AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #1 Skrevet 3. mars 2021 Den fastende verdien er 5.5 mens den etter to timer er 8.8 Skal få mer info fra lege. Men hva skjer nå? Er det forskjell på hvilken av dem som er høy? Er det forskjellig behandling av de to? kan det bli aktuelt med igangsettelse? Anonymkode: 5e852...f22
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #2 Skrevet 3. mars 2021 Du må nok bare overvåke at du klarer å regulere det med kosthold. Om det er bra regulert med kostjustering skjer det ikke noe mer enn en ekstra ultralyd etter oul. Anonymkode: 88abb...96b
Deseo Skrevet 3. mars 2021 #3 Skrevet 3. mars 2021 Den fastende skal være under 5,3 og etter mat under 6,7 ved svangerskapsdiabetes. Dersom du ikke klarer å få kontroll på det ved kostholdjustering vil du mest sannsynlig bli satt på metformin eller insulin. Jeg startet rett på insulin da begge var høye. Ved insulin vil du iallefall bli satt i gang for å ikke gå over termin (ble satt i gang i uke 38), men er usikker på hvordan det er med pille start. Du vil uansett bli godt fulgt opp og få gode råd for å redusere blodsukkeret. Vil anbefale deg å gjøre justeringer allerede nå og notere alle dine målinger før du skal inn til eventuell samtale på sykehuset Lykke til 😉 1
Gjest EmKay Skrevet 4. mars 2021 #4 Skrevet 4. mars 2021 Jeg hadde også for høy fastende verdi på glukosetesten og fikk påvist svangerskapsdiabetes. Det som skjer nå er at du vil få resept på måleutstyr for blodsukkermålingen av legen, og du må måle både fastende og 2 timer etter påbegynt måltid, sannsynligvis ut resten av graviditeten. Jeg hadde ny time hos legen 14 dager etter første veiledning for gjennomgang av resultatene på målingene. Får du kontroll på blodsukkeret med kostholdet, vil det ikke skje så mye mer enn at de tar deg inn på en vekstkontroll i uke 36. Er barnet stort vil de nok vurdere igangsettelse da, men det kan like gjerne være at de ikke ser behov for det. Du må legge om kostholdet ditt, men om du likevel får 3 eller flere høye målinger over en 14-dagers periode, vil legen henvise deg til diabeteslege på sykehuset som vil gå gjennom kostholdet ditt. Føler legen at du kan gjøre forbedringer der, vil du måtte prøve det først. Er de fornøyd med kostholdet men ikke med målingene, vil de sette deg på metformin eller insulin. Nøyaktig hva som skjer hos diabeteslegen vet jeg ikke enda, jeg skal inn neste uke for oppfølging/veiledning da jeg ikke har fått helt kontroll på målingene mine med kostholdet selv. Jeg synes disse kostholdsrådene fra Helse Bergen var enkle og oversiktlige: https://helse-bergen.no/seksjon-behandling/Documents/Kostraad ved svangerskapsdiabetes rev 2010.pdf
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #5 Skrevet 4. mars 2021 Jeg hadde også insulinregulert svangerskapsdiabetes. I uke 38 ble sønnen min født, 4315 gr og 53 cm lang - og kjempefrisk. Var på overvåking men trengte ikke medisiner. Lykke til, dette går nok fint 😊 Anonymkode: edf8d...e73
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #6 Skrevet 4. mars 2021 Jeg hadde samme verdiene som deg og klarte å holde det under kontroll med bare kosthold. Måtte måle blodsukkeret for å se hvilke matvarer jeg tålte å spise. Ble ikke satt i gang til termin selv om barnet var stort, men det kom heldigvis naturlig dagen etter termin. Blodsukkeret til barnet var fint og trengte ikke videre oppfølging på sykehuset ❤️ Anonymkode: 6b13f...ee4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå