AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #1 Skrevet 2. mars 2021 Du som var deprimert fra før, har du i tillegg fått påvist fødselsdepresjon? Og ble det mye verre enn «vanlig» depresjon, eller var det egentlig det samme? Anonymkode: 1f5ba...fec
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #2 Skrevet 3. mars 2021 Jeg har vært deprimert tidligere, og slo ut på fødselsdepresjon testen. Men usikker på om det har noen sammenheng, det opplevdes også litt ulikt synes jeg. Anonymkode: f9e83...322
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #3 Skrevet 3. mars 2021 Jeg hadde hatt depresjon mange år før jeg fikk barn og jeg fikk fødselsdepresjon etter fødselen av mitt første barn. For meg var fødselsdepresjonen enda verre fordi jeg fikk sterk angst i tillegg og mangelen på søvn etter fødselen bidro ikke akkurat til at psyken ble bedre. Anonymkode: e71c3...cac
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #4 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har vært deprimert tidligere, og slo ut på fødselsdepresjon testen. Men usikker på om det har noen sammenheng, det opplevdes også litt ulikt synes jeg. Anonymkode: f9e83...322 På hvilken måte føltes det annerledes? AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg hadde hatt depresjon mange år før jeg fikk barn og jeg fikk fødselsdepresjon etter fødselen av mitt første barn. For meg var fødselsdepresjonen enda verre fordi jeg fikk sterk angst i tillegg og mangelen på søvn etter fødselen bidro ikke akkurat til at psyken ble bedre. Anonymkode: e71c3...cac Så du var deprimert når du ble gravid? Og til begge; når ble det bedre? Anonymkode: 1f5ba...fec
Gjest Peppis Skrevet 3. mars 2021 #5 Skrevet 3. mars 2021 Jeg har slitt med depresjoner tidligere men fikk ikke fødselsdepresjon. Bare angst. Angsten var ikke ille.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #6 Skrevet 3. mars 2021 Jeg var på vei ut av depresjon helt i starten av svangerskapet. Fikk ikke fødselsdepresjon. Anonymkode: 8b496...a07
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #7 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): På hvilken måte føltes det annerledes? Så du var deprimert når du ble gravid? Og til begge; når ble det bedre? Anonymkode: 1f5ba...fec Det var mye mer angstpreget enn tidligere. Min jente er 6 måneder nå, og jeg synes jeg har det bedre. Nok mye fordi jeg er tryggere i rollen, og på at hun har det godt. Anonymkode: f9e83...322
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #8 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): På hvilken måte føltes det annerledes? Så du var deprimert når du ble gravid? Og til begge; når ble det bedre? Anonymkode: 1f5ba...fec Nei, jeg hadde hatt en episode med depresjon flere år før jeg ble gravid. Jeg fikk raskt hjelp av dps etter fødselen og følte meg gradvis bedre 3 måneder etter fødselen. Etter 6 måneder var jeg helt fin igjen. Anonymkode: e71c3...cac
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #9 Skrevet 3. mars 2021 Påvist? Satt diagnose på meg selv, det holdt. Anonymkode: bab69...bcc
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #10 Skrevet 3. mars 2021 Depresjonen er lik som før og etter svangerskap/fødsel. Ingen endring. Anonymkode: fab82...e90
Megplussto Skrevet 3. mars 2021 #11 Skrevet 3. mars 2021 Ja. Ble like dårlig ved fødselsdepresjonen etter første barnet som på mitt aller dårligste med depresjon for mange år siden (ca 8 år før fødselsdepresjonen). Hadde også svangerskapsdepresjon. Tok nesten ett år før jeg ble bedre, var helt grusomt i ca et halvt år. Fikk både svangerskaps- og fødselsdepresjon med nr 2, men ikke like ille som med nr 1. Gikk også raskere over.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #12 Skrevet 3. mars 2021 Megplussto skrev (Akkurat nå): Ja. Ble like dårlig ved fødselsdepresjonen etter første barnet som på mitt aller dårligste med depresjon for mange år siden (ca 8 år før fødselsdepresjonen). Hadde også svangerskapsdepresjon. Tok nesten ett år før jeg ble bedre, var helt grusomt i ca et halvt år. Fikk både svangerskaps- og fødselsdepresjon med nr 2, men ikke like ille som med nr 1. Gikk også raskere over. Svangerskap og fødsel depresjon er det samme. Anonymkode: fab82...e90
Megplussto Skrevet 3. mars 2021 #13 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Svangerskap og fødsel depresjon er det samme. Anonymkode: fab82...e90 Ok, takk for presiseringen. Poenget mitt var at jeg ble dårlig både under svangerskap og etter fødsel.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #14 Skrevet 3. mars 2021 Hvorfor få barn når man er deprimert fra før? Anonymkode: 100ed...fd8 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #15 Skrevet 3. mars 2021 Ja. Vært deprimert og slitt med angst hele livet, etter fødsel ble angsten min mye verre og jeg fikk en fødselsdepresjon. Den gjorde meg ganske så hjelpesløs. På meg gikk det veldig mye på selvtillit. Jeg sa i fra til helsesøster da jeg en kveld gikk og la meg, og kjente på at det ikke hadde gjort meg noen verdens ting hvis babyen min hadde sluttet å puste i løpet av natten. Jeg var aldri noensinne inne på tanken og å selv skade babyen min, men den tanken skremte meg såpass at jeg dro rett på helsestasjonen med engang vi stod opp den dagen, og de skaffet meg hjelp. Fikk MarteMeo-veiledning, den styrker selvtilliten og båndene mellom mor og barn. Ble gradvis bedre, og ved 6/7 mnd-alder, følte jeg meg som en mamma og var fornøyd med meg selv. Hun er to år nå, og har det som plommen i egget Anonymkode: 94b8f...87c
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #16 Skrevet 3. mars 2021 Man kaster jo gjerne fødselsdepresjon på alle som ikke håndterer den nye tilværelsen som nybakt mor med unge som gråter og henter på puppen konstant, med rosa bobler og lykke. Så det kommer helt an på. Jeg fikk beskjed om fødselsdepresjon rett og slett fordi jeg var overveldet, helt ødelagt, lei meg og ikke sov en dritt. Det var absolutt ingen depresjon, slik jeg er vant til det. Var mer en reaksjon på en grusom ny forandring i livet. De som derimot ikke orker barnet sitt, der føler jeg man snakker depresjon. Anonymkode: 321fe...165 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå