Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er fullvaksinert nå med Pfizer vaksinen pluss har påviste antistoffer fra covid-19 infeksjon i mars-20. Skal jeg fortsatt i karantene om jeg er nærkontakt til en påvist smittet med covid-19? Blir det vaksinepass i Norge? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 hours ago, Gullhavet said:

Er fullvaksinert nå med Pfizer vaksinen pluss har påviste antistoffer fra covid-19 infeksjon i mars-20. Skal jeg fortsatt i karantene om jeg er nærkontakt til en påvist smittet med covid-19? Blir det vaksinepass i Norge? 

En vaksine hindrer (eller iallfall reduserer sterkt) sannsynligheten for at du blir skikkelig syk om du blir smittet.  Det samme gjør nok antistoffene for din del. Men,  anta at du fortsatt kan smitte andre og så lenge veldig få er i din situasjon så må man oppføre seg som om man ikke var vaksinert. 

Ikke noe er bestemt ang vaksinepass enn så lenge så vidt jeg vet..

• Liker 1
Skrevet

Vaksinepass i Norge skriver du ut selv fra helenorge.no. Der står det om du er vaksinert. 

Skrevet
1 minutt siden, Violetta said:

Vaksinepass i Norge skriver du ut selv fra helenorge.no. Der står det om du er vaksinert. 

hmm, javel, kan ikke se for meg ar et slikt stykke papir vil ha stor verdi om myndigheter rundt om i verden vil ha sikkerhet for at det er ekte.  Er ikke det du tenker på mer en oversikt man kan ha for seg selv for å vite hvor lenge siden man har tatt ulike vaksiner mtp når man trenger å fornye dem?

Skrevet
skrue skrev (3 minutter siden):

hmm, javel, kan ikke se for meg ar et slikt stykke papir vil ha stor verdi om myndigheter rundt om i verden vil ha sikkerhet for at det er ekte.  Er ikke det du tenker på mer en oversikt man kan ha for seg selv for å vite hvor lenge siden man har tatt ulike vaksiner mtp når man trenger å fornye dem?

Jeg vet ikke hva du ser for deg, men det er dette myndighetene refererer til når pressen spør. Hvordan det skal brukes gjenstår selvfølgelig å se. 

Gjest Rocka69
Skrevet
Gullhavet skrev (3 timer siden):

Hvis du går inn på Helsenorge.no, og logger deg inn med BankID/BankID Mobil så kan du skrive ut "vaksinepass", og ikke bare for Covid-19, men alle du har tatt de siste årene. Du kan få dette på engelsk og norsk. Dette har lagt i Kjernejournalen i omtrent 10 år. 

Når det gjelder elektronisk vaksinepass, altså en APP, så må du vente litt lengre. EU har bestemt at innen 1. juni 2021 så skal alle EU-landene ha et fellesvaksine pass på mobil(iPhone og Android) - dette må vi gå ut ifra at vil også gjelde EØS-land (Norge er som sagt EØS-land)

Men reglene for innreise til ulike land vil være forskjellige:

Hellas så kommer du fritt inn med vaksinedokumentasjon mot Covid-19, men har du ikke dokumentasjon på at du er vaksinert så får du 14 dager karantene på spesielle "karantene-hotell" og må testes før du slipper ut. Andre land som f.eks. Frankrike og Spania diskuterer man uten vaksinedokumentasjon så kommer man ikke inn i landet(selv om det blir stoppet av EU). I Frankrike så diskuterer man faktisk å ha de samme reglene som i Israel - er man ikke vaksinert mot Covid-19 så får man ikke bevege seg ut av sin egen bolig (selv ikke for å dra på jobb). UK og USA får lignende regler, dvs at du må fremvise dokumentasjon på vaksinasjon mot Covid-19 før flyet ditt går (og mot USA så må du legge ved dette når du søker om ETSA).

Norge har faktisk noen av de strengeste innreisereglene i Europa, her får du 10-dagers karantene uansett om du er vaksinert(og kan dokumentere det) eller ikke. Dvs at reiser man f.eks til Hellas uten vaksinedokumentasjon, så får man 14 dager karantene ved innreise, før man kan begynne på ferien. Når man så returnerer til Norge, så får man nye 10 dager i karantene selv om man er vaksinert. For at nordmenn skal kunne reise "fritt" i EU, så må vi altså enten skrive ut det "vaksinepasset" vi allerede har (og mange land har krevd dette i årtier mot f.eks. TB, kopper, difteri, stivkrampe, gulfeber, polio) eller vente på APPen. Og ikke minst at man fjerner karantenen for de som er vaksinerte

Skrevet
48 minutter siden, Violetta said:

Jeg vet ikke hva du ser for deg, men det er dette myndighetene refererer til når pressen spør. Hvordan det skal brukes gjenstår selvfølgelig å se. 

Kan ikke tenke med at innreise til feks Australia eller Kina (eller Danmark) at dette gå glatt igjennom. Ser feks hva som kreves for gulfeber (Internasjonalt vaksinasjonssertifikat). Ikke noe man printer ut selv. https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/gulfebervaksinasjon/

Skrevet
skrue skrev (24 minutter siden):

Kan ikke tenke med at innreise til feks Australia eller Kina (eller Danmark) at dette gå glatt igjennom. Ser feks hva som kreves for gulfeber (Internasjonalt vaksinasjonssertifikat). Ikke noe man printer ut selv. https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/gulfebervaksinasjon/

Spørsmålet var om vi har vaksinepass i Norge. Det har vi om det er bra nok er en annen diskusjon. Jeg tror nok vi får en ny versjon etter hvert, men det er umulig å få dette uten at det utarbeides en standard i for eksempel i EU. 

Gjest Rocka69
Skrevet
skrue skrev (10 minutter siden):

Nå kan Australia og Kina bestemme selv.

Danmark, som er et EU-land og Schengen-land, bør og må følge EU sitt kommende reglement for vaksinepass og følge de felles reglene(inkl APP) innen 1. juni. Eller så vil de andre landene i EU/Schengen isolere Danmark fra resten av Europa, og da blir det opprør i Danmark.

Det samme må EØS-land/Schengen land som Norge, Island, Lichtenstein og trolig også Sveits følge. Selv om Storbritannia er utenfor EU/Schengen så vil nok de ha mer enn et øye på hva EU/Schengen gjør. Og det vil nok trolig andre europeiske land som ikke er medlemmer av EU, EØS og Schengen gjøre. Så jeg tror at det blir en felles europeisk APP(utseendemessig) som blir lansert i første halvdel av mai. Norge har nok allerede APIet fra SysVak klart (siden dette allerede er integrert mot Helsenorge). EU kommer til å spesifisere et felles API mot en felles APP (regner med at denne jobben er i gang allerede). Dvs at SysVak APIet må mappes opp mot dette felles APIet og APPen. Dette tar ikke mange dagene. Deretter så må ulike sikkerhetssystemer for å initiere APPen ved installasjon (f.eks. MinID, BankID eller BankID på Mobil i Norge), og passord/biometrisk pålogging ved bruk. 

Det kan godt være at APPen og alt er klart med hensyn til mappinger mellom APIer (i motsetning til Danmark og Sverige som ikke har et felles system for vaksiner som Norge har med SysVak med API), med det er uttesting som skjer i de nærmeste ukene, både med hensyn til visning, sertifikater og autensieringsmåter i ulike land.  

Hva land utenfor Europa, EU, EØS, Schengen måtte bestemme, er ikke opp til EU eller land i EU å bestemme. Da må det gå gjennom FN og WHO, og det kan vel ta lengre tid enn 1. juni 2021. Kanskje 1. juli 2022 hvis man virkelig jobber raskt i de hurtigarbeidende komitéene i FN/WHO. 

Et rent norsk vaksinepass for Covid-19, så er det så mange dyktige folk i DIGDIR, at de ville kunne ha klar en norsk APP før 1. april (Kanskje i slutten av neste uke, hvis regjeringen sa GO - men regjeringen venter på EU og felles APP, API og reglement).

• Opprett ny...