AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #1 Skrevet 3. mars 2021 Er det noen som har greid å lære babyen å sovne selv? Det vil si uten amming, bæring, byssing, vugging eller bilkjøring? Babyen her er 4 måneder. Det er kanskje for tidlig å begynne å lære dette? Skrikekur er uaktuelt, det må gå fredelig for seg. Noen som har funnet en metode? Anonymkode: 03575...58c
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #2 Skrevet 3. mars 2021 Det har min datter gjort siden hun var ca 3-4 måneder. Jeg trodde det var normalt... hun ammes, får flaske (jeg har ikke nok melk) og legges over i bedside’n. Så holder jeg henne i hånda til hun sovner. Har aldri kjørt gråtekur eller lignende, og hun tas alltid opp ved hver minste lyd. Anonymkode: 79a90...488 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #3 Skrevet 3. mars 2021 Sjekk ut trøstetrappa på google Anonymkode: 6340d...658
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #4 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det har min datter gjort siden hun var ca 3-4 måneder. Jeg trodde det var normalt... hun ammes, får flaske (jeg har ikke nok melk) og legges over i bedside’n. Så holder jeg henne i hånda til hun sovner. Har aldri kjørt gråtekur eller lignende, og hun tas alltid opp ved hver minste lyd. Anonymkode: 79a90...488 Nei, selvfølgelig skjønner ikke du det når du har en så enkel baby med søvn.. Du skjønner vel at alle ikke har det sånn og noen må jobbe og øve mer når det kommer til søvn? Anonymkode: ba606...1d1 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #5 Skrevet 3. mars 2021 Min erfaring er at det skjer når baby er klar for det. Og noen trenger mer øving. Her ble det litt "opp ned-metoden" altså la hun våken ned i sengen og holdt en hånd på henne, ble hun for urolig tok jeg henne opp og roet og gjorde det til hun sovnet. Ja 4 måneder er nok for noen litt tidlig. Og jeg ammet i søvn mye lengre enn det og har ikke blitt noe problem med søvnen videre. Anonymkode: ba606...1d1 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #6 Skrevet 3. mars 2021 Det er nok veldig individuelt. Vår eldste begynte å sovne av seg selv da hun var rundt 10 mnd., fram til det hadde jeg ammet i søvn og faren bysset. Jeg tok ut puppen når hun var mett og veldig døsig for at hun skulle sovne uten, og ga den evt tilbake og prøvde på nytt hvis hun protesterte. Om det hadde noen effekt, eller var tilfeldig, er ikke godt å si. Hun gikk i hvert fall fra å ammes i søvn, til at jeg lå ved siden av til at jeg holdt en hånd på henne til at jeg kunne legge henne ned, synge litt og så gå ut av rommet. Lillesøsteren er litt over året og sovner ikke alene. Hun sovner i løpet av 5 min med amming eller byssing, så det funker egentlig bra og vi har ikke orket å gjøre noe med det. Anonymkode: a16b8...dcd
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #7 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, selvfølgelig skjønner ikke du det når du har en så enkel baby med søvn.. Du skjønner vel at alle ikke har det sånn og noen må jobbe og øve mer når det kommer til søvn? Anonymkode: ba606...1d1 Selvfølgelig skjønner jeg det, og hun har ikke alltid vært enkel med søvnen og vi strever med søvnen på dagtid. Så du trenger ikke bli sur;) jeg er uerfaren førstegangs som føler jeg ikke får til noe, så når dette med søvn på kvelden fungerte trodde jeg det var sånn for alle. Men etter et par måneder med samsoving var hun klar for å sove i egen seng, og så har det gradvis gått enklere og enklere ved hjelp av rutiner og en app (Huckleberry). Anonymkode: 79a90...488 1
Mumsa Skrevet 3. mars 2021 #8 Skrevet 3. mars 2021 (endret) Her sovnet eldste veldig fort frem til ca ett års alder, mens vi var til stede i rommet. Etter det tok det lengre tid, og vi brukte vel 5 mndr kanskje (inkl. sommerferie, så det er jo litt såsomså) på at hun skulle bli trygg nok på at vi kunne gå ut uten at hun ble lei seg, og at hun sovnet alene. Det var lange 5 mndr, men var virkelig verdt det nå i etterkant. Nå sier vi natta og går ut, uten protest. Gjort det i over er halvt år. Ligger og synger for seg selv før hun sovner. Det vi gjorde var å være på rommet, stryke og synge litt, sitte i stol til hun sovnet. Måtte gå til og fra stolen hvis hun ble lei seg, da fikk hun trøst. Løftet henne ikke opp av sengen, men det fordi hun roet seg fint med at vi kom bort og strøk på henne. Hadde hun ikke gjort det hadde jeg nok tatt henne opp. Hun var stort sett ikke grinete, ville bare ikke sove. Kunne ta en god time hver kveld. Til slutt ble hun trygg og protesterte ikke på at vi gikk ut. Syns 4 mndr er tidlig, ville gjort det som funket her og nå. Ift skrikekur (ja, ser du sier det er uaktuelt), så er min erfaring blant folk rundt meg, at det er en quickfix, men at det går litt i rykk og napp hvor godt det fungerer på lang sikt. Endret 3. mars 2021 av Mumsa
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #9 Skrevet 3. mars 2021 Vi tok jobben rett før 4 mnd i forbindelse med regresjonen, brukte little ones app, men det gikk ut på å synge, stryke, trøste i 6 minutters intervaller før hun ble tatt opp og roet, så repetisjon til hun sovnet. Måtte nesten aldri ta henne opp mer enn en gang, og i løpet av 3 dager trengte jeg ikke ta henne opp lenger. To uker senere var det helt innkjørt og uten gråt. Det funker fint fortsatt, har hatt noen perioder med sykdom, regresjon eller utviklingssprang hvor søvn har vært vanskelig men har ikke trengt å lære på nytt igjen. Anonymkode: 58ffc...f31
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #10 Skrevet 3. mars 2021 TS her. Grunnen til at jeg har lyst å få dette på plass, er at vi har et barn på 4 år fra før, og fortsatt må vi sitte inne hos ham til han sovner om kvelden. Han har aldri lært seg å finne søvnen selv. Vi ammet i søvn til han var over året, og satt inne hos han til han sovnet helt til han var 3 (for han ville ikke at vi skulle gå ut). Nå er han godt over 4, og vi sliter oss ihjel om kvelden for å få han til å sovne. Han blir livredd og hysterisk bare vi går inn på stua (som er vegg i vegg med soverommet hans). Vi har nok gjort oss selv en skikkelig bjørnetjeneste der, så nå er vi veldig bevisste på at vi ikke må gjøre samme "feil" med lillesøster (som nå er 4 mnd). Anonymkode: 03575...58c 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #11 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): TS her. Grunnen til at jeg har lyst å få dette på plass, er at vi har et barn på 4 år fra før, og fortsatt må vi sitte inne hos ham til han sovner om kvelden. Han har aldri lært seg å finne søvnen selv. Vi ammet i søvn til han var over året, og satt inne hos han til han sovnet helt til han var 3 (for han ville ikke at vi skulle gå ut). Nå er han godt over 4, og vi sliter oss ihjel om kvelden for å få han til å sovne. Han blir livredd og hysterisk bare vi går inn på stua (som er vegg i vegg med soverommet hans). Vi har nok gjort oss selv en skikkelig bjørnetjeneste der, så nå er vi veldig bevisste på at vi ikke må gjøre samme "feil" med lillesøster (som nå er 4 mnd). Anonymkode: 03575...58c Jeg tror ikke det nødvendigvis er slik at dere har gjort feil med førstemann, eller at det finnes en oppskrift på hvordan unngå at det ble sånn. Jeg sov visst på madrass inne hos foreldrene mine fra rundt ett år og fram til skolealder, og sov på eget rom men våknet og gråt mye som baby. De prøvde seg på skrikekurer da, og er helt oppgitt over at jeg ammer vår yngste i søvn nå (men det funket jo tydeligvis ikke slik de gjorde det heller). Det er så lett å tenke at man har løsningen når noe har funket bra. Med eldstejenta her i huset var det liksom aldri noe problem, nå er hun snart tre og de to siste årene har legging og nattesøvn gått veldig greit. Men hun har sovet godt fra start, så jeg tror det handler mer om at vi har hatt flaks enn at vi har gjort rett (evt. har vi gjort det som var rett for akkurat henne, iblandet litt flaks). Den yngste som jeg fortsatt ammer i søvn kan det vel godt hende at vi får problemer med da. Da får vi lære til nr. 3 😅 Anonymkode: a16b8...dcd 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #12 Skrevet 3. mars 2021 Babyer har forskjellig personlighet, så noen finner søvnen lettere enn andre. Min på 3 mnd finner heller ikke søvnen selv, men har hele tiden hatt nye steg i riktig retning, fra et utgangspunktet som var å kun sove på brystet mitt med puppen i munn. Nå sover hun i bedside crib og kan ha oppvåkninger hvor det er nok at jeg tar på henne for at hun skal sovne igjen. Så lenge man prøver, og det går framover, så tror jeg det løser seg. Anonymkode: 7efc5...a06 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #13 Skrevet 3. mars 2021 Som noen over her brukte vi også Little Ones appen for å få orden på søvn. Vi lærte barnet å sovne selv med hysje-teknikken beskrevet i appen, og slapp unna med så og si null gråt. Du kan velge teknikk selv fra flere beskrevet i appen, og ta det i ditt tempo. Vi brukte 2 uker uten gråt før han sovnet selv. Startet et sted mellom 3 og 4 måneder. Vi har brukt appen og rådene rundt søvn i snart 3 år, veldig fin å ha når det krøller seg til med søvn i perioder igjen. Anonymkode: 25adb...7ae
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #14 Skrevet 3. mars 2021 Begynte med det rundt seks måneder, da hadde hun falt til ro på samme tidspunkt over lengre tid. Da begynte vi med å synge et par sanger, så koste vi litt også la jeg henne i senga. Var aldri noen skrikekur, men jeg ventet alltid et minutt før jeg gikk inn til henne for å se om hun fant roen igjen selv. Kommer til å kjøre samme prosess med babyen vi har nå, men hun er bare fire uker, så vi venter litt med det Anonymkode: a97cc...b24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå