Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har ny studie fra Sverige vist at en nyfødt ble smittet i mors mage og at morkaken var ødelagt. Nå snakker forskerene om at gravide bør bli betraktet som risikogruppe. Dette har vært påvist i flere andre land, og i USA pågår en større studie fra CDC hvor de ser på svangerskapsrelaterte uheldige utfall og covid-19. https://www.nrk.no/viten/ny-studie-fra-sverige-viser-at-baby-ble-smittet-med-koronavirus-i-livmoren-1.15397819

Det vil iallefall ikke bli særlig behagelig å være gravid og ikke vaksinert når de slipper opp smitten i samfunnet når risikogruppene er vaksinerte.

Anonymkode: e64f2...5eb

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå har ny studie fra Sverige vist at en nyfødt ble smittet i mors mage og at morkaken var ødelagt. Nå snakker forskerene om at gravide bør bli betraktet som risikogruppe. Dette har vært påvist i flere andre land, og i USA pågår en større studie fra CDC hvor de ser på svangerskapsrelaterte uheldige utfall og covid-19. https://www.nrk.no/viten/ny-studie-fra-sverige-viser-at-baby-ble-smittet-med-koronavirus-i-livmoren-1.15397819

Det vil iallefall ikke bli særlig behagelig å være gravid og ikke vaksinert når de slipper opp smitten i samfunnet når risikogruppene er vaksinerte.

Ja nå har de gått og ledd av hysteriske gravide i flere måneder. Å så dumme vi er som vil beskytte barnet mot denne potensielle faren, bare å dra på jobb og la det stå til. Nesten hele Norge sitter på hjemmekontor, men gravide skal ut og på jobb. Ingen risiko, det var de bombesikre på. Merkelig at i et land hvor statsministeren etterlyser så inderlig flere barnefødsler, at man ikke tar ordentlig vare på de få som blir født. 

Babyen fikk lav hjerterytme og viste andre tegn på pustebesvær i det den skulle ut av mor. Og gravide regnes ikke som risikogruppe umiddelbart fra dette sekund altså? Det er jo egentlig noe som burde mane til protester.

Anonymkode: fa257...26a

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Med nedstenging av landet har de jo vært veldig føre-var. Når det gjelder å sette gravide i risikogruppa derimot 🙄La oss se hva som skjer liksom.

Anonymkode: 99df1...b47

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Enig med AB over. Jeg er selv gravid og jobber i helsevesenet, har jobbet hele svangerskapet og har ikke fått noe tilrettelegging med tanke på corona. Og så toppen av kransekaka var da alle mine kollegaer ble vaksinert utenom meg fordi jeg var gravid og vaksinen ble ansett som utrygg for gravide. Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine.

Til alle som leser dette og ikke er gravide: Gjør deg selv en tjeneste og vent til dette er over ❤️ 

Anonymkode: 0bc90...1a5

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror politikerne vet utmerket godt at gravide etter all sannsynlighet er i risikosonen. Problemet er at det får store økonomiske konsekvenser å ta alle gravide ut av jobb, så politikerne vil ikke putte de gravide i risikogruppen før det er bombesikkert at de er utsatt. 

Anonymkode: ba0b7...6f0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig med AB over. Jeg er selv gravid og jobber i helsevesenet, har jobbet hele svangerskapet og har ikke fått noe tilrettelegging med tanke på corona. Og så toppen av kransekaka var da alle mine kollegaer ble vaksinert utenom meg fordi jeg var gravid og vaksinen ble ansett som utrygg for gravide. Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine.

Til alle som leser dette og ikke er gravide: Gjør deg selv en tjeneste og vent til dette er over ❤️ 

Men hvorfor finner du deg i det? Det er helt på trynet skjønner du. Så du får skylde på psyken og diskutere sykemelding med legen. Jeg har nå gått nesten hele svangerskapet på jobb på SKOLE!!! Men nok er ok, etter det muterte viruset spredte seg som flammer her, har jeg satt foten ned og sagt at jeg ikke orker dette mer mentalt og har blitt hørt.

For jeg orker det ikke mer. Har mistet nattesøvnen som følge av bekymring, og det er faktisk en lidelse som gjør at jeg ikke fungerer i hverdagen lenger. Jeg får bare ikke sove, bekymrer meg i hjel. Spesielt etter det muterte viruset florerte på skolen jeg jobber på, orket ikke mer. Avstanden var umulig å opprettholde. Skal jeg smittes med vilje? Finner meg ikke i det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror politikerne vet utmerket godt at gravide etter all sannsynlighet er i risikosonen. Problemet er at det får store økonomiske konsekvenser å ta alle gravide ut av jobb, så politikerne vil ikke putte de gravide i risikogruppen før det er bombesikkert at de er utsatt. 

Ja, det er akkurat dette jeg også tror. I Danmark og England blir gravide regnet som risikogruppe. Problemet er at mange gravide i Norge jobber i helsesektoren og de tar seg sikkert ikke "råd" til å gi svangerskapspenger til hele denne gruppen før det er helt 100% nødvendig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hvorfor finner du deg i det? Det er helt på trynet skjønner du. Så du får skylde på psyken og diskutere sykemelding med legen. Jeg har nå gått nesten hele svangerskapet på jobb på SKOLE!!! Men nok er ok, etter det muterte viruset spredte seg som flammer her, har jeg satt foten ned og sagt at jeg ikke orker dette mer mentalt og har blitt hørt.

For jeg orker det ikke mer. Har mistet nattesøvnen som følge av bekymring, og det er faktisk en lidelse som gjør at jeg ikke fungerer i hverdagen lenger. Jeg får bare ikke sove, bekymrer meg i hjel. Spesielt etter det muterte viruset florerte på skolen jeg jobber på, orket ikke mer. Avstanden var umulig å opprettholde. Skal jeg smittes med vilje? Finner meg ikke i det.

Jeg synes det du gjorde er fornuftig og vitner om en god mamma. 💕 

Vi som er gravide må stå opp for oss selv, og stå på krava. 

Anonymkode: b1a8a...1a9

AnonymBruker
Skrevet

Da får dere holde dere inne og la være å gå på butikken også. Flere som er blitt smittet av å være utenfor huset altså. 

Anonymkode: 66c76...033

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De er svært mange virussykdommer rundt oss til enhver tid som en sjelden gang kan være farlig for gravide. Dette har vi lært oss å leve med. At corona også er en av disse er ikke så rart. Men for de fleste går det helt fint. Akkurat som med influensa og en bråte andre smittsomme sykdommer vi må lære oss å leve med. 

Anonymkode: 4c980...dee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De er svært mange virussykdommer rundt oss til enhver tid som en sjelden gang kan være farlig for gravide. Dette har vi lært oss å leve med. At corona også er en av disse er ikke så rart. Men for de fleste går det helt fint. Akkurat som med influensa og en bråte andre smittsomme sykdommer vi må lære oss å leve med. 

Gravide vaksineres jo mot influensa. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg var også gravid gjennom hele Korona perioden i 2020. Var på jobb og fikk null tilrettelegging pga korona... Det gikk heldigvis bra! Utenom at far ikke fikk være med under ks :( 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Gravide vaksineres jo mot influensa. 

Enig i øverste. Toxoplasmose fra jord, parvovirus fra andre barn, CMV... masse som er rundt oss som vi ikke tenker over. 

Anonymkode: 708a7...301

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I USA i alle fall vaksineres gravide, så kanskje retningslinjene endres her til lands når man har litt mer erfaring å bygge på🤞

Anonymkode: edd06...31b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Problemet er at vi ikke vet hvor ofte skade skjer, de andre virusene har vi lang erfaring med. Covid-19 er også i en helt annen liga enn influensa.

Nå forskes det også på om covid-19 i svangerskapet øker risikoen for autisme siden inflamasjon som vi ser ved cocid-19 er en av årsakssammenhengene til utvikling av autisme. Dessverre er det noen år frem i tid før vi får svaret, men jeg ønsker ikke gamble på det. https://scholar.google.no/scholar?oe=UTF-8&hl=nb-no&client=safari&um=1&ie=UTF-8&lr&cites=6477441349001726671#d=gs_qabs&u=%23p%3DY11khutcm1QJ

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I USA i alle fall vaksineres gravide, så kanskje retningslinjene endres her til lands når man har litt mer erfaring å bygge på🤞

Det har ikke gått spesielt bra, med flere spontanaborter og fosterdød, så den erfaringen blir helst at det ikke bør eksperimenteres mer på gravide.

Anonymkode: bda37...576

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

om det er skadelig for mor og baby med vaksinering er det vel mer ubehaglig med vaksinering for gravide?

Anonymkode: 65c73...f7e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme her og sender deg en virituell klem! Gleder meg til termin i sommer - og barnet er født! Så slipper jeg mer stress og bekymringer. 

Vi bør alle hvertfall sende Mail til FHI og etterlyse krav om formalisering av bedre tilrettelegging for gravide. Ledelse jevnt over vil ikke komme til å tilrettelegge for oss ( og da mener oss i helsevesenet som ikke har mulighet for hjemmekontor!..) så lenge norske myndigheter bare sier pytt pytt (og dette er styrt av økonomiske interesser -‘tro meg!) alle andre land har satt gravide i risiko / føre var katetgori

Anonymkode: 42232...4c1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Poenget er at gravide ikke ønsker eller skulle behøve å gamle! 

det er uetisk å utsette barnet for noe som potensielt kan være skadelig

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Poenget er at gravide ikke ønsker eller skulle behøve å gamle! 

det er uetisk å utsette barnet for noe som potensielt kan være skadelig

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ok.. hvilke andre virus - epidemier har du i tankene? 

Zika - viruset viste seg jo å ha katastrofale følger for foster eksempelvis . Og ikke sammenligne covid med influensa - det kan faktisk ikke sammenlignes 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...