Gå til innhold

At adresserer er offentlige kan jo være direkte farlig for enkelte - hva tenker folkeregisteret med?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I tilfeller hvor en person er i akutt livsfare for å oppleve vold eller drap, kan politiet inngå kode 6 eller 7. Da får personen hemmelig adresse (politibeskyttelse). Dette krever at personen det gjelder bryter med hele sitt tidligere nettverk, og flyttet langt bort og starter livet på nytt helt alene. Ikke alle klarer det, forståelig nok. Om personen ikke er i stand til det vil ikke kode 6 eller 7 innvilges. Personen må da registrere adresse hos folkeregisteret - en adresse som er offentlig og som hvem som helst kan søke om å få utdelt. Det er også meldeplikt. Melder man ikke kan man risikere å få bot (det har heldigvis blitt avkriminalisert slik at man slipper fengsel). Det er jo galskap satt i system! Mennesker som er redde og utrygge, og som lever i skjul, men ikke er egnede kandidater for kode 6 eller 7, men som likevel trenger beskyttelse. De får ikke beskyttelse fordi det er krav om å endre adresse, samtidig som denne er offentlig. Jeg vet heller ikke om det er mulig å få folkeregisteret til å sperre innsyn for visse personer i slike saker. Så den eneste løsningen blir jo å ikke melde flytting, og bare satse på at man ikke får bot? Man har jo ikke noe annet valg når den/de som har forvoldt en skade kan søke til folkeregisteret å få utsendt adresse? Får man ikke politibeskyttelse (fordi man ikke klarer å bryte med familie og venner), så står man jo på limpinen og i risiko for at noe skjer om adressen havner i feil hender. Jeg fatter ikke at folkeregisteret ikke tenker lengre. De setter jo folk i fare, eller bidrar til at folk må lyve om hvor de oppholder seg.

Anonymkode: f9b2e...059

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man må dokumentere eller forklare hvorfor man vil ha adressen, så jeg tror ikke den blir utlevert til hvem som helst. Dessuten noterer de hvem som sender forespørsler. Jeg opplevde hvertfall at de var veldig nøye og strenge på årsak og dokumentasjon iforbindelse med at jeg måtte få dokumentert at jeg bodde alene for noen år siden. Papirer måtte signeres og stemples av politiet feks før de godtok mine dokumenter.

Og det finnes andre grep man kan ta for selvbeskyttelse.

Endre hele navnet sitt. Endre alle papirer/nettbank til det nye navnet. Skaffe nytt tlfnr, huke av for nei til oppføring i nettkataloger. Unngå å dele ut nr til andre enn de høyst nødvendige. Melde nei takk til telefonsalg og reklame his Brønnøysundregisteret for mail, tlf etc. Flytte, og kun bestemte personer får vite hvor og samtlige må gjøres innforstått med at alle forespørsler skal godkjennes før noen får vite noe som helst. Unngå å bruke vipps for å unngå at ditt nye navn knyttes til tlfnummer.

Har man barn blir det litt verre men da gjetter jeg at det er enklere å si ja til å flytte for å få beskyttelse.

Ideelt sett er det jo den kriminelle som burde fengsles og forhåpentligvis blir det etterhvert.

Anonymkode: 7d9dc...0b8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man må dokumentere eller forklare hvorfor man vil ha adressen, så jeg tror ikke den blir utlevert til hvem som helst. Dessuten noterer de hvem som sender forespørsler. Jeg opplevde hvertfall at de var veldig nøye og strenge på årsak og dokumentasjon iforbindelse med at jeg måtte få dokumentert at jeg bodde alene for noen år siden. Papirer måtte signeres og stemples av politiet feks før de godtok mine dokumenter.

Og det finnes andre grep man kan ta for selvbeskyttelse.

Endre hele navnet sitt. Endre alle papirer/nettbank til det nye navnet. Skaffe nytt tlfnr, huke av for nei til oppføring i nettkataloger. Unngå å dele ut nr til andre enn de høyst nødvendige. Melde nei takk til telefonsalg og reklame his Brønnøysundregisteret for mail, tlf etc. Flytte, og kun bestemte personer får vite hvor og samtlige må gjøres innforstått med at alle forespørsler skal godkjennes før noen får vite noe som helst. Unngå å bruke vipps for å unngå at ditt nye navn knyttes til tlfnummer.

Har man barn blir det litt verre men da gjetter jeg at det er enklere å si ja til å flytte for å få beskyttelse.

Ideelt sett er det jo den kriminelle som burde fengsles og forhåpentligvis blir det etterhvert.

Takk for tips.

Er det slik at politiet må godkjenne adresser som blir utlevert? Politiet skal loggføre saken i sitt system, så da vil de vel ikke komme gjennom om det må godkjennes av politi.

Takk for tips. Jeg har gjort mye av det du har beskrevet, bortsett fra bl.a., navneendring. Det tror jeg blir litt vanskelig. Jeg har fått tips av politiet om å ikke registrere ny adresse noe sted, og ikke bestille post hjem. Jeg har også hemmelig telefonnummer og står ikke oppført noe sted. 

Jeg har ikke barn oppi dette, heldigvis. Foreløpig er jeg student og trenger ikke å folkeregistrere ny adresse, men tiden kommer jo der jeg ikke går under det. Tenker å ta kontakt med folkeregisteret for å høre hva de anbefaler, og evt hvilke konsekvenser det får om jeg velger å unnlate å melde flytting. Jeg skal også spørre om det er mulig å sperre innsyn for enkeltpersoner. De må jo ha et system for de som trenger beskyttelse, men som ikke går under kode 6 eller 7?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Folkeregisteret utleverer ikke adresser til hvem som helst. 

Anonymkode: ab4d4...ebe

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Folkeregisteret utleverer ikke adresser til hvem som helst. 

Det er jo offentlig og de som søker vil jo få den tilsendt ved søknad?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo offentlig og de som søker vil jo få den tilsendt ved søknad?

ts

Du kan bare søke om opplysninger som angår deg selv.  Ingen andre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var litt for rask med svaret mitt her.  Du kan søke om opplysninger om andre, men ikke de som er på kode 6.

Se linken nedenfor for ytterligere detaljer.

https://www.skatteetaten.no/deling/tilgang/folkeregisteret/privatperson/

Det er det som er problemet. Eneste mulighet er om adresse kan sperres for de menneskene det gjelder. Ellers må jeg bare unnlate å melde, og så heller risikere å få bot. Jeg risikerer ikke egen trygghetsfølelse.

ts

Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende innlegg.

Chantielle mod.

Gjest Føsleguri
Skrevet

Det er ikke folkeregisteret som har bestemt hvem som kan få opplysninger og hvilke opplysninger de kan få. 

Det er bestemt i Lov om folkeregister kapittel 10. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er det som er problemet. Eneste mulighet er om adresse kan sperres for de menneskene det gjelder. Ellers må jeg bare unnlate å melde, og så heller risikere å få bot. Jeg risikerer ikke egen trygghetsfølelse.

ts

Jeg har samme problemstilling, og har følgelig ikke endret adresse etter flytting. Tar heller en bot enn å bli funnet av et sykt menneske.

Følger denne tråden for å se om det kommer noe gode tips.

Anonymkode: 19cc4...4f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på at vi nå har fått GDPR, så er det ganske spesielt at det er så enkelt å få oppgitt opplysninger fra Folkeregisteret. 

Anonymkode: 132d1...4a2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller ha endret navn, til et helt vanlig navn som mange i Norge har, slik at det ikke skal bli lett for noen å spore meg opp. Og flyttet til en annen by på andre siden av landet.

Anonymkode: 15c20...3c5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg endret kun etternavn, siden jeg har et veldig vanlig fornavn. Og skaffet meg postboks et godt stykke fra der jeg bor. Telefonnummeret mitt kan ikke søkes opp. I tillegg har jeg farget håret og endret klesstil så mye at jeg tviler på at noen vil kjenne meg igjen hvis de passerer meg på gata.

Anonymkode: 2a629...60f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg endret kun etternavn, siden jeg har et veldig vanlig fornavn. Og skaffet meg postboks et godt stykke fra der jeg bor. Telefonnummeret mitt kan ikke søkes opp. I tillegg har jeg farget håret og endret klesstil så mye at jeg tviler på at noen vil kjenne meg igjen hvis de passerer meg på gata.

Anonymkode: 2a629...60f

Var det lett å få postboks? Og hva betaler du?

Anonymkode: 19cc4...4f5

AnonymBruker
Skrevet

TS, mulig jeg misforstår, men...kan ikke du reservere deg mot telefonopplysninger? Altså, hvis man sjekker nummeret eller navnet ditt på gulesider, kommer det ingen adresse? 

Anonymkode: 88fa1...ca7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for tips.

Er det slik at politiet må godkjenne adresser som blir utlevert? Politiet skal loggføre saken i sitt system, så da vil de vel ikke komme gjennom om det må godkjennes av politi.

Takk for tips. Jeg har gjort mye av det du har beskrevet, bortsett fra bl.a., navneendring. Det tror jeg blir litt vanskelig. Jeg har fått tips av politiet om å ikke registrere ny adresse noe sted, og ikke bestille post hjem. Jeg har også hemmelig telefonnummer og står ikke oppført noe sted. 

Jeg har ikke barn oppi dette, heldigvis. Foreløpig er jeg student og trenger ikke å folkeregistrere ny adresse, men tiden kommer jo der jeg ikke går under det. Tenker å ta kontakt med folkeregisteret for å høre hva de anbefaler, og evt hvilke konsekvenser det får om jeg velger å unnlate å melde flytting. Jeg skal også spørre om det er mulig å sperre innsyn for enkeltpersoner. De må jo ha et system for de som trenger beskyttelse, men som ikke går under kode 6 eller 7?

ts

Det tror jeg ikke, men jeg måtte ha politiets stempel på mine dokumenter for å dokumentere at min historie var sann, og at det nå var bare jeg som bodde på adressen. I mitt tilfelle var det snakk om å fjerne en persons registrering på adressen og oppføre han som bostedsløs da han ikke hadde meldt ny adresse ellelr flytting. Var det ikke for politiets stempel på dokumentene ville han fortsatt vært oppført på adressen selv etter min henvendelse om å få han fjernet.

Derfor tror jeg at det vil være vanskelig for vedkommende du tenker på å kunne få utlevert feks din adresse for hva skal han med det? Man må ha en spesiell grunn for å kunne hente ut info om andre mennesker.

Det hindrer såklart ikke at det kan finnes utro arbeidere i etaten som sjekker for bekjente av seg.

Jeg ville snakket med etaten og lagt frem saken og hørt hva de sier.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

TS, mulig jeg misforstår, men...kan ikke du reservere deg mot telefonopplysninger? Altså, hvis man sjekker nummeret eller navnet ditt på gulesider, kommer det ingen adresse? 

Jeg er ikke ts.

Men ja, det er dette man gjør når man går inn på mobil og tlf abbonementet sitt og huker av Nei til oppføring i nettkataloger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er ikke ts.

Men ja, det er dette man gjør når man går inn på mobil og tlf abbonementet sitt og huker av Nei til oppføring i nettkataloger.

Det er allerede gjort, og jeg har hemmelig telefonnummer. Da oppgis ingen personopplysninger til teleoperatørene. Men, registrerer jeg ny adresse i folkeregisteret så vil de kunne søke om å få overlevert den, så da er jeg like langt. 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er allerede gjort, og jeg har hemmelig telefonnummer. Da oppgis ingen personopplysninger til teleoperatørene. Men, registrerer jeg ny adresse i folkeregisteret så vil de kunne søke om å få overlevert den, så da er jeg like langt. 

ts

Men det at alle kan søke om å få adressen betyr jo ikke at de får den? Det er jo det samme som at alle kan be om innsyn i offentlige dokumenter, men det betyr ikke at de får se alt eller noe som helst for den del. 

Anonymkode: dd959...2d6

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...