Gå til innhold

Årsaken til mangel på vaskiner ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
  •  Vaksineringen har utløyst en krangel mellom by og skjevfordeling av vaksiner.    Det er vel liten tvil om at eit liv er like mye vært i Molde som i Oslo.    Nå har myndighetene  prioriert vaksinering  i bydeler i Oslo   med størst andel innvardrere, og kanskje  er det en grunn til det som myndighetene ikkje ønsker å vedgå.    Her i bygda fekk nyleg folk fra bygda beskjed om å flytte ut av kommunalboliger ettersom de skulle huse nye landsmenn, og her handler det om inntekter til kommunen.     Folk flest er ikkje bare begynt  å bli utslitt pandemien, men også ein uakseptabel innvandringspolitikk. 
  •  
  • Norge var forspeilet å få   3,3 millioner doser av Oxford/AstraZeneca (1,5 millioner doser i februar og mars), men denne lovnaden har gått rett i dass. 
  • https://e24.no/norsk-oekonomi/i/oAMXMK/norge-har-sikret-seg-vaksiner-til-39-millioner-nordmenn
  • Norge var  forspeilet å få nok vaksine til vaksinere hele norges befolkning innen utgangen av mars  2021.     Israel har snart vaksinert hele befolkningen, og  England har forlengst vaksinert 20 mill.    Det har vert reist spørsmål om  hvorfor Norge ikkje kunna kjøpe vaksinedoser direkte  fra produsent.    Igjenn kanskje  eit bevis på at byråkratene  i Brussel som overstyrer den norske regjering ?
  •  
Endret av Skybe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel. Vi kunne også vært som andre europeiske land som Albania og Bosnia, som knapt har vaksinert en eneste innbygger. 

Det er ikke gitt at Norge hadde vært som Israel, for å si det sånn. 

• Liker 5
Skrevet

Vaskiner, er det den mer feminine utgaven av ordet "vask"?

• Liker 1
Gjest Optimo
Skrevet

Forklaringen til Høie har vært at vi fikk signaler på at vi var et for lite land til å bli prioritert ved avtale direkte med produsent. Og hvilken produsent skulle vi satset på? Ingen hadde et ferdig produkt, ingen visste sikkert hvilke vaksiner som kom til å bli godkjent / ha god effekt.

Jeg syns egentlig ikke det er så mye å "ta" regjeringen på her. 

Skrevet
Guile skrev (3 minutter siden):

Forklaringen til Høie har vært at vi fikk signaler på at vi var et for lite land til å bli prioritert ved avtale direkte med produsent. Og hvilken produsent skulle vi satset på? Ingen hadde et ferdig produkt, ingen visste sikkert hvilke vaksiner som kom til å bli godkjent / ha god effekt.

Jeg syns egentlig ikke det er så mye å "ta" regjeringen på her. 

Norge har måttet kjøpe vaksiner igjennom svenskene ettersom Norge ikkje har EU medlemskap.      Skulle ikkje forundre meg om oljefondet forlengst  har plassert ein betydeleg andel aksjer hos vaksineprodusenter ettersom det må vera god butikk.  

Forklaringen til Høie tar eg ikkje heilt på allvor sidan.

Skrevet
Example skrev (29 minutter siden):

Vel. Vi kunne også vært som andre europeiske land som Albania og Bosnia, som knapt har vaksinert en eneste innbygger. 

Israel hadde allerede klar sin vaksine høsten 2020, og de bruker ikkje eit år på å bestemme seg om å sette igang produksjon av vaksinen.       Norge bør igjennoppta vaksineproduksjonen, og det  vil heilt sikkert kome ein debatt i etterkant av pandemien  om sjølvforsyning i Norge.       

Gjest Thoringen
Skrevet (endret)
1 hour ago, Skybe said:

Israel hadde allerede klar sin vaksine høsten 2020, og de bruker ikkje eit år på å bestemme seg om å sette igang produksjon av vaksinen.       Norge bør igjennoppta vaksineproduksjonen, og det  vil heilt sikkert kome ein debatt i etterkant av pandemien  om sjølvforsyning i Norge.       

Det er bare det at vaksineproduksjonen i Norge var aldri helt privatdrevet virksomhet men overlevde med sugerør i statskassen slik jeg har forstått det. Jeg er litt skeptisk om dette er helt liv laga ide.

Israel var villige å betale 2-3 ganger normalprisen for Pfizer medisinen (som ikke produseres i Israel men importeres dit) samt gamble på at Pfizer ville komme i mål - Norge, som mangler politisk innflytelse og kanskje politisk vilje til å "brenne penger"og gamble på en vaksine valgte en annen vei.

Samtidig så er det også en strategisk vurdering her (og ubehagelig sannhet som mange overser når det gjelder manglende vaksinering i fattige land) - vaksinen gir beskyttelse i maks 1 år. Hvis stor nok del av verdensbefolkningen forblir uvaksinert så har vi knapt kjøpt oss la oss si halvt år før vi igjen må vaksinere alle. For så å repetere prosessen om igjen... Og igjen...

Du skriver at i bygda di så har folk fått beskjed om å flytte ut av kommunale boliger for å slippe til innvandrere. Høres ut som mulig fake news for meg fordi innvandring i Norge har jo stupt. Hvilken bygd er det snakk om?

Endret av Thoringen
Skrevet
55 minutter siden, PzMan said:

Israel var villige å betale 2-3 ganger normalprisen for Pfizer medisinen (som ikke produseres i Israel men importeres dit) samt gamble på at Pfizer ville komme i mål - Norge, som mangler politisk innflytelse og kanskje politisk vilje til å "brenne penger"og gamble på en vaksine valgte en annen vei.

Avtalen til Israel ble ikke gjort før resultatene til Pfizers vaksine var mer eller mindre i boks, flere måneder etter EUs avtale. Det avgjørende for at de fikk snike i køen var nok høyere pris og at de lovet bort persondata og nøye oppfølging av resultater. Kanskje kan det også ha vært korrupsjon med i bildet, det ville ikke være første gang Netanyahu var involvert i det.

Gjest Thoringen
Skrevet
11 minutter siden, Fakta? said:

Avtalen til Israel ble ikke gjort før resultatene til Pfizers vaksine var mer eller mindre i boks, flere måneder etter EUs avtale. Det avgjørende for at de fikk snike i køen var nok høyere pris og at de lovet bort persondata og nøye oppfølging av resultater. Kanskje kan det også ha vært korrupsjon med i bildet, det ville ikke være første gang Netanyahu var involvert i det.

Avtalen om leveransen til israel ble riktignok gjort 5 måneder etter at EU skrev under sin avtale men 1 måned FØR godkjenningen av Pfizer sin vaksine i USA. Så de gamblet på to ting - at vaksinen funket slik som lovet og at Pfizer kunne levere det de lovet i tide (produksjonsfarten på vaksiner er komedie og jeg mistenker at det vil bli laget i fremtiden mange dokumentarfilmer som vil være lite flatterende både for politikere og produsentene) .

Skrevet
7 hours ago, PzMan said:

Avtalen om leveransen til israel ble riktignok gjort 5 måneder etter at EU skrev under sin avtale men 1 måned FØR godkjenningen av Pfizer sin vaksine i USA. Så de gamblet på to ting - at vaksinen funket slik som lovet og at Pfizer kunne levere det de lovet i tide (produksjonsfarten på vaksiner er komedie og jeg mistenker at det vil bli laget i fremtiden mange dokumentarfilmer som vil være lite flatterende både for politikere og produsentene) .

Netanyahu ringte Pfizer først ETTER at det ble kjent at vaksinen deres hadde høy effektivitet. Israel er et lite land i forhold til EU, så at de ville klare å levere de relativt små mengdene de trengte var det neppe noen stor tvil om.

https://www.timesofisrael.com/israel-will-reportedly-pay-more-than-us-eu-for-pfizer-coronavirus-vaccine/

Gjest Thoringen
Skrevet (endret)
3 hours ago, Fakta? said:

Netanyahu ringte Pfizer først ETTER at det ble kjent at vaksinen deres hadde høy effektivitet. Israel er et lite land i forhold til EU, så at de ville klare å levere de relativt små mengdene de trengte var det neppe noen stor tvil om.

https://www.timesofisrael.com/israel-will-reportedly-pay-more-than-us-eu-for-pfizer-coronavirus-vaccine/

Det her kan bli litt rotete innlegg, spesielt hvis man har ikke vært i kontraktforhandlinger og leveranseravtaler før, så jeg får på forhånd bare beklage.

jeg vil påpeke at mange selskaper opererte og operer med best case estimater i sine annonseringer til markedet spesielt i slutten av FY. Noe Netanyahu og rådgivere vet utmerket godt. Så når du sier at det ble kjent at deres vaksine har høy effektivet så var det egentlig slikt t Pfizer sendte ut en press release. I disse dager er det masse selskaper som legger ut mega positive press release for å booste sine aksjepriser - ikke helt tilfeldig som vi skal se.... Fire dager dager før Netanyahu annonserer at avtalen er i boks (sannsynligvis kun en intensjonsavtale) ringer Pfizer CEO så selger denne CEOen aksjer i Pfizer for 5.6 millioner USD  (kilde: U.S. Securities and Exchange Commission via Bloomberg).

Jeg kan fortelle deg at ingen norsk leder vil gjøre deal med deg om en fremtidig leveranse, som attpåtil er større og meget annerledes enn den du noen gang har levert før, hvis du som konsernsjef samtidig i forveien selger store mengder aksjer i selskapet du jobber for (altså insider salg og ikke emisjon) i den konteksten som det er snakk om her. .

Faktumet er at i USA så ble Pfizer vaksinen godkjent 11.12, noe senere i EU. Det er først da i vesten at man sitter på håndgripelig bevis på at vaksinen leverer det den lover. Det er slik farmasiverden er.

Videre så skulle EU få 30 millioner doser fra Pfizer (fra desember til nå). Disse dager kan vi lese at de har levert 10 millioner for lite. Israel sin avtale er på 8 millioner doser og jeg må innrømme at jeg ikke vet eller har brukt tid på å finne ut hvor mange de har fått levert men det er helt klart at tallene Israelleveransen er på er ikke små i forhold til produksjonskapasitet hos produsenten for den aktuelle perioden. At totalen for leveransen for EU kontrakt er større enn Israel er irrelevant så lenge dato for leveranse var satt til januar for Israel og produksjonkapasiteten er såpass liten (i forhold til kontraktene).

Endret av Thoringen
Skrevet

Norge var lovd å få 3,3 mill vaksiner februar / mars.    Vaksinen  skulle vi igjennom Sverige ettersom Norge ikkje er medlem av EU.     Pandemien har ikkje bare utløyst en bekymring for folkehelsen, men også iferd med å skape splittelser mellom by og land.     Spørsmålet mange stiller seg er om noen har sovet timen når det gjeld å sikre nordmenn nok vaksine.  ?

Skrevet
Example skrev (14 timer siden):

Albania og Bosnia skal få vaksiner gjennom Covax-programmet, men det kommer vel ikke skikkelig i gang før til høsten. Vi kunne imidlertid vært som Serbia som har vaksinert 22.07 per 100 innbygger (godt over dobbelt så mye som Norge og EU).

• Liker 1
Gjest Thoringen
Skrevet
17 minutter siden, Pterinochilus said:

Albania og Bosnia skal få vaksiner gjennom Covax-programmet, men det kommer vel ikke skikkelig i gang før til høsten. Vi kunne imidlertid vært som Serbia som har vaksinert 22.07 per 100 innbygger (godt over dobbelt så mye som Norge og EU).

Det innebærer kjøp av kinesiske Sinopharm og Sputnik V vaksinen. Det er hvertfall ukjent territorium og litt vanskelig å svelge politisk for en nasjon hvor politikere tar ikke sjanser hvis de kan unngå det. 

Skrevet
PzMan skrev (5 minutter siden):

Det innebærer kjøp av kinesiske Sinopharm og Sputnik V vaksinen. Det er hvertfall ukjent territorium og litt vanskelig å svelge politisk for en nasjon hvor politikere tar ikke sjanser hvis de kan unngå det. 

Ja, Serbia bruker Sputnik V og Sinopharm i tillegg til Pfizer og AstraZeneca. Det synes jeg også at vi burde ha vurdert å gjøre for lenge siden.

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, PzMan said:

Faktumet er at i USA så ble Pfizer vaksinen godkjent 11.12, noe senere i EU. Det er først da i vesten at man sitter på håndgripelig bevis på at vaksinen leverer det den lover. Det er slik farmasiverden er.

Jeg slettet all roingen din siden du åpenbart ikke fulgte særlig mye med på vaksineutviklingen. Pressemeldingen kom en knapp uke før de mer nøyaktige resultatene ble offentliggjort. Testingen var praktisk talt ferdig, og vi visste at Moderna hadde oppnådd det samme med samme teknologi. Det var også kjent at det ikke var noe som helst som tydet på at ikke Pfizer hadde gjort fase 3 etter boka, i motsetning til Astra Zeneca. Godkjenningen var nærmest en formalitet. Nesten all usikkerhet var fjernet, sammenliknet med da EU la inn sin bestilling. Pfizer har produsert alt de kan, så det Israel har fått har gått på bekostning av leveringene til EU. Siden Israels bestilling var mye mindre var det liten tvil om at de kunne få det de ble lovet. Israel tok svært liten risiko.

• Liker 1
Skrevet
Pterinochilus skrev (3 timer siden):

Det har de, men det ble feiret godt da de fikk den avtalen med kineserne i havn. Det er ikke Phizer de får i armen der. Jeg vet ikke om det å selge seg ut til Kina er det jeg hadde ønsket mest for Norge nå. 

Skrevet
Example skrev (3 minutter siden):

Det har de, men det ble feiret godt da de fikk den avtalen med kineserne i havn. Det er ikke Phizer de får i armen der. Jeg vet ikke om det å selge seg ut til Kina er det jeg hadde ønsket mest for Norge nå. 

Serbia satte de første dosene med Phizer allerede i desember og kommer til å motta ytterligere 1,2 millioner Phizer-doser i andre kvartal. De bruker som sagt over vaksiner fra Phizer, Sputnik V, AstraZeneca og Sinopharm.

Gjest Thoringen
Skrevet (endret)
21 hours ago, Fakta? said:

Jeg slettet all roingen din siden du åpenbart ikke fulgte særlig mye med på vaksineutviklingen.

(..)

Siden Israels bestilling var mye mindre var det liten tvil om at de kunne få det de ble lovet. Israel tok svært liten risiko.

Jeg slettet alle dine påstander som er synsinger om situasjonen og ikke er backet av kilder (begge kan spille spillet om å være nedlatende for å unngå å motbevise motpartens argumenter).

Så har jeg lagt igjen siste setning som blir helt paradoksal her - Pfizer sin SVP John Burkhardt sa den 09.11.2020 at Pfizer vil klare å produsere 5-11 millioner av doser minst men kanskje opp til 50 millioner frem til årets slutt (best case scenario) forutsatt godkjenningen går gjennom (kilde her). Når så Israel to dager etterpå ber om 8 millioner doser som skal leveres fra og med januar 2021 samtidig som de vet at Pfizer skal levere til hele verden (USA og EU hvertfall) - da blir det litt sært av deg å hevde at leveransen var 100% garantert for Israel. Da bør du drive med lotto hvis du er såpass flink til å spå.

Fra siste artikkel (du selv lenket til i dine tidligere innlegg):

In addition, Pfizer has reportedly made no commitment to meet the schedule. If there are any production limitations, or delays in the shipment, Israel will not be compensated for an advance down payment, the report said.

Så for å repetere meg selv - du får en slik avtale i hånden hvor motparten nekter å forplikte seg til leveranse og attpåtil samme dag selger CEO som du forhandler med sine akjer i bedriften. Jada, helt safe handel dette her.

bridges-for-sale.jpg

Det er lett å sitte med fasiten nå og snakke om hvordan regjeringen burde ha gjort jobben sin.

Hindsight is 20/20 som amerikanere sier.

Endret av Thoringen
Skrevet
Pterinochilus skrev (2 timer siden):

Serbia satte de første dosene med Phizer allerede i desember og kommer til å motta ytterligere 1,2 millioner Phizer-doser i andre kvartal. De bruker som sagt over vaksiner fra Phizer, Sputnik V, AstraZeneca og Sinopharm.

Det gjør de, men grunnen til at de ligger langt fremme nå er fordi de har fått store mengder med Sinopharm fra Kina. De har allerede fått 1,5 millioner doser, og får enda en av halv million i mars. 

Norge fikk også Phizer i desember, men mengden var liten, som i Serbia. 

• Opprett ny...