Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvordan er det å jobbe natt over lengre perioder? Mindre stress på natt?mindre prating med kolleger?

hvor lenge sover dere når dere er ferdig med vakta og når er dere på igjen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber aldri i lengre perioder, da jeg jobber skift med kontinuerlig endring i dag/kveld/natt.

Men når jeg jobber natt. Kommer hjem ~07.00, spiser litt frokost, går i dusjen, lg prøver å være i seng til senest 08.00. Jeg prøver å sove så lenge som mulig, blir ofte til et sted mellom 12.00-14.00, er våken i 2-3 timer, spiser ser litt tv, går så å legger meg igjen mellom 15.00-16.00, og håper å få et par timer til med søvn. Er litt våken på kvelden, før det så må reise til jobb ~21.00.

Er ikke mindre stress på natten, men ingen sjefer på jobb betyr at ingen sier noe på om vi tar oss en ekstra lang pause og flere av dem om det er mulig. Og vi er flinke på å passe på at alle får like mange/lange pauser. Så lenge jobben er gjort til dagtid, så sier ingen noen ting på det.

Anonymkode: dda4f...cab

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har ikke så mye erfaring med det, men jobba i hjemmesykepleien på natt en sommer og da mener jeg vaktene begynte ca 10, og ferdig 07/07:30 ish- gjorde det 3-4 netter i strekk før fri.
Har også jobbet som BPA på natt, det var 12 timers vakt. Jeg sov vel som regel alt fra 5-7 timer etter disse vaktene, sjelden mer- Felles for disse erfaringene er at jeg som regel sover dårligere midt på dagen/ utover ettermiddagen enn jeg gjør ved å sove på kvelden, selv når jeg er inne i rytmen. Kan ha med at jeg er var for lys/ lyder osv som det er litt av midt på dagen spes om man bor med andre. Noen ganger lurte jeg inn en liten hvil før vakt i gjen, det kan være fornuftig å gjøre.

Jeg synes ikke pausene vi hadde på «basen» var veldig kjedelige, tvert i mot - spilte vi kortspill osv. Noen tok seg en lur også, så litt variert. Så var det også litt ulike tidspunkt folk var på basen mtp ulike avstander / behov for pasienter osv. 

Det jeg likte var dog at man kjørte rundt til pasienter, så det føltes som nok å gjøre og man aktiviserte seg liksom sånn at man ble mer våken, Føltes det ut som. Tiden gikk liksom fort, og mulig litt fortere enn som våken nattevakt som BPA- selv om det også var fint på sin måte.

For min del holdt det å jobbe slik en sommer, pluss et par korte ferieturer som BPA i ettertid. Det er nok ikke for alle. Noen av de jeg prata med som hadde jobba der i årevis var utbrent, mens andre stortrivdes. Noen hadde fått avdekket hormonmangler som følge av å snu døgnet i såpass mange år. Så litt ulike erfaringer- men herregud for en viktig jobb. Samfunnet går ikke rundt uten alle helter på natt!❤️

Endret av ME97
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er hjemme rundt 08-08:30, sover så lenge jeg klarer som kan være alt mellom kl12-16. Så på igjen kl 22, får aldri sove på kvelden. Det er tungt å gå på igjen med så lite søvn. Men det at man jobber såpass sjeldent kompenserer. På jobb er det stortsett roligere enn på dag/kveld. Prating med kollegaer vil nok variere litt, men hvis man klikker godt kan det bli mye prating på natt. Nesten som fylleprat når man er så trøtte haha

Anonymkode: 6cd92...992

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber tredelt turnus men når jeg jobber natt er jeg hjemme ca kl 08.30-0900. Spiser og summer meg litt og er i seng rundt kl 10. Sover da til kl 14. Spiser og rydder litt før jeg henter unger i bhg. Ikke mer tid til soving før neste vakt. Drar da kl 21. Jobber stort sett fire netter på rad før en dag fri og så på dag/kveld igjen. 

Anonymkode: 2179c...daa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber mellom 2-5 vakter på rad. 

Eksempel: fri mandag, jobb tirsdag og onsdag, fri fredag. 

Mandag sover jeg litt frempå. 10-11. Om jeg må stå opp tidlig så prøver jeg å få meg 30min-1t en gang mellom 17-20. 

Tirsdag og onsdag er jeg i seng til 08. Sover oftest til mellom 14-1500. 

Torsdag sover jeg til ca 12. Da skal jeg jo legge meg til vanlig tid. 

Hvis jeg jobber 2 på rad, så klarer jeg meg med litt mindre søvn. Feks 08- 13-1330. Jobber jeg 3-5 på rad så prøver jeg å sove så lenge som mulig. 

Jeg har bedre døgnrytme nå og føler jeg har mer tid. Da jeg jobber tredelt og todelt måtte jeg snu om, om hverandre. 

Anonymkode: 9126b...2da

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...