AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #1 Skrevet 2. mars 2021 Er selv 35 og leser jo en del rundt dette med økt risiko rundt graviditet fra min alder. Også dette med nedsatt fruktbarhet. Ville høre om det er noen av dere som selv har opplevd noe av disse risikofaktorene man leser om i forbindelse med graviditet etter 35 år? Ønsker selv å få et barn til og begynner allerde og føle det blir haster mtp alderen min. Ideelt sett ville jeg ventet med nr 2 for at minste skulle bli mer selvstendig, men tør liksom ikke vente heller føler jeg😅 Anonymkode: dd595...267
Maleficenta Skrevet 2. mars 2021 #2 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er selv 35 og leser jo en del rundt dette med økt risiko rundt graviditet fra min alder. Også dette med nedsatt fruktbarhet. Ville høre om det er noen av dere som selv har opplevd noe av disse risikofaktorene man leser om i forbindelse med graviditet etter 35 år? Ønsker selv å få et barn til og begynner allerde og føle det blir haster mtp alderen min. Ideelt sett ville jeg ventet med nr 2 for at minste skulle bli mer selvstendig, men tør liksom ikke vente heller føler jeg😅 Anonymkode: dd595...267 ikke jeg. eller kanskje jo. hadde to sa før det klaffa og de sier jo at i den alderen er risiko for sa større,men dette var før jeg fylte 35 da, men var 33 og 34 da det skjedde.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #3 Skrevet 2. mars 2021 Man må også være klar over at den økte risikoen fortsatt ikke er stor, selv om den er større enn for yngre. Det er jo så mye fokus på at f.eks. risikoen for downs syndrom mangedobles for eldre mødre - og det gjør den, fra sånn 0,2 % for en 20-åring til 0,5% for en 38-åring, og 1,5% for en 42-åring, f.eks. Det er en mangedobling av risikoen, men risikoen er fortsatt ikke så stor. Man må ikke få helt panikk, heller. https://www.downsyndromeprenataltesting.com/maternal-age-the-chance-for-down-syndrome-and-prenatal-testing/ Anonymkode: af133...f80 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #4 Skrevet 3. mars 2021 Jeg tenkte mye på om jeg ville kunne bli gravid på grunn av alder når vi startet prøvingen på nummer 2 da jeg var 35, men jeg ble gravid på første forsøk. Det gikk raskere å bli gravid da enn da jeg ble gravid med nummer 1 som 32 åring. Stemmer forøvrig i siste taler som nevner at risikoen for syndromer øker, men er allikevel veldig lav. Så for de fleste er det ikke problemer med å bli gravid når man er 35 dersom man ellers er frisk og ikke har problemer med fertiliteten fra før. Og de fleste føder friske barn i den alderen også. Men jeg hadde ikke valgt å vente enda lenger med barn når man har blitt 35, da fruktbarheten tross alt går nedover. Anonymkode: 6857c...179
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #5 Skrevet 3. mars 2021 Jeg fikk mitt første barn når jeg var 37. Ble gravid med en gang (hadde trodd det tok lang tid), hadde et ok svangerskap (synes det var litt tungt, men hadde ikke en sykedag), og den lille er frisk og rask. Fødte med hastekeisersnitt, men det var ikke pga alder. Kom meg også raskt etter fødselen. Så alder ingen hindring er min opplevelse;) Anonymkode: d9e09...592 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #6 Skrevet 3. mars 2021 Jeg ville ikke basert meg på hva folk svarer her på kg. Det finnes statistikk og fine grafer på dette med fruktbarhet blant annet. Anonymkode: 87f0e...145 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #7 Skrevet 3. mars 2021 Vært gravid to ganger etter 35, graviditet nr 2 og 3, Jeg var 35/36 og 38/39. Ble gravid på første forsøk begge ganger, men hadde en MA ved den siste. Gikk 4 mnd før jeg ble gravid igjen, føltes uutholdelig lenge, men egentlig ikke mer enn man må forvente uansett. Om det skyldes alder eller ikke er ikke godt å si. Hadde uansett greie graviditeter, litt bekkenplager og en del trøtt og sliten(men det kan man jo oppleve uansett alder). Fødslene var raske og greie og jeg var i fin form etter begge fødslene. Anonymkode: 45703...38f
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #8 Skrevet 3. mars 2021 Nei. Var 36 ved siste barnet. Anonymkode: e9f13...5f9
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #9 Skrevet 3. mars 2021 Jeg har ikke opplevd noen spesielle komplikasjoner, men fikk siste barn rett før jeg fylte 36. Jeg ble lett gravid, og var litt overrasket over det fordi vi strevde lenge da vi prøvde på første barn noen år tidligere. På bakgrunn av det torde vi ikke vente med prøvingen. Det er ganske mange i omgangskretsen vår som har fått barn mellom 35 og 42 år, og utover at en fikk svangerskapsdiabetes, har ingen av dem hatt noen komplikasjoner. Moren og mormoren min fikk sin siste da de var rundt 40, og jeg kunne tenkt meg å prøve på en til (men mannen er skeptisk). Anonymkode: 486b8...e9f
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #10 Skrevet 3. mars 2021 Var 37 år da jeg fikk min siste, og det klaffet på første forsøk da også. Svangerskapet gikk helt fint og baby var frisk som en fisk, men vi tok en NIPT-test pga alder. Fikk komplikasjoner med forblødning etter fødsel, det var ikke fordi jeg var 37 år, men fjerdegangs. Anonymkode: d6ad5...902
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #11 Skrevet 3. mars 2021 Takk for svar alle🙏 Det er nok lett å bli litt for "skremt" av å kun leser overskrifter og utsagn uten og sette seg skikkelig inn i dette. Så godt å høre deres erfaringer. Skal nok ikke vente lenge uansett da tenker jeg siden jeg ikke akkurat blit yngre, får heller bare være litt helstisk en periode med to små hvis vi skulle være så heldige at det klaffer raskt med nummer 2☺️ Anonymkode: dd595...267
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #12 Skrevet 3. mars 2021 Dette lurer jeg også på, er 34 og skal snart i gang med å prøve på nr 1 (endelig fullvaksinert). Har sjekket fertilitet hos gyn og tatt UL omkring eggløsning, hun ser alt ser kjempefint ut. Tenker jo likevel litt på dette med fertilitet og komplikasjoner.. samtidig er det TIDENES babyboom rundt meg nå (virkelig ikke opplevd maken før🙊😅) og de er jo rundt min alder så jeg tar det jo litt med ro og😊 Anonymkode: 0bdfa...cf1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå