Gå til innhold

Svigerfar mener at det å ha ADHD er å være syk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hans sønn, min samboer har ADHD. Så begynte svigerfar å snakke om hvordan han har det med diverse som vi kjente igjen i samboers ADHD. Svigerfar ble forbanna og ba oss slutte å anklage han som å være syk. I hans hodet fantes det ingenting positivt ved å ha ADHD, da er man syk/psyk og det var det styggeste vi kunne si til han. Han var på nippet til å be oss reise pga kommentaren og ba meg fortelle hva som var positivt med det der. 

Altså, hvordan er det han ser sønnen sin? Hvordan vil han se barnebarna om de har diagnosen? Jeg ble litt skremt jeg..

Anonymkode: 09673...608

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som han misliker å bli satt i en bås.

Anonymkode: 2d2bb...90f

Skrevet

Jeg tror man skal være forsiktig med å stille diagnoser til eldre. Om svigerfar er 50+ - så er det jo ingen vits å prøve å få han til å innse at han har ADHD?

Han har jo levd et helt liv uten diagnosen, så hvorfor skal man røre i den gryta?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg kan forstå han, min sønn har ADH, og jeg har også ADHD selv. Jeg kan garantere deg at livet hadde vært mye lettere uten, spesielt for min sønn som hadde det svært vanskelig frem til han fikk riktig hjelp.

Eldre generasjoner har også en annen holdning ofte, rett og slett fordi de har vokst opp i en annen tid, der samfunnet hadde andre holdninger.

Anonymkode: 44419...db7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
anon321 skrev (4 timer siden):

Jeg tror man skal være forsiktig med å stille diagnoser til eldre. Om svigerfar er 50+ - så er det jo ingen vits å prøve å få han til å innse at han har ADHD?

Han har jo levd et helt liv uten diagnosen, så hvorfor skal man røre i den gryta?

Vi stilte jo ikke diagnose. Han fortalte noe og samboer sa at sånn var han også, derav sin diagnose. Brått smeller det fra svigerfar at vi beskylder han for å være syk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror jeg kan forstå han, min sønn har ADH, og jeg har også ADHD selv. Jeg kan garantere deg at livet hadde vært mye lettere uten, spesielt for min sønn som hadde det svært vanskelig frem til han fikk riktig hjelp.

Eldre generasjoner har også en annen holdning ofte, rett og slett fordi de har vokst opp i en annen tid, der samfunnet hadde andre holdninger.

Anonymkode: 44419...db7

Jeg syns likevel det er merkelig at han anser diagnosen som en sykdom. Rimelig stygt med tanke på at egen sønn har diagnosen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns likevel det er merkelig at han anser diagnosen som en sykdom. Rimelig stygt med tanke på at egen sønn har diagnosen. 

Men det er jo pr definisjon en sykdom da den diagnostiseres ut fra Icd-10 som er et kodeverk med statistiske klassifikasjon av sykdommer og beslektede helseproblemer.

Det er da vel ikke noe å henge seg opp i?

Anonymkode: 5dc18...972

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vel, han har rett i at det er en sykdom, og den kan potensielt sette store begrensninger i livet. Da han var ung fantes antagelig ikke denne diagnosen, det er ikke uvanlig at denne generasjonen fremdeles tror og mener adhd er tull og at man bare mangler god gammeldags oppdragelse. 

reaksjonen hans vitner til at han kanskje har diagnosen. Adhd bringer masse positivt med seg også, men jeg skulle selvfølgelig ønsket at de nær meg ikke hadde diagnosen, for helt ærlig, så ser jeg de strever, og det er et merarbeid for de rundt.

Anonymkode: 54e5d...b10

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Vel, han har rett i at det er en sykdom, og den kan potensielt sette store begrensninger i livet. Da han var ung fantes antagelig ikke denne diagnosen, det er ikke uvanlig at denne generasjonen fremdeles tror og mener adhd er tull og at man bare mangler god gammeldags oppdragelse. 

reaksjonen hans vitner til at han kanskje har diagnosen. Adhd bringer masse positivt med seg også, men jeg skulle selvfølgelig ønsket at de nær meg ikke hadde diagnosen, for helt ærlig, så ser jeg de strever, og det er et merarbeid for de rundt.

Anonymkode: 54e5d...b10

Så dvs at hans sønn er "syk" pga hans manglende evne til å gi god oppdragelse?

Jeg ser det slik at om han syns det er tull og fanteri hadde han vel ikke kalt det en sykdom. Også se sin sønn fra bare negativt hold pga diagnosen? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...