AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #1 Skrevet 3. mars 2021 Jeg hadde et forhold med en mann for en tid tilbake. Han spanderte forskjellig på meg, ettersom jeg ikke hadde råd til forskjellige aktiviteter. Jeg husker spesielt han kalte det «en investering». Senere møtte jeg en annen og han ble ganske bitter og sur. I et års tid har han sendt meg vippskrav for det han kaller et «lån», men som egentlig er alle middager, turer og penger han har spandert (og som han på den tiden kalte en investering). I dag får jeg et inkassovarsel i posten fra hans firma som håndverker. Jeg har aldri hatt noe å gjør med han gjennom firmaet, kun som privatperson. Han har heller ikke gjort noen tjenester for meg som snekker. Er dette lov? Og hva kan jeg gjøre nå? Jeg har ikke tenkt å betale tilbake penger hAn kastet om seg da han lekte storkar for å få meg på kroken (fordi han ble sur da jeg fant ut han ikke var noe for meg) Anonymkode: f157c...cb3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #2 Skrevet 3. mars 2021 Ignorer ham. Hvis han setter inkassobyrå på saken, kontakt dem og si fra at kravet bestrides. Så får han ta det til forliksrådet hvis han er dum nok. Anonymkode: 2c0eb...17b 7
Gjest Smeltemann Skrevet 3. mars 2021 #3 Skrevet 3. mars 2021 Nei dette virker som noe som er i en veldig grå sone. Han kan ikke kreve tilbake gaver. Send et svar på kravet hans,o si som sant er at du ikke er skyldig han noen penger. At du bestrider kravet. Hva skrev han at han hadde utført i regningen da?
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #4 Skrevet 3. mars 2021 Han kommer ingen vei med det. Bare det å sette det på firmaet sitt er jo svindel for han selv det. Lite glup han der 😘... Anonymkode: 7cefc...423 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #5 Skrevet 3. mars 2021 For en idiot... han har selvfølgelig ikke lov til dette, bestrid kravet og be om dokumentasjon. Ta vare på all kommunikasjon og hvis han fortsetter så kan du anmelde han/firmaet for svindelforsøk. Anonymkode: 51d55...de0 8
Gjest Melise__87 Skrevet 3. mars 2021 #6 Skrevet 3. mars 2021 Kontakt innkasso selskapet og bestrid kravet, og anmeld han til politiet for svindel.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #7 Skrevet 3. mars 2021 For en gjøk. Hvis han mente han kunne kjøpe deg i en datingfase så er jo det hans problem. Regner med du ikke presset han for pengene heller. Anonymkode: 4e67e...e2a 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #8 Skrevet 3. mars 2021 Er det direkte ulovlig av han å sette det på firmaet? Jeg vil gjerne bestride og sette han på plass, men ønsker ikke å ha kontakt med han direkte. Kan jeg unngå det? ts Anonymkode: f157c...cb3 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #9 Skrevet 3. mars 2021 Purringen du har fått - hvordan ser det ut? Oppfyller det legitimasjonskravene i bokføringsloven, med forretningsadresse, org.nummer, moms, med mer? I så tilfelle har han ført kravet inn i selskapets systemer, og det er ulovlig, på mange måter. Blant annet kan han kreve fradrag i skatt og moms på dette. Er man først i stand til å gjøre dette er det raskt mer snusk, og skatteetaten vil nok raskt melde bokettersyn om de får et lite tips. https://www.skatteetaten.no/tipsoss/ Det vil ikke linkes til deg. Det vil heller ikke stoppe trakasseringen hans. Så jeg ville nok personlig bare sendt han linken, samt referanse til bokføringsloven, mval, regnskapsloven og skatteloven, med "lykke til om jeg hører fra deg igjen". Anonymkode: a55ee...235 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #10 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Purringen du har fått - hvordan ser det ut? Oppfyller det legitimasjonskravene i bokføringsloven, med forretningsadresse, org.nummer, moms, med mer? I så tilfelle har han ført kravet inn i selskapets systemer, og det er ulovlig, på mange måter. Blant annet kan han kreve fradrag i skatt og moms på dette. Er man først i stand til å gjøre dette er det raskt mer snusk, og skatteetaten vil nok raskt melde bokettersyn om de får et lite tips. https://www.skatteetaten.no/tipsoss/ Det vil ikke linkes til deg. Det vil heller ikke stoppe trakasseringen hans. Så jeg ville nok personlig bare sendt han linken, samt referanse til bokføringsloven, mval, regnskapsloven og skatteloven, med "lykke til om jeg hører fra deg igjen". Anonymkode: a55ee...235 Dette var et godt tips. Tusen takk Anonymkode: f157c...cb3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #11 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Purringen du har fått - hvordan ser det ut? Oppfyller det legitimasjonskravene i bokføringsloven, med forretningsadresse, org.nummer, moms, med mer? I så tilfelle har han ført kravet inn i selskapets systemer, og det er ulovlig, på mange måter. Blant annet kan han kreve fradrag i skatt og moms på dette. Er man først i stand til å gjøre dette er det raskt mer snusk, og skatteetaten vil nok raskt melde bokettersyn om de får et lite tips. https://www.skatteetaten.no/tipsoss/ Det vil ikke linkes til deg. Det vil heller ikke stoppe trakasseringen hans. Så jeg ville nok personlig bare sendt han linken, samt referanse til bokføringsloven, mval, regnskapsloven og skatteloven, med "lykke til om jeg hører fra deg igjen". Anonymkode: a55ee...235 Det ikke ulovlig å føre privat utgifter i regnskapet - hvis han f.eks har betalt med firmakort kan det føres mot mellomregningskonto. Det blir ikke automatisk fradrag for i skatt og merverdiavgift av å føre det i regnskapet. Det avhenger av hvordan det føres. Det er ikke uvanlig at det er ført private kostnader i regnskap uten at det påvirker skatt og avgift. Anonymkode: 45266...ee8
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #12 Skrevet 3. mars 2021 Oi, hva er riktig her tro? ts Anonymkode: f157c...cb3
BMF Skrevet 3. mars 2021 #13 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det ikke ulovlig å føre privat utgifter i regnskapet - hvis han f.eks har betalt med firmakort kan det føres mot mellomregningskonto. Det blir ikke automatisk fradrag for i skatt og merverdiavgift av å føre det i regnskapet. Det avhenger av hvordan det føres. Det er ikke uvanlig at det er ført private kostnader i regnskap uten at det påvirker skatt og avgift. Anonymkode: 45266...ee8 Det er stor forskjell på å bruke firmakort privat, som så trekkes av lønn etterpå, og at han sender regning (som en purring må henvise til) for private utlegg. Det finner du ingen lovhjemmel som dekker. TS, be om å få kopi av fakturaen han purrer på, så du kan bruke den som dokumentasjon senere mot et (evnt) krav fra inkassobyrået. Jeg nekter å tro på at han sender kravet dit og ber dem inndrive det for han. Da er han i så fall bra dum 🤣🤣 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #14 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det ikke ulovlig å føre privat utgifter i regnskapet - hvis han f.eks har betalt med firmakort kan det føres mot mellomregningskonto. Det blir ikke automatisk fradrag for i skatt og merverdiavgift av å føre det i regnskapet. Det avhenger av hvordan det føres. Det er ikke uvanlig at det er ført private kostnader i regnskap uten at det påvirker skatt og avgift. Anonymkode: 45266...ee8 Bruk av firmakort skal alltid legitimeres med bilag i ettertid, om ikke er det å anse som en privat kostnad, altså lønn. 1) derfor jeg spør hvordan fakturaen er utformet - blant annet med momsbeløp 2) om man fører private kostnader via selskapet skal det lønnsinnberettet. Tror du en fyr som er i stand til dette har gjort det? Oppsummert - skatteetaten vil være veldig interessert om en slik faktura blir meldt inn via varslingskanalen. Anonymkode: a55ee...235 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #15 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Bruk av firmakort skal alltid legitimeres med bilag i ettertid, om ikke er det å anse som en privat kostnad, altså lønn. 1) derfor jeg spør hvordan fakturaen er utformet - blant annet med momsbeløp 2) om man fører private kostnader via selskapet skal det lønnsinnberettet. Tror du en fyr som er i stand til dette har gjort det? Oppsummert - skatteetaten vil være veldig interessert om en slik faktura blir meldt inn via varslingskanalen. Anonymkode: a55ee...235 https://www.sticos.no/fagstoff/kategori/skatt/mellomvaerende-med-aksjonaer-hvordan-foelge-regelverket-i-praksis-1 Anonymkode: 45266...ee8
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #16 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Bruk av firmakort skal alltid legitimeres med bilag i ettertid, om ikke er det å anse som en privat kostnad, altså lønn. 1) derfor jeg spør hvordan fakturaen er utformet - blant annet med momsbeløp 2) om man fører private kostnader via selskapet skal det lønnsinnberettet. Tror du en fyr som er i stand til dette har gjort det? Oppsummert - skatteetaten vil være veldig interessert om en slik faktura blir meldt inn via varslingskanalen. Anonymkode: a55ee...235 Den er ikke utformet. Bare med et beløp han har navngitt «Lånn» (lån?) i beskrivelsen. Anonymkode: f157c...cb3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #17 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): https://www.sticos.no/fagstoff/kategori/skatt/mellomvaerende-med-aksjonaer-hvordan-foelge-regelverket-i-praksis-1 Anonymkode: 45266...ee8 Hvorfor i alle dager linker du til informasjon om aksjonærlån, og tilhørende beskatning av uttak fra foretaket? Det har ingenting med trådens øvrige innhold å gjøre. Anonymkode: a55ee...235
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #18 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den er ikke utformet. Bare med et beløp han har navngitt «Lånn» (lån?) i beskrivelsen. Anonymkode: f157c...cb3 Så ikke noe org nummer, adresse, mva beløp, eller lignende? Da er det ikke via regnskapssystemet, og han forsøker kun å skremme deg ved å sette firmaets navn på kravet. Ville likevel sendt en mail der du viser til skatteetatens varslingskanal for tips. Ingen ønsker den typen oppmerksomhet, selv om han kan tilbakevise at kravet kommer fra firmaet kan de raskt finne på å gjennomføre en granskning likevel. Anonymkode: a55ee...235 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #19 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor i alle dager linker du til informasjon om aksjonærlån, og tilhørende beskatning av uttak fra foretaket? Det har ingenting med trådens øvrige innhold å gjøre. Anonymkode: a55ee...235 Det var svar til det du skrev. Du skrev at bruk av firmakort skulle innberettes som lønn hvis brukes til private utgifter. Anonymkode: 45266...ee8
Gjest Dævendøtte Skrevet 3. mars 2021 #20 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I dag får jeg et inkassovarsel i posten fra hans firma som håndverker. Er det fra hans firma, bare drit i det. Er det fra et inkassoselskap, bestrid det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå