Gjest Jorun Skrevet 27. september 2002 #1 Skrevet 27. september 2002 Vil dele noen erfaringer med dere, har vært plaget med vonde ledd og muskler,angst, magekatarr generelt i dårlig form. For ikke å snakke om vekten,ingen sunne slankekurer har hjulpet. Nå har jeg vært sykmeldt i ett år å går nå på attføring. Fikk høre om matintoleranstesten og tok denne , det viste seg da at jeg er plaget med candidasopp , samt at jeg reagerer på div mat.Dette er ikke en allergitest så etter en tid begynner man å tilbakeføre de matvarene en reagerer på. Hva har skjedd, jo jeg er kvitt alle mine plager og gått ned i vekt, har fått ett helt nytt liv må jeg si. det er helt utrolig å kjenne at man har energi og tiltakslyst igjen. Fikk bare så lyst til å dele dette med dere for jeg er så innmari glad for at kroppen min fungerer igjen, kanskje er det andre der ute som har diffuse plager som legen ikke finner ut av eller avskriver som psykiske problemer sånn som til meg, men jeg har vist dem at mat kan gjøre stor skade. Masse klemmer fra JORUN :D
Gjest Starya Skrevet 27. september 2002 #2 Skrevet 27. september 2002 Interessant dette, og fint at du har det bedre. Men, hvor er det en slik test tas da?
Gjest miriam Skrevet 27. september 2002 #3 Skrevet 27. september 2002 Hei! Så fint å høre. Kan du si litt om hvordan du fant det ut, og hva slags diett du må leve på? (har lignende plager) Lykke til videre Tiril
Maeve Skrevet 27. september 2002 #4 Skrevet 27. september 2002 Så fint at du er blitt bedre! Jeg tok matintoleransetest på et alternativ senter. Fikk vite jeg hadde matintoleranse og candida. Har vært mye syk siden jeg er hardt angrepet. Jeg var fin i to år. Men nå er jeg ille igjen. Holder meg unna mat jeg ikke tåler, og om jeg forsøker å spise det igjen blir jeg ganske syk. Nå har jeg spist krom i 3 uker, hjelper på søthungeren. Noe man får når man har candida. I dag kjøpte jeg olivenoljekapsler. Nå håper jeg at jeg skal ta knekken på soppen. I juli forsøkte jeg to behandlinger med laserakupunktur. Det har hjulpet litt. Men dyrt. Neste gang blir i januar. Er spent på hvordan det skal gå. Da jeg var på det dårligste raste jeg ned 15 kilo, ble syk av all mat. Nå har jeg gått opp noen kilo, men tatt av tre kilo. Tror at livet blir bedre, er ikke så trøtt som jeg tidligere var. Om det er flere med mistanke om at det er matintoleranse en har, så ta en test. Det er mye bedre det, enn å gå så mange år som jeg har gjort. Jeg har hatt det i 26 år, og det har vært ille. Jeg er på bedringens vei nå.
Gjest Jorun Skrevet 29. september 2002 #5 Skrevet 29. september 2002 Hvis dere bor i nærheten av Oslo så er Balderklinikken et alternativ, det er ganske enkelt en blodprøve. Jeg tror kanskje ikke jeg er så hardt angrepet ev candida for jeg er ikke plaget med sopp i munnen og underlivet, men den virker vel på kroppen. Har fått tak i homeopat medisin som skal ta knekken på candidaen. Jeg er spent på om man kan bli kvitt denne opppblomstringen av sopp. Dette tror jeg er en "sjult"sykdom blandt oss kvinner. Det irriterer meg noe grenseløst at fokusen settes på det psykiske, ikke rart at man føler seg "pjusk" når man hele tiden føler seg ute av form og har vondt både her og der det må jo gå på psyken tilslutt. Det er en tøff prosess når soppen dør, snakker om muskelvondt og dårlig form, men det er bare å holde ut! Håper det er fler som kan dele erfaringer angående matintolerans og candida. Jeg lurer på Maeve hvordan har du holdt ut i 26 år, ble du hørt av legene du var til? Angående matintoleransen så holdt jeg meg vekk fra mat jeg reagerte på , etter fire uker begynta jeg å tilbakeføre mat jeg ikke tålte i kostholdet. Man kjenner tvert om man kan spise det aktuelle produktet eller ikke. for candiasoppen sin del må man jo passe på å ikke fore den, dvs at sukker, gjær,raffinerte karbohydrater osv skal utelates fra kosten. Klem Jorun :D
xeyes Skrevet 29. september 2002 #6 Skrevet 29. september 2002 Hmmm de samme symptomene har jeg! Verker så i leddene mine! Jeg skal ringe dit på mandag jeg. Skal jeg bare si at jeg skal ta en matintoleranse test da? -x :D :D
Gjest Starya Skrevet 29. september 2002 #7 Skrevet 29. september 2002 Angående matintoleransen så holdt jeg meg vekk fra mat jeg reagerte på , etter fire uker begynta jeg å tilbakeføre mat jeg ikke tålte i kostholdet. Man kjenner tvert om man kan spise det aktuelle produktet eller ikke. for candiasoppen sin del må man jo passe på å ikke fore den, dvs at sukker, gjær,raffinerte karbohydrater osv skal utelates fra kosten. Det må jo bety at det kostholdet Fedon A. Lindberg anbefaler er midt i blinken? Jeg bor laangt unna oslo..
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2002 #8 Skrevet 29. september 2002 Det må jo bety at det kostholdet Fedon A. Lindberg er midt i blinken? Nei, det må ikke bety det. Vi er alle forskjellige, vi har alle toleransegrenser som er forskjellige fra naboens, både når det gjelder samfunn og mat. For noen vil sikkert en Glykemisk indeks diett være en god ting, for andre er det helt feil! Noen kan være disponert for sykdom som kanskje ikke en Glykemisk diett tar hensyn til. Candida fx, er en vanlig sopp som alle har, men hos noen blir det en oppblomstring som gjør deg syk. Da er det gjær og raffinert sukker som gjør at du blir syk. Balderklinikken er et utmerket alternativ. Det koster litt. Men er man i stuss om man kanskje har en intoleranse, er det verdt det. Og ikke gå i årevis, og husk at mye skolemedisin ikke anerkjenner - feil: kan så mye om dette - så man må selv stå på og ta initiativ.
Jorun Skrevet 29. september 2002 #9 Skrevet 29. september 2002 Vil man ta denne testen må man vel bare undersøke om det finnes muligheter der man bor.Jeg tok den i Trondheim da det ble nærmest, men jeg kjenner også de som har reist til Oslo på Balderklinikken. En kan vel ikke samenligne matintolerans med GI, jeg kan sikkert spise masse av det jeg nå må holde meg borte fra senere bare kroppen får ro og "gifta" er ute av kroppen. Gva candida gjelder er jeg spent på om det går an å komme tilbake til "normale verdier" når det først har kommet i ulage. Hyggelig å høre fra dere!!!!!!! Klem Jorun
Gjest Starya Skrevet 29. september 2002 #10 Skrevet 29. september 2002 En kan vel ikke samenligne matintolerans med GI, jeg kan sikkert spise masse av det jeg nå må holde meg borte fra senere bare kroppen får ro og "gifta" er ute av kroppen. Nå tenkte ikke jeg spesielt på GI, men det at man oppfordres til å ligge unna raffinerte karbohydrater...
Maeve Skrevet 30. september 2002 #11 Skrevet 30. september 2002 Svar til deg Jorun. Jeg ble ikke trodd av legene i det hele tatt. Men omsider kom jeg til en tysk kvinnelig lege som tok meg på alvor. Du kan tro at hun var like spent på testen som jeg. Nå er dessverre denne legen sluttet og jeg har ikke funnet noen som tror meg. Candida ødela mye, blant annet tennene. De fikk jeg reparert, og har ofte kontroll. Jeg har mye ledd og muskelsmerter, men Omega 3 har hjulpet en del. Et annet selv om jeg holder meg unna en type mat i 4 uker, og så innføre det igjen, hjelper ikke meg. Reaksjonene kommer. Jeg må nok prøve lengre enn 4 uker. Jeg er jo mye bedre, men jeg må ta disse olivenoljekapslene en god stund til. Overskuddet kommer, og jeg er ikke så trøtt som jeg var tidligere. Det er jo positivt, selv om man bruker mye penger på helsekostprodukter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå