Gå til innhold

Kan barnevernet bli tilkallet om..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mor ikke har så mye nettverk? Jeg har en baby, men verken min far eller mor, samboers far eller mor kan være barnevakt. Har siden baby ble født ikke fått barnevakt. Er dette bekymring nok?

Anonymkode: 5fa18...78a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bekymring rundt at du ikke har barnevakt?

Det blir bekymring om du løper på byen uten barnevakt ja, men om du er hjemme ser jeg ikke helt problemstillingen her. 

• Liker 36
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mor ikke har så mye nettverk? Jeg har en baby, men verken min far eller mor, samboers far eller mor kan være barnevakt. Har siden baby ble født ikke fått barnevakt. Er dette bekymring nok?

Hvorfor er du bekymret for å bli meldt til barnevernstjenesten? Og hvem er det du er redd skal melde inn? 

Et godt nettverk behøver ikke være familie. Du kan ha gode venner som stiller opp. Sett opp et nettverkskart dersom du er redd det skal opprettes en undersøkelsessak hos deg. Jeg står oppført på et slikt kart hos en venninne og hennes barn. Dvs at jeg står som nærkontakt i tilfelle mor ikke rekker å hente i barnehagen eller mor skulle (Gud forby) havne på sykehus i hui og hast. Jeg er ikke i familie, men har god kontakt med mor og barn. I tillegg til meg, står to andre venner som nærkontakter. Denne planen ble laget i samarbeid med barnevernet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Og du har tilgang til barnevakt, de kan kjøpes for penger. Sjekk om det er noen tenåringer i passende alder i nabolaget du kan spørre, eller så finnes det ofte egne Facebook-grupper for barnevakt i *stedsnavn*

Anonymkode: 8cdbc...b6c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du blir innlagt på sykehus og barnet ikke kan bli med, så vil barnevernet bli tilkalt for å ta seg av barnet. Men ikke for å ta det fra deg.

Anonymkode: 6aa35...84e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Med tiden får barna venner i barnehage og skole. I skole er en og annen overnatting vanlig. Jeg har jobbet noen år i barnehage og fungert som barnepike for enkelte av barna privat. Tryggere barnevakt kan man nesten ikke få? 

Så svar til spørsmålet. Nei, barnevernet bryr seg lite om et dårlig nettverk. Bare du ikke etterlater barnet alene, men det var jo ikke temaet her. 

Anonymkode: 487ea...d55

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nettverk og nettverk... Uansett hvor mye nettverk man har må man nesten regne med å klare alt selv med faren (hvis han er i bilde). Det er ditt barn og ditt ansvar og nettverket har sine ting å gjøre og det passer heller ikke alltid... 

Anonymkode: b0f65...547

• Liker 7
Skrevet

Barnevernet bryr seg ikke om du har nettverk. Men er en god ide å ha litt nettverk i tilfelle krisesituasjoner som at dere havner på sykehus og slikt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Homestart.no kan bistå dersom du trenger barnevakt, avlastning osv 😊

Anonymkode: f0954...460

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det du som lagde den andre tråden angående barnevern og nettverk? Hvorfor er du eeegentlig så redd for barnevernet? Man har da ikke noe å frykte bare fordi man ikke har nettverk, da er det jo også andre grunner som omsorgsevne osv. Så før jeg kan svare på om du bør frykte barnevernet må man nesten høre litt mer av historien. 

Anonymkode: 3fcb3...2b0

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg kan ikke skjønne at det du skriver i hovedinnlegget skal være grunn til bekymringsmelding, eller at barneverntjenesten skal åpne undersøkelsessak dersom de får en slik melding, kun fordi foreldre har lite nettverk. 

Endret av Iia
Ufullstendig svar
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har for min del aldri hatt barnevakt til barna, og de er store nå.

Anonymkode: 7efea...c20

Skrevet

Jeg har hørt om alenemødre uten nettverk som har fått avlastning sånn en helg i mnd. for å hente seg litt inn igjen. Men aldri hørt om noen som har søkt om dette når de har en samboer.

Om man ikke har barnepass så må man vel nesten leie en barnevakt..

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har lite nettverk kan det kanskje tolkes som underliggende issues som gjør at du ikke klarer å inngå eller holde på relasjoner?

Anonymkode: d484c...fab

Skrevet

Selvfølgelig ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvis du har lite nettverk kan det kanskje tolkes som underliggende issues som gjør at du ikke klarer å inngå eller holde på relasjoner?

Anonymkode: d484c...fab

Min mor bor ikke her, min far er ikke aktuell til å passe på barnet mitt, min svigerfar er blitt eldre og min svigermor er død. Mine venner har egne barn og de bor spredd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det du som lagde den andre tråden angående barnevern og nettverk? Hvorfor er du eeegentlig så redd for barnevernet? Man har da ikke noe å frykte bare fordi man ikke har nettverk, da er det jo også andre grunner som omsorgsevne osv. Så før jeg kan svare på om du bør frykte barnevernet må man nesten høre litt mer av historien. 

Anonymkode: 3fcb3...2b0

Hæ? Annen tråd? Har kun skrevet denne tråden her. 

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ehh nei.. har selv 3 barn og ikke masse nettverk her I norge da jeg og mannen har mesteparten av familien vår I andre land I europa har aldri hatt problemer med bv. Så lenge du tar ansvar for dine egene barn og gir de omsorg og kjærlighet og er der for de så er det ingenting bv legger seg opp I. 

Anonymkode: a46e3...d8a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

En kan bli meldt til bv og ha en sak med bv selvom en har stort nettverk også..

Anonymkode: a46e3...d8a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke problem for en baby at dere ikke har nettverk eller barnevakt, nesten tvert i mot, babyen trenger jo ingen flere enn foreldrene og barnevakt er ikke bra, ikke jo mer jo bedre i hvertfall. Og hvem skulle meldt dere for noe sånt? 
Senere kan det jo bli problematisk for dere hvis dere trenger barnevakt, og et visst nettverk rundt barnet er sunt, men dere må jo leve utrolig isolert før det er omsorgssvikt, slik at noen reagerer og mener at det må gripes inn og settes inn tiltak. 

Så nei, ikke barnevakt for en baby er verken bekymringsfullt i det hele tatt eller bekymringsfullt nok for en bekymringsmelding til barnevernet. Hvorfor tror du det? Lider barnet på noe vis av det?

Anonymkode: 36553...b87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...