Gå til innhold

Kan man settes i gang på grunn av høy bmi og svangerskapsdiabetes, selv om barnet ikke er spesielt stort?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hører mange snakke om at det kan bli aktuelt med igangsettelse på grunn av svangerskapsdiabetes og høy bmi, men er dette fordi de tenker barnet blir for stort eller er det andre årsaker en barnets størrelse? 

Anonymkode: fa4ce...429

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pga fare for stort barn, ja. 

Anonymkode: 6a3e5...a4f

AnonymBruker
Skrevet

men når bestemmes dette? Hvis du i uke 36 har et helt gjennomsnittlig barn, setter de deg i gang uansett?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

men når bestemmes dette? Hvis du i uke 36 har et helt gjennomsnittlig barn, setter de deg i gang uansett?

Det vil være individuelt og basert på vurdering av både mor og barn. I uke 36 vil de ikke indusere hvis ikke det er spesielle indikasjoner for det. 1-2 uker før termin er mer riktig 

Anonymkode: 6a3e5...a4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det avgjøres ikke før i siste liten. Hvis du er en uke eller to unna termin og barnet er svært stort kan det bli avgjort igangsettelse dagen etter. 

Anonymkode: 1892c...cca

AnonymBruker
Skrevet

Svangerskapsdiabetes kan vel også føre til vekstavvik i andre retningen, så liten baby🤔 Så det kan vel utløse igangsetting. 

Anonymkode: ab608...f3f

Skrevet

Eg har diabetes type 1, og då var begrunnelsen for å setta i gang fødsel økt risiko for svangerskapsforgiftning, i tillegg til stort barn. Men om dette er likt for svangerskapsdiabetes, veit eg ikkje. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Svangerskapsdiabetes kan vel også føre til vekstavvik i andre retningen, så liten baby🤔 Så det kan vel utløse igangsetting. 

Nei? Hvordan skal det føre til liten baby med diabetes, mener du? 

Anonymkode: 0a3d5...de1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jo, for man er mer utsatt for morkakesvikt ved svangerskapsdiabetes. Det oppdages ofte ved at foster ikke trives og vekstkurven blir avflatet. Men makrosomi (stort barn) er det aller vanligste. Jo bedre regulert blodsukker man har jo mindre sjanse er det for begge deler da ☺️

Anonymkode: 25362...d03

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barnet vokser fryktelig stort de siste ukene ved svangerskapsdiabetes, så det må overvåkes.

Anonymkode: ba023...c4f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som AB..d03 skriver er det mindre vanlig, men det hender :)

• Liker 2
Skrevet

Med medisiner får du ikke gå over uansett om barnet er stort eller lite. Det har noe med at blodsukkeret mer er ustabilt på slutten i tillegg til andre risikoer 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Var til vekstkontroll I uke 36. Ingen avvik. Ble alikevel bestemt igangsetting I uke 38. Fikk beskjed om at alle med insulin/metformin behandlet svangerskapsdiabetes blir satt i gang ca uke 38. Har hørt flere her protestere på det men det var det jeg fikk beskjed om. Babyen vokste en del de siste 2 ukene da og var 4080g (født 38+5). 

AnonymBruker
Skrevet

Barnet skal være ganske stort før du settes igang. Min baby ble estimert til å være 4.7 kg til termin , likevel gikk jeg nesten 2 uker over 

Anonymkode: c6a0e...2f3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble rutinemessig satt igang på termindatoen pga svangerskapsdiabetes, og barnet var estimert til ca 3200 gram. Når hun ble født veide hun 3065 gram

Anonymkode: 32103...39d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...