Gå til innhold

Blir nordmenn diskriminert i den nye vaksineplanen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer litt på at den nye vaksinestrategien i forhold til at den tilsynelatende prioriterer innvandrer-befolkningen.

Oslo har flest innvandrere og flere av bydelene som skal prioriteres har over 50% innvandrere.

Innvandrere utgjør 15% av Norges befolkning og 33% av Oslos befolkning. 

Vil ikke dette havne i konflikt med lovverk om diskriminering? 

Anonymkode: 4a986...51e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dette er en av baksidene ved denne avgjørelsen: mange vil få et negativt forhold til ikke bare Oslo, men innvandrere fordi de føler seg nedprioritert. Vaksinene gis til bydeler med mennesker som ifølge nyhetene ikke følger smittevernsreglene, og dermed ikke er med på "dugnaden" vi har hat det siste året. 

Nå skal jo dette undersøkes i forhold til jussen (og man kan jo lure på hvorfor en ny strategi lanseres før den er juridisk vurdert), men "skaden" er nok skjedd. Høyt sier nok mange at de ikke er enig med f eks Molde ordføreren, men i går, på NRK Debatt, fremsto Raymond Johannesen med liten forståelse av hva som lå i de 12000 dosene han nå kanskje får. Han snakker om at dette er for å begrense smittespredningen. Men som mange har påpekt i mange tråder: når det stort sett er eldre på sykehjem, som knapt setter sine ben utenfor døren, får vaksinen, så gjør den nåværende vaksineringen lik null med smittespredningen. Men fordi om dette er ganske innlysende, og Bent Høie gjentok dette flere ganger, står RJ og blåser seg opp med sinte øyebryn og snakker om smittespredning, smittespredning, smittespredning.

Så, når RJ oppdager at ekstra tildeling ikke gjør det han tror, kommer det nye krav fra den kanten. På et eller annet tidspunkt må han heller bruke tid på å sette inn sanksjoner mot de som ikke følger smittevernsreglene, og slutte å tro at en vaksine skal løse dagens problem. For mest sannsynlig vil de samme menneskene også motsette seg vaksinen. Så her må det informasjon, informasjon, informasjon. 

Anonymkode: 7e786...c29

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det er diskriminerende i den forstand at nok en gang blir byfolk prioritert ovenfor bygdefolk. Byfolk er mer verdt rett og slett. 

Jeg bor i en kommune hvor det er fler hytterfolk enn fastboende, og merker jeg er kraftig irritert på den nye vaksine planen. For hvor har disse byfolka nettopp vert? Jo her. Det har til og med vert de som har dratt hit i PÅVENTE av svar på test, og som viste seg å være positiv...og hvem blir prioritert? Hvertfall ikke vi...  

Dessuten så syns jeg det blir for dumt at siden de tydeligvis ikke tar smittevern på alvor, siden det er oppblussing - så skal de belønnes med vaksine?  Hva er det slags bullshit liksom... Missforstå meg rett jeg get de bor tettere og slikt, men like vel.. 

Anonymkode: 973a8...ab6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg mener det er diskriminerende i den forstand at nok en gang blir byfolk prioritert ovenfor bygdefolk. Byfolk er mer verdt rett og slett. 

Jeg bor i en kommune hvor det er fler hytterfolk enn fastboende, og merker jeg er kraftig irritert på den nye vaksine planen. For hvor har disse byfolka nettopp vert? Jo her. Det har til og med vert de som har dratt hit i PÅVENTE av svar på test, og som viste seg å være positiv...og hvem blir prioritert? Hvertfall ikke vi...  

Dessuten så syns jeg det blir for dumt at siden de tydeligvis ikke tar smittevern på alvor, siden det er oppblussing - så skal de belønnes med vaksine?  Hva er det slags bullshit liksom... Missforstå meg rett jeg get de bor tettere og slikt, men like vel.. 

Anonymkode: 973a8...ab6

Det er stort sett ikke de samme folkene som er på vinterferie hos dere som nå får de ekstra vaksinene. 

Anonymkode: 0f36e...6ac

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange innvandrerfiendtlige tråder skal vi tolerere? 

Anonymkode: f5318...310

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det merkelige her er, at om de hadde fortsatt med dagens strategi, så kunne mange av disse kommunene som nå mister vaksinedoser, innen nærmeste fremtid ha oppnådd såkalt "folkeimmunitet" lokalt, dvs at 60 - 70  var vaksinert. Da kunne  tiltak der lettet, og samfunnet og de økonomiske hjulene gått sin normale gang. Men nå skal altså hovedvekten legges på at 2 - 3 eldre, som mest sannsynlig kommer til å dø innen relativ kort tid uansett, skal slippe å dø av Covid-19. Så mens de samme eldre dør av hjertesvikt, lungebetennelse eller noe annet aldersrelatert, så skal mindre kommuners vei ut av tiltakene bremses.

Og som du påpeker ab....ab6, siden disse ekstra dosene ikke hjelper på selve smittespredningen, kommer hyttefolket til å fortsette med å reise til de mindre kommunene, som nå er mindre beskyttet, og med stor sannsynlighet øke smitten total sett. Men hva gjør det, når 2 - 3 eldre får leve 2 - 3 mnd lengre?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det innvandrerfiendtlig å påpeke et reellt problem? Om du hadde sett nyhetene for et par dager siden, hadde de en reportasjen der en smittesporer i Oslo prøvde å forklare en kvinne uten norsk kunnskaper om testing og karantene. Hun ville ikke følge rådene, og dermed øker faren for at smitten øker.

Dette handler ikke om rasisme, men om et reellt kunnskapsproblem blant en del mennesker. Hoveddelen av disse er av annen kultur og språk. Å ikke ta inn over seg dette, og heller rope opp om innvandrerfiendtlighet, er rett og slett naivt og lite klokt,

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er stort sett ikke de samme folkene som er på vinterferie hos dere som nå får de ekstra vaksinene. 

Anonymkode: 0f36e...6ac

Det er jo hele motpoenget: om kommunene hadde fått beholde sine doser, kunne de ha fått vaksinert tilstrekkelig av sine innbyggere til å faktisk oppnå en så pass stor dekning at lokalbefolkningen ville være immune mot den innkomne smitten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det innvandrerfiendtlig å påpeke et reellt problem? Om du hadde sett nyhetene for et par dager siden, hadde de en reportasjen der en smittesporer i Oslo prøvde å forklare en kvinne uten norsk kunnskaper om testing og karantene. Hun ville ikke følge rådene, og dermed øker faren for at smitten øker.

Dette handler ikke om rasisme, men om et reellt kunnskapsproblem blant en del mennesker. Hoveddelen av disse er av annen kultur og språk. Å ikke ta inn over seg dette, og heller rope opp om innvandrerfiendtlighet, er rett og slett naivt og lite klokt,

Å si at «innvandrere er problemet» er tullete fordi det er løgn. Mange innvandrere jeg kjenner bor alene og har sittet isolert i snart ett år. Hvordan er det for dem å høre at «innvandrere er grunnen til dette» når de har vært så utrolig flinke til å følge alle reglene? 

• Liker 5
Skrevet

Dette handler jo ikke om diskriminering, det handler om å bekjempe en pandemi og vaksinere der smittepresset er størst. På sikt vil alle nyte godt av dette. Dette er enkel matematikk.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Fordi at det som i de fleste land er mest innvandrere i store bye. Samme gjelder verdiskapning og jobber. Der bor også flest nordmenn også. Innvandrere er overrepresentert i serviceyrker og helse i Norge og er mer utsatt for smitte uansett hvordan de følger retningslinjer og bor mer samlet. Det er rettferdig politikk. Vaksiner der det er mest smitte sier jeg. Mange også pendler til og fra Oslo og tar med seg smitte. Så igjen slå smitte i Oslo lønner seg uansett. Samme gjelder Bergen, Trondheim, Stavanger osv. Jeg bor på landet btw. Men jeg skjønner godt hvorfor de gjorde som de gjorde til å begynne med. Intensjonen var god men ting går rett og slett for tregt og de må prioritere. Og alle vil ha påske og sommerferie... 

Anonymkode: 63abb...1cd

• Liker 4
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Det merkelige her er, at om de hadde fortsatt med dagens strategi, så kunne mange av disse kommunene som nå mister vaksinedoser, innen nærmeste fremtid ha oppnådd såkalt "folkeimmunitet" lokalt, dvs at 60 - 70  var vaksinert. Da kunne  tiltak der lettet, og samfunnet og de økonomiske hjulene gått sin normale gang.

Mener du virkelig at det er rettferdig at de som bor i småkommuner får så mange vaksiner at de får flokkimmunitet før de som bor på sykehjem i Oslo får vaksine? 

Jeg mener det er klart at vi må bruke mest vaksiner der nedstengning rammer hardest. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror dette er en av baksidene ved denne avgjørelsen: mange vil få et negativt forhold til ikke bare Oslo, men innvandrere fordi de føler seg nedprioritert. Vaksinene gis til bydeler med mennesker som ifølge nyhetene ikke følger smittevernsreglene, og dermed ikke er med på "dugnaden" vi har hat det siste året. 

Det tror jeg ikke noe på. De samme folka som blir heftig provosert når Abdi fra Somalia går forbi dem på gaten er de samme som vil tro på denne konspirasjonen.

Se bare på dette forumets tråder hvor folk irriterer seg når Abdi fra Somalia ikke bruker munnbind men samtidig ignorer antivaxxere og konspirasjonsfolka som det finnes flust av  påforumet her.

Hvis noen tror at skifte i vaksinestrategi skyldes at man prioriter innvandrere over nordmenn så sier det mer om deres intelligens.

Anonymkode: 6c6f8...566

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er jo hele motpoenget: om kommunene hadde fått beholde sine doser, kunne de ha fått vaksinert tilstrekkelig av sine innbyggere til å faktisk oppnå en så pass stor dekning at lokalbefolkningen ville være immune mot den innkomne smitten.

Er flokkimmunitet på et sted uten smitte viktigere enn å beskytte de som faktisk har risiko for å dø?

Anonymkode: c792d...efc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Man prioriterer de som bor trangt, som må ta offentlig kommunikasjon for å komme på jobb, som har jobber som ikke kan gjøres fra hjemmekontor. I disse gruppene er innvandrerandelen større enn blant oss om sitter trygt på hjemmekontor i store boliger, med hytter vi kan kjøre våre egne biler til. Og du får det til å bli til at det er oss det er synd på?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Er flokkimmunitet på et sted uten smitte viktigere enn å beskytte de som faktisk har risiko for å dø?

Det spørs jo hva man prioriterer: at samfunnshjulene skal gå rundt og dermed også økonomien, eller at noen som har levd et langt liv skal få leve noen mnd ekstra. 

De som lager så mye støy om de eldre som dør, har tydeligvis aldri satt sine bein på et sykehjem. Kanskje de burde gjøre det.

AnonymBruker
Skrevet

Man prioriterer de som bor trangt, som må ta offentlig kommunikasjon for å komme på jobb, som har jobber som ikke kan gjøres fra hjemmekontor. I disse gruppene er innvandrerandelen større enn blant oss om sitter trygt på hjemmekontor i store boliger, med hytter vi kan kjøre våre egne biler til. Og du får det til å bli til at det er oss det er synd på?

Nei, det gjør man faktisk ikke. De ekstra dosene går til de eldre. Og de gjør ingenting av det du ramser opp. Bortsett fra kanskje å bo trangt om Oslo og omegn har kommet så langt at de vaksiner eldre hjemmeboende.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er ikke opp til "dere" å tolerere noe som helst, så lenge det handler om å beskrive virkeligheten.  Når det er sagt, de som trenger vaksine mest bør uansett prioriteres, uavhengig av aldersgrupper eller folkegrupper.

Anonymkode: 2ca2a...c90

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det tror jeg ikke noe på. De samme folka som blir heftig provosert når Abdi fra Somalia går forbi dem på gaten er de samme som vil tro på denne konspirasjonen.

Se bare på dette forumets tråder hvor folk irriterer seg når Abdi fra Somalia ikke bruker munnbind men samtidig ignorer antivaxxere og konspirasjonsfolka som det finnes flust av  påforumet her.

Hvis noen tror at skifte i vaksinestrategi skyldes at man prioriter innvandrere over nordmenn så sier det mer om deres intelligens.

Anonymkode: 6c6f8...566

Så dette på TV i går og det er åpenbart at Camilla Stoltenberg og helseministeren så at dette vil komme og de gjorde sitt beste for i tone ned. Små justeringer, midlertidig, snart vaksiner nok til alle osv. Fikk helt vondt av dem, for de forstår hvordan dette kan fyre opp under konflikter som eksisterer.

Fakta er at smittespredningen er størst i Oslo. Og i særdeleshet på Oslo Øst hvor det det bor flest med innvandrerbakgrunn. Det er ikke mulig å komme rundt at det er slik. Og Noen innvandrergrupper er kraftig overrperesentert blant de som ligger på sykehus eller er døde.

Sånn når myndighetene, i praksis, tar vaksiner fra etniske nordmenn i distriktene og gir dem til innvandrertette bydeler i Oslo så er det slett ikke rart at endel ser på dette som bevis mener at myndighetene prioriterer innvandrere.  

Rett inn i de mest brennbare områdene som finnes i Norge, innvandring og by mot land. Dette kan man argumentere for saklig så mye som man vil, men det spiller ballen rett i hendene på konspirasjonstenkere.  

Anonymkode: b7bac...46a

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hensikten med strategien er jo å vaksinere der smitten er høyest, for å få smitten ned generelt i landet. Å vaksinere innvandrere i Grorud kan rett og slett bety at Magda på 70 på Bygda slipper å bli smittet, fordi smitten stopper før den når bygda. Strategien bør vurderes i et større bilde, ikke bare som det å ta en vaksine og gi til en annen. 

Endret av Holistic
  • Liker 2
  • Opprett ny...