AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #1 Skrevet 3. mars 2021 Hva tenker dere om å kalle ungen jævelunge når han gjør noe han ikke har lov til? F. eks kaster koppen på gulvet, og man sier "kutt ut det der, din lille jævelunge". Anonymkode: 0db37...7c5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #2 Skrevet 3. mars 2021 Jævelunge synes jeg ikke er greit å si men Rakkerunge eller tullekopp er litt snillere. Det har mye å si hvordan man sier det også. Jeg sier Tullekopp til mitt barn med et glimt i øye. Men brukte ikke å si så mye på det når de hev kopper ned fra borde når de var for små til å forstå det ikke var greit. Det beste er å forklare hvorfor det ikke er greit, framfor å bli sint. Foreksempel: Nei, tulleunge.. vi hiver ikke koppen ned fra bordet, da kan den bli ødelagt. Anonymkode: 625df...3b6 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #3 Skrevet 3. mars 2021 Det er psykisk vold, og hvis det er du som gjør det, ber jeg deg om å dra på barnevernet for å be om veiledning Anonymkode: 23b9a...859 17
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #4 Skrevet 3. mars 2021 Her antok jeg altså at mor/far var sur/lei/irritert/sint Anonymkode: 23b9a...859
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #5 Skrevet 3. mars 2021 Hvor gammelt er dette barnet...? Det er aldri ok å kalle et barn (eller noen som helst) stygge ting, stygge kallenavn, skjellsord etc. Hva lærer barnet av å bli kalt sånt? Anonymkode: ac5b4...e03 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #6 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her antok jeg altså at mor/far var sur/lei/irritert/sint Anonymkode: 23b9a...859 Nei, det er vanlig sjargong. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor gammelt er dette barnet...? Det er aldri ok å kalle et barn (eller noen som helst) stygge ting, stygge kallenavn, skjellsord etc. Hva lærer barnet av å bli kalt sånt? Anonymkode: ac5b4...e03 Snart 2 år. Anonymkode: 0db37...7c5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #7 Skrevet 3. mars 2021 Helt vanlig å kalle det. Anonymkode: daf3f...0c5 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #8 Skrevet 3. mars 2021 Spørs jo helt på hvordan det blir sagt, som alt annet. Et barn vet ikke forskjell på jævelunge og tullekopp hvis det sies på samme måte. Barnet må lære hva det betyr for å ta seg nær av det. Og innen barnet har mental modenhet til å forstå hva det betyr så har det sluttet å kaste koppen i gulvet... Jeg kan kalle tantebarn mine for noe sånt foran morra deres, men jeg gjør det alltid i lek. Er jeg sint så sier jeg aldri sånne ting. Anonymkode: 5b1a4...542 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #9 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt vanlig å kalle det. Anonymkode: daf3f...0c5 Er det? Kanskje jeg som er "prippen", da. Synes det skjærer i øret av å høre. Anonymkode: 0db37...7c5 13
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #10 Skrevet 3. mars 2021 Ikke greit. Man skal ikke kalle barn noe negativt. Anonymkode: a6457...888 13
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #11 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Spørs jo helt på hvordan det blir sagt, som alt annet. Et barn vet ikke forskjell på jævelunge og tullekopp hvis det sies på samme måte. Barnet må lære hva det betyr for å ta seg nær av det. Og innen barnet har mental modenhet til å forstå hva det betyr så har det sluttet å kaste koppen i gulvet... Jeg kan kalle tantebarn mine for noe sånt foran morra deres, men jeg gjør det alltid i lek. Er jeg sint så sier jeg aldri sånne ting. Anonymkode: 5b1a4...542 Det blir også sagt til en 5 åringen. "Slipp det der. Slutt å være en sånn jævelunge". Anonymkode: 0db37...7c5
Flesknes Skrevet 3. mars 2021 #12 Skrevet 3. mars 2021 Gir deg to svar. Et fra den virkelige verden og et KG svar Virkelige verden: Hvis ungen er en liten dritt så hender det at man ryker på en og annen «jævelunge». Det er ikke bra men vi er alle mennesker. KG svar: Du er en elendig mor og ingen andre har noengang gjort noe så grusomt som det der. Du burde miste alt du har. Du burde i tillegg gå fra mannen din, det løser visstnok det meste. 34
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #13 Skrevet 3. mars 2021 Syns ikke noe om det Anonymkode: 71618...6dc 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #14 Skrevet 3. mars 2021 Flesknes skrev (24 minutter siden): Gir deg to svar. Et fra den virkelige verden og et KG svar Virkelige verden: Hvis ungen er en liten dritt så hender det at man ryker på en og annen «jævelunge». Det er ikke bra men vi er alle mennesker. KG svar: Du er en elendig mor og ingen andre har noengang gjort noe så grusomt som det der. Du burde miste alt du har. Du burde i tillegg gå fra mannen din, det løser visstnok det meste. Det er da virkelig ikke menneskelig å bruke skjellsord på barna sine til ungene? Ikke i min verden i allefall, at en forelder til en annen i en humoristisk tone omtaler barnet som en "drittunge" faller heller ikke i god jord i min krets selv om jeg har skjønt enkelte mennesker gjør dette. Og jeg tror jo jeg lever i den virkelige verden altså... bare så det er sagt.. Personlig syns jeg ikke en forelder skal tillate seg å snakke i en slik tone til barna sine fordi det er tydelig at forelderen har problemer som er minst like store som barnet som evt kaster koppen har.. Kanskje forelderen burde ta seg tid til å trekke pusten og se hva som faktisk skjer før de åpner munnen og spyr ut ordene? Anonymkode: e2ce3...432 14
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #15 Skrevet 3. mars 2021 Det er da logisk? Ved å si "jævelunge" innrømmer man at man selv er en jævel, ettersom barnet er ens avkom. Anonymkode: 0b704...f6f 6
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #16 Skrevet 3. mars 2021 Flesknes skrev (28 minutter siden): Gir deg to svar. Et fra den virkelige verden og et KG svar Virkelige verden: Hvis ungen er en liten dritt så hender det at man ryker på en og annen «jævelunge». Det er ikke bra men vi er alle mennesker. KG svar: Du er en elendig mor og ingen andre har noengang gjort noe så grusomt som det der. Du burde miste alt du har. Du burde i tillegg gå fra mannen din, det løser visstnok det meste. Spot on Anonymkode: 79622...d2d 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #18 Skrevet 3. mars 2021 Det er sånt barnet kan få traumer av. Og du er en dårlig forelder som kaller barnet ditt sånn!! Anonymkode: 635d3...561 8
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #19 Skrevet 3. mars 2021 Jeg har aldri sagt noe sånt til mitt barn. Å kalle navn, synes jeg er å gå for langt. Min mor ble en gang sint på barnet mitt, og kalte henne en drittunge. Da tok jeg en skikkelig alvorsprat med henne og sa at vi snakker ikke sånn hos oss. Barnet har husket dette lenge også, og det er ikke greit. Anonymkode: 35075...2a3 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #20 Skrevet 3. mars 2021 Helt uaktuelt. Jeg skjønner ikke vitsen, heller. Å kalle andre stygge ting er bare ikke greit, og i alle fall ikke folk man elsker. Anonymkode: 6067f...d82 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå