Gå til innhold

Bruker du grønnsåpe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har jo lest alle debattene og artiklene om at grønnsåpe skal være dårlig og grobunn for mugg osv. Men lurer på om noen bruker grønnsåpe? Jeg har ikke brukt det på kanskje 8+ år men fikk lyst å prøve igjen for noen uker siden. Har et gammelt tregolv som jeg pleide å bruke grønnsåpe på før i tiden. Syns jo at tregolvet virkelig så flott ut etter vask med grønnsåpe. Men har skjønt det slik at det ikke er bra (som regelmessig vask i alle fall.) 

Hva syns dere? Og dere med gamle tregolv som pleide se ekstra flotte ut etter litt grønnsåpe-vask, hva bruker dere nå? Jeg brukte i en periode en slags såpe kjøpt på nett - kunne brukes både på kropp og alt mulig. Husker ikke hva den het, men den var også ganske grei på golv fordi den inneholdt noen oljer. 

Pr nå bruker jeg den Klar-serien eller hva den het. Allrent med kløverlukt tror jeg. Men skulle gjerne funnet det perfekt vaskemiddelet som "smører" tregolv litt med oljer kanskje - men også gjør det rent. 

Anonymkode: 5dd74...4da

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tregulv, men bruker grønnsåpe til å rengjøre diverse ting av naturmaterialer, sånn som skinnsko. Blander bittelitt grønnsåpe i vann og har på potteplanter som har fått blomsterfluer.

Anonymkode: b2d19...97f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker det kun til gulvvask, og det er 2-3 ganger i året :) så en flaske holder i åresvis. Bittelitt grønnsåpe, og passer på å ha ganske tørr mopp. Bruker det ikke til  noe annet.

Når jeg hadde mye fliser brukte jeg en gul flaske, spesielt til fliser. Nå er det mest tregulv her, så da er grønnsåpe ok.

Anonymkode: 71883...14c

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet

Skikkelig tregulv blir flotte av vask med grønnsåpe. Jeg har noen paneler i kjelleren jeg vasker med grønnsåpe også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har ikke tregulv, men bruker grønnsåpe til å rengjøre diverse ting av naturmaterialer, sånn som skinnsko. Blander bittelitt grønnsåpe i vann og har på potteplanter som har fått blomsterfluer.

Anonymkode: b2d19...97f

Smart! Har en del blomsterfluer i det siste. "Vasker" du potteplantene (bladene) med dette eller har du en liten skvett med grønnsåpe opp i jorden? Har også et par skinnsko som kanskje burde fått seg en vask, hehe. 

Vasker gulvene en gang i uken (Dvs går over de med en fuktig mopp med såpevann) - men syns tregolvet ser så trist ut når jeg bare bruker vanlig såpevann, kontra grønnsåpe. Men grønnsåpe er jo blitt så uglesett.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men grønnsåpe er jo blitt så uglesett.

Selvfølgelig blir det uglesett. De fleste idag har jo lakkert parkett (eller laminat). Da skal man ikke bruke grønnsåpe, siden det legger seg som en ekkel hinne over lakken. I gamle dager hadde man ubehandlet tregulv, og da var oljen i grønnsåpa bra. Man kan bruke grønnsåpa ute på terrassegulvet om det ikke er beiset. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

men vil det ikke bli denne hinnen på gamle tregulv også? Dvs, selv om tregulvet blir fint så er det vel grobunn for mugg/bakterier? Eller er det annerledes for tregulv? Mitt golv er lakkert tre - men lakkert en gang på 50 tallet så er vel ikke mye igjen av lakken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...