AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #1 Skrevet 3. mars 2021 Hvorfor er det ikke lovfestet minstelønn (timeslønn) i Norge. Altså en som skal sikre alle en minimums inntekt pr time ? I forbindelse med midlertidige ansettelse er jo denne lønnen ekstra viktig. Anonymkode: 625a2...e92 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #2 Skrevet 3. mars 2021 Fordi lønnsnivå tradisjonelt er noe som avgjøres av trepartssamarbeidet, der fagforeninger og arbeidsgivers motpart forhandler. Det har vist seg å være en bedre modell enn lovfestet minstelønn. Minstelønn blir i mange land som har det den lønna man får og lite forhandlingsgrunnlag videre. Og vi ser at i Norge er det typisk høyere lønn for yrker som i andre kvalifiserer til minstelønn. Anonymkode: c4a4d...ec1 12
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #3 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi lønnsnivå tradisjonelt er noe som avgjøres av trepartssamarbeidet, der fagforeninger og arbeidsgivers motpart forhandler. Det har vist seg å være en bedre modell enn lovfestet minstelønn. Minstelønn blir i mange land som har det den lønna man får og lite forhandlingsgrunnlag videre. Og vi ser at i Norge er det typisk høyere lønn for yrker som i andre kvalifiserer til minstelønn. Anonymkode: c4a4d...ec1 Men hva med de som ikke har fagforeninger som prioriterer dem? Og hva med billig arbeidskraft fra utlandet? En minstelønn ville jo forhindret dette? Ville det ikke? Beklager, men jeg skjønner ikke dette. Jeg tenker jo at hvis det er sant det du sier, at forhandlingene blir dårligere hvis man lovfestet minstelønn, så har ikke dette noe med loven å gjøre? Det har jo fremdeles noe med fagforeningen å gjøre da i så tilfelle. Det betyr at fagforeningene slutter å gjøre jobben sin i trepartsamarbeidet. Men i fagforening betales det vel medlemskontingent, så hvis de slutter å gjøre en god jobb kan man bare melde seg ut og så får ikke foreningen penger.da er det jo litt rart å si at en lov for å beskytte ressurssvake ville ødelagt for en lønnsforhandling? Og dermed bestemme at dette skal gå på bekostning av den fattige? Minstelønn må jo også justeres hvert år. Og hvis den blir lovfestet er det ikke dermed sagt at forhandlingsmulighetene forsvinner? Det er jo alltid rom for forhandlinger dersom det er ønsket av partene. Lovfestet minstelønn er jo for å sikre at folk har nok til å klare seg. Man trenger ikke slutte med lønnsforhandlinger av den grunn? Og det er jo basert på en antagelse som man mener man ser i andre land. Men det er veldig mange andre faktorer å ta hensyn til, enn at det "bare ikke fungerer". Man kan alltids endre loven tilbake igjen, hvis det ikke fungerer? Folk er jo ikke helt firkanta generelt sett. Mulig en del er det, men det er en annen diskusjon 😜 Anonymkode: 625a2...e92 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #4 Skrevet 3. mars 2021 Jeg opplever forresten ikke, at min lønn er bra nok. Jeg ligger langt under fattigdomsgrensen. Kan ikke kjøpe fordi banken gir meg ikke lån, hverken den vanlige eller husbanken, knapt leie.. Jeg skjønner ikke at det kan forsvares. Det er derfor jeg spør. Jeg syns det er en absurd tanke😳 Anonymkode: 625a2...e92 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #5 Skrevet 3. mars 2021 https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/lav-lonn-og-tungt-arbeid Anonymkode: 625a2...e92
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #6 Skrevet 3. mars 2021 Hei TS, hvilket yrke har du og kan du organisere deg? Anonymkode: 5b755...cb7
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #7 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei TS, hvilket yrke har du og kan du organisere deg? Anonymkode: 5b755...cb7 Jeg var organisert men mistet den jobben (ikke pga meg, de gikk konkurs) 🙂 Jeg ville vel tjent 300 000 om noen år som ufaglært, og siden jeg tjente så lite var jeg under grensen for å få støtte fra NAV. . Men jeg er ikke fast ansatt nå🙂 Jeg gjør litt av hvert, og ser ikke helt poenget med å organisere meg, når jeg ikke blir ansatt. På intervju opplever jeg at lønnen blir presentert, da er det bare å takke ja eller nei 😅 Anonymkode: 625a2...e92
draug 75 Skrevet 3. mars 2021 #8 Skrevet 3. mars 2021 Norge har enn så lenge høy organisasjonsgrad, der arbeidstakerorganisasjonene og arbeidsgiverorganisasjonene forhandler lønn. Dette er topartssamarbeidet, der en ikke har funnet det formålstjenlig at lovgiver (staten) blander seg inn. Så kan man gjerne argumentere for og mot hvor lurt dette er - og man vil konkludere alt etter om hvorvidt man ønsker å styre arbeidsmarkedet fra staten, om man vil la organisasjonene styre mye selv, om man vil skyte ned organisasjonene (fagforeningene), osv.,osv. Det er ganske interessant å sammenlikne hva av arbeidslivet som reguleres av avtaler, tariffavtaler, og lovverk, i Norge, sammenliknet med andre land. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #9 Skrevet 3. mars 2021 draug 75 skrev (3 minutter siden): Norge har enn så lenge høy organisasjonsgrad, der arbeidstakerorganisasjonene og arbeidsgiverorganisasjonene forhandler lønn. Dette er topartssamarbeidet, der en ikke har funnet det formålstjenlig at lovgiver (staten) blander seg inn. Så kan man gjerne argumentere for og mot hvor lurt dette er - og man vil konkludere alt etter om hvorvidt man ønsker å styre arbeidsmarkedet fra staten, om man vil la organisasjonene styre mye selv, om man vil skyte ned organisasjonene (fagforeningene), osv.,osv. Det er ganske interessant å sammenlikne hva av arbeidslivet som reguleres av avtaler, tariffavtaler, og lovverk, i Norge, sammenliknet med andre land. Hva mener du med toppartsamarbeid? Altså de største selskapene? Jeg tenker at de blir sånn fordi folk kun interesserer for egen beholdning. 😳 Altså kun det som ganger enselv. Når skal det bli formålstjenlig? Når det blir flest fattige? Man vet at tallene stiger, at det blir fler av sånne som meg I Norge nå. Videre tenker jeg at jeg mister kjøpekraft. Hvis en større del av befolkningen mister kjøpekraft så vil jo selskapene tjene mindre 😳 Det er lov å si seg uenig he. Men jeg ser at andre argumenterer på samme måte, men da er de i mot at man skal heve inntekten til fattige. Hva ville skjedd da tror du? Hvis jeg nevner Nordkorea som eksempel. (Altså jeg mener ikke å diskutere diktaturet, men hvordan arbeidsmarkedet er der) Anonymkode: 625a2...e92
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #10 Skrevet 3. mars 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg var organisert men mistet den jobben (ikke pga meg, de gikk konkurs) 🙂 Jeg ville vel tjent 300 000 om noen år som ufaglært, og siden jeg tjente så lite var jeg under grensen for å få støtte fra NAV. . Men jeg er ikke fast ansatt nå🙂 Jeg gjør litt av hvert, og ser ikke helt poenget med å organisere meg, når jeg ikke blir ansatt. På intervju opplever jeg at lønnen blir presentert, da er det bare å takke ja eller nei 😅 Anonymkode: 625a2...e92 Du er i din fulle rett til å ta utdanning og skaffe deg attraktiv kompetanse, gjør du ikke det så får du dårlig betalte jobber. Anonymkode: 763f7...f99 6
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #11 Skrevet 3. mars 2021 Topart, ikke toppart😂 Anonymkode: 625a2...e92
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #12 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er i din fulle rett til å ta utdanning og skaffe deg attraktiv kompetanse, gjør du ikke det så får du dårlig betalte jobber. Anonymkode: 763f7...f99 Dette gidder jeg ikke, er det flere sånne så kan dere lage en egen tråd hvor dere diskuterer utdanning. Anonymkode: 625a2...e92 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #13 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du er i din fulle rett til å ta utdanning og skaffe deg attraktiv kompetanse, gjør du ikke det så får du dårlig betalte jobber. Anonymkode: 763f7...f99 https://fontene.no/nyheter/anita-konkurrerer-med-tusen-sokere-om-jobb-i-nav-6.47.712767.2488be9675 Altså.. 1008 søkere til 40 stillinger.. You do the math👍 Du får ikke automatisk jobb selv om du har utdanning. Lykke til videre med den innstillingen Anonymkode: 625a2...e92
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #14 Skrevet 3. mars 2021 Jeg mistenker at det er ingen som egentlig vet svaret.. Anonymkode: 625a2...e92
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #15 Skrevet 3. mars 2021 Jeg prøver på nytt: 1) Man kjøper og selger varer eller tjenester. Så bruker man penger som et mål på hva disse er verd. 2) I virkeligheten snakker man om en ressurs. Pengene er en slags måleenhet for en ressurs. Pengene i seg selv har ingen verdi uten ressursen. 3) Man kan argumentere frem og tilbake på hvorfor en ressurs skal være verd det den er verd i penger. Men hvis man ender opp med lite ressurser (altså lite råvare, eller en skade som gjør at man ikke kan utføre tjeneste) Så vil dette medføre økt kostnad for den det gjelder og ressursen blir dyrere? Med mindre noen andre tilbyr ressursen billigere, som er nøkkelen til poenget mitt her. Altså, det regulerer seg selv. Det er tilfeldig hvem som sitter på ressursene over tid (men ikke alltid tilfeldig, vi vet at ressurser går i arv) , og slik vil vi ha det? Det høres kanskje rettferdig ut, men er det egentlig der? Altså: tilbudet er med på å styre markedet, når tilbudet er for stort kan man også si at markedet blir mettet? Det blir lite lønnsomt å være næringsdrivende.. Og lavere lønninger. Mitt andre poeng under dette punktet er at vårt marked også styres av etterspørsel. Hvis folk ikke har penger, så blir etterspørselen lav. Da må man også selge våren eller tjenesten dyrere, slik at den næringsdrivende får kompensert for sine egne behov. Alternativt kan den næringsdrivende flytte til et marked med større etterspørsel, men det gagner bare den som eier bedriften, ikke dens ansatte eller staten, fordi skatteinntektene forsvinner.. (Misstenker at dette er statens største frykt) 4) For meg er nøkkelordet stabilitet. De fleste ønsker stabilitet i sin økonomi. Men slik systemet er nå, så er det ikke stabilt, fordi man kan miste arbeidsplasser dersom markedet blir for dårlig. Hvorfor kan ikke et " føre at prinsipp" gjelde her, som i naturfagene? Syns vi som samfunn at sosial dumping er greit? Det man egentlig sier nei til er et regulert arbeidsforhold med innsikt i at ressursene man selger ikke varer evig. Altså vi tror på pengerikdommen, og den er falsk. Den er falsk fordi vi akkurat nå selger og kaster mer enn det er bruk for, så det finnes forespørsel. Man tror man sitter igjen med en sikker fremtid i pengenes verdi, som er ikkeeksisterende hvis ingen kan eller vil betale for ressursen, eller hvis ressursen mangler, (tjeneste eller vare) eller hvis man ikke kan betale for den. Så hva driver vi med egentlig? I lønnsforhandlinger? Hvorfor vil vi ikke ha minstelønn i Norge? Jeg mener det er absurd hele greia, hvis man argumenterer seg utifra ressurser.. Det dreier seg om livene til folk. Og ikke utdanning og evner. Men hvor mye penger man sitter på, og en dose flaks. Anonymkode: 625a2...e92
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #16 Skrevet 3. mars 2021 Norge har bransjer med minstelønn. F.eks. bygg- og anlegg. Dette har tvunget seg frem pga arbeidsinnvandringen, som fagforeningene vil til livs. Men enten ts liker det, eller ei, så handler lønn stort sett om utdanning og kompetanse. Gidder vi ikke utdanne oss, kan vi ikke forvente å velge jobb (lønn) på øverste hylle. Å ta seg en utdanning handler også om å håndtere å gå på skole, følge regler, tilpasse seg samfunnet osv. personer uten utdanning kan til tider ha noen negative fellestrekk... vi har hatt innom noen på min jobb, og gitt de en sjanse. Nesten samtlige har hatt problemer med presist oppmøte, holde reglene og etterfølge beskjeder. De vil helst at bedriften skal tilpasse seg dem, og ikke motsatt. Anonymkode: 06e91...811 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #17 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Norge har bransjer med minstelønn. F.eks. bygg- og anlegg. Dette har tvunget seg frem pga arbeidsinnvandringen, som fagforeningene vil til livs. Men enten ts liker det, eller ei, så handler lønn stort sett om utdanning og kompetanse. Gidder vi ikke utdanne oss, kan vi ikke forvente å velge jobb (lønn) på øverste hylle. Å ta seg en utdanning handler også om å håndtere å gå på skole, følge regler, tilpasse seg samfunnet osv. personer uten utdanning kan til tider ha noen negative fellestrekk... vi har hatt innom noen på min jobb, og gitt de en sjanse. Nesten samtlige har hatt problemer med presist oppmøte, holde reglene og etterfølge beskjeder. De vil helst at bedriften skal tilpasse seg dem, og ikke motsatt. Anonymkode: 06e91...811 Men ufaglærte brukes likevelistedne for snekkere. Da må en i såtilfelle slutte å bruke ufaglærte (innvandrere). En snekker kan fint ansette ufaglærte håndtverkere, og gå god for dem. Snekkeren tjener MASSE, utlendingene er strålende fornøyd med bittelitt fordi de kommer fra land der de er vane med dårligere lønn. Flere med utdanning får ikke jobb innenfor utdanningen sin å må ta til takke med mindre lønn (Da er jeg inne på dette med at markedet er nettet, som i artikkelen jeg viser til over, altså det er ikke behov for så mange) . Hva sier du til det? Dessuten kjenner jeg flere uten utdanning som møter tidsnok på jobb. Jeg ber deg tenke igjennom det du skriver, for hvis du mener det er relevant at "noen er unnasluntrere" , og at det derfor er greit å nekter dem en pk minstelønn? Er det det du mener? Hvorfor i alle dager mener du det? Hvordan får du det til å bli riktig ? Du mener du fortjener mer enn andre du altså? Uten å ta hensyn til at det ikke er nok til alle? Anonymkode: 625a2...e92
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #18 Skrevet 3. mars 2021 Men ufaglærte brukes likevel istednen for snekkere* Anonymkode: 625a2...e92
Gjest Smeltemann Skrevet 3. mars 2021 #19 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg var organisert men mistet den jobben (ikke pga meg, de gikk konkurs) 🙂 Jeg ville vel tjent 300 000 om noen år som ufaglært, og siden jeg tjente så lite var jeg under grensen for å få støtte fra NAV. . Men jeg er ikke fast ansatt nå🙂 Jeg gjør litt av hvert, og ser ikke helt poenget med å organisere meg, når jeg ikke blir ansatt. På intervju opplever jeg at lønnen blir presentert, da er det bare å takke ja eller nei 😅 Anonymkode: 625a2...e92 Å organisere seg kan være lurt. Da har du noen som kan hjelpe deg ved en eventuell ansettelse. Vil si at det er viktigere å være organisert som vikar eller som fast ansatt.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #20 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Norge har bransjer med minstelønn. F.eks. bygg- og anlegg. Dette har tvunget seg frem pga arbeidsinnvandringen, som fagforeningene vil til livs. Men enten ts liker det, eller ei, så handler lønn stort sett om utdanning og kompetanse. Gidder vi ikke utdanne oss, kan vi ikke forvente å velge jobb (lønn) på øverste hylle. Å ta seg en utdanning handler også om å håndtere å gå på skole, følge regler, tilpasse seg samfunnet osv. personer uten utdanning kan til tider ha noen negative fellestrekk... vi har hatt innom noen på min jobb, og gitt de en sjanse. Nesten samtlige har hatt problemer med presist oppmøte, holde reglene og etterfølge beskjeder. De vil helst at bedriften skal tilpasse seg dem, og ikke motsatt. Anonymkode: 06e91...811 https://fontene.no/nyheter/anita-konkurrerer-med-tusen-sokere-om-jobb-i-nav-6.47.712767.2488be9675 Altså.. 1008 søkere til 40 stillinger.. You do the math👍 Du får ikke automatisk jobb selv om du har utdanning. Lykke til videre med den innstillingen Versegod. Ddu kommer til kort. Alle med utdanning har ikke godt betalte jobber. Anonymkode: 625a2...e92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå