Gå til innhold

Hvordan beskytter du kjøkkenbordet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har arvet nydelige 70-talls spisestuemøbler. Møblene er håndlaget, og svært fine for alderen ettersom de kun har stått i en "finstue" og knapt blitt brukt. 

Setetrekkene var solbleket, så de har vi fått trukket om. 

Vi har små barn i hus, og jeg ønsker derfor å beskytte bordplaten mest mulig. Hvilke muligheter finnes? Vi bruker en voksduk nå, men det syns jeg er så lite pent (kan være jeg ikke har funnet noen pen voksduk, men🙂). 

Hvordan beskytter du bordplaten hjemme? Noen som vil dele tips/bilder/linker til hva dere har så er jeg svært takknemlig for det. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes "voksduker" i klar plast også, det synes i alle fall jeg kan være litt penere enn vanlige voksduker. Men direkte vakkert er det jo fremdeles ikke. 

Ellers spørs det hvor mye penger dere har tenkt å legge i det. En plate i herdet glass eller pleksiglass laget etter mål kan kanskje være noe? 

Anonymkode: 86523...a5c

• Liker 2
Skrevet

Har du tenkt på glassplate?

Tror jeg bare ville Hatt voksduk som man drar av etter middag eller npr man ville gjøre set litt koselig. Praktiske løsninger som kanskje ikke er det vakreste er jo en del av småbarnslivet

AnonymBruker
Skrevet

Bruker hvit voksduk fra Jysk.

Om du syns det er lite pent med voksduk kan du ha voksduken under (tilklippet i passende lengde og bredde slik at den ikke synes) og en fin heldekkende duk som passer interiøret oppå der igjen.

En voksduk som kan rulles er dessuten helt perfekt når barn skal tegne, male eller holde på med andre ting på bordet.

Anonymkode: 76081...b9d

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet

Jeg har kjøkkenbordet i boden når vi ikke bruker det.

Vi bruker det kun i helgene når familien er samlet. 

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes voksduker(akryl) som ser ut omtrent som en vanlig duk. 

Anonymkode: b069f...ce9

Skrevet

Glassplate laget etter mål

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt på Osmo hardvoksolje på eikebordet vårt. Det er egentlig ment for behandling av gulv, så det er veldig bestandig. Oljet med mange strøk, slik at hvis vi søler vann, så perler det seg og preller av. 
Vi har en voksduk liggende til når unga skal male og tegne med tusj, og bordbrikker til under tallerkner når vi spiser. 

Anonymkode: 05478...002

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestilte glassplate hos en glassmester. Veldig fornøyd 😊

Anonymkode: f1a2d...95b

Skrevet

Min første tanke er hva bordplaten er dekket med - er det olje eller lakk? For det er viktig å polere/lakkere treverket for å gi det ekstra beskyttelse før man eventuelt går inn for innkjøp av andre ting ment for å beskytte treverket. Kan eventuelt lese om behandling av tre her https://futonota.no/blogg-alle-gode-ting-er-tre.html 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...