Gå til innhold

Mugg på soverom, hjelp!

Anbefalte innlegg

Gjest Shawtyella
Skrevet

Jeg og samboer leier en kjellerleilighet (over bakken), og har dårlig vindu på soverom. Gummi som skal tette igjen for luft er borte fra vinduet, så har vært iskaldt nå i vinter. Har nevnt det for huseier men har ikke gått i detaljer. Har merket det er vått nederst til høyre på soverommet, ved siden av seng. Under et tøyhus som hunden sover i. Ellers er det tørt på gulvet. Men det føles fuktig og kaldt på hele rommet. Sliter også med enormt av husedderkopper om sommeren, og mistenker at de kommer seg inn via vindussprekken, for jeg tar gjerne 2-3 stk hver kveld på sommerhalvåret. Legger ved bilder av hvordan det ser ut langs lista. Skal flytte senga fra vindusiden til en annen vegg, men er redd det kommer vann/fukt inn fra lista/veggen. Synes det er skremmende med mugg eller lignende. Noen med erfaring om dette, hva bør jeg gjøre? Hva kan hjelpe? Skal snakke med huseier om dette såklart, og be dem fikse vinduet, ellers er vi nødt til å flytte, for der her går såklart ikke å bo i.

Legger ved noen bilder av "mugg/skitt" langs lista.

D3B3259D-A6CC-487F-B66E-480A1D144D73.jpeg

C08CC051-35C7-4D54-932B-A6F0E2608FE2.jpeg

AF0E2150-E2AF-44C3-ADF1-6F5257BCE7A1.jpeg

66978C13-A022-47F7-A87E-8A0D6B7D9BE8.jpeg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser ut som det er dårlig utført arbeid med å lede vekk vann utenfra. Gi beskjed til eier. Dette må fikses snarest mulig, og dere kan ikke bo i dette.

Anonymkode: 6a534...91c

• Liker 3
Skrevet

Det ser absolutt ikke bra ut og det er mye mulig det er mugg. Vil anbefale å at dere sørger for at alt av møbler ikke er inntil veggene da det kan gjøre problemet verre og muggen sprer seg. Ville uansett tatt kontakt med huseier for å finne ut av dette 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvis listene ikke er i forbindelse med vinduet (som det mest sannsynlig ikke er iom at det er inne i et hjørne) vil det ikke hjelpe å bytte/fikse  vindu. At det kommer inn kald luft gjør ikke at det blir mugg, det er det fukt som gjør. Hvis det bare er bak/under huset til hunden kan fukten/kondensen komme i kontaktflaten mellom kulden fra veggen og varmen fra hunden. Pass i så fall på å lufte hundesengen ofte og flytt den vekk fra veggen. 

Jeg ville nok vurdert å flytte, men inntil videre kan du kjøpe tetningslister for vindu på chlas ohlson som du limer på selv, for å få det litt varmere, og så ville jeg kjøpt en elektrisk avfukter mot fukten (fås i camping- og båtbutikker)

Endret av Knirke
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helseskadelig, og huseier har nok ikke råd til å ordne opp i et så stort problem. 

Det beste er å si opp og å flytte. 

Pass på å flytte alle møbler vekk fra veggene, og da spesielt ytterveggene, ellers kan det bli mugg på møblene. 

Anonymkode: 5e106...b24

• Liker 1
Gjest Shawtyella
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ser ut som det er dårlig utført arbeid med å lede vekk vann utenfra. Gi beskjed til eier. Dette må fikses snarest mulig, og dere kan ikke bo i dette.

Anonymkode: 6a534...91c

Nei jeg syntes det var skremmende at det skal bli så ille på bare noen uker, skal ta en samtale med huseier idag, etter at faren min får sett litt på det. Han har eid og drevet med hus i mange år, så skal høre hva han mener. Takk for svar!

Gjest Shawtyella
Skrevet
Knirke skrev (4 timer siden):

Hvis listene ikke er i forbindelse med vinduet (som det mest sannsynlig ikke er iom at det er inne i et hjørne) vil det ikke hjelpe å bytte/fikse  vindu. At det kommer inn kald luft gjør ikke at det blir mugg, det er det fukt som gjør. Hvis det bare er bak/under huset til hunden kan fukten/kondensen komme i kontaktflaten mellom kulden fra veggen og varmen fra hunden. Pass i så fall på å lufte hundesengen ofte og flytt den vekk fra veggen. 

Jeg ville nok vurdert å flytte, men inntil videre kan du kjøpe tetningslister for vindu på chlas ohlson som du limer på selv, for å få det litt varmere, og så ville jeg kjøpt en elektrisk avfukter mot fukten (fås i camping- og båtbutikker)

Det er omtrent like mye mugg på listene bak senga, og det står en gavel med høye ben bak senga, så det er nok ikke på grunn av varme fra hunden at det har blitt mugg. Både hunden og katten sover mest i stua, og hunden har ikke sovet her inne på noen måneder. Så jeg blir bekymret over at det samler seg på så kort tid. Det er helt fuktig og vått under hundehuset der. Virker som det er vått ellers også, men at det tørker saktere under tøyhuset til hunden. Merkelig, og skremmende. Jeg skal snakke med huseier idag, men det er store sjanser for at vi flytter. Synes det er altfor mye småfeil med leiligheten til en så dyr penge. Koster oss vel 12-12.500kr i mnd, og er masser av småfeil, masse gigantiske edderkopper og masse fukt i leiligheten til tider. Tusen takk for råd, faren min skal se på det idag, og så skal vi få snakket med huseier.

Gjest Shawtyella
Skrevet

Nå skal det også sies at det ble lekkasje i en hageslange"tapp" rett utenfor inngangen til leiligheten, og spruten sto helt bort til soverommsveggen mange meter borte, det er murhus. Det var ganske vått overalt da. Mulig det kan ha kommet noe inn gjennom veggen hvis det er dårlig tettet? Usikker, skal se nærmere på det idag. Få huseier til å se på det, og deretter vaske vekk for å se om det da kommer tilbake. Tenker jeg tar meg en tur å kikker litt i hele leiligheten, så jeg får sett om det er noe mer mugg noe sted.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det? 

Anonymkode: 47a38...a17

AnonymBruker
Skrevet

Husk at du ikke burde ha kontinentalseng inntil yttervegg. Det vil skape fukt og mugg. 

Anonymkode: a1f22...4ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det yttervegger? I såfall din skyld som har hatt hundeseng inntill 

Anonymkode: 4b27a...b8f

AnonymBruker
Skrevet

Få dette ordnet i morgen den dag, hvis ikke må huseier betale hotellopphold på dere.

Mugg kan gi dere varige luftveisinfeksjoner.

Anonymkode: f3988...366

Gjest Shawtyella
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Husk at du ikke burde ha kontinentalseng inntil yttervegg. Det vil skape fukt og mugg. 

Anonymkode: a1f22...4ad

Vi har en høy benet gavel imellom, men vi skal uansett flytte senga nå pga dette!

Gjest Shawtyella
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er det yttervegger? I såfall din skyld som har hatt hundeseng inntill 

Ja det er ytterveggen på er murhus. Det kan ikke være hundesengen sin feil, for den står ikke helt inntil veggen, i tillegg til at ingen av dyrene her har brukt den på måneder, da de sover i stua. Det var en lekkasje i hagekrana utenfor inngangen, så det sto sprut helt bort til soveromsveggen, klissvått overalt utenfor, så vi mistenker at det er blitt fuktig utenfor veggen, og at dette muligens har ført til fukt ved listene. Det er litt gamle lister med litt tomrom under. Vi har ikke hatt problemer med mugg her tidligere i vinter, kun de siste 2-3 ukene at det har dannet seg mugg. Skal vaske ned med klorin på lister og vaske og støvsuge alt her, så får vi håpe det ikke kommer tilbake. Vi tenker også å flytte senga, slik at den er litt unna vinduet, selvom vi har gavel bak med høye ben så tror jeg det er lurt.

Gjest Shawtyella
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Få dette ordnet i morgen den dag, hvis ikke må huseier betale hotellopphold på dere.

Mugg kan gi dere varige luftveisinfeksjoner.

Anonymkode: f3988...366

Vi har fått min far til å se på det, og han mener det mulig bare er et engangstilfelle av noen grunn, pga mye fukt utenfor veggen. Det sto full sprut langs veggen pga en lekkasje i vannkrana utenfor, så mulig det har blitt ekstra fuktig. Tøysenga til dyra må ihverfall kastes😂🤭Skal vaske over grundig, og så får vi se om det kommer tilbake eller ei. Hvis det gjør det, så må vi få huseier til å fikse det, evt flytte.

Skrevet

Uansett må det være lufteventiler i alle rom i kjellere, hvis ikke blir det for fuktig. Det bør også være fuktstyrt avtrekk på bad med lufteglippe under døra for å trekke ut fuktig luft og inn luft fra ventilene

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Shawtyella said:

Ja det er ytterveggen på er murhus. Det kan ikke være hundesengen sin feil, for den står ikke helt inntil veggen, i tillegg til at ingen av dyrene her har brukt den på måneder, da de sover i stua. Det var en lekkasje i hagekrana utenfor inngangen, så det sto sprut helt bort til soveromsveggen, klissvått overalt utenfor, så vi mistenker at det er blitt fuktig utenfor veggen, og at dette muligens har ført til fukt ved listene. Det er litt gamle lister med litt tomrom under. Vi har ikke hatt problemer med mugg her tidligere i vinter, kun de siste 2-3 ukene at det har dannet seg mugg. Skal vaske ned med klorin på lister og vaske og støvsuge alt her, så får vi håpe det ikke kommer tilbake. Vi tenker også å flytte senga, slik at den er litt unna vinduet, selvom vi har gavel bak med høye ben så tror jeg det er lurt.

Om hunden ligger der eller ikke er irrelevant. Hør med noen med byggteknisk kunnskap, for det skjønner jeg at du ikke har ( og ikke jeg heller)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...