AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #1 Skrevet 3. mars 2021 Hei hei, Prøver å lage en viss oversikt over hva man trenger/bør/MÅ/ønsker å ha det første leveåret til babyen. Venter barn i oktober og er veldig spent! Har dere noen gode tips til en kommende førstegangsmor? Anonymkode: 44f61...a46 1
Mango Skrevet 3. mars 2021 #2 Skrevet 3. mars 2021 - Vogn - Bilstol - Vognpose - Seng - noen sett med body/ klær - salve til bryst/ nipler om du skal amme + ammeinnlegg - Gulpeklut Vi brukte og tisselaken som han kunne ligge litt på for å unngå bleie og sår rumpe
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #3 Skrevet 3. mars 2021 Vogn med div tilbehør, soveplasser med tilbehør, stellebord, bilstol nr 1 og 2, vippestol, matstol, babygym, klær, tepper/pledd, div kluter, leker tilpasset alder Anonymkode: 1d49e...9e8
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #4 Skrevet 3. mars 2021 Det jeg har vært gladest for er bæresele, bedside crib og nå løpevogn (6 måneder) 😊 Anonymkode: 05646...959 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #5 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vogn med div tilbehør, soveplasser med tilbehør, stellebord, bilstol nr 1 og 2, vippestol, matstol, babygym, klær, tepper/pledd, div kluter, leker tilpasset alder Anonymkode: 1d49e...9e8 Hva er begrunnelsen for at du mener man må handle inn dette? Når barnet er våkent skal det vel strengt talt uansett ligge på magen, og ikke ligge på ryggen under en babygym eller sitte i en vippestol? Anonymkode: fe18e...a6c 1
Blatter Skrevet 3. mars 2021 #6 Skrevet 3. mars 2021 (endret) Seng, dyne, vogn, voksipose, bilstol, bilstolpose, stelleplass, febermåler, stikkpiller, ullklær, lue, teppe, noen leker, masse smil, godt humør og en stor dose tålmodighet! bæresele har også blitt brukt MYE her.. men det kommer jo ann på barnet:) gode innesko er også ok! Vi gikk over 28.000skritt om dagen i stua de 9 første ukene.. da gjorde gode innesko underverker Endret 3. mars 2021 av Blatter Glemte noe 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #7 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er begrunnelsen for at du mener man må handle inn dette? Når barnet er våkent skal det vel strengt talt uansett ligge på magen, og ikke ligge på ryggen under en babygym eller sitte i en vippestol? Anonymkode: fe18e...a6c Ikke meg du siterer, og det spørres jo ikke bare etter hva man må ha. Jeg har selv både vippestol (brukes som newborn insert til Stokke stol) og babygym. Veldig glad for begge deler. Min baby har ikke bare ligget på magen når hun har vært våken;) hun liker å ligge i babygym av og til. Anonymkode: 05646...959 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #8 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva er begrunnelsen for at du mener man må handle inn dette? Når barnet er våkent skal det vel strengt talt uansett ligge på magen, og ikke ligge på ryggen under en babygym eller sitte i en vippestol? Anonymkode: fe18e...a6c Det skal ikke uansett ligge på magen, man skal gradvis øke tiden i mageleie.. de kan fint ligge på rygg under babygym. Og vippestol kan være gull verdt som avlaste i korte perioder. Ikke vits å gi dårlig samvittighet for det. https://www.atlasklinikken.no/finn-din-plage/plager-for-gravide-og-barn/kiropraktikk-for-barn/trening-av-spedbarn/ Jeg anbefaler for øvrig bæresele Anonymkode: 9242a...ef8 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #9 Skrevet 3. mars 2021 Svært lite. Her er hva vi brukte: - Ammeinnlegg, lanolinkrem, melkeoppsamlere til å ha i bhen siden jeg lakk sinnsykt mye. - 21 tøybleier til deg og 4 til natt, 2 store våtposer til badet og 2 til stelleveska. Klipte opp et gammelt laken til kluter. - bæresjal til nyfødt og sele etter 3 mnd. - bilstol - stellematte - et par sett med ull/ull-silke-bodyer + strømpebukser og en ullfleecedress fra nøste nøstebarn. Det var det. Ammet, samsov, bar og det var det. Brukte hverken vugge/babynest, babygym, vippestol, plastbleier, stellebord, fancy klær eller vogn. Anonymkode: ec6ff...30e 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #10 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva er begrunnelsen for at du mener man må handle inn dette? Når barnet er våkent skal det vel strengt talt uansett ligge på magen, og ikke ligge på ryggen under en babygym eller sitte i en vippestol? Anonymkode: fe18e...a6c Har 3 barn, ingen av de hadde likt å ligge konstant på magen i våkenperiodene, det tror jeg neppe noen gjør. Men det betyr heller ikke at de har lagt konstant under babygym eller i vippestol. Litt nå og da er ikke skadelig, heller tvert i mot. Det er stimulerende å utforske omgivelsene også, om det så er leker på en babygym eller se på mamma som rydder Anonymkode: 1d49e...9e8 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #11 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva er begrunnelsen for at du mener man må handle inn dette? Når barnet er våkent skal det vel strengt talt uansett ligge på magen, og ikke ligge på ryggen under en babygym eller sitte i en vippestol? Anonymkode: fe18e...a6c Det er jo så individuelt hva man mener man trenger. Mine leker fortsatt med leker fra babygymmen i blant nå som de er ett og tre. Begge to lå på gymmen da de lærte å rulle fra rygg til mag, og har ligget mye på magen på den. Kjekt og populært gjennom hele det første året, selv om det ikke var en nødvendighet. Tråden spør bare om hva man selv syns man trengte, ikke hva alle trenger. Vippestol så jeg null poeng med til første barn, vi arvet en og brukte den aldri. Til andre barn stod den fast på badet til å ploppe lillesøster oppi mens jeg tok meg av den eldste under morgen- og kveldsstell. Hadde funnet andre løsninger uten den, men det var kjekt. Vi har trengt klær mellom str. 50 og 80, tepper, dyne og sengetøy, vogn og bæresjal/sele, samt forbruksting som ammeinnlegg, babytannbørste, bleier, saltvannsdråper og kluter. Og så var det mye mer som var kjekt å ha, men som vi hadde klart oss, eller funnet andre løsninger, uten. Vogna hadde vi egentlig heller ikke trengt til første barn, men til nr. to kjentes den ganske nødvendig. Anonymkode: 52d1f...80a 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #12 Skrevet 3. mars 2021 Du trenger nok mindre en du tror og det er en del ting du kan avvente og se om du trenger. Vi fikk bruk for og hadde ikke klart oss uten: -bedside crib og stor sprinkelseng, hadde vi hatt bedre plass på soverommet hadde en seng gjort nytten - ammepute fra cosyfix og div ammetilbehør - bæresele og bæresjal, helt must for oss - leker, klær, stellesaker i hauger og spann - Tripp trapp med nyfødtsete - badebalje med nyfødtsete - mørkeleggings gardiner og white noise app 🙏🏽 Babycall med video Brukte, men med varierende hell: - Vogn, ble ikke ordentlig godtatt før vi byttet til sportsdel - bilstol, lite brukt med corona barsel og få steder å dra. Baby haaaatet bilstol i begynnelsen Knapt brukt: - brystpumpe, flasker og smokk - vippestol - slyngevugge Anonymkode: 690ba...a64
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #13 Skrevet 3. mars 2021 Vippestol til å ha på badet, genialt for å få gått på do og tatt en kjapp dusj. Stokkestol med nyfødtinnlegg slik at baby kan være med på måltidene. Pilatesball til å bysse på. Babynest. Baby her elsket det. Noen tynne fine muslintepper. Babycall. Inotyol. Anonymkode: 03462...35e 1
Kenelz Skrevet 3. mars 2021 #14 Skrevet 3. mars 2021 (endret) «Må» ha: - pupp/flaske - bleier - klær - kluter - babyolje - salve - bilstol - febertermometer Kjekt å ha: - barnevogn - bedside crib + madrass - uroleke - babynest - vippestol - babycall - stellematte - bilpose - vognpose - ammeinnlegg + bh + topp - servietter - lammeskinn - egen dyne + sengeklær - badebalje - baby håndkle - badetermometer - badestøtte - babygym - tisselaken - vognpose - insektsnett + solskjerm + regntrekk - bilspeil - neglesaks + fil + ullbørste - stellebord Husk at det er forskjell på det som er kjekt å ha fordi det gjør ting mye enklere og ting man egentlig trenger. ❤️ Endret 3. mars 2021 av Kenelz 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #15 Skrevet 3. mars 2021 Bedside crib! Smarteste vi har hatt. Dessverre oppdaget vi ikke den før på nr. 2. Babynest ble også flittig brukt til nr. 2. Ellers er jeg enig i at vippestol, babygym og tripptrapp stol med babysete er nødvendig. Vi har også hatt kjempeglede av trillen Babyzen Yoyo. Super vogn som er enkel å ta med. Bæresele hatet begge våre. Ammepute hadde jeg, men forble ubrukt med begge. Stelleveske er kjekt! Anonymkode: 5cc4f...922
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå