Madame Butterfly Skrevet 3. mars 2021 #1 Skrevet 3. mars 2021 Jeg tror flertallet er veldig flinke, om ikke hadde smittesituadjonen vært verre. Dessverre har jeg også inntrykk av at mange sniker seg unna det de kan, og yter minimalt. Det siste er dumt for oss alle, men særlig for Oslo. Hva er ditt inntrykk?
cattleya Skrevet 3. mars 2021 #2 Skrevet 3. mars 2021 Ja, absolutt. Jeg syntes folk er kjempeflinke. Nå vet jeg ikke helt hva du mener med «Yter minimalt», men hvis du mener overholdecregleme, men ikke mer, så tenker jeg det er helt greit, og faktisk nødvendig når vi skal leve så lenge med så sterke tiltak. Ingen vits å være mer katolsk enn paven. 5
Bålkaffe Skrevet 3. mars 2021 #3 Skrevet 3. mars 2021 Ja, jeg har flere av vennene og en del familie i Oslo, og de er og har vært utrolig flinke til å overholde smittevernsretningslinjene hele veien. Flertallet er flinke til å overholde det her og passe på, men som alltid finnes det noen dårlige egg i kurven. 6
Pterinochilus Skrevet 3. mars 2021 #4 Skrevet 3. mars 2021 Ja, jeg har inntrykk av at så godt som alle er flinke til å holde avstand og bruke munnbind på butikken. 6
Cuntzilla Skrevet 3. mars 2021 #5 Skrevet 3. mars 2021 Vel ja, men så er mye påbudt i Oslo også, så man blir tvunget til å bli "flinkere" enn resten av landet. De som bor i Oslo har fått en mye strengere oppdragelse på smittevern. Har vært i andre byer/tettsteder med lite smitte i løpet av det siste året, og der får man jo inntrykk av at de nesten ikke har fått med seg at det er en pandemi engang. Imens i Oslo er bybildet mye mer preget av munnbind, avstand og tomme busser og butikker. Så er det jo påbudt også, så det er jo ikke nødvendigvis innbyggerne som er mer opptatt av det, de har bare strengere regler. Men vi som bor der er jo mye mer vant med smittevern og strenge restriksjoner over lengre tid enn de som er velsignet med mindre smitte, det er det jo ikke noe tvil om. Noen steder føler folk seg litt hysteriske med munnbind liksom, og man blir sett rart på i butikken og bussen om man har det - been there, done that. Mens i Oslo føler du deg som en idiot og outsider om du ikke har på munnbind, og du kan få som øra flagrer fra andre om du er for nær dem. 10
Kågebruker Skrevet 3. mars 2021 #6 Skrevet 3. mars 2021 (endret) Ja de fleste bruker munnbind og holder avstand. Endret 3. mars 2021 av Kågebruker 6
solmåneogstjerner Skrevet 3. mars 2021 #7 Skrevet 3. mars 2021 (endret) Mitt inntrykk er at de aller fleste er flinke på det. Men jeg har ikke vært i de bydelene som er hardest rammet. Jeg bor to steder: i Oslo og i en annen mindre by på Østlandet. Etter nyttår har ting vært likt, mtp inntrykket mitt av andres 'flinkhet'. I den mindre byen har det en stund vært påbudt med munnbind, men det er opphevet nå. Likevel bruker 95% munnbind på butikkene. I Oslo opplever jeg at mer eller mindre alle gjør det (er jo fortsatt påbudt der). Men i Oslo har jo dette vart lenger. Alle jeg kjenner på disse stedene overholder alt av regler og anbefalinger, så vidt jeg vet. Bortsett fra et par perifere bekjente som er Trump og Jaquesson tilhengere. (Nei, ikke venner av meg) Har sett noen tilfeller av folk som ikke bryr seg. Endret 3. mars 2021 av solmåneogstjerner 2
clyde Skrevet 3. mars 2021 #8 Skrevet 3. mars 2021 Ja, folk er generelt flinke på det ja. Det er noen få tullinger som driter i det, men rundt meg ser jeg folk stort sett alltid gå med munnbind og holde avstand og alt det der. I min krets holder alle seg til jobb/skole, vi driver ikke og treffes nå. Det får vi ta igjen siden
pluggen Skrevet 3. mars 2021 #9 Skrevet 3. mars 2021 Min erfaring er at folk i Oslo og Viken er stort sett flinke. Har vært på besøk i andre småbyer utenfor Oslo og Viken hvor jeg har omtrent vært den eneste som har på munnbind og folk har sett rart på meg. 2
Milky Skrevet 3. mars 2021 #10 Skrevet 3. mars 2021 Kommer helt ann på hvor i Oslo du er. Jeg bor på Ullern, her er de ekstremt flinke ergo nesten ingen smitte. Var på Grønland for å fikse pass her om dagen og der var det kaos!! Folk holdt ikke avstand, store guttegjenger sammen, massevis av arbeidere som krølla seg sammen inne på kiosker, tok på absolutt alt inne i butikken, bruker ikke maske på kollektiv osv.. 1
bttb Skrevet 3. mars 2021 #11 Skrevet 3. mars 2021 Folk i Oslo er veldig gode på smittevern. At folk i bygdene skal kritisere oss - jeg blir så provosert. Jeg blir stressa av å gå offentlig på mindre steder (har kun reist til mindre steder etter å ha vært mer eller mindre i karantene før avreise). Har lært at det eneste som får folk på bygdene til å holde avstand er å gå med munnbind. Sykt effektivt for å få folk til å holde avstand. 5
Gjest Gagaen Skrevet 3. mars 2021 #12 Skrevet 3. mars 2021 bttb skrev (32 minutter siden): Folk i Oslo er veldig gode på smittevern. At folk i bygdene skal kritisere oss - jeg blir så provosert. Jeg blir stressa av å gå offentlig på mindre steder (har kun reist til mindre steder etter å ha vært mer eller mindre i karantene før avreise). Har lært at det eneste som får folk på bygdene til å holde avstand er å gå med munnbind. Sykt effektivt for å få folk til å holde avstand. Hvorfor er det lite smitte på bygdene hvis folk ikke holder avstand da? Det er nok motsatt, folk er veldig flinke ; dermed holdes smitten nede og slåes ned veldig fort om noen er smitta.
youcancallmejune Skrevet 3. mars 2021 #13 Skrevet 3. mars 2021 Ja, det har jeg, men siden det er den klart største byen er det også flere idioter der enn andre steder. Disse kan gjøre stor skade i en situasjon som denne. 1
Madame Butterfly Skrevet 4. mars 2021 Forfatter #14 Skrevet 4. mars 2021 15 hours ago, bttb said: Folk i Oslo er veldig gode på smittevern. At folk i bygdene skal kritisere oss - jeg blir så provosert. Om folk i Oslo er så gode på smittevern, hvorfor får vi nyhetsinnslag etter nyhetsinnslag om vinmonopol turisme og SATS turisme til nabo kommuner? Hvorgor får vi nyhets innslag fra kjøpesenter hvor en ser publikum uten masker og sentrene dine initiativ til å stanse folk uten munnbind? Hvorfor er det innlegg om barnevogn mafia, og annen oppgitthet over medborgere som ikke holder avstand, bruker munnbind etc. Hvorgor forteller våre familiemedlem og venner i hovedstaden om en stadig oppgitthet over medborgere som ikke følger reglene. Hvorgor kommer det mennngsytring, og leserinnlegg om at byrådet må lette tiltakene? At tiltakene er tull og at de må få tiltakene vekk. Det er Oslo borgerne selv som gir folk på bygdene og i andre byer inntrykket av at Oslo kunne gjort mye mer, at de ikke støtter opp om smittevern. Hvem som påpeker dette om med er bygdefolket, Molde ordfører eller Oslo borgere selv, er vel irrelevant? Når dette er sagt er det nok veldig mange i Oslo som gjør sitt, og mer enn det, om ikke hadde smittetallene vært verre. Det er allikevel ingen tvil det er mye unnasniknkng i Oslo, når det er mange mennesker der, er det også mange idioter. Igjen, hvorfor irriterer det deg hvem som påpeker? Er det relevant? Stiller du deg i polkø i nabokommunen, må vel hvem dom helst kunne påpeke at du bryter reglene uavhengig av bosted? 4
Drizzt Skrevet 4. mars 2021 #15 Skrevet 4. mars 2021 Spicymami skrev (15 timer siden): Kommer helt ann på hvor i Oslo du er. Jeg bor på Ullern, her er de ekstremt flinke ergo nesten ingen smitte. Var på Grønland for å fikse pass her om dagen og der var det kaos!! Folk holdt ikke avstand, store guttegjenger sammen, massevis av arbeidere som krølla seg sammen inne på kiosker, tok på absolutt alt inne i butikken, bruker ikke maske på kollektiv osv.. Dette. Jeg var nødt til å ta en 2-dagers tur til Oslo mot slutten av 2020 og spesielt i sentrum hvor oppdraget mitt var, var det ille. Som du beskriver egentlig. Store guttegjenger som satt tett og uten munnbind, man kunne skimte flere ansikter på trikken uten munnbind, kioskene var fulle av folk som ikke holdt avstand. Null avstand på fortauet heller. Skikkelig avslappet. Men på overnattingsstedet var det kjempestrengt med smittevern. 2
Gjest Sprettballen Skrevet 4. mars 2021 #16 Skrevet 4. mars 2021 Madame Butterfly skrev (21 timer siden): Jeg tror flertallet er veldig flinke, om ikke hadde smittesituadjonen vært verre. Dessverre har jeg også inntrykk av at mange sniker seg unna det de kan, og yter minimalt. Det siste er dumt for oss alle, men særlig for Oslo. Hva er ditt inntrykk? Jeg bor ikke i Oslo (nå lenger), men jeg har samme inntrykk som deg. Det er vel i Oslo som det er over alt ellers, noen er mer påpasselige enn andre. Flertallet gjør sitt aller beste, men så er det et mindretall som ødelegger for resten ved å lete etter årsaker til at nettopp de skal slippe å følge smittevernsreglene og anbefalingene.
NorthernLight Skrevet 4. mars 2021 #17 Skrevet 4. mars 2021 (endret) Ikke på Oslo Øst, selv om mange påstår det. Bydeler med høy andel innvandrere har i nesten ett år hatt vedvarende høyere smitte enn de andre bydelene... Endret 4. mars 2021 av NorthernLight 2
Cuntzilla Skrevet 4. mars 2021 #18 Skrevet 4. mars 2021 (endret) Gagaen skrev (17 timer siden): Hvorfor er det lite smitte på bygdene hvis folk ikke holder avstand da? Det er nok motsatt, folk er veldig flinke ; dermed holdes smitten nede og slåes ned veldig fort om noen er smitta. Fordi på bygda er det jo helt automatisk avstand og mange færre nærkontakter enn det er i Oslo. Godt mulig at en større andel i Oslo blåser i smittevern, der skal ikke jeg hevde det ene eller det andre, men.. det blir litt for dumt når folk sitter i bygder hvor det er 1 km mellom husene, ti folk på bussen og tjue på butikken og tror den lavere smittespredningen der bare kommer av at de er så mye flinkere enn Oslo-folket. Det passerer sikkert flere mennesker gjennom Oslo S i løpet av en dag enn hva som bor i de hundre minste kommunene i Norge til sammen, som er spredt over et areal som er tusenvis av kvm større. Nå dro jeg bare tall ut av løse lufta altså, men bildet er nok riktig, det.. Endret 4. mars 2021 av Cuntzilla 6
clyde Skrevet 4. mars 2021 #19 Skrevet 4. mars 2021 Madame Butterfly skrev (1 time siden): Om folk i Oslo er så gode på smittevern, hvorfor får vi nyhetsinnslag etter nyhetsinnslag om vinmonopol turisme og SATS turisme til nabo kommuner? Hvorgor får vi nyhets innslag fra kjøpesenter hvor en ser publikum uten masker og sentrene dine initiativ til å stanse folk uten munnbind? Hvorfor er det innlegg om barnevogn mafia, og annen oppgitthet over medborgere som ikke holder avstand, bruker munnbind etc. Hvorgor forteller våre familiemedlem og venner i hovedstaden om en stadig oppgitthet over medborgere som ikke følger reglene. Hvorgor kommer det mennngsytring, og leserinnlegg om at byrådet må lette tiltakene? At tiltakene er tull og at de må få tiltakene vekk. Det er Oslo borgerne selv som gir folk på bygdene og i andre byer inntrykket av at Oslo kunne gjort mye mer, at de ikke støtter opp om smittevern. Hvem som påpeker dette om med er bygdefolket, Molde ordfører eller Oslo borgere selv, er vel irrelevant? Når dette er sagt er det nok veldig mange i Oslo som gjør sitt, og mer enn det, om ikke hadde smittetallene vært verre. Det er allikevel ingen tvil det er mye unnasniknkng i Oslo, når det er mange mennesker der, er det også mange idioter. Igjen, hvorfor irriterer det deg hvem som påpeker? Er det relevant? Stiller du deg i polkø i nabokommunen, må vel hvem dom helst kunne påpeke at du bryter reglene uavhengig av bosted? HVOR er det du ser alle disse nyhetsinnslagene? Ser du disse hele tiden? Er barnevognmafia et gigantisk problem i Oslo i disse dager? Alle jeg ser i Oslo holder ikke på sånn som du beskriver. Ingen jeg kjenner holder på sånn heller. På Grønland har jeg ikke vært, og så det kan godt hende det er som folk sier at mange ikke bryr seg om smittevern der, jeg har som sagt ikke sett det selv. Men du kan for fader ikke dra alle Osloborgere inn i den dritten og stemple oss alle som at vi gir faen. I min bydel og de bydelene jeg er innom er folk flinke til å følge reglene. At noen idioter stod i kø på vinmonopolet kan du ikke gi hele Oslos befolkning skylden for, vi er 700 000 mennesker i denne byen. Dra huet ut av ræva. 2
Apollonia Skrevet 4. mars 2021 #20 Skrevet 4. mars 2021 Gagaen skrev (17 timer siden): Hvorfor er det lite smitte på bygdene hvis folk ikke holder avstand da? Det er nok motsatt, folk er veldig flinke ; dermed holdes smitten nede og slåes ned veldig fort om noen er smitta. Det er jo motsatt. Fordi de har lite smitte på bygda går det greit å slurve med smittevernet. Med en gang de små stedene får smitte eksploderer det jo. I Oslo har vi hatt jevnt høyt smittevern, vi er mer rutinerte, og har ganske jevn smitte, med mindre svingninger. Mange peker også på bydeler, men der ser man jo at smittetoppen vandrer fra bydel til bydel, uke etter uke, og i snitt er den noe høyere i bydeler med trangboddhet og jobber uten mulgihet for hjemmekontor. Jeg bor i Groruddalen, og her er folk flinke. 95% bruker munnbind og stopper for å sprite, i alle butikker og på de lokale bussene og på banen ned mot byen. Svarte, gule og hvite mennesker, jevnt over er det maks en eller to uten munnbind på en hel buss, utenom de minste barna, og de som ikke bruker er gjerne eldre mennesker. De få gangene jeg har vært i sentrum ser jeg flere uten munnbind, men tenker at det handler mer om ressurssvake mennesker. De som har et hyggelig hjem og det de trenger i nærområdet reiser ikke til sentrum nå, de som gjør det er gjerne ensomme, psykisk syke, bostedsløse og rusavhengige. De må, for å tigge og skaffe dop, eller ikke forgå av ensomhet, og de har selvsagt for svak økonomi og psyke til å prioritere munnbind og antibac. Så jeg skal ikke dømme dem, og denne gruppa er såpass skydd av alle, at de heller ikke har hatt noe særlig smitte. Jeg mener at smittetall har lite med flinkhet å gjøre, og hele Molde-gate handler mest om at høyre-siden prøver å få fokuset vekk fra at tiltakene har vært for dårlige. Noe som fra starten av er blitt underkommunisert er hvor mye superspredere har å si for spredningen. Allerede med det originale viruset har vi studier og tilfeller som viser at hverken to meter, håndsprit eller munnbind hjelper, dersom det er en superspreder i lokalet, og man tilbringer tid der. Derfor ble vi kvitt viruset i fjor, da alt stengte, og derfor kom det også tilbake, med en gang regjeringen åpnet grensene til sommeren og hadde frislipp på arbeidsinvandringen, for å please hjemmekontofolka og bedriftseierne. Nå har vi fått en mutasjon som smitter mye lettere, også blant barna, og regjeringen er for gjerrige til å sette inn ordentlige tiltak. Nå har de stengt alt i Oslo, men det er jo to måneder for seint. Så økningen er nå størst i gruppa 0-9år, og et er ikke snakk om å ta regningen for å stenge skoler og barnehager nå, men kanskje om to måneder til? Og det minste de burde gjøre var å innføre rødt nivå, og bevilge ekstra penger, slik at de kunne bemanne opp og faktisk ha adskilte kohorter hele dagen, og regelmessig renhold. Jeg skjønner ikke at foreldre finner seg i dette, er dere ikke redde for at barna deres skal bli syke, og ta med seg viruset hjem? De er jo også for små til å vaksineres, skal vi bare la viruset brenne seg gjennom denne delen av befolkningen, og håpe at ikke for mange får long covid, mens gamlingene skal beskyttes? 4
Anbefalte innlegg