Gå til innhold

Overvektig barn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ta tak i dette. Bør vi kontakte legen først? Og hvordan ta det opp med barnet uten å gi henne komplekser for kroppen? Hun er rundt 160 cm og veier nok rundt 60 kilo, som er like mye som meg som er voksen. Etter KMI skala for barn er dette en for høy vekt. Prøver å be henne begrense seg litt mtp porsjoner.. På en pen måte. Ber henne  feks ta en frukt eller grønnsak istedet. 

Finner hun frokostblanding i skapet kan hun hive i seg 2 porsjoner av det, pluss en frukt. Etter skoletid. Hun trener fotball 3x i uka (1 time per gang). Går stort sett enten til eller fra skolen daglig (20 min en vei). Er ellers bedagelig med et lavt aktivitetsnivå. Liker feks tegning og spille nintendo (må begrenses). Ser på henne at hun har rast opp i vekt de siste 2 årene, bare utifra bilder kan en se det.. 

Jeg forsøker å få barnet mer i aktivitet, men det er vanskelig i denne alderen. Hun bare nekter! Hun klager på at buksene er blitt for trange. Vi har et typisk norsk kosthold om man kan si det. Men kjøper ikke inn juice, nugatti, snacks etc i ukedager. Hun liker ikke melk, spiser ikke smør på brødskiva. Spiser stortsett én porsjon middag av normal størrelse (men spiser som sagt med engang hun kommer hjem fra skolen). 

Jeg forstår dette er min feil som mamma, men er virkelig nå bekymret for vekta hennes.. 

Barnet er 12 år. 

Anonymkode: bcdef...143

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har dere frisklivssentral i kommunen? 

Ellers tenker jeg at det ville være lurt å slutte å kjøpe frokostblandinger, og heller lage klar sunne måltider som står i kjøleskapet til etter skoletid. Feks sunnifiserte varianter av ting barn liker, som passelige porsjoner mac and cheese men med lite cheese og mye blomkålpure. Gjerne med biter av grønnsaker som gulrot. Lurt å kutte opp sunt frukt og grønt og ha klart i bokser i kjøleskapet. Ikke ha nugatti og sjokolade tilgjengelig. 

Anonymkode: be097...33e

• Liker 2
Gjest Smeltemann
Skrevet

Ville tatt de nødvendige grep for en god stund siden. Snakk gjerne med en lege. 

Skrevet

Trodde 60kg var en helt normal vekt jeg..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Vic_20 skrev (1 minutt siden):

Høyde er en faktor. 60 kilo er innafor med 160 cm, men bare såvidt. 

Anonymkode: be097...33e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg veide dette da jeg var 12 år og det var da ingen som sa noe på?

Men for all del, å gi barn sunne matvaner og fysisk aktivitet er veldig bra. 

Anonymkode: 9f005...409

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Vic_20 skrev (5 minutter siden):

Det handler litt om hvordan det fordeler seg. På en voksen, med hofter, rumpe og bryster, vil det være mer i normalområdet. For et barn er det noen kg for mye.

Har dessverre få tips til deg TS, men bra du forsøker å si i fra på en «snill» måte. Prøv å fortsett med det, min mor prøvde sitt beste for å få meg i aktivitet som barn, da jeg hadde potensialet til å legge på meg med det aktivitetsnivået jeg hadde, men jeg ble litt «traumatisert» av det, og det ble veldig mye kroppspress og utseendefokus, selv om hun forsøkte å skjule det bak fokus på sunn mat og mosjon.

Anonymkode: 4ffcc...82f

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt fastlege og helsesykepleier :) dere har rett på oppfølging og veiledning! Nå har dere muligheten til p snu dette mens hun fortsatt vokser i høyden (antagelig ut fra alder). Dere bør også finne ut hva hun spiser utenom måltider/hos venninner/på skolen etc. Sjekk evt kostverktoyet.no

Anonymkode: 6cab6...a8c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vær direkte. Folk må slutte å være så fintfølende rundt dette med vekt.

"Du må spise mindre, ellers vil du bli tykk og det er farlig og usunt for deg". Enkelt og greit. 

Anonymkode: 5f673...973

AnonymBruker
Skrevet

Barnet ditt er i en veldig sårbar alder og vet sikkert godt at hun har lagt på seg. Det aller viktigste på sikt er at hun har et godt forhold til mat og kroppen sin. Hun skal føle seg bra nok som hun er! Det siste hun trenger er å bli dratt med til legen eller helsesykepleier for å ha fokus på vektnedgang. Jeg tror ikke du skal henge deg opp i antall kg her, men heller fortsette å ha fokus på aktivitet og sunn mat.

Jeg synes det høres ut som hun er normalt aktiv og tror ikke det lønner seg å mase for å få til mer aktivitet. 

Se heller på hvilke små forandringer dere kan gjøre for å endre kostholdet. Vanskelig å vite hva vanlig norsk kosthold vil si. Hvis det er taco på fredag, pizza på lørdag og en god middag med saus på søndag er det kanskje noe å justere der? Hvis vekten likevel fortsetter å øke må dere få veiledning fra noen med kompetanse på området. 

Jeg har kun personlig erfaring med dette men mine tips er: Fyll middagstallerkenen med grønnsaker først, begrens snacks og godterier til en gang i uken, bruk fisk og magert kjøtt, spis grovt brød med magert pålegg, send med grønnsaker og frukt i matpakken og ha fokus på hva som er nok mat/antall porsjoner. 

Sånn generelt er kostholdsrådene til Helsedirektoratet gode!

Anonymkode: e0ace...ef3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

"Du må spise mindre, ellers vil du bli tykk og det er farlig og usunt for deg". Enkelt og greit. 

Dette er det siste du skal si til en tolvåring! 

Anonymkode: e0ace...ef3

• Liker 16
Skrevet

Erfaringsvis ser hun det selv, selv om hun muligens ville blånektet på direkte spørsmål.

"I den alderen du er i vokser man i rykk og napp, og da er det viktig å spise mat som gir kroppen riktig næring". Ikke kjøp frokostblandinger, tenk over hvordan middagen er bygget opp, ikke la henne fråtse i salami på brødskiva, grønnsaker i ubegrensede mengder - med forklaringen at det er sunt for kroppen, alt sammen - ikke at hun veier for mye. Lag akkurat med middag (med miljøhensyn som forklaring, unngå å kaste mat).

Hvis hun er i starten av puberteten vil det kanskje komme en vekstspurt snart, og da vil hun sannsynligvis strekke seg, men da er det viktig at vekta står stille.

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Men tenk om det går for langt da? 12 år er en sårbar alder og vipps har du en 13/14 åring med alvorlig anoreksi som må innlegges i flere måneder. Jeg tenker at vi faktisk må være fintfølende rundt slike temaer.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for fine svar. 

Har tatt opp med datteren min at det kanskje er på tide at vi alle sammen blir mere sunn her i huset. Og at vi alle skal ha fokus på å røre på oss på ettermiddagen og gå til OG fra skolen (om det er dårlig vær blir det noe annet, klart). Jeg skal da gå sammen med begge barna. Hun spurte om jeg sier at hun er tjukk og jeg sa at jeg selvsagt ikke sier det.. Men at det er viktig med sunn mat og bevegelse, for kroppen sin del. 

Søsteren er 7 år og tynn som en spiker. 

Her går maten i knekkebrød, frukt, litt grønnsaker. Middager varierer, prøver å lage mest mulig næringsrike middager. 

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som hun har et greit aktivitetsnivå og et fornuftig kosthold ut fra det du beskriver.

Unger vokser i rykk og napp, og jenter i den alderen vokser gjerne mye. Hvor mye høyere tror du at hun vil bli? 

En skal være forsiktig med hva en sier, og for stort fokus på mat og vekt kan slå feil ut. Ta en prat med helsesøster på skolen, kanskje h*n har noen gode råd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er 60 kg for mye? Jeg hadde samme vekt når jeg var  12-13 år tror jeg.

Ser hun overvektig ut? Ikke bare se på vekta. Jenta spiller jo 3 timer fotball i uka, så den fysiske helsa høres jo ut til å bli tatt godt vare på.

Det høres ut som dere har ett bra kosthold. Jeg hadde vært forsiktig med hva man her bør si....Jeg tenker, så lenge jenta trener som hun gjør, kan dere leve med at hun er 2-3 kg for mye?

Anonymkode: e4eae...e54

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for fine svar. 

Har tatt opp med datteren min at det kanskje er på tide at vi alle sammen blir mere sunn her i huset. Og at vi alle skal ha fokus på å røre på oss på ettermiddagen og gå til OG fra skolen (om det er dårlig vær blir det noe annet, klart). Jeg skal da gå sammen med begge barna. Hun spurte om jeg sier at hun er tjukk og jeg sa at jeg selvsagt ikke sier det.. Men at det er viktig med sunn mat og bevegelse, for kroppen sin del. 

Søsteren er 7 år og tynn som en spiker. 

Her går maten i knekkebrød, frukt, litt grønnsaker. Middager varierer, prøver å lage mest mulig næringsrike middager. 

Det at hun spurte deg sånn, tilsier at dette er noe hun har tenkt på selv. Hvor mye er ikke greit å si, men når det er første tanken hennes bør du veie ordene dine. Pun intended. 

Indirekte er det jo det du sier til henne. Hun har beklaget seg over at buksene er stramme, og du følger opp med å si at "nå skal alle bli mer aktive og spise sunt". Herlighet. Skyld på korona og stillesitting, i det minste! 

Jeg vet ikke hvor dere kjøper klærne hennes, men det er stor forskjell i hvor store størrelsene er i de ulike butikkene. Selv innad i en butikk kan det være sprik mellom ulike design. I skapet har jeg fire like store bukser, hvor størrelseslappen sier fire forskjellige størrelser, forstå det den som kan. 

Hvis hun fremdeles bruker barneklær, har jeg inntrykket av at klærne i "jenteavdelingen" er mye mindre enn tilsvarende størrelser fra "gutteavdelingen", både kortere og smalere. Jenta mi bruker 128 fra gutteavdelingen, men må opp til 134 hvis det er fra jenteavdelingen.  

Istedenfor å klandre en forholdsvis normalvektig 12-åring som har fått livet snudd på hodet av en pandemi, så er det kanskje bedre å finne noen bukser som passer. 

Jeg sier ikke at dere ikke skal øke aktivitetsnivået eller ha fokus på sunne og gode måltider, men i den alderen der kan man så alt for fort komme skikkelig skjevt ut. Derfor, hjelp henne til å føle seg vel som hun er, så vil resten gå seg til når hun vokser og verden åpner opp igjen. 

Anonymkode: 0743b...ee1

• Liker 3
Skrevet

Server måltidene i porsjoner 1/3 kjøtt/fisk, 1/3  potet/pasta/ris og 1/3 grønsaker. Små knyttneve 1/3 deler altså. La dem spise så mye grønsaker de vil men ikke frukt det bør begrenses litt. Ikke ha usunne frokostblandinger tilgjengelig

Gjest Albbas
Skrevet (endret)

Hun er sikkert veldig sulten etter skolen, og det er helt normalt. Kan dere sammen diskutere hva slags mat hun ønsker å ha tilgjengelig som er mer mettende etter skolen? Frokostblanding er jo ikke særlig mettende. Kan også hende hun burde ha en mer mettende lunsj? 

Kan dere for eksempel sammen lage en stor porsjon salat som man kan forsyne seg med i løpet av uka? Mye kylling, egg eller bønner/linser. Lage større middagsporsjoner som kan bli rester dagen etter. Fordel restene i små bokser slik at det ikke er middagsstørrelse på restene.

Liker hun cottage cheese eller skyr? Det er mettende mellommåltid. Dere kan ha kesam og oppskårne grønnsaker klart i kjøleskapet (la det ligge i vann).

Jeg ville sakte men sikkert faset ut frokostblanding, glemt å kjøpe det rett og slett. Kjøp en mindre søt variant hvis det hun spiser nå er ganske søtt. 

Hun skal ikke slanke seg, men vektoppgangen bør bremses litt. 

Snakk med helsesykepleier eller barnets lege, UTEN barnet tilstede. 

Ville ikke mast om mer aktivitet, men hvorfor går hun bare én vei? Kan hun ikke gå både til og fra skolen? 

Endret av Albbas
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det at hun spurte deg sånn, tilsier at dette er noe hun har tenkt på selv. Hvor mye er ikke greit å si, men når det er første tanken hennes bør du veie ordene dine. Pun intended. 

Indirekte er det jo det du sier til henne. Hun har beklaget seg over at buksene er stramme, og du følger opp med å si at "nå skal alle bli mer aktive og spise sunt". Herlighet. Skyld på korona og stillesitting, i det minste! 

Jeg vet ikke hvor dere kjøper klærne hennes, men det er stor forskjell i hvor store størrelsene er i de ulike butikkene. Selv innad i en butikk kan det være sprik mellom ulike design. I skapet har jeg fire like store bukser, hvor størrelseslappen sier fire forskjellige størrelser, forstå det den som kan. 

Hvis hun fremdeles bruker barneklær, har jeg inntrykket av at klærne i "jenteavdelingen" er mye mindre enn tilsvarende størrelser fra "gutteavdelingen", både kortere og smalere. Jenta mi bruker 128 fra gutteavdelingen, men må opp til 134 hvis det er fra jenteavdelingen.  

Istedenfor å klandre en forholdsvis normalvektig 12-åring som har fått livet snudd på hodet av en pandemi, så er det kanskje bedre å finne noen bukser som passer. 

Jeg sier ikke at dere ikke skal øke aktivitetsnivået eller ha fokus på sunne og gode måltider, men i den alderen der kan man så alt for fort komme skikkelig skjevt ut. Derfor, hjelp henne til å føle seg vel som hun er, så vil resten gå seg til når hun vokser og verden åpner opp igjen. 

Anonymkode: 0743b...ee1

Jeg sa til henne at jeg synes vi alle kanskje sitter litt for mye i ro på ettermiddagene. Og at man får mindre energi av å sitte mye stille.

Stillesitting har økt etter hun fikk nintendo i gave. Men fikk henne med på en liten gåtur i går ettermiddag, så det var positivt. Er det opp til henne kan hun nærmest ligge i senga fra hun kommer hjem fra skolen til hun legger seg, mistenker ingen sykdommer etc. Hun sier bare hun er sliten etter skolen og den ene gåturen hjem, på 20 min. 

Jeg har ALDRI kommentert kroppen hennes direkte. Men sier jeg ingenting kan det jo hende at vekta bare øker. Hun er såpass stor at hun henter seg mat selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...