Gå til innhold

Oslo-folk er mer verdt enn folk fra resten av landet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Statistikk fra SSB viser at Oslo både er de som bidrar mest til Norge, illustrert her av BNP-indeks per sysselsatte:

404491510_Skjermbilde2021-03-02kl_22_28_40.thumb.png.eb856add2e3fb883f73ade211b0a6a64.png

I tillegg er Oslo-folk de som er minst uføretrygdet (og dermed en direkte utgift):

2056193775_Skjermbilde2021-03-02kl_22_34_34.thumb.png.89a33b6796582657509196f5f9852a1a.png

Er det ikke naturlig å da konkludere med at Oslo-folk rett og slett er mer verdt enn folk fra resten av landet? 

Anonymkode: b1e53...30d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke :sleep: 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Peanut said:

Nei, selvfølgelig ikke :sleep: 

Hvorfor ikke, når man bidrar mest og tar minst? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er flere nordlendinger i Oslo enn det er i Nord-Norge har jeg hørt.

Det er ikke bare Oslofolk i Oslo. 

Anonymkode: 02981...c54

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Trodde det var en vaksine tråd jeg.... 

Anonymkode: 96454...45e

• Liker 2
Skrevet

Gjelder det også innbyggerne i de bydelene som får mer vaksine? Er vel det du er inspirert av? 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei. Alle mennesker er like mye verdt. 

Endret av Gjenferdet
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men folk som bor i Oslo er vel Oslo-folk selv om de er innflyttere? 

Anonymkode: 5e116...464

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uføretrygdede i Oslo ja. Hva med de hjemløse? Er det ikke mer av de i Oslo? 
Heldigvis er ikke den eneste verdien til mennesker hvor mye man kan bidra til kapitalismen.

Anonymkode: 59317...640

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trodde det var en vaksine tråd jeg.... 

Anonymkode: 96454...45e

Jeg også! :ler:
Når det gjelder covid19-vaksine, så er jeg faktisk enig i at folk i Oslo og andre hardt rammede områder er "mer verdt" når det gjelder å få stå først i køen.
Men ellers så nei.

Oslo består av masse ulike mennesker, både innfødte, tilflyttede, norske og utenlandske, og det varierer hvor mye de faktisk produserer og bidrar til fellesskapet i løpet av livet sitt. Alle er like mye verdt, men at alle i Oslo bidrar så mye mer enn alle andre i landet, er jo bare tull. Ofte er det personer som kommer med sånn tullelogikk som bidrar og produserer minst av alle. De bare liker å ri på bølgen av andres suksess og påberope seg å være en av dem.

Hvis du bor i Oslo, TS, kan du gjerne få coronavaksine før meg, men retten til å påberope deg større verdi enn meg kan du glemme. :)

Anonymkode: 04ae8...fc0

Skrevet

Hvor mye av faktiske råvarer som Norge kan selge til utlandet produseres i Oslo? Oslo sitter med hovedkontorene av den grunn at det er nært til større nettverk og til næringsdepartement politikere osv. BNP sier ingenting om den hvem som er mer verdt enn andre, vi er alle avhengige av hverandre. Uten distriktene hvor råvarene produseres sitter hovedkontorene i Oslo med ingenting. Uten hovedkontorene i Oslo får ikke bedriftene i distriktene solgt varene sine. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er konsekvent områder med flest ikke-vestlige innvandrere som blir prioritert. Og det er selvfølgelig ikke de som bidrar mest.

Anonymkode: 846f2...64e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Statistikk fra SSB viser at Oslo både er de som bidrar mest til Norge, illustrert her av BNP-indeks per sysselsatte:

404491510_Skjermbilde2021-03-02kl_22_28_40.thumb.png.eb856add2e3fb883f73ade211b0a6a64.png

I tillegg er Oslo-folk de som er minst uføretrygdet (og dermed en direkte utgift):

2056193775_Skjermbilde2021-03-02kl_22_34_34.thumb.png.89a33b6796582657509196f5f9852a1a.png

Er det ikke naturlig å da konkludere med at Oslo-folk rett og slett er mer verdt enn folk fra resten av landet? 

Spørsmålet er jo om en Oslo-borger som jobber med papirflytting på et kontor bidrar mer til samfunnet enn en uføretrygdet sørlending som jobbet som forsker før hen ble kronisk syk.
Hvorvidt man bidrar til fellesskapet avhenger av hvilken jobb man har/hadde. Det er mange i Norge som er sysselsatte gjennom unødvendige tullejobber, bare for å holde maskineriet i gang og holde liv i omsetningen (forbrukersamfunnet).

Anonymkode: 04ae8...fc0

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er flere nordlendinger i Oslo enn det er i Nord-Norge har jeg hørt.

Det er en myte at det bor flere nordlendinger i Oslo enn i Nord Norge. Det er 484 546 innbyggere i Nordland, Troms og Finnmark. I Oslo er det 693 494  innbyggere. Om du tar høyde for innflyttere både i Oslo og i Nord Norge, hvordan klarer du å få det til at de fleste nordlendinger bor i Oslo?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De er som gruppe mer verdt for Norge AS ja.

Anonymkode: 1ef1e...58e

AnonymBruker
Skrevet

Koster vel mer å bo i Oslo også, så bra de tjener mer!

Anonymkode: de1c9...988

AnonymBruker
Skrevet

Hvis norske skog sitt hovedkontor ligger i Oslo. Ledelsen har kontor de leverer regnskapet der.  Men hugger ikke et eneste tre eller produserer noe annet enn xl ark og kontrakter. 

Aker Solution har hovedkontor i Bærum. Men bygger de boreutstyr der, er det mange sveisere og produksjonsansatte på Fornebu..

Når andres verdiskapning kanaliseres gjennom hovedkontorer i hovedstaden og omegn og tallene deles utover lokalt. Hvor misvisende blir det?

Anonymkode: 30a6c...d26

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Rike Oslo-folk er mer verdt ja.

Anonymkode: 5ec2e...63e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvis bare regner Oslofolk som de som er født i Oslo, er det jo en betraktelig mindre gruppe. Folk flytter til Oslo fra overalt i landet.

Men det hadde vært interessert å se bidrag for Oslofødte vs. andre.

Anonymkode: 877d9...ee8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Uføretrygdede i Oslo ja. Hva med de hjemløse? Er det ikke mer av de i Oslo? 
Heldigvis er ikke den eneste verdien til mennesker hvor mye man kan bidra til kapitalismen.

Anonymkode: 59317...640

Utseende er verdien. Hvertfall hvis man spør kvinner og ser hvem de ligger med. 

Anonymkode: cba96...bcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...