AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #1 Skrevet 2. mars 2021 Jeg er veldig bekymret for 1 åringen min,han er en aktiv gutt, men veier altfor, kun 8,2 kg. Jeg er veldig bekymret, men i følge helsestasjonen er det greit. Fikk bare beskjed om å tilby masse mat og drikke. Men han spiser ikke. Han liker ikke middagsmat, hverken hjemmelaget eller på glass. Det eneste som går ned er mme og grøt(kun den som er beregnet på 8 mnd). Yoghurt er han også glad i. Har dere noen gode råd til en fortvilet mamma? Han var normalvektig fra fødsel og frem til 8 måneder. Han raste ned i vekt etter at han begynte å krabbe. Anonymkode: b93df...672
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #2 Skrevet 2. mars 2021 Du kan gå til helsestasjon eller fastlege og be om henvisning til spiseteam ved nærmeste sykehus. Jeg ser du skriver at det eneste som går med er grøt og MME og yoghurt, og da kan spiseteamet finne ut om det er fysiske årsaker til at barnet ikke greier å få ned noe med mer konsistens enn dette, og hvis det ikke er årsaken kan de finne ut av hvorfor barnet ikke vil ha noe annet. Anonymkode: d165a...dac
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #3 Skrevet 2. mars 2021 Dette er da helt normalt. Ungen din er ikke undervektig, alvorlig talt. Anonymkode: ecb0d...213 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #4 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er veldig bekymret for 1 åringen min,han er en aktiv gutt, men veier altfor, kun 8,2 kg. Jeg er veldig bekymret, men i følge helsestasjonen er det greit. Fikk bare beskjed om å tilby masse mat og drikke. Men han spiser ikke. Han liker ikke middagsmat, hverken hjemmelaget eller på glass. Det eneste som går ned er mme og grøt(kun den som er beregnet på 8 mnd). Yoghurt er han også glad i. Har dere noen gode råd til en fortvilet mamma? Han var normalvektig fra fødsel og frem til 8 måneder. Han raste ned i vekt etter at han begynte å krabbe. Anonymkode: b93df...672 Han er jo ikke veldig mye under den laveste grensen på vekt for gutter på hans alder... Og er heller ikke veldig uvanlig at de gjerne går litt ned i vekt når de blir mer aktivt. Forsett å tilby han vanlig mat, og det han liker. Gi han heller mer av det han faktisk spiser om du er bekymret. Føl med og hvis vektnedgangen eller ikke bedring i økning skjer i løpet av en stund få en time hos fastlegen. men ville som sagt ikke bekymret meg helt enda 🥰 Anonymkode: 97f0e...aba 1
Tuppeluri Skrevet 2. mars 2021 #5 Skrevet 2. mars 2021 Jeg er ikke helsepersonell og burde ikke uttale meg. Men hvis helsesøsteren sier dette er normalt, så ville jeg evt prøvd meg på fastlegen og be han henvise til spiseteam. I å med at barnet bare spiser grøt og mme, så er det lurt å ta det videre, også pga vekten. Det kan være reflux, trangt spiserør osv som er problemet, og da er det viktig å ta det videre med legen. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #6 Skrevet 2. mars 2021 Tilbyr du kun most mat? Ungen burde få spise selv fra 6 måneders alder, nettopp for å unngå slikt. Anonymkode: ecb0d...213 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #7 Skrevet 2. mars 2021 Her kan du forøvrig lese mer om utredning ved spisevansker: https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nasjonal-kompetansetjeneste-for-habilitering-av-barn-med-spise-og-erneringsvansker/spisevansker-hos-barn- Anonymkode: d165a...dac
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #8 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tilbyr du kun most mat? Ungen burde få spise selv fra 6 måneders alder, nettopp for å unngå slikt. Anonymkode: ecb0d...213 Nei, tilbyr brødskiver, frukt, vanlig middagsmat, grøt, melk og alt mulig. Han har fått spise selv fra 8 måneders alder. Men han leker med maten og spiser ikke skikkelig på egenhånd. Anonymkode: b93df...672
Maleficenta Skrevet 2. mars 2021 #9 Skrevet 2. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er veldig bekymret for 1 åringen min,han er en aktiv gutt, men veier altfor, kun 8,2 kg. Jeg er veldig bekymret, men i følge helsestasjonen er det greit. Fikk bare beskjed om å tilby masse mat og drikke. Men han spiser ikke. Han liker ikke middagsmat, hverken hjemmelaget eller på glass. Det eneste som går ned er mme og grøt(kun den som er beregnet på 8 mnd). Yoghurt er han også glad i. Har dere noen gode råd til en fortvilet mamma? Han var normalvektig fra fødsel og frem til 8 måneder. Han raste ned i vekt etter at han begynte å krabbe. Anonymkode: b93df...672 jeg tenker at om gutten er glad og fornøyd og ellers frisk eller ikke har alvorlige mangler av div. vitaminer og slikt, så tenker jeg at man ikke trenger å bekymre seg så mye. Endret 2. mars 2021 av Maleficenta 3
Maleficenta Skrevet 2. mars 2021 #10 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, tilbyr brødskiver, frukt, vanlig middagsmat, grøt, melk og alt mulig. Han har fått spise selv fra 8 måneders alder. Men han leker med maten og spiser ikke skikkelig på egenhånd. Anonymkode: b93df...672 det kommer seg 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #11 Skrevet 2. mars 2021 Har du prøvd å servere middag i separate biter? Altså kylling/kjøttboller/fisk for seg, en grønnsak for seg, pasta/ris/potet for seg uten saus osv? Ellers sier jeg også gi ham det han spiser, ikke stress med ting, vis at du koser deg med maten og spør om han vil smake, legg litt på en tallerken (ikke blandet) ved siden av ham og ikke bry deg om han smaker eller ikke. Ikke tilby og tilby ulike ting for å få ham til å spise (sier ikke at du gjør det!). Han er jo ikke tung, men ville ikke vært bekymret enda. Det viktigste er å ikke få ham til å føle måltidene som et press, så da er det viktig å tilby det han spiser, ha tilgjengelig ting han muligens ikke spiser så han kan ta hvis han føler for det, og ikke mase om spising. Anonymkode: 7d37f...b01 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #12 Skrevet 2. mars 2021 Du bør heller se an formen til ungen. En glad og fornøyd gutt har det bra. Om du synes det er skikkelig krise, kan du tilsette en skje med olje i grøten hans. Det gjorde jeg (i samråd med helsestasjonen). Men å stresse med mat kan fort virke mot sin hensikt. Ha frukt lett tilgjenglig, del opp mat og hold matvarene hver for seg. Det hjalp her. Blanda mat ble ikke spist. Anonymkode: 339e5...547 4
-venter- Skrevet 2. mars 2021 #13 Skrevet 2. mars 2021 Min er samme typen. Veide 8kg på ettårskontrollen, nå er han fem år og veier knappe 17kg (114cm). Han er tynn. Derimot sier alle (lege, bhg mm) at han er frisk og rask, han er opplagt og vokser. Derfor er det ok. Det liter jeg på. vi serverer mye forskjellig til hvert måltid, og minst en av komponentene må være noe han spiser mye av. Kan anbefale boken «Barn som spiser lite». Den kan biblioteket bestille inn for deg om de ikke har den. Mange gode tips. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #14 Skrevet 2. mars 2021 Ver hvordan du har det! Var veldig bekymret for eldste barnet mitt selv av samme grunn. Var litt lettere enn ditt barn på ettårskontroll. HS mente alt var normalt, da barnet var aktivt og i god form, så hun var ikke bekymret. På grunn av lavt matinntak tok vi blodprøver for å sjekke vitaminer og jern i 1,5 års-alderen, og det viste seg at alt var tipp topp. Så det er utrolige hvor lite som skal til for at de får i seg det de skal. Hør om du også får tatt en blodprøve om du er bekymret. Andremann er helt lik, kurven flatet litt ut rundt 6/8-mnd, men HS mente det var ganske normalt at barna fant seg en ny kurve i den alderen. Så lenge han er blid og fornøyd, og han følger sin nye kurve ville jeg prøvd å senke skuldrene. Tilby variert og sunn mat, så kommer matlysten seg nok etter hvert! Anonymkode: 2ae83...8f4 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #15 Skrevet 2. mars 2021 -venter- skrev (4 minutter siden): Min er samme typen. Veide 8kg på ettårskontrollen, nå er han fem år og veier knappe 17kg (114cm). Han er tynn. Derimot sier alle (lege, bhg mm) at han er frisk og rask, han er opplagt og vokser. Derfor er det ok. Det liter jeg på. vi serverer mye forskjellig til hvert måltid, og minst en av komponentene må være noe han spiser mye av. Kan anbefale boken «Barn som spiser lite». Den kan biblioteket bestille inn for deg om de ikke har den. Mange gode tips. Denne boken kan kjøpes på holdbart.no for 25,- har jeg sett 😃 Anonymkode: 2ae83...8f4
-venter- Skrevet 2. mars 2021 #16 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Denne boken kan kjøpes på holdbart.no for 25,- har jeg sett 😃 Anonymkode: 2ae83...8f4 Ja, jeg kjøpte min der😀
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #17 Skrevet 2. mars 2021 Har barnet følgt kurven sin ? Min gutt var 8 kg på 1 års kontroll og 11 kg på 2 års. Er i dag 12 år og 35 kg, Ingen som har sagt noe Anonymkode: 66745...976
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #18 Skrevet 2. mars 2021 Har du prøvd avocado eller banan? Anonymkode: 7cdd0...d73
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #19 Skrevet 2. mars 2021 Stressende med barn som ikke legger på seg! Slitt med dette i snart to år med min minste. Hvordan er han i magen, da? Virker han løs/treg eller virker han å ha ubehag? Har han fått mange tenner enda? Jeg hadde fortsatt å tilby ham variert mat slik du gjør, og sa hadde jeg hatt en smørklatt eller fløteskvett i grøten, most eggeplomme i grøten for ekstra næring, smoothie med avokado og juice feks. Interessen for mat kommer, det er veldig bra han får tilbud om så mye forskjellig! Så kan du veie opp for at han spiser lite med å gjøre det litt mer energitett😊 Er du bekymret kan du ta han med til fastlegen og be om blodprøver for å sjekke for allergier eller mangler av noe slag. Det er ikke all verdens stress, og godt å få fastlegen på banen dersom han ikke følger sin kurve vekstmessig. Lykke til!❤️ Anonymkode: 43794...009
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #20 Skrevet 2. mars 2021 Hvis han skal starte i barnehage kan det også hjelpe. Å se at andre barn spiser og koser seg kan øke nysgjerrigheten og villigheten til å smake på mat. Anonymkode: 972b4...e25 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå