AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #21 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men det at alle kan søke om å få adressen betyr jo ikke at de får den? Det er jo det samme som at alle kan be om innsyn i offentlige dokumenter, men det betyr ikke at de får se alt eller noe som helst for den del. Anonymkode: dd959...2d6 Stemmer det ikke, ts? Anonymkode: 88fa1...ca7
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #22 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men det at alle kan søke om å få adressen betyr jo ikke at de får den? Det er jo det samme som at alle kan be om innsyn i offentlige dokumenter, men det betyr ikke at de får se alt eller noe som helst for den del. Anonymkode: dd959...2d6 Jo, alle som søker får den med mindre den man ber om opplysninger om har kode 6 eller 7. Faktisk kan hvem som helst, uten noen begrunnelse få samtlige av disse opplysningene om hvem som helst: Navn (inkludert historikk) Fødsels- og d-nummer Grunnlaget for registrert identitet Adresse og flyttedato for nåværende bostedsadresse (ikke adresser undergitt taushetsplikt eller gradert kode 6 etter Beskyttelsesinstruksen) Tidligere adresser, inn- og utflyttingsland Fødested Statsborgerskap Sivilstand (alle typer) Vergemål (verges navn og adresse) Stadfestet fremtidsfullmakt Dødsdato Registreringsstatus (bosatt, utvandret, død, opphørt og inaktivt d-nummer) Det nytter dermed ikke å hverken skifte navn eller adresse. Det er høyst problematisk og setter mange i genuin livsfare. Forøvrig er det ikke bare bare å ikke melde flytting heller. På et tidspunkt vil man bli registrert utflyttet av kommunen når man ikke lenger bor på sin gamle adresse, og man blir regnet som bostedsløs. Etter to år som bostedsløs, vil man bli regnet som utvandret fra Norge og miste medlemsskapet sitt i folketrygden. Anonymkode: bdd94...f10 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #23 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jo, alle som søker får den med mindre den man ber om opplysninger om har kode 6 eller 7. Faktisk kan hvem som helst, uten noen begrunnelse få samtlige av disse opplysningene om hvem som helst: Navn (inkludert historikk) Fødsels- og d-nummer Grunnlaget for registrert identitet Adresse og flyttedato for nåværende bostedsadresse (ikke adresser undergitt taushetsplikt eller gradert kode 6 etter Beskyttelsesinstruksen) Tidligere adresser, inn- og utflyttingsland Fødested Statsborgerskap Sivilstand (alle typer) Vergemål (verges navn og adresse) Stadfestet fremtidsfullmakt Dødsdato Registreringsstatus (bosatt, utvandret, død, opphørt og inaktivt d-nummer) Det nytter dermed ikke å hverken skifte navn eller adresse. Det er høyst problematisk og setter mange i genuin livsfare. Forøvrig er det ikke bare bare å ikke melde flytting heller. På et tidspunkt vil man bli registrert utflyttet av kommunen når man ikke lenger bor på sin gamle adresse, og man blir regnet som bostedsløs. Etter to år som bostedsløs, vil man bli regnet som utvandret fra Norge og miste medlemsskapet sitt i folketrygden. Anonymkode: bdd94...f10 Nei, det tror jeg ikke noe på Anonymkode: 88fa1...ca7 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #24 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, det tror jeg ikke noe på Anonymkode: 88fa1...ca7 Nei, da så. Du er selvfølgelig fri til å tro hva du vil, men det endrer ikke at systemet er som det er. Merkelig at du ikke har fått med deg dette her før, forresten, gitt at du leser aviser. Anonymkode: bdd94...f10
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #25 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Forøvrig er det ikke bare bare å ikke melde flytting heller. På et tidspunkt vil man bli registrert utflyttet av kommunen når man ikke lenger bor på sin gamle adresse Og hvordan skal de finne ut av det, mener du? Min onkel stakk til utlandet for 7 år siden, står fortsatt registert på samme adresse, ingen som vet han bor i utlandet. Anonymkode: 8895f...da6 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #26 Skrevet 4. mars 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Jo, alle som søker får den med mindre den man ber om opplysninger om har kode 6 eller 7. Faktisk kan hvem som helst, uten noen begrunnelse få samtlige av disse opplysningene om hvem som helst: Navn (inkludert historikk) Fødsels- og d-nummer Grunnlaget for registrert identitet Adresse og flyttedato for nåværende bostedsadresse (ikke adresser undergitt taushetsplikt eller gradert kode 6 etter Beskyttelsesinstruksen) Tidligere adresser, inn- og utflyttingsland Fødested Statsborgerskap Sivilstand (alle typer) Vergemål (verges navn og adresse) Stadfestet fremtidsfullmakt Dødsdato Registreringsstatus (bosatt, utvandret, død, opphørt og inaktivt d-nummer) Det nytter dermed ikke å hverken skifte navn eller adresse. Det er høyst problematisk og setter mange i genuin livsfare. Forøvrig er det ikke bare bare å ikke melde flytting heller. På et tidspunkt vil man bli registrert utflyttet av kommunen når man ikke lenger bor på sin gamle adresse, og man blir regnet som bostedsløs. Etter to år som bostedsløs, vil man bli regnet som utvandret fra Norge og miste medlemsskapet sitt i folketrygden. Anonymkode: bdd94...f10 Mye av det du skriver her stemmer ikke. For man må kunne dokumentere at man har rett til å få opplysningene. Feks er min far død, og for å få hans dødsattest måtte jeg sende inn dokumentasjon på meg selv at jeg var hans datter. Jeg ville ikke fått ut opplysninger om en annen person som ikke hadde tilknytning til meg. De leverer ikke ut private opplysninger om andre mennesker. Anonymkode: 7d9dc...0b8
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #27 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mye av det du skriver her stemmer ikke. For man må kunne dokumentere at man har rett til å få opplysningene. Feks er min far død, og for å få hans dødsattest måtte jeg sende inn dokumentasjon på meg selv at jeg var hans datter. Jeg ville ikke fått ut opplysninger om en annen person som ikke hadde tilknytning til meg. De leverer ikke ut private opplysninger om andre mennesker. Anonymkode: 7d9dc...0b8 Dødsattest blir jo noe annet, det er jo et dokument, ikke en opplysning. Det stemmer det jeg sier, ring gjerne skatteetaten og spør. Eller finn opplysningene på skatteetaten.no, det står der også, svart på hvitt. Anonymkode: bdd94...f10
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #28 Skrevet 4. mars 2021 Føsleguri skrev (På 3.3.2021 den 15.15): Det er ikke folkeregisteret som har bestemt hvem som kan få opplysninger og hvilke opplysninger de kan få. Det er bestemt i Lov om folkeregister kapittel 10. Dette.. Folkeregisteret følger lovverket. Om du er uenig i lovverket må du ta det med politikerne som bestemmer lovene. Folkeregisteret kan ikke velge å gjøre noe annet enn det lovverket sier fordi de har lyst eller mener lovverket er urimelig... Anonymkode: cbdf5...b80 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #29 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei, da så. Du er selvfølgelig fri til å tro hva du vil, men det endrer ikke at systemet er som det er. Merkelig at du ikke har fått med deg dette her før, forresten, gitt at du leser aviser. Anonymkode: bdd94...f10 Mener du seriøst at hvem som helst kan be om info om ditt fødselsnummer, adresse, fødested osv., og de får det sånn uten videre? Link? Anonymkode: 88fa1...ca7
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #30 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jo, alle som søker får den med mindre den man ber om opplysninger om har kode 6 eller 7. Faktisk kan hvem som helst, uten noen begrunnelse få samtlige av disse opplysningene om hvem som helst: Navn (inkludert historikk) Fødsels- og d-nummer Grunnlaget for registrert identitet Adresse og flyttedato for nåværende bostedsadresse (ikke adresser undergitt taushetsplikt eller gradert kode 6 etter Beskyttelsesinstruksen) Tidligere adresser, inn- og utflyttingsland Fødested Statsborgerskap Sivilstand (alle typer) Vergemål (verges navn og adresse) Stadfestet fremtidsfullmakt Dødsdato Registreringsstatus (bosatt, utvandret, død, opphørt og inaktivt d-nummer) Det nytter dermed ikke å hverken skifte navn eller adresse. Det er høyst problematisk og setter mange i genuin livsfare. Forøvrig er det ikke bare bare å ikke melde flytting heller. På et tidspunkt vil man bli registrert utflyttet av kommunen når man ikke lenger bor på sin gamle adresse, og man blir regnet som bostedsløs. Etter to år som bostedsløs, vil man bli regnet som utvandret fra Norge og miste medlemsskapet sitt i folketrygden. Anonymkode: bdd94...f10 Vet du om det er slik at man MÅ endre adresse om man er bosatt i samme kommune? ts Anonymkode: f9b2e...059
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #31 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jo, alle som søker får den med mindre den man ber om opplysninger om har kode 6 eller 7. Faktisk kan hvem som helst, uten noen begrunnelse få samtlige av disse opplysningene om hvem som helst: Navn (inkludert historikk) Fødsels- og d-nummer Grunnlaget for registrert identitet Adresse og flyttedato for nåværende bostedsadresse (ikke adresser undergitt taushetsplikt eller gradert kode 6 etter Beskyttelsesinstruksen) Tidligere adresser, inn- og utflyttingsland Fødested Statsborgerskap Sivilstand (alle typer) Vergemål (verges navn og adresse) Stadfestet fremtidsfullmakt Dødsdato Registreringsstatus (bosatt, utvandret, død, opphørt og inaktivt d-nummer) Det nytter dermed ikke å hverken skifte navn eller adresse. Det er høyst problematisk og setter mange i genuin livsfare. Forøvrig er det ikke bare bare å ikke melde flytting heller. På et tidspunkt vil man bli registrert utflyttet av kommunen når man ikke lenger bor på sin gamle adresse, og man blir regnet som bostedsløs. Etter to år som bostedsløs, vil man bli regnet som utvandret fra Norge og miste medlemsskapet sitt i folketrygden. Anonymkode: bdd94...f10 Er det mulig å få adresser under taushetsplikt uten kode 6 eller 7? Eller legge inn en sperre for enkeltpersoner? Det er den eneste løsningen, ellers får jeg bare ta en bot om den kommer. Uansett har jeg informasjon inne hos politi, krisesenter og støttesenter for kriminalitetsutsatte, så får jeg problemer, så kanskje de ser gjennom fingrene fordi situasjonen er slik den er. Jeg gjør det ikke for økonomisk vinning, men rett og slett for å unngå retraumatisering (jeg har papirer på ptsd). ts Anonymkode: f9b2e...059
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #32 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 4.3.2021 den 6.42): Stemmer det ikke, ts? Anonymkode: 88fa1...ca7 Nei. Det stemmer ikke. Jeg har fått snakket med folkeregisteret nå. Hvem som helst vil få tilsendt informasjon om de har navn og fødselsdato. De har heller ingen mulighet for taushetsplikt eller sperring av innsyn for privatpersoner, med mindre man har kode 6 eller 7. Det jeg fikk tips om å gjøre er å søke om «uten fast bosted», men det er ikke sikkert jeg får søknaden gjennom, men jeg kan prøve, og samtidig legge ved dokumentasjon fra krisesenter og politi om at jeg har et beskyttelsesbehov. Det er eneste løsning for oss. Være evig student. Søke om uten fast bosted. Skaffe postboks (men også det er risikabelt da denne kan utleveres, da må man ha postboks langt unna). Unnlate å registrere ny adresse og satse på å ikke få bot. Evt. registrere ny adresse, og satse på at helvetet ikke bryter løs? ts Anonymkode: f9b2e...059
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #33 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vet du om det er slik at man MÅ endre adresse om man er bosatt i samme kommune? ts Anonymkode: f9b2e...059 Ja, det må man. Anonymkode: b5694...7f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå