AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #1 Del Skrevet 2. mars 2021 Jeg har aldri brydd meg masse om bil, men jeg kan følge med og kan ulike bilmodeller ganske greit. Synes det er litt artig hva biler betyr som status og sosial kommentar. Nå i det siste slår det meg at Norge har forandret seg så voldsomt siden jeg var ungdom. Da var det Volkswagen, Toyota og slitte Volvo overalt. Ingen andre land i Europa, bortsett fra Romania og Moldova, hadde en eldre bilpark - i gjennomsnitt. Skikkelig fine biler var et unntak, stort sett forbehold hovedstaden. I dag...det er Porsche, Landrover, Bentley, Jaguar og Tesla overalt. En BMW eller Audi er liksom bare en folkebil. Jeg kjenner familier med sykepleier og lærer som kjører en diger SUV til trekvart million. Hva er liksom greia med dette? På fjellet er det enorme hytter med tusenvis av tilreisende i luksusbil. I byen skal "alle" ha en kapabel firehjulstrekker så de kan dra på ekspedisjon til Rema. Jeg føler at noe går tapt når så mange lever i en slik boble. Sosialdemokratiet blir liksom litt borte. Og miljøproblemstillingen? Den er jo irrelevant for folk flest, virker det som. Bare man kan kjøpe seg en fet bil... Anonymkode: 260fd...f1f 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 2. mars 2021 #2 Del Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har aldri brydd meg masse om bil, men jeg kan følge med og kan ulike bilmodeller ganske greit. Synes det er litt artig hva biler betyr som status og sosial kommentar. Nå i det siste slår det meg at Norge har forandret seg så voldsomt siden jeg var ungdom. Da var det Volkswagen, Toyota og slitte Volvo overalt. Ingen andre land i Europa, bortsett fra Romania og Moldova, hadde en eldre bilpark - i gjennomsnitt. Skikkelig fine biler var et unntak, stort sett forbehold hovedstaden. I dag...det er Porsche, Landrover, Bentley, Jaguar og Tesla overalt. En BMW eller Audi er liksom bare en folkebil. Jeg kjenner familier med sykepleier og lærer som kjører en diger SUV til trekvart million. Hva er liksom greia med dette? På fjellet er det enorme hytter med tusenvis av tilreisende i luksusbil. I byen skal "alle" ha en kapabel firehjulstrekker så de kan dra på ekspedisjon til Rema. Jeg føler at noe går tapt når så mange lever i en slik boble. Sosialdemokratiet blir liksom litt borte. Og miljøproblemstillingen? Den er jo irrelevant for folk flest, virker det som. Bare man kan kjøpe seg en fet bil... Anonymkode: 260fd...f1f Vi tjener bedre og bedre. Handler over en lav sko. Må si jeg kjenner meg igjen litt, før kjøpte en brukt bil, men nå kjøper jeg ny bil. Naboen har ny bil da kjøpet jeg ny bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #3 Del Skrevet 2. mars 2021 Smeltemann skrev (1 minutt siden): Naboen har ny bil da kjøpet jeg ny bil. Hei TS Her er svaret ! (Saue mentalitet lever fortsatt på sitt beste) Anonymkode: 1e748...772 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 2. mars 2021 #4 Del Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei TS Her er svaret ! (Saue mentalitet lever fortsatt på sitt beste) Anonymkode: 1e748...772 For dem som har råd til å kjøpe nytt må da få lov til det. Uten å bli kalt en sau. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 2. mars 2021 #5 Del Skrevet 2. mars 2021 Dessuten har miljøet fint lite med hvordan bil en har. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #6 Del Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 2.3.2021 den 16.57): Jeg har aldri brydd meg masse om bil, men jeg kan følge med og kan ulike bilmodeller ganske greit. Synes det er litt artig hva biler betyr som status og sosial kommentar. Nå i det siste slår det meg at Norge har forandret seg så voldsomt siden jeg var ungdom. Da var det Volkswagen, Toyota og slitte Volvo overalt. Ingen andre land i Europa, bortsett fra Romania og Moldova, hadde en eldre bilpark - i gjennomsnitt. Skikkelig fine biler var et unntak, stort sett forbehold hovedstaden. I dag...det er Porsche, Landrover, Bentley, Jaguar og Tesla overalt. En BMW eller Audi er liksom bare en folkebil. Jeg kjenner familier med sykepleier og lærer som kjører en diger SUV til trekvart million. Hva er liksom greia med dette? På fjellet er det enorme hytter med tusenvis av tilreisende i luksusbil. I byen skal "alle" ha en kapabel firehjulstrekker så de kan dra på ekspedisjon til Rema. Jeg føler at noe går tapt når så mange lever i en slik boble. Sosialdemokratiet blir liksom litt borte. Og miljøproblemstillingen? Den er jo irrelevant for folk flest, virker det som. Bare man kan kjøpe seg en fet bil... Anonymkode: 260fd...f1f Det er helt sykt faktisk, jeg tenkte akkurat på det samme i dag etter jeg så Jaguar, polestar, Audi E-tron overalt i lille KRISTIANSAND. Ikke lenge før Audi e-tron GT blir normalen. Anonymkode: a9527...84b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #7 Del Skrevet 3. mars 2021 Ikke glem at vi lever i et gjeld samfunn forresten, det er banken som eier de bilene Anonymkode: a9527...84b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #8 Del Skrevet 3. mars 2021 Folk har enormt med gjeld eller bruker store deler av inntekten på leasing. Gjennomsnittsinntekten er tross alt 550 000. Folk bruker to årslønner på bil, etter skatt nesten fire. Det er galskap. Anonymkode: b8ec7...1e8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #9 Del Skrevet 3. mars 2021 Når man ikke har peiling på bil og har mye penger kan man like godt kjøpe ny bil. Da har man garanti på at alt skal være i orden, og man risikerer ikke bli lurt eller plustelig ha en bil som må bytte noe til flere tusen 1 måned etter kjøp. Jeg aner ikke hva jeg skal se etter om jeg kjøpte bruktbil, så det ser jeg på som risikosport. Ikke kjenner jeg noen som er god på bil heller. Anonymkode: 2a029...46e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 3. mars 2021 #10 Del Skrevet 3. mars 2021 Norge har blitt et klyseland når det kommer til biler ser det ut som. Og forskjellene bli stadig større. I tillegg er det vel noen som setter seg i gjeld for det på toppen av alt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 4. mars 2021 #11 Del Skrevet 4. mars 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Det er helt sykt faktisk, jeg tenkte akkurat på det samme i dag etter jeg så Jaguar, polestar, Audi E-tron overalt i lille KRISTIANSAND. Føler ikke at Polestar passer helt inn i rekken der. Den koster 469'000 pluss vinterdekk. Da får man med firehjulstrekk, 400hk, adaptive LED-lys, 360 kamera. De andre bilene koster fort 300'000 ekstra. Den ser kul ut, men den koster ikke mer enn en godt utstyrt ID.3... Men ja, det er mange dyre biler i garasjer til relativt normale folk. En TeslaX koster jo fort millionen. Og det er jo "hverdagsbilen" til lærere og sykepleiere 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #12 Del Skrevet 4. mars 2021 Selvom det er dyre biler i innkjøp er det nødvendigvis ikke så enormt dyrt i kostnad pr måned gjennom leasing eller lån. eksempel er min nabo som leaset en mitsubishi outlander, det kostet ca 4k i måneden. Nabofamilien har hytte på fjellet som de er på veldig ofte, de betaler nesten 300kr hver vei i bom og ferge. De byttet til en E-tron som koster 6k i måneden i leasing, men sparer inn mellomlegget på drivstoff og bompenger så totalkostnad i måned er det samme. Men de kjører en mye flottere bil til hverdags. Min egen situasjon er også veldig flott utad, jeg kjører 100km hver dag t/r jobb, har kjørt en drittbil (polo) i mange år men jeg kjøpte en brukt model s og betaler mindre i avdrag på lånet på teslaen enn hva jeg betalte i bensin med en liten bensinbil. Jeg løper en større risiko med en dyrere bil og verditapet er nok større nå enn drivstoffkostnader var, men det synes jeg det er verdt. Anonymkode: 795de...7b6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #13 Del Skrevet 4. mars 2021 Den ene grunnen er som du påpeker at Norge tidligere hadde en gammel bilpark, det var fordi det var dyrt å kjøpe og bruke bil, og vi brukte mer av inntekten vår på bolig, mat osv. Det var heller ikke vanlig å ha så mye gjeld. Slik er det ikke i dag, vi har mer å rutte med. I tillegg har regjeringen innsett at det er mindre miljøvennlig med en gammel bilpark (en sannhet med modifikasjoner) og at elbil er miljøvennlig (også en sannhet med modifikasjoner), og så ble det politikk av hva vi skal kjøre. Svært mange av Teslaene du ser har veldig gunstige rentenivå. Jeg tror den beste dealen jeg har hørt om er 0,5 % rente. Det gjør det billigere å låne 400 000 kr til elbil enn å cashe ut for en bensinbil. En tredje årsak er at det har blitt ufarliggjort og normalisert å ha gjeld på 5x inntekt. Folk makser lånekapasiteten flere ganger i løpet av livet og synes ikke det er så farlig. Derfor tenker folk at livet til en hver tid har et budsjett på 5x inntekt + oppsparte midler, og de ser på ubrukt lånekapasitet som frie midler. Posh-faktoren er også aktuell. Anonymkode: 25499...67f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 4. mars 2021 #14 Del Skrevet 4. mars 2021 (endret) Da jeg var liten på 80-tallet kostet huset vårt 300 000, det var det dyreste familien "eide". Min far kjørte en bil som kostet 50 000, det var vel ikke en dyr bil, men det var det nest dyreste tignen familien eide. Mitt rekkehus koster idag rundt 5 milioner+. Skulle jeg brukt en tilsvarende andel på bil som min far hadde jeg kjørt rundt i en bil til 800 000 (det gjør jeg ikke, men mange gjør det). En annen interessant ting er denne: https://www.sviddgummi.no/10-biler-hva-kostet-de-da-og-na-etter-inflasjon/ Om man ser på mercedesen og bmwen fra tidlig 90-tall som kostet 700-800 da, så kostet en "premiumbil" ganske mye mer da enn hva de gjør nå om man tar høyde for inflasjon. Endret 4. mars 2021 av ekkoet 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #15 Del Skrevet 4. mars 2021 Folk synes de er verdt "det beste". Anonymkode: 935d1...7df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vigilante8 Skrevet 4. mars 2021 #16 Del Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 2.3.2021 den 16.57): Jeg har aldri brydd meg masse om bil, men jeg kan følge med og kan ulike bilmodeller ganske greit. Synes det er litt artig hva biler betyr som status og sosial kommentar. Nå i det siste slår det meg at Norge har forandret seg så voldsomt siden jeg var ungdom. Da var det Volkswagen, Toyota og slitte Volvo overalt. Ingen andre land i Europa, bortsett fra Romania og Moldova, hadde en eldre bilpark - i gjennomsnitt. Skikkelig fine biler var et unntak, stort sett forbehold hovedstaden. I dag...det er Porsche, Landrover, Bentley, Jaguar og Tesla overalt. En BMW eller Audi er liksom bare en folkebil. Jeg kjenner familier med sykepleier og lærer som kjører en diger SUV til trekvart million. Hva er liksom greia med dette? På fjellet er det enorme hytter med tusenvis av tilreisende i luksusbil. I byen skal "alle" ha en kapabel firehjulstrekker så de kan dra på ekspedisjon til Rema. Jeg føler at noe går tapt når så mange lever i en slik boble. Sosialdemokratiet blir liksom litt borte. Og miljøproblemstillingen? Den er jo irrelevant for folk flest, virker det som. Bare man kan kjøpe seg en fet bil... Anonymkode: 260fd...f1f Svaret er delt: 1. Du legger mer merke til den dyre SUVen enn den billige småbilen 2. Mange nordmenn i alderen 45+ kjøpte hus grisebillig og låner gjerne på boligen. 3. Lån oppover pipa. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #17 Del Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 2.3.2021 den 16.57): Jeg har aldri brydd meg masse om bil, men jeg kan følge med og kan ulike bilmodeller ganske greit. Synes det er litt artig hva biler betyr som status og sosial kommentar. Nå i det siste slår det meg at Norge har forandret seg så voldsomt siden jeg var ungdom. Da var det Volkswagen, Toyota og slitte Volvo overalt. Ingen andre land i Europa, bortsett fra Romania og Moldova, hadde en eldre bilpark - i gjennomsnitt. Skikkelig fine biler var et unntak, stort sett forbehold hovedstaden. I dag...det er Porsche, Landrover, Bentley, Jaguar og Tesla overalt. En BMW eller Audi er liksom bare en folkebil. Jeg kjenner familier med sykepleier og lærer som kjører en diger SUV til trekvart million. Hva er liksom greia med dette? På fjellet er det enorme hytter med tusenvis av tilreisende i luksusbil. I byen skal "alle" ha en kapabel firehjulstrekker så de kan dra på ekspedisjon til Rema. Jeg føler at noe går tapt når så mange lever i en slik boble. Sosialdemokratiet blir liksom litt borte. Og miljøproblemstillingen? Den er jo irrelevant for folk flest, virker det som. Bare man kan kjøpe seg en fet bil... Anonymkode: 260fd...f1f Her er det flere svar men jeg kan oppsummere. I den sosialdemokratiske bobla hvor vi levde hadde vi omtrent europas eldste biler OG de var små. En Volvo V70 (Sveriges mest solgte bil i 2001) Kostet i Norge 580.000 kr for 20 år siden. Det tilsvarer 840.000kr idag. Det er mer enn disse 1% bilene du snakker om. Eller du kan få 2 Tesla modell 3 for samme pris som en V70 med samme avgiftsnivå. Norges mest solge biler var Golf, Maxza 323 og Ford Focus. Alle med 1.6 liters motor og 90HK. Fun fact. BMW 316 , dvs 3 serie med minste 1 serie motor, fantes KUN i Norge. Den hadde høyere forbruk enn 318 Men den hadde liten motor og var derfor billig. Tatt frem for kun det norske markedet slik at BMW Norge hadde noe å selge. Biler med over 120hk var nærmest ikke oppnåelige for vanlige folk. Svenskegrensa er tettpakket med bilskroter. Sverige hadde nye store bra biler, vi hadde gammel skit og kjøpte svenske brukte deler til våre. Norge var det eneste landet i verden med hestekreft avgift. Dette medførte at asiatiske småbiler med gammel tekonologi (Basert på utrangerte tysk teknologi og høy Co2) solgte i bøtter og spann Ssangyang Rexton er egentlig en gammel Mercedes ML. Når ny modell kom ble gamle komponenter eksportert til Asia og solgt i Norge..Moderne tyske biler med høy sikkerhet og lavt forbruk hadde vi ikke penger til. De hadde for mange hestekrefter. Hva skjedde: Vi fikk kastet ut sosialistene som innførte luksavgifter og HK avgifter. Vi fikk inn de borgelige som ryddet opp i misunnelses avgiftene. Vi fikk plutselig moderne sikre biler med lavt forbruk OG antall dødsfall. I 2001 var det 275 drepte i trafikken og 1 043 hardt skadde, i 2021 er antall døde 95. Selv om antall biler øker. Dvs nedgang på 2/3!! Og utslippene fra bilparken synker til under det som var målet med moderne biler, el og hybrid. Og dette har skjedd etter snart 8 år borgelig styre. Så "sosialdemokratiet" som du husker med lengsel hadde vi små veteranbiler, massevis av forurensing 3 ganger så mange døde. Og familier hadde kun penger nok til Skoda Fabia størrelse familiebiler. Men de flerste kjørte 10-12 år gamle rustholker hvor vi handlet brukte deler på Kalles bilskrot i Charlottenberg. AP (vannstyret) innen samferdsel vil vi ikke tilbake til. Og jeg tok lappen i 1988 og min første bil var Amazon fra 1968. Så at plutselig kom nye biler er ikke så rart. Bilparken i Norge var overmoden for utskifting. Og de borgelig ga oss muligheten. Og takk for det. Kommer kanskje sosialistene tilbake og en ting kan jeg love deg. Biler med plass vil bli MYE dyrere umiddelbart. Så alle familer burde kjøpe romslig bil før dette skjer. Vi kjenner lusa på gangen og vi har levd under AP styre før og veit hva som kommer. Anonymkode: a551d...d8b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #18 Del Skrevet 4. mars 2021 Flere låner seg opp til pipa. Kjenner et par som har tesla og Mercedes, men der i gården tror jeg alt velter om de får så mye som en vakt mindre, på jobb. Eller om renta på boliglånet øker. Men, hvis de ønsker det, så må de jo nesten få lov til det, tenker jeg. Anonymkode: e7ae6...b37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #19 Del Skrevet 4. mars 2021 Jeg digger bil. Men jeg har ikke god råd, så da kjører jeg en 1.0 liter med 60 hester. Meget billig i drift. Men hadde lønnen min tidoblet seg, hadde jeg nok fortvekk kjørt rundt i en 911 gt3 og storkost meg, frem til prikkbelastningen hadde sørget for at jeg ble fotgjenger. Anonymkode: 1a47a...732 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #20 Del Skrevet 4. mars 2021 Folk har mye bedre råd. Anonymkode: 63033...19e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå