnet? Det fins også nyfødte som blir adoptert bort, for eksempel etter voldtekt. Anonymkode: 782a3...f0c 1
Tatja Skrevet 4. mars 2021 #8 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Fikk dere et barn med tung bagasje? Altså rakk de såkalte omsorgspersonene å gjøre stor skade de to første månedene av hennes liv? Anonymkode: 63f1a...c61 Ja. Allerede i mors mage. Rusmidler. 9
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #9 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Fikk dere et barn med tung bagasje? Altså rakk de såkalte omsorgspersonene å gjøre stor skade de to første månedene av hennes liv? Anonymkode: 63f1a...c61 Barn blir også født med skader etter f.eks rusmisbruk i svangerskapet, og 2 mnd uten omsorg kan sette spor. TS jeg vet om to par som har adoptert norskfødte barn, begge barna ble plassert kort tid etter fødselen mtp adopsjon og ikke som fosterbarn. Felles for de to foreldreparene er at de har vært sammen lenge i stabile forhold med god økonomi, trygge jobber og begge var godkjent for utenlandsadopsjon i lang tid før de satt seg på liste for innenlandsadopsjon. Det ene paret har adoptert tidligere, de andre har ett biologisk barn selv. Jeg kjenner ikke parene eller barna godt nok til å vite grunnen til adopsjon, men slik jeg har forstått det via kjente var i alle fall det ene barnet fra en ung mor uten nettverk, som ikke orket å ta ansvar for et barn. Anonymkode: 0dc84...ab5 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #10 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det fins også nyfødte som blir adoptert bort, for eksempel etter voldtekt. Anonymkode: 782a3...f0c Kanskje ikke særlig vanlig i Norge, de fleste vil ta abort i slike tilfeller. Annerledes i USA der de drasser på mye dobbeltmoral og presses til å ikke ta abort. Anonymkode: 9a69e...219 4
baldrian Skrevet 4. mars 2021 #11 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det fins også nyfødte som blir adoptert bort, for eksempel etter voldtekt. Anonymkode: 782a3...f0c Men jeg tror det er få, sammenliknet med den gruppa som først er fosterbarn. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #12 Skrevet 4. mars 2021 Tatja skrev (26 minutter siden): Ja. Allerede i mors mage. Rusmidler. Grusomt 😥 går det bra med jenta deres i dag? Anonymkode: 63f1a...c61
Tatja Skrevet 4. mars 2021 #13 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Grusomt 😥 går det bra med jenta deres i dag? Anonymkode: 63f1a...c61 Tjai. Hun vil nok alltid slite noe med konsentrasjon, adferdsregulering og sosiale regler. Men er ei nydelig jente, som vi håper skal klare seg, med god tilrettelegging. Det vanskeligste har vært kampen for hjelp og tilrettelegging, i hjem og skole. Vi står midt i dette nå, og det har pågått i flere år. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #14 Skrevet 4. mars 2021 Dere som har vært på adopsjonsforberedende kurs, er det flere der med barn fra før? Lurer på om det kan bli dårlig mottatt at vi har barn fra før. Altså at de andre vil se på oss som grådige eller noe. At vi tar plassen i køen til noen som ikke har barn... Samtidig forstår jeg det slik at de som adopterer bort barnet sitt får velge mellom aktuelle kandidater og at det ikke nødvendigvis er negativt at det er søsken i familien. Anonymkode: a4e54...40b
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #15 Skrevet 4. mars 2021 Jeg har, i jobbsammeheng, vært borte i innenlandsadopsjon av nyfødt en gang. Ellers har jeg ofte vært borte i adopsjon av fosterbarn, men dette er noe av det som reduseres etter dommene mot Norge i den europeiske mennesrettighetsdomstolen. Det vil fremover vektlegges enda tyngre at fosterbarn skal opprettholde kontakten med biologisk familie, nesten uansett hva de har vært utsatt for. Men det er selvsagt mulig med adopsjon, det er jo en del saker hvor biologiske foreldre er døde eller selv ønsker adopsjon, og også noen tilfeller av tvangsadopsjon fordi det vurderes både til barnets beste og at det motsatte vil kunne være direkte skadelig. Anonymkode: c1bf3...c8e
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #16 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Samtidig forstår jeg det slik at de som adopterer bort barnet sitt får velge mellom aktuelle kandidater og at det ikke nødvendigvis er negativt at det er søsken i familien. Anonymkode: a4e54...40b Det tror jeg ikke stemmer. Står det på Bufdirs nettsider? Jeg er som nevnt bare kjent med en innelandsadopsjonssak hvor det ikke var fosterbarnsadopsjon, men der var det vektlagt at biologisk mor ikke skulle vite noe som helst om adoptivforeldrene. Hun fikk ikke vite verken alder, kjønn eller geografisk plassering av adoptivhjemmet og heller ingen informasjon om hva som ble barnets nye navn og personnummer. Anonymkode: c1bf3...c8e 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #17 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): (...)Samtidig forstår jeg det slik at de som adopterer bort barnet sitt får velge mellom aktuelle kandidater og at det ikke nødvendigvis er negativt at det er søsken i familien. Anonymkode: a4e54...40b Dette høres helt usannsynlig ut. Tenker du på da Monica og Chandler adopterte i Friends...? De fleste som adopterer bort barn i Norge gjør det fordi de ikke selv klarer å ta vare på barnet. Anonymkode: 9a69e...219 10
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #18 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette høres helt usannsynlig ut. Tenker du på da Monica og Chandler adopterte i Friends...? De fleste som adopterer bort barn i Norge gjør det fordi de ikke selv klarer å ta vare på barnet. Anonymkode: 9a69e...219 Vi har fått opplyst at de har noe de skulle ha sagt. Vi må sende inn bilder og masse opplysninger om oss, deriblant tro, da det f.eks kan være innvandrere som adopterer bort og ønsker/ikke ønsker at man skal adopteres bort til noen med en bestemt tro/uten en tro. Anonymkode: 62042...20d
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #19 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ja, det stemmer. Vi har meldt oss opp på sånn adopsjonforberedende kurs. Så ser vi etterpå hva vi føler. Men du som nå har vært gjennom dette, og blitt godkjent (?), hvor lang tid tok papirarbeidet? Og har dere barn fra før? Noen tips til oss som skal inn i prosessen? Anonymkode: a4e54...40b Fra vi meldte oss på, ca 1,5 år. Anonymkode: 62042...20d
baldrian Skrevet 4. mars 2021 #20 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette høres helt usannsynlig ut. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi har fått opplyst at de har noe de skulle ha sagt. De biologiske foreldrenes ønsker om adoptivforeldre eller adoptivhjem for barnet blir lagt stor vekt på dersom det er forenlig med hensynet til barnets beste. Sitatet er herfra: https://bufdir.no/Adopsjon/Jeg_onsker_a_adoptere/Adoptere_barn_fodt_i_Norge_samtykkeadopsjon/ Det handler nok om "store" / viktige ting som religion, etnisitet etc. Det står også at det gjelder færre enn ti barn pr. år og at de biologiske foreldrene kan ombestemme seg fram til bevilling er gitt. Dette handler ikke om "bortadopsjon" fordi barnet blir tatt fra foreldrene, men adopsjon med samtykke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå