Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig? Blitt rådet til å ta kontakt med arbeidsgiver for å spørre hvordan alt ligger an. Hvor mange dager etter fristen bør man vente før man tar kontakt? Evt hvor lenge etter frist bør man bare gi opp håpet...?

For å følge opp, bør man ringe eller sende Mail? Evt sms (har melder litt med arbeidsgiver i forkant av søknad)? Har ikke så mye erfaring med dette, har liksom bare hatt en fast jobb siden endt utdannelse. Har fryktelig lyst på denne jobben, så tar i mot alle råd! 

Anonymkode: af5d2...929

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke fulgt opp. Er du aktuell for stillingen vil de kontakte deg.

Anonymkode: a0fd0...c87

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.3.2021 den 23.41):

Er det vanlig? Blitt rådet til å ta kontakt med arbeidsgiver for å spørre hvordan alt ligger an. Hvor mange dager etter fristen bør man vente før man tar kontakt? Evt hvor lenge etter frist bør man bare gi opp håpet...?

For å følge opp, bør man ringe eller sende Mail? Evt sms (har melder litt med arbeidsgiver i forkant av søknad)? Har ikke så mye erfaring med dette, har liksom bare hatt en fast jobb siden endt utdannelse. Har fryktelig lyst på denne jobben, så tar i mot alle råd! 

Jeg ville ringt. Etter 10 dager cirka. 

Anonymkode: 2f004...24f

AnonymBruker
Skrevet

Personlig så ser jeg ikke poenget med å ta kontakt etter at du alt har søkt. Jeg tar gjerne i mot en samtale med konkrete spørsmål om stillingen fra noen som vurderer å søke, slik at jeg får mulighet til å selge bedriften inn og oppfordre vedkommende til å søke dersom kandidaten er aktuell, men telefoner om hvor langt vi har kommet i prosessen oppfattes kun som mas. 

Anonymkode: 069ca...ebe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville ikke fulgt opp. Er du aktuell for stillingen vil de kontakte deg.

Anonymkode: a0fd0...c87

Tja...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Personlig så ser jeg ikke poenget med å ta kontakt etter at du alt har søkt. Jeg tar gjerne i mot en samtale med konkrete spørsmål om stillingen fra noen som vurderer å søke, slik at jeg får mulighet til å selge bedriften inn og oppfordre vedkommende til å søke dersom kandidaten er aktuell, men telefoner om hvor langt vi har kommet i prosessen oppfattes kun som mas. 

Anonymkode: 069ca...ebe

«Mas» hvis man ringer flere ganger. Én gang er bare hyggelig, det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

«Mas» hvis man ringer flere ganger. Én gang er bare hyggelig, det. 

Nei, det er det overhodet ikke. Når vi utlyser stillinger får vi fort 100-200 søknader. Jeg har faktisk en fulltidsjobb som jeg må fortsette å gjøre også mens jeg har ansettelsesprosesser gående. Det er overhodet ikke "hyggelig" å ta imot meningsløse samtaler fra alle som har søkt. De seks-syv aller mest aktuelle blir uansett invitert til førstegangsintervju så fort vi rekker gjennom bunken.

Anonymkode: cb4c9...38f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.3.2021 den 23.41):

IKKE ta kontakt! 

For all del. La være. Du skal ikke mase fordi du selv er nysgjerrig eller utålmodig. Du tar kun kontakt hvis du har ekstraordinære spørsmål eller tilleggsinformasjon. Ansettelsesprosesser tar tid, og det er alltid mange søkere. Tenk hvis ALLE tar kontakt etter et par dager? Dette er ledere som har andre oppgaver i tillegg til ansettelsesprosessene. Det trekker deg ned å drive på å ringe å mase for din egen del. Smør deg med tålmodighet, og avvent til du hører noe fra dem!

Anonymkode: eba75...181

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det er det overhodet ikke. Når vi utlyser stillinger får vi fort 100-200 søknader. Jeg har faktisk en fulltidsjobb som jeg må fortsette å gjøre også mens jeg har ansettelsesprosesser gående. Det er overhodet ikke "hyggelig" å ta imot meningsløse samtaler fra alle som har søkt. De seks-syv aller mest aktuelle blir uansett invitert til førstegangsintervju så fort vi rekker gjennom bunken.

Nettopp! At ikke folk skjønner dette! Derfor hater vi ansettelsesprosesser i mitt firma. Folk som søker bombarderer oss med telefoner og mail i tider og utider både før og etter søknadsfrist om helt banale spørsmål kun for å tilfredsstille sin egen nysgjerrighet og utålmodighet, og noen finner også ut at det er lurt å stikke innom for en prat med oss. Sistnevnte er direkte respektløst, dem blir avslått og dem blir momentant fjernet som aktuelle kandidater. 

Henvendelser ser vi på som utelukkende negativt med mindre dem har konkrete og gjennomtenkte spørsmål om stillingen eller firmaet uten å fiske etter respons og tilbakemeldinger. Skal du ha en jobb så må du skille deg ut gjennom søknad og CV, ikke telefoner og mas. Så skriv en god søknad, legg ved en pen CV og avvent til du hører noe. Uansett om det er snakk om 1 uke eller 3 måneder. Ansettelsesprosesser tar som ofte tid! 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Skal du ha en jobb så må du skille deg ut gjennom søknad og CV, ikke telefoner og mas.

Da jeg var arbeidsledig for et par år siden sendte NAV meg på et "oppfølgingstiltak". Det innebar bl.a. at jeg ble fulgt opp av en "karriereveileder" (jeg skriver det i hermetegn fordi dama hadde null bakgrunn innenfor HR/rekruttering e.l.). Hun pushet veldig på at jeg måtte ringe for å "følge opp" alle søknadene mine, Det ville i følge henne gi meg et fortrinn, arbeidsgiver ville legge merke til meg og huske meg videre i prosessene.  

Jeg var skeptisk og tok det opp med et par venner av meg i lederstillinger som har stått for flere rekrutteringsprosesser. Alle sammen sa bare "Nei, nei, NEIIIII!!!! For all del, IKKE ring om du ikke har et konkret og fornuftig spørsmål."  Jeg valgte å høre på dem og fikk meg jobb.

Anonymkode: 9f037...e7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nettopp! At ikke folk skjønner dette! Derfor hater vi ansettelsesprosesser i mitt firma. Folk som søker bombarderer oss med telefoner og mail i tider og utider både før og etter søknadsfrist om helt banale spørsmål kun for å tilfredsstille sin egen nysgjerrighet og utålmodighet, og noen finner også ut at det er lurt å stikke innom for en prat med oss. Sistnevnte er direkte respektløst, dem blir avslått og dem blir momentant fjernet som aktuelle kandidater. 

Henvendelser ser vi på som utelukkende negativt med mindre dem har konkrete og gjennomtenkte spørsmål om stillingen eller firmaet uten å fiske etter respons og tilbakemeldinger. Skal du ha en jobb så må du skille deg ut gjennom søknad og CV, ikke telefoner og mas. Så skriv en god søknad, legg ved en pen CV og avvent til du hører noe. Uansett om det er snakk om 1 uke eller 3 måneder. Ansettelsesprosesser tar som ofte tid! 

TS, hvis du hører på dette tullet, kan du gå glipp av mange muligheter. Believe me. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da jeg var arbeidsledig for et par år siden sendte NAV meg på et "oppfølgingstiltak". Det innebar bl.a. at jeg ble fulgt opp av en "karriereveileder" (jeg skriver det i hermetegn fordi dama hadde null bakgrunn innenfor HR/rekruttering e.l.). Hun pushet veldig på at jeg måtte ringe for å "følge opp" alle søknadene mine, Det ville i følge henne gi meg et fortrinn, arbeidsgiver ville legge merke til meg og huske meg videre i prosessene.  

Jeg var skeptisk og tok det opp med et par venner av meg i lederstillinger som har stått for flere rekrutteringsprosesser. Alle sammen sa bare "Nei, nei, NEIIIII!!!! For all del, IKKE ring om du ikke har et konkret og fornuftig spørsmål."  Jeg valgte å høre på dem og fikk meg jobb.

Anonymkode: 9f037...e7d

Å følge opp en søknad vil aldri gi deg fortinn. Tvert imot så er sjansene store for at du blir husket som en "maser". Jeg har jobbet innenfor rekruttering, og det er faktisk utelukkende negativt å følge opp søknader kun for å tilfredsstille sitt eget ego. Bra du hørte på dem. Hadde du sendt den mailen eller tatt den unødvendige telefonen, så hadde du kanskje ikke fått den.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TS, hvis du hører på dette tullet, kan du gå glipp av mange muligheter. Believe me. 

Absolutt ikke tull. Det er rart at "alle" som jobber innenfor rekruttering og ledelse under ansettelsesprosesser sier at søkere aldri må følge opp en søknad. Det oppleves som unødvendig mas og støy. Folk som jobber med dette kvier seg til ansettelsesprosesser pga nysgjerrige og utålmodige søkere ringer i tide og utide hele døgnet. Og vi snakker ikke bare om 1 person, men gjerne 50-70 stk av en søkemasse på 200-300. Hvis du ser på utlysningstekstene så er det mange utlysere som er tilbakeholden med kontaktinformasjon, og ofte er kontaktnummeret i utlysningen til et "intetsigende" sentralbord. Eventuelt så ber utlysere om å ta kontakt på mail. Rett og slett for å skåne seg selv for mas og støy fra nysgjerrige søkere. 

Dette med oppfølgning er et problem. NAV blant annet er en av disse som oppfordrer alle søkere om å følge opp søknader tett på en søknadsfrist. Ikke gjør det. Ikke vær en av disse. Aldri. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Å følge opp en søknad vil aldri gi deg fortinn. Tvert imot så er sjansene store for at du blir husket som en "maser". Jeg har jobbet innenfor rekruttering, og det er faktisk utelukkende negativt å følge opp søknader kun for å tilfredsstille sitt eget ego. Bra du hørte på dem. Hadde du sendt den mailen eller tatt den unødvendige telefonen, så hadde du kanskje ikke fått den.

Absolutt ikke tull. Det er rart at "alle" som jobber innenfor rekruttering og ledelse under ansettelsesprosesser sier at søkere aldri må følge opp en søknad. Det oppleves som unødvendig mas og støy. Folk som jobber med dette kvier seg til ansettelsesprosesser pga nysgjerrige og utålmodige søkere ringer i tide og utide hele døgnet. Og vi snakker ikke bare om 1 person, men gjerne 50-70 stk av en søkemasse på 200-300. Hvis du ser på utlysningstekstene så er det mange utlysere som er tilbakeholden med kontaktinformasjon, og ofte er kontaktnummeret i utlysningen til et "intetsigende" sentralbord. Eventuelt så ber utlysere om å ta kontakt på mail. Rett og slett for å skåne seg selv for mas og støy fra nysgjerrige søkere. 

Dette med oppfølgning er et problem. NAV blant annet er en av disse som oppfordrer alle søkere om å følge opp søknader tett på en søknadsfrist. Ikke gjør det. Ikke vær en av disse. Aldri. 

Jeg var på jobbsøkerkurs gjennom Nav en gang. Og fy søren kursarrangør var SÅ opptatt av at vi skulle ringe arbeidsgiver. "Det er kun 2% av alle søkere som ringer, derfor vil du skille deg ut" blabla. Vi skulle forberede en pitch og ta kontakt med x antall. Synes det var så kleint. 

Anonymkode: e3292...d52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var på jobbsøkerkurs gjennom Nav en gang. Og fy søren kursarrangør var SÅ opptatt av at vi skulle ringe arbeidsgiver. "Det er kun 2% av alle søkere som ringer, derfor vil du skille deg ut" blabla. Vi skulle forberede en pitch og ta kontakt med x antall. Synes det var så kleint. 

Anonymkode: e3292...d52

Ja, jeg er klar over at NAV er voldsomt opptatt av dette. Helt sykt. NAV oppfordrer også folk til å stikke innom på uoppfordret "kaffebesøk" på arbeidsplassen, samt levere søknad og CV personlig (selv om det står eksplisitt i utlysningen at søknad må leveres elektronisk/gjennom mail). Dette skal visst, i følge NAV, gi et godt inntrykk. Og nei, det gjør det ikke! Det oppleves som mas, og det viser mangel på sosiale antenner eller mangel på å forstå arbeidslivet. Vi har som arbeidsplass vært i kontakt med lokalt NAV for å få dem til å slutte å oppfordre jobbsøkere å gjøre dette, men det vil ikke NAV lytte til. 

Dessuten, fra en skala fra 1 til 10 så er kleinheten en soleklar 10'er når du ringer eller stikker innom på "kaffebesøk" uten å ha noe vettug å komme med.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere. Jeg sendte en melding før jeg fikk respons her inne, valgte å ikke ringe. Trøster meg med at jeg søkte jobb i NAV da, om ikke annet :fnise:

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Takk for svar dere. Jeg sendte en melding før jeg fikk respons her inne, valgte å ikke ringe. Trøster meg med at jeg søkte jobb i NAV da, om ikke annet :fnise:

ts

Akkurat ja! Det endrer jo bildet! Hadde du sagt at det var NAV du søkte jobb hos, så skulle jeg ha anbefalt deg å terrorisere dem gjennom uoppfordret besøk, telefoner og mail hver eneste dag! Er jo slik dem tydeligvis liker at folk søker jobber så ;)  

Men ikke gjør det hos andre potensielle arbeidsgivere. Verken nå eller i framtiden! :) 

Anyway, lykke til! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig - siden det er NAV synes jeg du skal ringe annenhver dag og gjerne si eksplisitt at karriereveilederne til NAV hevder at dette vil gjøre at du skiller deg ut i bunken. 😄 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 3/4/2021 at 9:18 PM, AnonymBruker said:

Kunne ikke vært mer enig. 

Anonymkode: f0e8c...96c

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste scenarioet jeg kan tenke meg at dette gir mening, er om du har et annet jobbtilbud du må svare på. Da har du en grunn til å be om en oppdatering/tidsramme: om du ikke er en aktuell kandidat vet du det og kan ta den andre jobben, og om du får vite at prosessen vil ta (alt for) for lang tid i forhold til svarfrist til annen jobb kan du trekke søknaden. Om det viser seg at du er en aktuell kandidat og de vil ha deg inn på intervju (eller regner med å ha intervjulista klar i nær framtid), kan du kanskje bruke dette til å be om lengre tid til å svare på den andre jobben. (Dette skjer relativt ofte i ansettelsesprosesser i akademia, som kan ta mange måneder; da er det greit å få en avklaring på hvor prosessen befinner seg før man tar en annen jobb. Men da gjerne etter tre-fire måneder, ikke ti dager.)

Men med mindre dette er tilfelle, kan jeg ikke se at du kommuniserer noe annet enn at du er for utålmodig til å vente til de er klare med kandidatlista, og det er ikke et positivt trekk.

Anonymkode: 11462...eb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...