Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var dere sykemeldt frem til dere fikk svar på svangerskapspengesøknaden? Hvis man ikke får den godkjent og har vært borte fra jobb i mellomtiden på legens anbefaling, hva skjer da? Noen som vet? 

Anonymkode: e143d...c80

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er verre hvis du får den godkjent og har vært sykemeldt, for da kan du risikere å bli tatt for svinn. Hvis du er for syk til å jobbe skal du ha sykemelding og ikke svangerskapspenger. Du kan ikke ha begge.

Anonymkode: 7545c...6fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er verre hvis du får den godkjent og har vært sykemeldt, for da kan du risikere å bli tatt for svinn. Hvis du er for syk til å jobbe skal du ha sykemelding og ikke svangerskapspenger. Du kan ikke ha begge.

Ja riktig. Men det er kinkig da. Så får man nei og har vært borte fra jobb et par uker. Er så lang behandlingstid. Må man bruke egenmeldinger i mellomtiden kanskje. Søker jo om svangerskapspenger fordi jeg og lege synes det er for risky for barnet at jeg drar på jobb. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er en kinkig greie det der. Jeg selv jobbet til jeg fikk svar, og selvom det stod at behandlingstid var 6-8 uker så fikk jeg svar på litt over en uke. Jeg turte ikke ta noen sjanser. Men hva sier legen din da?

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Var dere sykemeldt frem til dere fikk svar på svangerskapspengesøknaden? Hvis man ikke får den godkjent og har vært borte fra jobb i mellomtiden på legens anbefaling, hva skjer da? Noen som vet? 

Jeg har vært borte fra jobb 50% siden vi skrev søknad om svangerskapspenger 50% for fem uker siden. Ikke fått svar, bare satser på at det blir godkjent jeg. Arbeidsgiver var helt klar på at selvfølgelig skal tilrettelegging gjelde fra dag 1 og det er jo det jordmor også anbefalte. 

Aner ikke hva som skjer om den ikke blir godkjent 🤷 

Anonymkode: 20b0a...0dd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ikke sykmeldt og ikke i jobb. 5 uker var lang saksbehandlingstid. Ville ha sjekket om NAV har fått inntektsmelding fra arbeidsgiver.

Anonymkode: bf4ca...90a

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

det stemmer ikke en har rett på foreldrepenger selvom en er sykemeldt.

Anonymkode: 0beb1...574

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

det stemmer ikke en har rett på foreldrepenger selvom en er sykemeldt.

Anonymkode: 0beb1...574

Det er snakk om svangerskapspenger, ikke foreldrepenger. 

Svangerskapspenger og sykepenger kommer fra ulik pott og det gir mening at man kan ikke ta ut begge (100%) samtidig. 

Men lurer litt, jeg jobber 50% med svangerskapspenger. Men jeg kan jo fremdeles bli syk og trenge sykemelding før jeg føder. Hvordan funker det da?

Anonymkode: 20b0a...0dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja riktig. Men det er kinkig da. Så får man nei og har vært borte fra jobb et par uker. Er så lang behandlingstid. Må man bruke egenmeldinger i mellomtiden kanskje. Søker jo om svangerskapspenger fordi jeg og lege synes det er for risky for barnet at jeg drar på jobb. 

Det er en risiko man tar. Jeg selv jobbet frem til søknaden var i orden - 8 uker senere.

Anonymkode: 7a3e5...a51

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei. Svangerskapspenger gis til friske gravid, så her var jeg I jobb frem til jeg fikk innvilget svangerskapspenger. 

Er du for syk til å være på jobb, går du til legen og får deg ei sykemelding, ikke svangerskapspenger. 

Har hørt om flere som er tatt for svindel mot nav angående dette.

Anonymkode: c0a0b...e8e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...