AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #1 Skrevet 2. mars 2021 Vi har en 8 år gammel gutt som samler på Pokemon kort, og det gjør vel de fleste av vennene hans også. Veldig populært med bytting og lek med disse kortene i nabolaget. Nå har det seg sånn at den ene nabogutten som er like gammel, har en eldre bror på 11 år som også er veldig opptatt av Pokemon. Når min gutt og denne nabogutten bytter kort, ender det alltid opp med at storebroren kommer litt senere for å få tilbake de kortene lillebroren har byttet. Han dukker opp i tide og utide. Dermed må 8-åringen i huset lete opp de aktuelle kortene og gi dem tilbake. Han sier selv at det er lillebroren sine kort, men at han "må passe på". Jeg har begynt å irritere meg litt over dette og prøver å si at det kanskje ikke er så lurt at akkurat disse to bytter kort, men at han kan bytte med de andre. Sikkert en helt mongo problemstilling, men hva hadde dere gjort/sagt i denne situasjonen? Er jeg veldig slem som legger ned forbud mot å bytte kort med akkurat denne nabogutten? Anonymkode: 5f332...bd3
GammelKaktus Skrevet 2. mars 2021 #2 Skrevet 2. mars 2021 Jeg hadde lagt ned forbud mot å bytte med han som alltid skal ha tilbake, hadde sikkert ikke trengt det får guttungen hadde nok gitt opp først... 😄 Her så gjorde vi det slik at han hadde en bunke han kunne bytte og de i permen som var sjeldne ble hjemme sånn at han skuille slippe å bli lurt av de som har eldre søsken. 16
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #3 Skrevet 2. mars 2021 FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden): Jeg hadde lagt ned forbud mot å bytte med han som alltid skal ha tilbake, hadde sikkert ikke trengt det får guttungen hadde nok gitt opp først... 😄 Her så gjorde vi det slik at han hadde en bunke han kunne bytte og de i permen som var sjeldne ble hjemme sånn at han skuille slippe å bli lurt av de som har eldre søsken. Lurt. Det storebroren pleier å si er at kortene er falske, selv om alle kortene hans er kjøpt i norske lekebutikker.. Så da selges det tydeligvis falske Pokemon kort i butikken 🤷♀️ Anonymkode: 5f332...bd3
GammelKaktus Skrevet 2. mars 2021 #4 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Lurt. Det storebroren pleier å si er at kortene er falske, selv om alle kortene hans er kjøpt i norske lekebutikker.. Så da selges det tydeligvis falske Pokemon kort i butikken 🤷♀️ Anonymkode: 5f332...bd3 Hehe, en liten luring. 😄 Når det er sagt så vet jeg det var en voksen mann her i byen som gikk på et par av lekebutikkene kjøpte pokemon kort , tok utav de "sjeldne", limte de igjen og gikk å byttet de i lekebutikken igjen. Han holdt på lenge før han ble tatt og...skikkelig creep. Bare pass på at gutten din får sine tilbake. 3
minister-mio Skrevet 2. mars 2021 #5 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Lurt. Det storebroren pleier å si er at kortene er falske, selv om alle kortene hans er kjøpt i norske lekebutikker.. Så da selges det tydeligvis falske Pokemon kort i butikken 🤷♀️ Anonymkode: 5f332...bd3 Du kan ikke holde det mot storebroren, han er bare en unge. Jeg hadde snakket med foreldrene så de kan snakke med sønnene sine om at byttet er byttet eller ingen bytter i det hele tatt. 12
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #6 Skrevet 2. mars 2021 Jeg ville snakket med foreldrene. Mulig barnet angrer. Her har vi foreldre hatt en slags regel på at man kan bytte tilbake om man angrer. Samtidig så funket det ikke så bra, så vi prøver å lære våre her at bytte er for alltid, og er det noen spesielle kort må de være hjemme Anonymkode: 91728...bcc 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #7 Skrevet 2. mars 2021 minister-mio skrev (1 time siden): Du kan ikke holde det mot storebroren, han er bare en unge. Jeg hadde snakket med foreldrene så de kan snakke med sønnene sine om at byttet er byttet eller ingen bytter i det hele tatt. Neida, skjønner det. Men blir slitsomt i lengden. Foreldrene snakker dessverre ikke norsk (og virker ikke forstå så mye engelsk), så er dårlig med kommunikasjon med dem dessverre. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville snakket med foreldrene. Mulig barnet angrer. Her har vi foreldre hatt en slags regel på at man kan bytte tilbake om man angrer. Samtidig så funket det ikke så bra, så vi prøver å lære våre her at bytte er for alltid, og er det noen spesielle kort må de være hjemme Anonymkode: 91728...bcc Det er greit å angre, men jeg tror ikke det er lurt å lære barna opp til at man alltid kan angre seg og at det da ordner seg igjen her i livet? (litt satt på spissen) Vi gir jo selvsagt tilbake kortene, men ser ikke helt vitsen med å bytte kort, bare for at storebror skal komme bort noen timer etterpå og kreve dem tilbake 🤷♀️ Anonymkode: 5f332...bd3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #8 Skrevet 2. mars 2021 FrøkenMånestråle skrev (1 time siden): Hehe, en liten luring. 😄 Når det er sagt så vet jeg det var en voksen mann her i byen som gikk på et par av lekebutikkene kjøpte pokemon kort , tok utav de "sjeldne", limte de igjen og gikk å byttet de i lekebutikken igjen. Han holdt på lenge før han ble tatt og...skikkelig creep. Bare pass på at gutten din får sine tilbake. Wooow, såpass! 😂 Enkelte folk.... Anonymkode: 5f332...bd3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #9 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har en 8 år gammel gutt som samler på Pokemon kort, og det gjør vel de fleste av vennene hans også. Veldig populært med bytting og lek med disse kortene i nabolaget. Nå har det seg sånn at den ene nabogutten som er like gammel, har en eldre bror på 11 år som også er veldig opptatt av Pokemon. Når min gutt og denne nabogutten bytter kort, ender det alltid opp med at storebroren kommer litt senere for å få tilbake de kortene lillebroren har byttet. Han dukker opp i tide og utide. Dermed må 8-åringen i huset lete opp de aktuelle kortene og gi dem tilbake. Han sier selv at det er lillebroren sine kort, men at han "må passe på". Jeg har begynt å irritere meg litt over dette og prøver å si at det kanskje ikke er så lurt at akkurat disse to bytter kort, men at han kan bytte med de andre. Sikkert en helt mongo problemstilling, men hva hadde dere gjort/sagt i denne situasjonen? Er jeg veldig slem som legger ned forbud mot å bytte kort med akkurat denne nabogutten? Anonymkode: 5f332...bd3 Vennligst ikke bruk slike ord! Anonymkode: 1bdce...c48 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #10 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vennligst ikke bruk slike ord! Anonymkode: 1bdce...c48 Herregud, kan du ikke gå å bli krenket et annet sted. I visse landsdeler så er det er uttrykk, akkurat som nazi. Anonymkode: 2f87e...e62 6
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #11 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Herregud, kan du ikke gå å bli krenket et annet sted. I visse landsdeler så er det er uttrykk, akkurat som nazi. Anonymkode: 2f87e...e62 Et uttrykk som burde avskaffes. Anonymkode: 58e3c...67d
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #12 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Et uttrykk som burde avskaffes. Anonymkode: 58e3c...67d Du kan mene hva du vil, vi lever ikke i et diktatur så om noen vil skrive mongo eller nazi så er det helt greit. Anonymkode: 2f87e...e62 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #13 Skrevet 4. mars 2021 Vi har hatt problemet andre veien. Kanskje 8 åringen din "lurere" nabogutten med dårlige bytter. Det har vi opplevd. At en som er et år eldre en 7 åringen har vært å fått alle de sjeldne kortene hos 7 åringen og gitt han kort som var vanlige og hadde fra før. Han protesterte ikke siden han ser opp til denne gutten og ønsker at han skal like han. Det endte med at jeg måtte gå å få kortene tilbake. Vi skulle selvsagt ha passet bedre på. Men det var ikke lenge etter at 7 åringen hadde begynt å samle og vi hadde enda ikke reflektert rundt byttingen. Nå har vi bestemt at de kortene han bare har et av skal stå i permen, så får han ha de han har flere av med seg til venner/naboen og bytte med de. Skal han bytte fra permen skal vi overse det hele, slik at han får tilsvarende gode kort igjen. Bare tenker på om det kan være det som skjer her? At gutten din får byttet til seg gode kort og gir så dårlige i retur. Ikke rart storebroren kommer og vil bytte tilbake. Men kan selvsagt enklest løses med at disse ikke bytter. Eller at storebroren kan overse det hele 🤷♀️ Anonymkode: 57614...ea9
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #14 Skrevet 4. mars 2021 Jeg må rett og slett si meg imponert over hva foreldre legger seg opp i nå til dags😳 Anonymkode: 82802...9b9 5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #15 Skrevet 4. mars 2021 On 3/2/2021 at 8:02 PM, AnonymBruker said: Jeg ville snakket med foreldrene. Mulig barnet angrer. Her har vi foreldre hatt en slags regel på at man kan bytte tilbake om man angrer. Samtidig så funket det ikke så bra, så vi prøver å lære våre her at bytte er for alltid, og er det noen spesielle kort må de være hjemme Anonymkode: 91728...bcc Men det nytter ikke å angre seg hver gang. Da forstår man ikke konseptet med å bytte! Jeg hadde bare sagt at de to guttene ikke får lov til å bytte mer! Anonymkode: 78341...423 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #16 Skrevet 4. mars 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg må rett og slett si meg imponert over hva foreldre legger seg opp i nå til dags😳 Anonymkode: 82802...9b9 Noen av oss bryr oss om at barna skal ha det bra, og vi ønsker å gjøre vårt for at det skal skje, der det trengs. Anonymkode: 78341...423 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #17 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men det nytter ikke å angre seg hver gang. Da forstår man ikke konseptet med å bytte! Jeg hadde bare sagt at de to guttene ikke får lov til å bytte mer! Anonymkode: 78341...423 Enig. Et bytte er et bytte, og er endelig. Hvis man ikke ønsker miste kortet for alltid, så må man la være å bytte det. Det er et konsept som er greit å lære dem tidlig. Dersom de har byttet til et faktisk falskt kort eller noe, blir det jo noe annet. Men at man bytter til et "dårligere" kort, skjer noen ganger. Anonymkode: 9233d...5b2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #18 Skrevet 4. mars 2021 Hos oss var det et ganske stort problem at de store og de "tøffe" lurte til seg bytter som var rent tap for de andre. Det er ganske stor verdiforskjell på pokemonkort. (Og de er ganske dyre til å starte med også.) Vi endte derfor også med å kreve at det kun var kort det var dobbelt av, og som ikke hadde spesielt stor verdi. Bare for at vårt barn skulle unngå å bli lurt eller tvunget til å gi fra seg bra kort. Vi oppdaget ikke dette før vi en kveld hadde et gråtende barn, som var nesten utrøstelig fordi det hadde byttet bort flere veldig bra kort mot noen veldig dårlige. (Fordi den det ble byttet med forsto verdien bedre, og bare ville bytte når det ble gunstig for seg selv.) Heldigvis for oss kjente vi foreldrene til den det gjaldt, og fikk avtalt å bytte tilbake. Men innså da at for å unngå flere episoder måtte vi gå inn og ta kontroll. Dette var faktisk et så stort problem at det ble tatt opp som sak på foreldremøte på skolen. Men da mest at de større barna lurte/tvang de mindre til ugunstige bytter. Er du sikker på at ikke din sønn forstår kortene bedre, og derfor bytter til seg masse sjeldne kort mot vanlige kort? Og at det er derfor storebror ser seg nødt til å komme og ordne opp? Kanskje det er andre foreldre som nekter sine barn å bytte med din? (Uten at du vet det.) Jeg hadde enkelt og greit bedt barnet mitt om å slutte å bytte med denne gutten. Men han burde vel kanskje oppfattet det selv også, at det ikke er varige bytter. Anonymkode: ecafe...f34
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #19 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Noen av oss bryr oss om at barna skal ha det bra, og vi ønsker å gjøre vårt for at det skal skje, der det trengs. Anonymkode: 78341...423 Plutselig forstår jeg hvorfor dagens unge vokser opp i en generasjon av snøfnugg.... de har godt av å møte et snev av motstand i noen sammenhenger for å vokse som mennesker. Når til og med bytte av pokemonkort skal detaljstyres av foreldre er det jammen ikke rart ting går galt. Anonymkode: 82802...9b9 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #20 Skrevet 4. mars 2021 Det er bare styr og krangler med slike kort! Sønnen min tok med permen på skolen og den ble fullstendig ribba. Alt var borte. Fikk tilbake mesteparten og nå er det forbud mot kort på skolen. Vet ikke hva gutten på 11 gjør men kan være han synes byttet var urettferdig. Anonymkode: 3df59...941
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå