Gå til innhold

Nystartet bedrift. Trenger vi kontorer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi starter opp i en bransje hvor alt arbeid kan gjøres fra hjemmekontor. I forbindelse med korona viser undersøkelser at de fleste ønsker å jobbe hjemmefra. Vi vil spare stort på å slippe kontorer. Hvordan tror dere det vil bli mottatt når vi skal rekruttere at vi ikke har en fast plass? 

Anonymkode: b2da6...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror mange ønsker muligheten til å jobbe hjemmefra, folk flest vil jo egentlig bare ha en jobb akkurat nå. 

Firmaet vil nok fremstå som litt uprofesjonelt og usikkert uten fast kontor.

M32

Anonymkode: 6727a...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer jo helt an på, om dere fra før er en sammensveiset gjeng så kan det fungere å kjøre 100% hjemmekontor. Men det kan bli vanskelig å inkludere nyansatte fullt ut når man ikke har en fysisk arena og treffes på uansett, så da bør dere være flinke til å ta i bruk fysiske møter andre steder (kanskje på kafeer, utendørs når det blir varmere osv.). I starten er det nok uansett lurt å spare der man kan, og så kan man tenke ekspansjon etterhvert når korona legger seg litt, og så komme tilbake til behov for fysiske lokaler da. 

Anonymkode: 1aef9...e6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange vil finne dette forlokkende. Men tenk over hvordan opplæring skal foregå, hvordan dere skal få til et godt arbeidsmiljø sosialt osv. 

Anonymkode: fbb89...573

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken bransje er dette innen? Søker gjerne 🙈

Anonymkode: e97e6...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan tenker du å ivareta arbeidsgivers ansvar for fysisk og psykososialt arbeidsmiljø?

Anonymkode: 4a2c2...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er det en ide at lederen i en periode leier kontorplass på et kontorhotell type Regus? Da trenger ikke hele gruppen sitte der, men evt nye kan få kontor under opplæring. Og det oppleves mer proffesjonelt med intervjuer på et kontor. 

Etter en stund kan det kanskje avvikles, eller kontorplassen(e) kan rullere blandt de som ønsker det. 

Anbefaler også å møtes fysisk, gjerne fast, for eksempel et par ganger i mnd. Lunch sammen, eller en gåtur. Enten alle sammen, eller mindre grupper. Å ikke ha noe som helst samlingspunkt for firmaet er dårlig for arbeidsmiljøet. 

Anonymkode: 23cb1...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner mange som jobbet sånn før corona. Funker fint det. 

Anonymkode: ad562...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.3.2021 den 23.16):

Vi vil spare stort på å slippe kontorer. Hvordan tror dere det vil bli mottatt når vi skal rekruttere at vi ikke har en fast plass? 

Det som betyr noe er hvem du er. Ikke kontoret. Nå kan vi jobbe overalt. Men deg som sjef, betyr mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utviklingen går den veien. Også enkelte store, norske, bedrifter snuser nå på muligheten for såkalte leie-plasser, det vil si at man som hovedregel jobber hjemmefra, men kan leie kontorplasser på kort-/langtid ulike steder, for eksempel i situasjoner der man skal jobbe med nyansatte, eller bør sitte i team. 

Min arbeidsplass flyttet for noen år siden inn i lokaler der vi kun har plass til 50% av de ansatte. Man finner seg en plass når man kommer om dagen, og ingen har ting eller eiendeler på kontoret, kun en PC man tar med seg hjem hver dag, og plugger i dokkingen når man kommer. Når vi har kurs eller avdelingsmøter har vi tidligere leid kurslokaler. Men fremover tror jeg vi vil løse alt slikt digitalt. 

På den negative siden har man ikke samme tilknytning til arbeidsplassen og miljøet som når man har et fast kontor. Man går glipp av mye av det menneskelige samspillet. Og nyansatte får ikke den samme oppfølgingen. På den positive siden har du jo selvfølgelig økonomien i dette, og miljøaspektet. Samt at jeg, og de fleste jeg jobber med, er mer effektive hjemme uten forstyrrelser. 

Anonymkode: 7a645...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det krever faktisk en del fra de ansatte, som høy arbeidsmoral og selvstendighet. Ikke alle har det, men om det passer sånn så ser jeg ingen grunn til å leie et lokale der man uansett risikerer påbud om hjemmekontor nå om dagen.

Vent og se hvordan bedriften går.

Vil også tipse om inkubator-muligheter, om dere lander på at dere trenger kontor. Det finnes en del forskjellig, men mye er tilknyttet Sivas "paraply". Selv hadde vi veldig gunstig leie på kontor ved en slik inkubator de første to leveårene til bedriften.

https://siva.no/om-siva/siva-strukturen/?kategori=Inkubator#soket

Anonymkode: 60537...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
theTitanic skrev (Akkurat nå):

Hvordan tenker du å møte dine ansatte? Opplæring, samtaler, kurs, ++? 

Slik vi har gjort det siste året: 

de nyansatte kommer inn på kontoret den første uka. Her kan man jo leie lokaler på ukesbasis. Når det er behov for opplæring leier man også en kontorplass for noen dager. Alt av intervjuer har vært digitalt. 

Alt av samtaler og kurs foregår digitalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Utviklingen går den veien. Også enkelte store, norske, bedrifter snuser nå på muligheten for såkalte leie-plasser, det vil si at man som hovedregel jobber hjemmefra, men kan leie kontorplasser på kort-/langtid ulike steder, for eksempel i situasjoner der man skal jobbe med nyansatte, eller bør sitte i team. 

Min arbeidsplass flyttet for noen år siden inn i lokaler der vi kun har plass til 50% av de ansatte. Man finner seg en plass når man kommer om dagen, og ingen har ting eller eiendeler på kontoret, kun en PC man tar med seg hjem hver dag, og plugger i dokkingen når man kommer. Når vi har kurs eller avdelingsmøter har vi tidligere leid kurslokaler. Men fremover tror jeg vi vil løse alt slikt digitalt. 

På den negative siden har man ikke samme tilknytning til arbeidsplassen og miljøet som når man har et fast kontor. Man går glipp av mye av det menneskelige samspillet. Og nyansatte får ikke den samme oppfølgingen. På den positive siden har du jo selvfølgelig økonomien i dette, og miljøaspektet. Samt at jeg, og de fleste jeg jobber med, er mer effektive hjemme uten forstyrrelser. 

Veldig mange syntes det passer utmerket å ikke omgås kollegaer. Mange vil nok søke jobb på en slik arbeidsplass. Vi er alle forskjellige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.3.2021 den 23.16):

Vi starter opp i en bransje hvor alt arbeid kan gjøres fra hjemmekontor. I forbindelse med korona viser undersøkelser at de fleste ønsker å jobbe hjemmefra. Vi vil spare stort på å slippe kontorer. Hvordan tror dere det vil bli mottatt når vi skal rekruttere at vi ikke har en fast plass? 

Denne jobben høres perfekt ut for meg! Ettersom kontorer ikke eksisterer så vet man at man er "trygg" på hjemmekontor. 

AnonymBruker skrev (På 4.3.2021 den 13.55):

Hvordan tenker du å ivareta arbeidsgivers ansvar for fysisk og psykososialt arbeidsmiljø?

Anonymkode: 4a2c2...dfa

På hvilken måte mener du at arbeidsgiver fraviker i dette ansvaret? 

theTitanic skrev (På 4.3.2021 den 14.09):

Hvordan tenker du å møte dine ansatte? Opplæring, samtaler, kurs, ++? 

Lokaler kan leies for slikt. Enkeltrom på hotell eller sal på hotell, f.eks. Eventuelt et airbnb-lokale. For sosial omgang eventuelt kortere sosiale samtaler, så finnes det alltids en kafé! Det er faktisk et ikke-problem. 

Anonymkode: 782fd...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det positive med det er at kandidater fra hele landet kan søke på jobben. (hvis du tenker å ha det slik i fremtiden også)

Det er jo mange Youtubere som fremmer såkalte "remote jobs". Kanskje dette er slik det vil bli i fremtiden.

Anonymkode: 600ab...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...