Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er mange eldre så forbaska sta og bastante? Ofte bruker de argumenterer som "bare vent til du får flere år på baken", "du er for ung til å forstå" og andre hersketeknikker. Hvorfor er de eldre de største nettrollene? De mest rasistiske? Husker de ikke hvor grusomt det var under andre verdenskrig? del gjerne din historie knyttet til dette temaet. Hilsen irritert

Anonymkode: ea122...e16

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Smeltemann
Skrevet

Du har funnet noen rare folk og diskutere med hører jeg. 

Kjenner ikke igjen at eldre personer er vanskelig å diskutere med, men en må gjerne ha noen gode poeng for å diskutere,men det gjelder gammle som unge.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor er mange eldre så forbaska sta og bastante? Ofte bruker de argumenterer som "bare vent til du får flere år på baken", "du er for ung til å forstå" og andre hersketeknikker. Hvorfor er de eldre de største nettrollene? De mest rasistiske? Husker de ikke hvor grusomt det var under andre verdenskrig? del gjerne din historie knyttet til dette temaet. Hilsen irritert

De som husker noe særlig av andre verdenskrig er nå godt over 80 år og du finner neppe så mange av dem som opererer som nettroll... :ler:

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes 50+ er grusomt vanskelig å diskutere med. De har fått seg en mening og nekter å være åpen om at det kan være feil. 

Nei, det gjelder ikke alle. Men veldig mange jeg har snakket med. 

Anonymkode: abac5...f3b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor er mange eldre så forbaska sta og bastante? Ofte bruker de argumenterer som "bare vent til du får flere år på baken", "du er for ung til å forstå" og andre hersketeknikker.................

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

......... De har fått seg en mening og nekter å være åpen om at det kan være feil 

.............

Anonymkode: abac5...f3b

Til nummer en. Bare vent til du får flere år på baken så kan du få være med å diskutere.

Til nummer to.  Jeg trodde jeg hadde tatt feil en gang, men feilen var at jeg trodde at jeg hadde tatt feil.  Det har jeg sluttet med.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Av erfaring så er det ikke lett å diskutere med «verdensvante» unge folk heller. De kan også være ganske så bastante da de har lest noe på Facebook, sett det på Snap eller Tik Tok.

Det går nok begge veier.

Anonymkode: d0b0c...1f4

• Liker 15
Skrevet

Du kan ikke skjære alle eldre over en kam som du gjør. De er like individuelle som unge mennesker. Du finner alle slags typer i begge grupper. 

• Liker 4
Skrevet

Slike mennesker finner man i alle aldre.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke enig i at eldre folk er umulige å diskutere med. Og når du TS kaller dem de "verste nettroll og rasister", framstår du ikke selv som så grei å diskutere med; men heller at du forventer alle skal være enige med deg.

Selv har jeg mange givende diskusjoner med folk som er eldre enn meg. Vi er ikke nødvendigvis enige, men vi lytter til hverandres argumenter og forklarer hvorfor vi har våre egne meninger.

Der synes jeg mange unge folk har en del å lære: lytte til andres meninger og argumentere for sine egne, uten å angripe personene med nedsettende ord.

Anonymkode: 21d8f...49a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er over 50, så har erfaring med å diskutere både med gamle og unge. Min erfaring er at det finnes stabukker i alle aldre 🙂

Anonymkode: e9eb4...eca

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Muskath skrev (17 timer siden):

Du kan ikke skjære alle eldre over en kam som du gjør. De er like individuelle som unge mennesker. Du finner alle slags typer i begge grupper. 

Ok, jeg misforsto formålet med undergruppa "skråblikk og generaliseringer". Hmmmmm.. eller er det kanskje du som ikke kjenner til definisjonene på begrepene skråblikk og generalisering?? 

AnonymBruker
Skrevet

Nettroll som opplevde 2. verdenskrig? Wow, hvor har du funnet frem til dem? Er de mange? 

Anonymkode: ebb87...7dc

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Av erfaring så er det ikke lett å diskutere med «verdensvante» unge folk heller. De kan også være ganske så bastante da de har lest noe på Facebook, sett det på Snap eller Tik Tok.

Det går nok begge veier.

Helt enig at ungdommer kan være skikkelig sta og bastante de også. Men (advarsel! jeg skal kaste ut en annen generell påstand) ungdommer er mye flinkere til å finne gode kilder. Mange eldre burde gå på kurs i kildekritikk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nettroll som opplevde 2. verdenskrig? Wow, hvor har du funnet frem til dem? Er de mange? 

Anonymkode: ebb87...7dc

Mulig de kom til verden like etter, men ut i fra profilbildet og at de legger ut bilder av en drøss med oldebarn, så kan det tyde på at de faktisk opplevde det. Er de selv som bruker krigen som argument ("du levde ikke under krigen så du vet ingenting om noe som helst")

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det går nok begge veier.

Jeg opplever det motsatt. Jeg har for eksempel en utdannelse og de (eldre) har lest et facebookinnlegg eller "har sett" selv tidligere. De er helt sikre på at de vet best om et tema jeg har en høyere utdannelse i. Det kan delvis stemme det de sier med hvordan ting var på 80-tallet, men ikke slik det er nå, i praksis eller på papiret. Men det er så klart jeg som har feil... har lørt meg til å bare nikke, si ja og ha mens jeg tenker mitt.

Anonymkode: 08d73...bec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men egentlig startet jeg denne tråden etter å ha lest inne på gruppa " barn og foreldre" at besteforeldre ikke tror på barnebarns diagnoser, at det kun dreier seg om kustus og oppdragelse. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helt enig at ungdommer kan være skikkelig sta og bastante de også. Men (advarsel! jeg skal kaste ut en annen generell påstand) ungdommer er mye flinkere til å finne gode kilder. Mange eldre burde gå på kurs i kildekritikk. 

Jeg har helt motsatt erfaring. Har opplevd at ungdommer tror dokumentasjon er gamle tråder på KG, leserinnlegg i en lokalavis, facebook-poster, tiktok osv. De skjønner heller ikke at artikler i aviser ofte bare forteller en side av saken.

Anonymkode: 888c0...8b9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Alt var mye bedre under krigen....

Anonymkode: 70f2b...a68

Skrevet

Derfor oppgir jeg ikke alder på sosiale medier, fordi jeg mener alder er irrelevant i debatter. Det blir brukt imot en når motparten slipper opp for argumenter. 

Skrevet

Hvor gamle er "de eldre"?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...