AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #1 Skrevet 2. mars 2021 Jeg mener da hvor den ene parten er løgnaktig på den ene eller andre måten, om det er økonomisk, ved å være gjentagende utro osv osv.. Ei venninne av meg er verdens snilleste, har en god lederjobb og er «normal». Men mannen hennes har vært utro mot henne alle de 15 årene de har vært sammen. Og hver gang han blir oppdaget 🙄 så er hennes reaksjon å legge ut bilder av dem sammen på nett om hvor fint de har det, kjærestehelger osv. Jeg forstår bare ikke. Kan noen forklare meg hva som skjer med slike mennesker? (Damer og menn). Er det fasaden som er viktig? Jeg skjønner at man kan elske noen men når noen lyver og bedrar gang på gang og bare lover bot og bedring når man blir tatt.. hva er greia med det? Venninna mi ser flott ut, trener, har bra jobb og fin personlighet. Mannen hennes er ingen blomst, har en dårlig jobb og er et ufyselig menneske. I tillegg behandler han henne som dritt. Hun kan jo få hvem som helst. Hun nevnte en gang for lenge siden at han har et voldsomt temperament. Men utad har jeg ikke sett dette. Anonymkode: 04052...fdb
Gjest byråkrati Skrevet 2. mars 2021 #2 Skrevet 2. mars 2021 (endret) Er det en enkel forklaring du er ute etter? For den finnes ikke. Det er kompliserte psykologiske faktorer rundt hvorfor ting blir sånn for enkelte. Ofte henger det sammen med manglende evne til å sette grenser. Du sier hun er "snill", men kanskje er hun egentlig bare for feig til å være mer ærlig om hva hun tenker og føler. Så hun reagerer trygt og snilt på det folk sier. Noen ganger har individene evne til å sette grenser, men i begynnelsen av forholdet viser den andre seg fra sin beste side og det kan gå lang tid, gjerne et år eller to, før det sanne ansikt begynenr komme frem. Da har man vært sammen så lenge at man ikke forstår at dette er den ekte personen. De tror den snille reale fyren de ble sammen med er den ekte, og at den kjipe personen de ser nå må ha en god grunn for at han reagerer som han gjør. Kanskje er han stresset, deprimert, hadde en kjip barndom. De gir rom og forsøker fikse, mens han fortsetter sabotere og bryte ned. Kvinnen begynner tvile på seg selv og tror hun er problemet, for de hadde det jo så fint i begynnelsen. Selvsagt kan dette også skje menn Noen er også bare redd sin partner, redd for å bli banket eller drept om de går fra han. Enkelte individer kan virke snille utad, men slå til sin partner bak lukkede dører. Dette er bare noen få eksempler som ikke går i dybden. Det er mange ulike faktorer og grunner som spiller inn for hvorfor enkelte blir. Endret 2. mars 2021 av byråkrati
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #3 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg mener da hvor den ene parten er løgnaktig på den ene eller andre måten, om det er økonomisk, ved å være gjentagende utro osv osv.. Ei venninne av meg er verdens snilleste, har en god lederjobb og er «normal». Men mannen hennes har vært utro mot henne alle de 15 årene de har vært sammen. Og hver gang han blir oppdaget 🙄 så er hennes reaksjon å legge ut bilder av dem sammen på nett om hvor fint de har det, kjærestehelger osv. Jeg forstår bare ikke. Kan noen forklare meg hva som skjer med slike mennesker? (Damer og menn). Er det fasaden som er viktig? Jeg skjønner at man kan elske noen men når noen lyver og bedrar gang på gang og bare lover bot og bedring når man blir tatt.. hva er greia med det? Venninna mi ser flott ut, trener, har bra jobb og fin personlighet. Mannen hennes er ingen blomst, har en dårlig jobb og er et ufyselig menneske. I tillegg behandler han henne som dritt. Hun kan jo få hvem som helst. Hun nevnte en gang for lenge siden at han har et voldsomt temperament. Men utad har jeg ikke sett dette. Anonymkode: 04052...fdb Det må du spørre henne om. Noen ganger tror man ikke at man kan få noen bedre, noen holder sammen pga barn Anonymkode: 80ad2...b36
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #4 Skrevet 2. mars 2021 Dårlig selvtillit og traume Anonymkode: fb319...b6c 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #5 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det må du spørre henne om. Noen ganger tror man ikke at man kan få noen bedre, noen holder sammen pga barn Anonymkode: 80ad2...b36 De har ikke felles barn og barna er dessuten flyttet ut av redet. Anonymkode: 04052...fdb
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #6 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dårlig selvtillit og traume Anonymkode: fb319...b6c Men det virker ikke som om hun har dårlig selvbilde? Hvorfor skulle hun ha det (med mindre HAN har gitt henne det). Anonymkode: 04052...fdb
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #7 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det virker ikke som om hun har dårlig selvbilde? Hvorfor skulle hun ha det (med mindre HAN har gitt henne det). Anonymkode: 04052...fdb Jeg kjenner flere flinke og vakre mennesker med dårlig selvtillit Anonymkode: fb319...b6c 8
Hippogriff Skrevet 2. mars 2021 #8 Skrevet 2. mars 2021 (endret) En annen forklaring er at man aldri gir opp håpet om at alt skal være bra. Og det kan jo være fordi det i mange/lange perioder oppleves som bra. Håp er en kraftig ting, og kan være farlig. Endret 2. mars 2021 av Hippogriff 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #9 Skrevet 2. mars 2021 Antakeligvis har han henne i et "kvelertak" hverken du eller jeg skjønner omfanget av. Kanskje gir han henne noe hun vil ha. Kanskje gjør han alt husarbeide, lager all mat, snekring, bilmekking osv. Kanskje er han en gud i sengen. Kanskje er de sjelevenner Kanskje ligger hun også med andre Kanskje er det for mye pes å gå fra hverandre Kanskje ER fasaden viktigere enn lykke for noen Anonymkode: d5ca7...a25 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #10 Skrevet 2. mars 2021 Sunken cost. De har investert så mye at de fortsetter å investere mer, så ikke all innsatsen skal være bortkasta. Anonymkode: a114b...039 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #11 Skrevet 2. mars 2021 Hvis hun ikke ser ut til å mislike at han har elskerinner er det antagelig en avtale de har seg imellom. Kanskje hun også har elskere. Hva folka i et par velger for seg selv og for paret, er bare opp til de som er i det paret. Det påvirker ikke oss andre. Anonymkode: 37bac...4aa 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #12 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sunken cost. De har investert så mye at de fortsetter å investere mer, så ikke all innsatsen skal være bortkasta. Anonymkode: a114b...039 Dessverre ser de ikke at de heller burde sørge for å ikke tape mer ved å slutte å investere... Anonymkode: d5ca7...a25 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #13 Skrevet 2. mars 2021 Jeg var avhengig av ham. Rett og slett. Han ga mye og, selv om han ikke nødvendigvis ga deg jeg trengte. Men det så jeg ikke da. Vi gifta oss, til og med. Anonymkode: dd577...fee 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #14 Skrevet 2. mars 2021 Betyr vel at han er ca kjekk og hun svært overfladisk. Hun tenker vel hun er bedre enn de andre kvinnene siden han blir hos henne, selv om det destruktive forholdet deres har NULL med kjærlighet å gjøre. Anonymkode: bcd6d...0ec 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #15 Skrevet 2. mars 2021 Jeg havnet i flere slike forhold jeg, tro det eller ei. Det var slik at når jeg først hadde opplevd ett forhold som var så ekstremt så mistet jeg evnen til å ta vare på meg selv, jeg hadde jo blitt hjernevasket og var fryktelig forvirret og redd inni meg, det var lett for andre å "ta" meg etterpå. Jeg var heller ikke "vanlig" lengre, jeg hadde en vanskelig historie -og følte at det var helt umulig for meg å skulle blande "vanlige oppegående" inn i mitt kaos, jeg var ikke verdt det lengre, jeg var "damaged goods". Og de som desverre tok kontroll over meg senere, de visste akkurat det og utnyttet det på det sterkeste. Og jeg visste fortsatt ikke bedre, jeg trodde virkelig at jeg ikke var verdt mer en skitten under skoa, siden jeg hadde blitt behandlet slik tidligere, og det var ingen der å snakke med som kunne hjelpe meg ut av smørja. Desverre hadde jeg dårlige opplevelser med foreldre/søsken også, og jeg turte ikke kontakte venner etterhvert, jeg var så nede og så ødelagt, det var også kjempeflaut å måtte forsvare hvorfor jeg hadde "latt meg" misbruke.. Men med de verste manipulatørene så føles det virkelig som om det er ingen vei ut, de har et grep over deg som er helt sykt. Jeg følte at jeg ikke en gang kunne puste uten å spørre om lov. Jeg spurte om å få lov til å dusje, om jeg kunne gå ut, om jeg fikk lov til å lage mat, om jeg kunne få lov til å ta en sigarett alene. Gikk likevel på jobb.. Vel, det vil si, helt til jeg fikk føle og høre at jeg var egoistisk som gikk på jobb også.. Anonymkode: be36c...ca9 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #17 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg havnet i flere slike forhold jeg, tro det eller ei. Det var slik at når jeg først hadde opplevd ett forhold som var så ekstremt så mistet jeg evnen til å ta vare på meg selv, jeg hadde jo blitt hjernevasket og var fryktelig forvirret og redd inni meg, det var lett for andre å "ta" meg etterpå. Jeg var heller ikke "vanlig" lengre, jeg hadde en vanskelig historie -og følte at det var helt umulig for meg å skulle blande "vanlige oppegående" inn i mitt kaos, jeg var ikke verdt det lengre, jeg var "damaged goods". Og de som desverre tok kontroll over meg senere, de visste akkurat det og utnyttet det på det sterkeste. Og jeg visste fortsatt ikke bedre, jeg trodde virkelig at jeg ikke var verdt mer en skitten under skoa, siden jeg hadde blitt behandlet slik tidligere, og det var ingen der å snakke med som kunne hjelpe meg ut av smørja. Desverre hadde jeg dårlige opplevelser med foreldre/søsken også, og jeg turte ikke kontakte venner etterhvert, jeg var så nede og så ødelagt, det var også kjempeflaut å måtte forsvare hvorfor jeg hadde "latt meg" misbruke.. Men med de verste manipulatørene så føles det virkelig som om det er ingen vei ut, de har et grep over deg som er helt sykt. Jeg følte at jeg ikke en gang kunne puste uten å spørre om lov. Jeg spurte om å få lov til å dusje, om jeg kunne gå ut, om jeg fikk lov til å lage mat, om jeg kunne få lov til å ta en sigarett alene. Gikk likevel på jobb.. Vel, det vil si, helt til jeg fikk føle og høre at jeg var egoistisk som gikk på jobb også.. Anonymkode: be36c...ca9 WOW! Et øyeblikk trodde jeg at jeg hadde skrevet et innlegg og glemt det ! Vi er flere 💜 Jeg har gitt opp mannfolk helt. Anonymkode: a9eb3...a57
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #18 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dessverre ser de ikke at de heller burde sørge for å ikke tape mer ved å slutte å investere... Anonymkode: d5ca7...a25 Det er det som er sunken cost fallacy.... https://www.behavioraleconomics.com/resources/mini-encyclopedia-of-be/sunk-cost-fallacy/ Anonymkode: a114b...039
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #19 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg mener da hvor den ene parten er løgnaktig på den ene eller andre måten, om det er økonomisk, ved å være gjentagende utro osv osv.. Ei venninne av meg er verdens snilleste, har en god lederjobb og er «normal». Men mannen hennes har vært utro mot henne alle de 15 årene de har vært sammen. Og hver gang han blir oppdaget 🙄 så er hennes reaksjon å legge ut bilder av dem sammen på nett om hvor fint de har det, kjærestehelger osv. Jeg forstår bare ikke. Kan noen forklare meg hva som skjer med slike mennesker? (Damer og menn). Er det fasaden som er viktig? Jeg skjønner at man kan elske noen men når noen lyver og bedrar gang på gang og bare lover bot og bedring når man blir tatt.. hva er greia med det? Venninna mi ser flott ut, trener, har bra jobb og fin personlighet. Mannen hennes er ingen blomst, har en dårlig jobb og er et ufyselig menneske. I tillegg behandler han henne som dritt. Hun kan jo få hvem som helst. Hun nevnte en gang for lenge siden at han har et voldsomt temperament. Men utad har jeg ikke sett dette. Anonymkode: 04052...fdb Jeg ble, antagelig pga tilknytningsforstyrrelse. Det er veldig veldig vanskelig å leve med, for meg har det også vært "normalen". Skjønte ikke at noe var helt galt før slutten av 30 årene, og det er veldig vanskelig å få hjelp. Anonymkode: 60c57...b30
Uredd Skrevet 3. mars 2021 #20 Skrevet 3. mars 2021 Det kan være flere grunner og mange er allerede forklart i denne tråden. Jeg lurer dog på om du vet at dette forholdet er destruktivt for de to som er i det? Hvis dette er bare noe du tror basert på din egen oppfatning, skal du være veldig forsiktig med å konkludere. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå