AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #1 Skrevet 3. mars 2021 Fødte to nydelige småtasser i uke 36, som nå er seks uker gamle. Ingen store helseutfordringer etter fødsel, har gått fint opp i vekt og fikk klippet stramt tungebånd hos fastlege (fremre antar jeg) da de var tre uker gamle. De får flaske med Hipp og morsmelk, og i økende grad de siste to ukene - og særlig siste uken har hvert måltid vært preget av kaving, pressing, gråting og ubehag slik at hvert måltid tar en evighet og man må virkelig jobbe for å få i de all maten. Jeg gruer meg nå til hver mating da det jo opptar store deler av døgnet, og det er preget av mye stress og lite kos I starten spiste de stort sett fint og mye om gangen. De har ellers litt kveldsuro som jeg antar er innenfor normalen, og er rolige når de sover (hvilket de gjør uten større problemer). Her er noen av symptomene jeg opplever at de har; noen er felles, og noen gjelder bare den ene tvillingen: Gaper lite når flasken kommer slik at grepet om flasketuten blir dårlig (gjelder både MAM, NUK og Medela), drikker greit de første slurkene men så begynner de å presse, viser tydelige tegn til ubehag, vrir hodet vekk og søker videre, gråter osv. forsøker da å endre stilling, og da går det greit en kort stund før det er påan igjen. Videre mye søl, hvor det renner melk rundt og ned på sidene av flasketuten, luftproblemer, og særlig den ene gulper i økende grad mens den andre får tydelig tilbakeløp av gulp som svelges - lukter alltid surt gulp av munnen. Mye kaving, fekting og generell uro. Den ene spiser mindre enn vanlig som følge av dette, da hun blir trøtt og sovner ved flasken. Ellers mange våte bleier, normal avføring hver dag. Vi skal en tur til HS i morgen for veiing, og jeg skal ta opp dette da - jeg er imidlertid redd for å bli avfeid jf. andres erfaringer med samme, og jeg tror dette er noe ‘mer’ enn vanlige spedbarnsplager da vi har en fra før og opplevde aldri lignende da. Googler meg grønn, og det er jo en jungel av informasjon og mange potensielle diagnoser og årsaker som har tildels sammenfallende symptomer jeg kan kjenne meg igjen i - særlig stramt tungebånd (ikke klippet nok?), refluks og melkeproteinallergi. Jeg klarer imidlertid ikke å sortere i alt dette, og jeg ANER ikke hvor vi skal starte hvis helsestasjonen ikke fører frem! Barnelege, privat vs offentlig? En av Norges svindyre tungebåndsspesialister? Osteopat/kiropraktor? Minifom, bytte MME eller flasker først? Som sagt er jeg veldig forvirret, sliten og lei meg av å se barna mine har det vondt uten å vite hvorfor eller hvordan det kan løses og hvem som best kan hjelpe... Noen som har råd, erfaringer eller trøst?🙏🏻 Vi bor i Oslo så konkrete tips tas i mot med takk! Anonymkode: 46eb2...fa0
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #2 Skrevet 3. mars 2021 Skjønner fortvilelsen. Har du mulighet til å fullamme dem? Det virker som det er morsmelkerstatningen de reagerer på. Dette høres ut som en av mine da hun var baby, og hun viste seg å reagere allergisk mot kumelk.. Mener å huske at vi brukte en morsmelkerstatning som het Collett, dersom vi måtte bruke erstatning (feks til å blande i grøt) da hun ble noen mnd eldre. Mitt råd er at du forsøker å øke din egen melkeproduksjon, og selv kutter ut kumelkprodukter i en periode. Og at du drikker en vørterøl per dag, som er bra for fordøyelsen til barna. Jeg vet at det virker omfattende å skulle fullamme tvillinger, men jeg vet om flere som har gjort det. Og jeg hadde selv veldig mye melk, så måtte pumpe ut ettersom mine tre var «single». Lykke, lykke til! Anonymkode: b3e22...b64
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #3 Skrevet 3. mars 2021 Hvorfor presser du i de mat når de ikke er sultne? Dette er tydelige tegn på at de er mett, og du må vente med å tilby mer mat. Du jobber for «å få i de all maten»? Det er ikke noe rart de får problemer når de blir tvunget til å spise. Anonymkode: 33881...65c 6
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #4 Skrevet 3. mars 2021 Det kan være du bør prøve en melkefri mme. Helsesykepleier kan hjelpe deg med å finne ut av det, det var vår HS som satt oss på tanken når vårt barn plagdes mye som baby. Der var det i tillegg generell utilpasshet, lite soving, mye gulp/oppkast. Tror HS er den viktigste støttespilleren din her, hun kan også observere barna for å hjelpe til å tyde signalene. Masse lykke til. 😊 Anonymkode: f4e17...21b
myMa Skrevet 3. mars 2021 #5 Skrevet 3. mars 2021 Hvor mye mat får de? Min gulpet voldsomt mye i en periode. Det roet seg når vi reduserte litt på mengde mme (hun var litt glupsk). Vi kunne altså ikke følge veiledningen på mme-pakken, det ble altfor mye. Jeg forstår frustrasjonen men samtidig så får jeg følelsen av at du krisemaksimerer litt. Du skal jo til HS I dag, da ser du jo fort om de fortsatt legger på deg normalt. Snakk med HS, det er det de er er for. Lykke til 🙂
Tuppeluri Skrevet 3. mars 2021 #6 Skrevet 3. mars 2021 Har du prøvd et flaskebytte f.eks dr.brown eller avent? Langsom flaskemating, gi de gode pauser i mellom matinga. 2-3 slurk, så pause, så 2-3 slurk igjen? Kanskje det er reflux? Stramt tungebånd? Ta det opp med hs!
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #7 Skrevet 3. mars 2021 Kan det stemme at jeg leser det slik at det er når flasken tilbys at de vegrer seg og får litt problemer, ikke ved amming? Kan det være sugeforvirring, at de ikke liker flaske lenger? Noen spedbarn blir sånn, og utvikler flaskevegring. Min sønn gjorde det over natten da han var 2 mnd gammel. Jeg lot faren (inntil da) gi morsmelk på flaske i blant, sånn at barnet skulle få den stunden med far også, ikke bare mates av meg. Men så plutselig en dag brånektet barnet flaske, og nektet å ta den fra da av. Anonymkode: 8704e...f93
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #8 Skrevet 3. mars 2021 Jeg reagerer litt på det du skriver om å «jobbe for å få i de all maten», hva mener du med det? Kan de rett og slett være mett? Jeg ammer og supplerer med flaske, og min jente spiser alt fra 0-150 ml til et måltid (etter amming). Svært lite system i det, vet ikke hvor mye melk jeg har helt ut;) Anonymkode: 25df9...545 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #9 Skrevet 3. mars 2021 Matlyst går litt opp og ned - som med oss voksne. Ville ikke prøvd å tvinge i dem mat. Hvis de spiser for lite og stagnerer i vektoppgang kan det kanskje være lurt å gi dem mat når de er døsige og trøtte? Rett etter dupp? Ellers høres mange av symptomene ut som symptomer på stramt tungebånd. Du sier det «fremre» ble klippet, men det er det ikke noe som heter. Sannsynligvis fikk du et ufullstendig klipp som klipper deler av tungebandet, men ikke hele. Dette kan gi tungen mer mobilitet, men det endrer ikke at båndet er stramt. Meld deg inn i facebookgruppa norsk støttegruppe for stramt tungebånd. Der kan du få tips om barneleger og kiropraktorer i ditt område som har peiling på tungebånd. Anonymkode: b674e...8cc
Flamme Skrevet 3. mars 2021 #10 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor presser du i de mat når de ikke er sultne? Dette er tydelige tegn på at de er mett, og du må vente med å tilby mer mat. Du jobber for «å få i de all maten»? Det er ikke noe rart de får problemer når de blir tvunget til å spise. Anonymkode: 33881...65c Hæ? Hvordan klarte du å få dette ut av den teksten? Babyene har jo klassiske tegn på for stramt tungebånd.
Årolilja Skrevet 3. mars 2021 #11 Skrevet 3. mars 2021 Kanskje de rett og slett får mye luft i magen? Jeg ville tatt pauser så de fikk rapt litt jevnlig. Unngå at de ligger helt flatt, la dem "sitte litt oppreist" når du gir mat, da unngår du kanskje noe av lufta. Har du ellers sjekket at melka har riktig temperatur? Hvor ofte får de mat? Kanskje de rett og slett er mette? Har du prøvd kopp? Hvis de har flaskevegring? Om ting ikke bedrer seg, ville jeg absolutt fulgt magefølelsen og tatt kontakt med helsestasjon/fastlege for mer hjelp.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #12 Skrevet 3. mars 2021 Takk for svar til alle! Fullamming er dessverre ikke et alternativ av medisinske årsaker, og jeg gir morsmelken på flaske så det er nok ikke sugeforvirring som er årsaken. Jeg skjønner at det ikke kom klart nok frem, men jeg tvinger selvfølgelig ikke mat i babyer som ikke vil ha. De er tydelig sultne når de våkner med aktiv søking, og dette starter helt i begynnelsen av matingen. Når jeg skriver «jobbe i de», mener jeg at det krever mange stillingskift, byssing og andre ‘teknikker’ for å roe de slik at de kan spise i ro og mak. Den ene sovner etter mye uro, og etter å ha spist minimalt; jeg prøver derfor å vekke og gi litt mer. Alt annet; som å sitte oppreist, mate langsomt, hyppige pauser gjør vi allerede. Takk for innspill til alle😊 Anonymkode: 46eb2...fa0 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #13 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Matlyst går litt opp og ned - som med oss voksne. Ville ikke prøvd å tvinge i dem mat. Hvis de spiser for lite og stagnerer i vektoppgang kan det kanskje være lurt å gi dem mat når de er døsige og trøtte? Rett etter dupp? Ellers høres mange av symptomene ut som symptomer på stramt tungebånd. Du sier det «fremre» ble klippet, men det er det ikke noe som heter. Sannsynligvis fikk du et ufullstendig klipp som klipper deler av tungebandet, men ikke hele. Dette kan gi tungen mer mobilitet, men det endrer ikke at båndet er stramt. Meld deg inn i facebookgruppa norsk støttegruppe for stramt tungebånd. Der kan du få tips om barneleger og kiropraktorer i ditt område som har peiling på tungebånd. Anonymkode: b674e...8cc Flamme skrev (14 minutter siden): Hæ? Hvordan klarte du å få dette ut av den teksten? Babyene har jo klassiske tegn på for stramt tungebånd. Kan jeg spørre hvilke klassiske tegn dere mener? Mange av symptomene leser jeg nemlig om ved både stramt tungebånd, MPA og refluks. Kan man stille anonyme spørsmål eller kontakte noen via PM på den gruppen? Kjenner mange gruppemedlemmer og ønsker ikke være så «offentlig» med barna. Anonymkode: 46eb2...fa0
Fortunatus Skrevet 3. mars 2021 #14 Skrevet 3. mars 2021 Jeg skal ikke si noe om diagnoser eller ikke, men jeg ville valgt den tuten som var lettest å drikke av, at du går opp til 2 med flere hull, så slipper de nå å bruke så mye energi på å få det i seg. Vi gikk ikke over til melkefrie varianter, men jeg prøvde med litt maltekstrakt etter tips for hard mage, tror til og jeg dyppet smukken litt i det etter også. jeg synes ikke det hjalp noe særlig da, så kuttet det også ut..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå